Vertrouwen op Gods voorzienigheid

oude palen

Vertrouwen op Gods voorzienigheid

Bericht door oude palen »

Ik ben bezig met een werkstuk voor belijdenis catechisatie over de Voorzienigheid Gods.
Ik loop er nu tegen aan of je op God kan vertrouwen als je nog onbekeerd op deze aarde leeft.
Mister
Administrator

Re: Vertrouwen op Gods voorzienigheid

Bericht door Mister »

Geef mij eens een goede reden waarom God onbetrouwbaar zou zijn?
Marco

Bericht door Marco »

oude palen schreef:Ik ben bezig met een werkstuk voor belijdenis catechisatie over de Voorzienigheid Gods.
Ik loop er nu tegen aan of je op God kan vertrouwen als je nog onbekeerd op deze aarde leeft.
Draai het eens om: Kan je onbekeerd op deze aarde blijven leven als je op God vertrouwt?
refo

Bericht door refo »

oude palen schreef:Ik ben bezig met een werkstuk voor belijdenis catechisatie over de Voorzienigheid Gods.
Je moet ook geen zijpaadjes bewandelen.
Houd je aan je onderwerp en werp niet zulke vreemde vragen op. Hoe zou een onbekeerde zich nu druk maken of hij op God kan vertrouwen? Als hij dat dat deed was hij wel bekeerd.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Dat kan wel en dat kan niet.

Waarom het niet kan: Romeinen 8 leert ons: En wij weten, dat dengenen, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk dengenen, die naar Zijn voornemen geroepen zijn. Dan kun je echt vertrouwen op Gods voorzienigheid, als je Hem kent. Voor hen die Christus verwerpen en onbekeert doorleven is God echter geen Vader, die alles voor Zijn kinderen doet meewerken ten goede.

Waarom het wel kan: Christus genas 10 zieken, waarvan er na de genezing slechts 1 in dankbare erkenning bij Hem terugkwam. God kan tijdelijke zegeningen schenken aan onbekeerden, maar: voor hen zullen de tijdelijke zegeningen uiteindelijk vloeken worden, omdat ze tegen hen getuigen. Dat ze zich ondanks zo'n goeddoend God zich niet tot Hem hebben bekeerd.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 27 jan 2009, 10:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Vertrouwen is een daad des geloofs (het geloof bestaat immers uit kennis, toestemmen en vertrouwen).

Maar... zie Philpot.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 27 jan 2009, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Josephus

Bericht door Josephus »

Waarom zou je op iemand (willen) vertrouwen in wie je niet gelooft?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Hij móet op God vertrouwen, én hij moet zich bekeren.
oude palen

refo schreef:
Je moet ook geen zijpaadjes bewandelen.
Houd je aan je onderwerp en werp niet zulke vreemde vragen op. Hoe zou een onbekeerde zich nu druk maken of hij op God kan vertrouwen? Als hij dat dat deed was hij wel bekeerd.
Als je de Catechismus over dit onderwerp lees dan lees je dat je een toevoorzicht op God mag hebben. Alleen is daar een waar Christen aan het woord. Er worden her en der discussies gevoerd over het wel of niet verzekeren. Dus mijn vraag kan je als onbekeerde gemoedsbezwaren hebben tegen verzekeren omdat er een almachtige God boven alles staat waar we op kunnen vertrouwen en we ons vertrouwen op verzekeringen laten varen.
oude palen

Marco schreef:
Draai het eens om: Kan je onbekeerd op deze aarde blijven leven als je op God vertrouwt?
Marco, waar baseer je dat vertrouwen dan op?
Marco

Bericht door Marco »

oude palen schreef:
Marco schreef:
Dat is een vraag die op dit forum wel vaker terugkomt, in vele vormen: Mag je vertrouwen op Gods beloften die in de Schrift zijn gedaan, of praat je jezelf daarmee een doe-het-zelf geloof aan? Mag je pas / kan je pas geloven als je een speciale bevinding hebt gehad?

Wie, zoals ik (voor de duidelijkheid: lid van de GKv), gelooft dat Gods beloften aan alle hoorders zijn gedaan, zal al snel redeneren dat het vreemd is om God te vertrouwen als het gaat om zijn Voorzienigheid, terwijl je dat niet zou doen als het gaat om de beloften die in het Evangelie zijn gedaan. Trouwens, even vanuit het negatieve geredeneerd: Wie niet gelooft dat God zijn Vader wil zijn, kan ook niet stellen dat alles moet dienen tot zijn heil, zoals de catechismus aangeeft. Dan kan je je dus maar beter verzekeren.. Geloof je daarentegen dat God alles bestuurt, dan ben je nogal inconsequent bezig als je hem voor wat betreft de 'aanbieding' van het heil niet gelooft. Geloof je dat ook, dan geloof je ook in je eigen slechtheid, want die is je uit de Schrift duidelijk geworden. Je zult dan weten hoe je verlost wordt, en dankbaar zijn voor je geloof (want dat komt niet uit jezelf) en je redding.

Wie dat niet gelooft, maar (ik druk me nu heel karikaturaal uit) wacht op een seintje van God voordat hij gaat geloven, die zit mijns inziens in een vreemde spagaat. Want totdat hij gaat geloven mag hij er niet vanuit gaan dat God voor hem zal zorgen. Wel of niet vertrouwen op Gods voorzienigheid is dan geen vraag, want dat doet er niet toe. Het is immers niet voor jou?

Het is dus een hele belangrijke vraag, hoe je over het aanbod van genade denkt. Misschien is het handig aan te geven in welke kerk je belijdenis wilt doen? Overigens, met betrekking tot verzekeren: er zijn topics over volgeschreven of verzekeren wel of niet ingaan tegen de Voorzienigheid is.
speranza
Contacteer:

Bericht door speranza »

oude palen schreef:Als je de Catechismus over dit onderwerp lees dan lees je dat je een toevoorzicht op God mag hebben. Alleen is daar een waar Christen aan het woord. Er worden her en der discussies gevoerd over het wel of niet verzekeren. Dus mijn vraag kan je als onbekeerde gemoedsbezwaren hebben tegen verzekeren omdat er een almachtige God boven alles staat waar we op kunnen vertrouwen en we ons vertrouwen op verzekeringen laten varen.
De vraagstelling is een verkeerde. Vertrouwen op een God die je niet kent is jezelf voor de gek houden. Dat is hetzelfde erop te vertrouwen een auto te kunnen kopen met een lege bankrekening.
Wat is hier het gemoed dat een bezwaar heeft? Een onbekeerd iemand heeft een wettische geest en zal het puur wettisch invullen. De catechismus is inderdaad geschreven door gelovige. Die is echter niet onder de wet maar onder de genade.
Een onbekeerde kan zich druk maken over wat wel en niet mag en ondertussen het belangrijkste nalaten: Eerst het koninkrijk van God zoeken door zich te bekeren en te geloven.
Dan leeft zo iemand voor rekening van een Ander en dan kan er vertrouwen zijn dat gefundeerd is. Al het andere vertrouwen is waan.
Quaerite prime regnum Dei
oude palen

Marco schreef:
oude palen schreef:
Marco schreef:
Dat is een vraag die op dit forum wel vaker terugkomt, in vele vormen: Mag je vertrouwen op Gods beloften die in de Schrift zijn gedaan, of praat je jezelf daarmee een doe-het-zelf geloof aan? Mag je pas / kan je pas geloven als je een speciale bevinding hebt gehad?

Wie, zoals ik (voor de duidelijkheid: lid van de GKv), gelooft dat Gods beloften aan alle hoorders zijn gedaan, zal al snel redeneren dat het vreemd is om God te vertrouwen als het gaat om zijn Voorzienigheid, terwijl je dat niet zou doen als het gaat om de beloften die in het Evangelie zijn gedaan. Trouwens, even vanuit het negatieve geredeneerd: Wie niet gelooft dat God zijn Vader wil zijn, kan ook niet stellen dat alles moet dienen tot zijn heil, zoals de catechismus aangeeft. Dan kan je je dus maar beter verzekeren.. Geloof je daarentegen dat God alles bestuurt, dan ben je nogal inconsequent bezig als je hem voor wat betreft de 'aanbieding' van het heil niet gelooft. Geloof je dat ook, dan geloof je ook in je eigen slechtheid, want die is je uit de Schrift duidelijk geworden. Je zult dan weten hoe je verlost wordt, en dankbaar zijn voor je geloof (want dat komt niet uit jezelf) en je redding.

Wie dat niet gelooft, maar (ik druk me nu heel karikaturaal uit) wacht op een seintje van God voordat hij gaat geloven, die zit mijns inziens in een vreemde spagaat. Want totdat hij gaat geloven mag hij er niet vanuit gaan dat God voor hem zal zorgen. Wel of niet vertrouwen op Gods voorzienigheid is dan geen vraag, want dat doet er niet toe. Het is immers niet voor jou?

Het is dus een hele belangrijke vraag, hoe je over het aanbod van genade denkt. Misschien is het handig aan te geven in welke kerk je belijdenis wilt doen? Overigens, met betrekking tot verzekeren: er zijn topics over volgeschreven of verzekeren wel of niet ingaan tegen de Voorzienigheid is.
Welke topics zijn dat
Marco

Bericht door Marco »

oude palen schreef:Welke topics zijn dat
Kijk eens in het forumoverzicht, de wat recentere theologische onderwerpen, en kijk wat met uitverkiezing en bekering te maken kan hebben. Bijvoorbeeld:

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=127
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=18&t=7464
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=7845
of
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=6470

Zo maar drie onderwerpen waar het een en ander in te vinden is. Maar er zijn er vele.
Marnix

Bericht door Marnix »

Vertrouwen en geloof gaan gewoon samen. Je ziet wel in het OT dat er mensen zijn die geloven dat God wat kan, terwijl ze geen kinderen van Hem zijn, maar dat is nog niet hetzelfde als vertrouwen, tenminste, niet de Bijbelse context van dit woord. Dan gaat vertrouwen altijd samen met geloof en bekering / bekeerd zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie