had Paulus een keuze??
- JolandaOudshoorn
had Paulus een keuze??
Na aanleiding van een van de gesprekken tijdens mijn verjaardag, wil ik deze vraag jullie ook voorleggen.
Had Paulus een keuze toen hij door God geroepen werd op de weg naar Damascus?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Re: had Paulus een keuze??
Ik denk het niet!JolandaOudshoorn schreef:Na aanleiding van een van de gesprekken tijdens mijn verjaardag, wil ik deze vraag jullie ook voorleggen.
- JolandaOudshoorn
waarom niet?freek schreef:Ik denk het niet!JolandaOudshoorn schreef:Na aanleiding van een van de gesprekken tijdens mijn verjaardag, wil ik deze vraag jullie ook voorleggen.
Ik denk dat we beter de vraag kunnen stellen: wás het voor Paulus een keuze?JolandaOudshoorn schreef:Na aanleiding van een van de gesprekken tijdens mijn verjaardag, wil ik deze vraag jullie ook voorleggen.
- JolandaOudshoorn
waarom? Vanuit Paulus gezien, ik weet niet hoe die man zich toen voelde. Ik zou het eigenlijk meer "theoretisch" willen benaderen.artistiek schreef:Ik denk dat we beter de vraag kunnen stellen: wás het voor Paulus een keuze?JolandaOudshoorn schreef:Na aanleiding van een van de gesprekken tijdens mijn verjaardag, wil ik deze vraag jullie ook voorleggen.
Lees de DL maar eens na. Eigenlijk heeft niemand een keus!JolandaOudshoorn schreef:waarom? Vanuit Paulus gezien, ik weet niet hoe die man zich toen voelde. Ik zou het eigenlijk meer "theoretisch" willen benaderen.
Paulus had een keus. Zeker wel. Kijk maar bij de roeping van Mozes.
Die blijft zich tot het uiterste verzetten. Zozeer dat de Verbondsgod uiteindelijk zegt: dan zal ik Aäron het woord wel laten doen.
Die blijft zich tot het uiterste verzetten. Zozeer dat de Verbondsgod uiteindelijk zegt: dan zal ik Aäron het woord wel laten doen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Theoretisch misschien wel, maar hij ging terstond niet te rade bij vlees en bloed. Hij heeft dus zogezegd ook voor zichzelf niet 'de kosten overwogen'. Hij dééd het gewoon; net wat artistiek zegt: het was voor hem geen keus, maar een opdracht die hij wilde en moest gehoorzamen.JolandaOudshoorn schreef:waarom niet?freek schreef:Ik denk het niet!JolandaOudshoorn schreef:Na aanleiding van een van de gesprekken tijdens mijn verjaardag, wil ik deze vraag jullie ook voorleggen.
Zucht.refo schreef:Paulus had een keus. Zeker wel. Kijk maar bij de roeping van Mozes.
Paulus had GEEN keus maar hij wilde ook niet kiezen. Hij vroeg niet voor niets: Heere, wat zal ik doen?refo schreef:Paulus had een keus. Zeker wel. Kijk maar bij de roeping van Mozes.
Hij voelde dat hij niet meer verder kon met hetgeen waar hij mee bezig was.
Jolanda, mag ik weten waarom je dat zo graag weten wil?JolandaOudshoorn schreef:Na aanleiding van een van de gesprekken tijdens mijn verjaardag, wil ik deze vraag jullie ook voorleggen.
Dat zegt ze toch: n.a.v. een verjaardagsdiscussie.artistiek schreef:Jolanda, mag ik weten waarom je dat zo graag weten wil?JolandaOudshoorn schreef:Na aanleiding van een van de gesprekken tijdens mijn verjaardag, wil ik deze vraag jullie ook voorleggen.
**zucht**artistiek schreef:Paulus had GEEN keus maar hij wilde ook niet kiezen. Hij vroeg niet voor niets: Heere, wat zal ik doen?refo schreef:Paulus had een keus. Zeker wel. Kijk maar bij de roeping van Mozes.
Hij voelde dat hij niet meer verder kon met hetgeen waar hij mee bezig was.
De vraag is niet: wat deed Paulus? Maar: had hij een keus?
--------------
Maar tegenwoordig is natuurlijk het juiste antwoord: heel Paulus leven was door God al gedetermineerd. Waarom discussieren we eigenlijk nog? Iedere toetsaanslag van je computer ligt al vast (o, daarom natuurlijk)
--------------
Natuurlijk had Paulus een keus.
Toen zijn ogen geopend werden (geestelijk gesproken dan, dus op weg naar Damascus), had hij kunnen kiezen om ze weer te sluiten. Maar dat zou een heel domme keus geweest zijn.
Ik heb nog nooit gehoord, dat iemand die genezen werd weer voor zijn ziekte koos.
Toen zijn ogen geopend werden (geestelijk gesproken dan, dus op weg naar Damascus), had hij kunnen kiezen om ze weer te sluiten. Maar dat zou een heel domme keus geweest zijn.
Dat vraag ik me ook sterk af. Een hele vreemde discussie op zo'n verjaardag.artistiek schreef:Jolanda, mag ik weten waarom je dat zo graag weten wil?
Ik heb nog nooit gehoord, dat iemand die genezen werd weer voor zijn ziekte koos.