stukje uit artikel dr van de belt

Plaats reactie
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18770
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

stukje uit artikel dr van de belt

Bericht door helma »

Evangelischen te weinig evangelisch
30-01-2009 19:01 | Dr. H. van den Belt Reformatorisch dagblad zaterdag 31 -1


........

Wereldwijd perspectief
De verhouding tussen reformatorische en evangelische christenen staat in een wereldwijd perspectief. Op andere continenten bloeit het evangelische en charismatische geloof op. Veel jonge kerken hebben behoefte aan verdieping in de doordenking van de geloofsleer.

Reformatorische christenen steunen evangelische christenen in het buitenland: baptisten in Oost-Europa, huisgemeenten in China, Messiasbelijdende joden in Israël. Zij zijn echt niet allemaal exclusief gereformeerd in hun belijdenis. Er is verbondenheid en herkenning omdat deze christenen in het leven dat ze leiden en in het lijden dat ze dragen er blijk van geven dat zij de Heere Jezus hartelijk liefhebben.

Wie in het buitenland evangelische christenen steunt, kan hen toch niet afschrijven als zij vlak om de hoek wonen? Dat is een teken van innerlijke zwakte. Reformatorische christenen hebben de roeping om de boodschap van vrije genade vruchtbaar te maken voor andere christenen. Zij mogen de rijke schatten van de gereformeerde traditie niet in een zweetdoek verbergen uit angst om het toebetrouwde pand te verliezen.

Dwaling moet bestreden worden, maar het oordeel over het hart komt God alleen toe. Ongetwijfeld zal de hemel vol zijn van evangelische christenen die ondanks hun gebrekkige visie op de vrije genade Christus hartelijk liefgehad hebben. Reformatorische christenen kunnen met alleen de kennis van de zuivere geloofsleer niet voor God verschijnen. Daar is meer voor nodig. De gemeenschap met alle heiligen is nodig om de diepte, lengte, breedte en hoogte van de liefde van God in Christus te leren kennen.

Het is genade om een ander voortreffelijker te achten dan jezelf. Toen iemand de calvinist George Whitefield vroeg of hij dacht de remonstrant John Wesley in de hemel te zien, zei hij: „Ik ben bang van niet, want hij zal zo dicht bij de troon staan, dat ik nauwelijks een glimp van hem op zal vangen.”
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: stukje uit artikel dr van de belt

Bericht door Democritus »

Het artikel van Dr van den Belt was een artikel naar mijn hart.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Re: stukje uit artikel dr van de belt

Bericht door Grace »

Democritus schreef:Het artikel van Dr van den Belt was een artikel naar mijn hart.
Iderdaad een goed stuk. Wel een tikkeltje chargerend richting de evangelische wereld. Ook daar zijn immers zeer veel mensen die leven uit en van vrije genade. Zo algemeen ligt dat volgens mij niet meer, van: het is óf het één, óf het ander.
Plaats reactie