Atheïstische reclame

Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Atheïstische reclame

Bericht door jvdg »

Mogelijk ook atheïstische bussen in Nederland

Er bestaat een kans dat binnenkort ook in Nederland 'atheïstische bussen' rond zullen rijden; bussen waarop reclame gemaakt wordt voor het atheïsme. Dit in navolging van eerdere acties in Engeland en Spanje.

'Religie promoot zichzelf al eeuwenlang luid en duidelijk. Het is tijd dat ook de rede zich laat horen. Het is tijd voor een Nieuwe Verlichting,' aldus de initiatiefnemers.

Het is een actie van de vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte, het Center for Inquiry Low Countries en de Verlichtingshumanisten. Op dit moment zamelen zij geld in waarmee zij reclameruimtes op bussen willen kopen. Binnenkort zal dan op veel Nederlandse bussen de volgende tekst te lezen zijn: ‘Er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te leven en geniet van dit leven!'

In steeds meer Europese landen verschijnen deze atheïstische bussen. Het begon in Engeland, maar niet lang daarna werd het idee van de Engelse atheïsten overgenomen door Spaanse atheïsten. Het initiatief van Italiaanse atheïsten stuit op dit moment nog op verzet.

Bron: IKON-E.J. Tillema

In Engeland is er een buschauffeur die weigerde om met zo'n bus te gaan rijden.
Dit standpunt werd gerespecteerd door de directie.

Simpele vraag: Rijden wij mee in zo'n bus, die openlijk laat zien dat we Hem niet willen erkennen als God?
Of gaan we vertellen en getuigen dat God wel bestaat en dat ons leven een leven voor Hem, in Zijn dienst, wil en moet zijn?

Misschien is deze kreet wel reden/aanleiding om onze naaste hierop aan te spreken.
Dan heeft deze 'reclame' nog een positieve uitwerking welke het doel van de initiatiefnemers doet sneven.

Laat ons bidden om die vrijmoedigheid te verkrijgen.
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Meeting »

jvdg schreef:Mogelijk ook atheïstische bussen in Nederland

Er bestaat een kans dat binnenkort ook in Nederland 'atheïstische bussen' rond zullen rijden; bussen waarop reclame gemaakt wordt voor het atheïsme. Dit in navolging van eerdere acties in Engeland en Spanje.

'Religie promoot zichzelf al eeuwenlang luid en duidelijk. Het is tijd dat ook de rede zich laat horen. Het is tijd voor een Nieuwe Verlichting,' aldus de initiatiefnemers.

Het is een actie van de vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte, het Center for Inquiry Low Countries en de Verlichtingshumanisten. Op dit moment zamelen zij geld in waarmee zij reclameruimtes op bussen willen kopen. Binnenkort zal dan op veel Nederlandse bussen de volgende tekst te lezen zijn: ‘Er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te leven en geniet van dit leven!'

In steeds meer Europese landen verschijnen deze atheïstische bussen. Het begon in Engeland, maar niet lang daarna werd het idee van de Engelse atheïsten overgenomen door Spaanse atheïsten. Het initiatief van Italiaanse atheïsten stuit op dit moment nog op verzet.

Bron: IKON-E.J. Tillema

In Engeland is er een buschauffeur die weigerde om met zo'n bus te gaan rijden.
Dit standpunt werd gerespecteerd door de directie.

Simpele vraag: Rijden wij mee in zo'n bus, die openlijk laat zien dat we Hem niet willen erkennen als God?
Of gaan we vertellen en getuigen dat God wel bestaat en dat ons leven een leven voor Hem, in Zijn dienst, wil en moet zijn?

Misschien is deze kreet wel reden/aanleiding om onze naaste hierop aan te spreken.
Dan heeft deze 'reclame' nog een positieve uitwerking welke het doel van de initiatiefnemers doet sneven.

Laat ons bidden om die vrijmoedigheid te verkrijgen.
Ik weet nu al vaak niet eens wat er op bussen staat. En ik denk dat dat bij veel mensen het geval is. Dat wordt goed opletten dus! Of je kan voorkomen om niet met zo'n bus mee te rijden, dat denk ik niet, Maar ik denk dat het wel onze plicht is om op het een en ander te wijzen en ik denk dat er maar weinigen zijn die dat durven.
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Atheïstische reclame

Bericht door albion »

Meeting schreef:
jvdg schreef:Mogelijk ook atheïstische bussen in Nederland

Er bestaat een kans dat binnenkort ook in Nederland 'atheïstische bussen' rond zullen rijden; bussen waarop reclame gemaakt wordt voor het atheïsme. Dit in navolging van eerdere acties in Engeland en Spanje.

'Religie promoot zichzelf al eeuwenlang luid en duidelijk. Het is tijd dat ook de rede zich laat horen. Het is tijd voor een Nieuwe Verlichting,' aldus de initiatiefnemers.

Het is een actie van de vrijdenkersvereniging De Vrije Gedachte, het Center for Inquiry Low Countries en de Verlichtingshumanisten. Op dit moment zamelen zij geld in waarmee zij reclameruimtes op bussen willen kopen. Binnenkort zal dan op veel Nederlandse bussen de volgende tekst te lezen zijn: ‘Er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te leven en geniet van dit leven!'

In steeds meer Europese landen verschijnen deze atheïstische bussen. Het begon in Engeland, maar niet lang daarna werd het idee van de Engelse atheïsten overgenomen door Spaanse atheïsten. Het initiatief van Italiaanse atheïsten stuit op dit moment nog op verzet.

Bron: IKON-E.J. Tillema

In Engeland is er een buschauffeur die weigerde om met zo'n bus te gaan rijden.
Dit standpunt werd gerespecteerd door de directie.

Simpele vraag: Rijden wij mee in zo'n bus, die openlijk laat zien dat we Hem niet willen erkennen als God?
Of gaan we vertellen en getuigen dat God wel bestaat en dat ons leven een leven voor Hem, in Zijn dienst, wil en moet zijn?

Misschien is deze kreet wel reden/aanleiding om onze naaste hierop aan te spreken.
Dan heeft deze 'reclame' nog een positieve uitwerking welke het doel van de initiatiefnemers doet sneven.

Laat ons bidden om die vrijmoedigheid te verkrijgen.
Ik weet nu al vaak niet eens wat er op bussen staat. En ik denk dat dat bij veel mensen het geval is. Dat wordt goed opletten dus! Of je kan voorkomen om niet met zo'n bus mee te rijden, dat denk ik niet, Maar ik denk dat het wel onze plicht is om op het een en ander te wijzen en ik denk dat er maar weinigen zijn die dat durven.
maar wat haalt dat dan uit??? Die reclame gaat echt niet van die bus af, dat geloof je zelf toch ook niet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Atheïstische reclame

Bericht door jvdg »

Meeting schreef:Ik weet nu al vaak niet eens wat er op bussen staat. En ik denk dat dat bij veel mensen het geval is. Dat wordt goed opletten dus! Of je kan voorkomen om niet met zo'n bus mee te rijden, dat denk ik niet, Maar ik denk dat het wel onze plicht is om op het een en ander te wijzen en ik denk dat er maar weinigen zijn die dat durven.
Vandaar mijn oproep tot gebed om het wel te durven........
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Atheïstische reclame

Bericht door jvdg »

albion schreef:maar wat haalt dat dan uit??? Die reclame gaat echt niet van die bus af, dat geloof je zelf toch ook niet.
Nee, maar ik probeer juist die reclame te laten aanwenden om anderen te wijzen op......, zodat die reclame een positieve uitwerking krijgt.
Echt waar, ik heb daar niet veel hoop op, maar mss. wil de Heere ons gebruiken.
Online
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11436
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Mister »

Het verbaast me dat deze reclame nog niet in Nederland aanwezig is, eerlijk gezegd...
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Jongere »

Het is triest, maar m.i. niets anders dan een uiting van de gedachten die al een hele lange tijd leven onder een deel van onze bevolking. Ik denk niet dat we ons moeten gaan afvragen of we nu wel of niet in zo'n bus moeten stappen. We moeten ons afvragen hoe we een helder tegengeluid kunnen laten horen en zien.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Atheïstische reclame

Bericht door MarthaMartha »

"er is waarschijnlijk geen god"

dat 'waarschijnlijk' is een interessant aanknopingspunt voor gesprek.

als het zo is heeft niemand iets te verliezen, ook christenen niet
maar stel je voor dat Hij er wel is....

veiligheidshalve kun je er dus maar beter van uitgaan dat Hij er wel is.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Corydoras
Berichten: 965
Lid geworden op: 01 jun 2005, 13:59

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Corydoras »

MarthaMartha schreef:"er is waarschijnlijk geen god"

dat 'waarschijnlijk' is een interessant aanknopingspunt voor gesprek.
Inderdaad. Albert Mohler (President van het Southern Baptist Theological Seminary) schreef er interessant stuk over op z'n blog. Een paar citaten:
Mohler schreef:I must admit that I find the British campaign nearly humorous. In any event, it is certainly not threatening to the Christian message. No one is really likely to be converted to atheism by seeing a sign on a bus -- and almost certainly not by a sign that declares that "there's probably no God." Probably?
[...]
I do not believe in God because I have become convinced that his existence is probably true, but because I am convinced that the existence of God is the first principle of all truth. The Christian conviction is not based in probability, but in the assurance of God's existence and self-revelation.

So, in an odd and completely unexpected sense, I am actually thankful for the atheist bus campaign in Britain. When the best atheists can come up with is a message that God probably does not exist, the weakness of the atheist intellectual position becomes clear.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Atheïstische reclame

Bericht door jvdg »

Het is de bedoeling dat ook in onze steden bussen gaan rijden, beletterd met dezelfde leus: God bestaat waarschijnlijk niet; doe waar je zelf zin in hebt.

Deze atheïsten begrijp ik werkelijk niet.
Ze strijden tegen een God waar ze van zeggen daar niet in te geloven.
Waarom dan al die moeite en kosten?
Doet me denken aan Don Quichotte.

Of zijn ze bang dat God toch bestaat?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Atheïstische reclame

Bericht door memento »

Wetenschappelijk gezien is het trouwens ook veel waarschijnlijker dat God wél bestaat, dan niet. Dus de leus is nog onjuist ook.

Mocht dit doorgaan, dan stel ik voor een handtekeningen-actie te starten waarbij ons bezwaar aan de bus-maatschappijen kenbaar gemaakt wordt. En ook aan de overheid, omdat we als burger (m.i.) recht hebben om van publieke diensten, zoals OV, gebruik te maken, zonder daarbij in onze diepste geloofsovertuiging aangevallen te worden.
Meeting
Berichten: 129
Lid geworden op: 15 nov 2008, 12:08
Locatie: soms een eilandbewoner

Re: Atheïstische reclame

Bericht door Meeting »

Of zijn ze bang dat God toch bestaat?[/quote]

Waarschijnlijk wel, eenieder heeft een ingeschapen Godskennis. Dat blijkt ook uit het feit dat je bv. niet gelooft maar wel vloekt en misbruikt daardoor de naam des Heeren. Je zou dan denken; als je niet in God geloofd dan hoef je toch niet Zijn Naam te misbruiken? Dus kun je dan al spreken van een ingeschapen Godskennis.

"Er zijn te allen tijde atheisten, dat is godlozen, godsverzakers, geweest en in onze dagen breekt de godloosheid duidelijk door in Frankrijk, in Engeland, en het begint ook in Nederland, en dat in allerlei sekten. Ja zelfs voeren sommige schranderen de godloosheid met hun spreken, schrijven en leven zowel bedekt als openlijk in en zij leggen daarop toe om door het verdraaien van de Schrift, en door de rede te stellen tot een uitlegster van de Heilige Schrift, het goddelijk gezag en de
onfeilbaarheid daaruit weg te nemen".

(Redelijke Godsdienst van Wilhelmus a Brakel)
"Men heeft vaak ongelijk door de manier waarop men gelijk heeft". (De Bruix)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9298
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Atheïstische reclame

Bericht door parsifal »

memento schreef:Wetenschappelijk gezien is het trouwens ook veel waarschijnlijker dat God wél bestaat, dan niet. Dus de leus is nog onjuist ook.
Dit lijkt me een uitspraak die heel zwak staat, omdat er met geen goed fatsoen een kans aan het bestaan van God is toe te kennen (en dus kun je ook niet over waarschijnlijkheid spreken)
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Atheïstische reclame

Bericht door cosmo »

jvdg schreef: Vandaar mijn oproep tot gebed om het wel te durven........
Waarom zou je niet in een dergelijke bus kunnen plaatsnemen? Als reiziger ben je niet verantwoordelijk voor reclameuitingen op een bus en bovendien zegt aanwezigheid in een bus ook niets over hoe een passagier inhoudelijk denkt over de boodschap die op de buitenkant staat.

Overigens vind ik dat in een volwassen democratie dergelijke uitingen gewoon moeten kunnen.
cosmo
Berichten: 681
Lid geworden op: 14 sep 2007, 15:09

Re: Atheïstische reclame

Bericht door cosmo »

memento schreef:Wetenschappelijk gezien is het trouwens ook veel waarschijnlijker dat God wél bestaat, dan niet. Dus de leus is nog onjuist ook.
Ik ken maar weinig wetenschappers die datzelfde standpunt hanteren.
Mocht dit doorgaan, dan stel ik voor een handtekeningen-actie te starten waarbij ons bezwaar aan de bus-maatschappijen kenbaar gemaakt wordt. En ook aan de overheid, omdat we als burger (m.i.) recht hebben om van publieke diensten, zoals OV, gebruik te maken, zonder daarbij in onze diepste geloofsovertuiging aangevallen te worden.
Ik denk niet dat de overheid enige invloed kan hebben.
Plaats reactie