Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
[...]
Lees het boekje van Dietrich Bonhoeffer eens, Leven met elkander. Over het belang van de gemeenschap der heiligen.
Lees het boekje van Dietrich Bonhoeffer eens, Leven met elkander. Over het belang van de gemeenschap der heiligen.
Re: Oud- en nieuwjaars kerkdiensten
Jongere schreef: Lees het boekje van Dietrich Bonhoeffer eens, Leven met elkander. Over het belang van de gemeenschap der heiligen.
Prachtig boekje. Aanrader!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Re: Oud- en nieuwjaars kerkdiensten
De theologie van Bonhoeffer staat behoorlijk ver bij de bijbel theologie vandaan. Ik zie de meerwaarde er niet van in om Bonhoeffer te lezen en te bestuderen. Mogelijk dat jullie dat kunnen aantonen.Gian schreef:Jongere schreef: Lees het boekje van Dietrich Bonhoeffer eens, Leven met elkander. Over het belang van de gemeenschap der heiligen.
Prachtig boekje. Aanrader!
Re: Oud- en nieuwjaars kerkdiensten
Herman schreef:De theologie van Bonhoeffer staat behoorlijk ver bij de bijbel theologie vandaan. Ik zie de meerwaarde er niet van in om Bonhoeffer te lezen en te bestuderen. Mogelijk dat jullie dat kunnen aantonen.Gian schreef:Jongere schreef: Lees het boekje van Dietrich Bonhoeffer eens, Leven met elkander. Over het belang van de gemeenschap der heiligen.
Prachtig boekje. Aanrader!

Ik heb gisteren 'Beter dan het leven' gelezen. Vond dat eigenlijk een heel bevindelijk boekje. Iig zeer de moeite waard.
Re: Oud- en nieuwjaars kerkdiensten
Alle boeken buiten de Schrift om verdienen het om met distantie te worden gelezen. Neemt niet weg dat we er vaak bijzonder veel van kunnen leren, van het ene boek meer dan van het andere.Herman schreef:De theologie van Bonhoeffer staat behoorlijk ver bij de bijbel theologie vandaan. Ik zie de meerwaarde er niet van in om Bonhoeffer te lezen en te bestuderen. Mogelijk dat jullie dat kunnen aantonen.Gian schreef:Jongere schreef: Lees het boekje van Dietrich Bonhoeffer eens, Leven met elkander. Over het belang van de gemeenschap der heiligen.
Prachtig boekje. Aanrader!
Re: Dieticht Bonhoeffer (1906-1945)
Jullie tonen nu alleen maar de algemene waarde aan van wat je eventueel kan leren van een niet bijbelse bron.
Mijn vraag is wat we daadwerkelijk kunnen leren van Bonhoeffer? Ik zeg, naar aanleiding van wat ik ervan heb gelezen in biografie over B. de hand van Eberhard Bethge: niets. Het is een zwabber theologie, voortbordurend op de moderne Duitse theologen als Barth. De realiteit van het offer van Christus wordt omgezet in iets vaags, ik snap er niets van.
In de gemeenschap der heiligen wordt er op buitengewoon complexe wijze gezocht naar interpretaties om de kerk met Christus te verbinden.
Ik begrijp zijn pleidooi voor de biecht niet. Christus vergeeft de zonden! Dat is genoeg.
Zo maar wat flodders, waarvan ik vind dat we ermee moeten uitkijken.
Mijn vraag is wat we daadwerkelijk kunnen leren van Bonhoeffer? Ik zeg, naar aanleiding van wat ik ervan heb gelezen in biografie over B. de hand van Eberhard Bethge: niets. Het is een zwabber theologie, voortbordurend op de moderne Duitse theologen als Barth. De realiteit van het offer van Christus wordt omgezet in iets vaags, ik snap er niets van.
In de gemeenschap der heiligen wordt er op buitengewoon complexe wijze gezocht naar interpretaties om de kerk met Christus te verbinden.
Ik begrijp zijn pleidooi voor de biecht niet. Christus vergeeft de zonden! Dat is genoeg.
Zo maar wat flodders, waarvan ik vind dat we ermee moeten uitkijken.
Re: Oud- en nieuwjaars kerkdiensten
Herman schreef:De theologie van Bonhoeffer staat behoorlijk ver bij de bijbel theologie vandaan. Ik zie de meerwaarde er niet van in om Bonhoeffer te lezen en te bestuderen. Mogelijk dat jullie dat kunnen aantonen.Gian schreef:Jongere schreef: Lees het boekje van Dietrich Bonhoeffer eens, Leven met elkander. Over het belang van de gemeenschap der heiligen.
Prachtig boekje. Aanrader!


Graag eerst even de/jouw definitie van
a) 'de bijbel theologie'
b) 'De theologie van Bonhoeffer'
Dan zullen wij wel kijken of jou stelling klopt!!!
Re: Dieticht Bonhoeffer (1906-1945)
Anderen leer er veel van.Herman schreef:Jullie tonen nu alleen maar de algemene waarde aan van wat je eventueel kan leren van een niet bijbelse bron.
Mijn vraag is wat we daadwerkelijk kunnen leren van Bonhoeffer? Ik zeg, naar aanleiding van wat ik ervan heb gelezen in biografie over B. de hand van Eberhard Bethge: niets. Het is een zwabber theologie, voortbordurend op de moderne Duitse theologen als Barth. De realiteit van het offer van Christus wordt omgezet in iets vaags, ik snap er niets van.
In de gemeenschap der heiligen wordt er op buitengewoon complexe wijze gezocht naar interpretaties om de kerk met Christus te verbinden.
Ik begrijp zijn pleidooi voor de biecht niet. Christus vergeeft de zonden! Dat is genoeg.
Zo maar wat flodders, waarvan ik vind dat we ermee moeten uitkijken.
Jij vindt het zwabber-theologie.
Conclusie: we kunnen er niets van leren.
?
Re: Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
En hopla. De grote schare is wederom verminderd met één. Als Herman het voor het zeggen had...
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Re: Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
Inderdaad. Hoe kan je iets van iemand leren, als blijkt dat het anders is bedoeld, dan dat je denkt dat hij bedoeld?
Iedereen leest hier Bonhoeffer met 21e eeuwse en met reformatorische ogen. Niemand leest hier Bonhoeffer die hem plaats binnen de Duitse theologie van voor de oorlog.
Iedereen leest hier Bonhoeffer met 21e eeuwse en met reformatorische ogen. Niemand leest hier Bonhoeffer die hem plaats binnen de Duitse theologie van voor de oorlog.
Re: Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
Ik heb het niet over grote scharen. Ik heb het evenmin voor het zeggen. Ik stel alleen een aantal vragen.refo schreef:En hopla. De grote schare is wederom verminderd met één. Als Herman het voor het zeggen had...
-
- Berichten: 1441
- Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
- Locatie: Alhier
Re: Oud- en nieuwjaars kerkdiensten
Ik kan niet de totale theologie van Bonhoefer beoordelen ik heb zelf het boek: Navolging liggen. Dat is ook indrukwekkend.Herman schreef: De theologie van Bonhoeffer staat behoorlijk ver bij de bijbel theologie vandaan. Ik zie de meerwaarde er niet van in om Bonhoeffer te lezen en te bestuderen. Mogelijk dat jullie dat kunnen aantonen.
Maar ik denk dat het goed is om te beseffen in wat voor tijd Bonhoeffer leefde. Hij en met hem Barth waren een van de eersten die het gevaar van het Nazisme en Facisme zagen (al in 1933). Hij waarschuwde tegen het feit dat Hitler zich Fuhrer liet noemen. Want hij heeft doorzien waar dit alles toe kon leiden. Hij heeft ook doorzien wat de Joden o.a. te wachten stond. Mede doordat de Evangelische Kirche wel mee ging in het Nazisme is er een tegenbeweging de Bekennende (belijdende) Kirche ontstaan waarin Bonhoeffer en Barth een belangrijke plaats hebben ingenomen.
Besef ook dat de onder ons zo verguisde Barmer Thesen ontstaan is in de strijd van de kerk tegen het Nazisme. De Barmer Thesen is niet zomaar iets van een paar intellectuelen maar is in de strijd geboren om Christus centraal te houden. Als gereformeerden zullen wij (ik ook) ons in de formulering en de onderliggende theologie niet geheel kunnen vinden. Maar het is wel van belang om te beseffen in welke tijd en door welke strijd deze Thesen is ontstaan.
Deze houding heeft Bonhoeffer met de dood moeten bekopen. Als ik dan lees wat hij schrijft over de Navolging van Christus...... dan kom ik tekort.... maar ik krijg wel diep respect voor deze moderne martelaar. Ook al kan ik me in zijn theologische niet altijd vinden.
Ter info:
De Bekennende Kirche (Duits voor Belijdende kerk) was een christelijke verzetsbeweging in Nazi-Duitsland. In 1933 werden de protestantse kerken gedwongen tot fuseren tot Deutsche Reichskirche, die het nationaal socialisme steunde. Tevens moesten niet-Ariërs hun ambten in de kerk opgeven.
Als reactie hierop werd in september van dat jaar de ondergrondse Bekennende Kirche opgericht. In 1934 gaf een groep voorgangers de Verklaring van Barmen uit waarbij zij Christus en de Bijbel als hun bronnen aangaven en staatsingrijpen afwezen.
Sommige leiders van de Bekennende Kirche, zoals Martin Niemöller en Dietrich Bonhoeffer, werden opgesloten in concentratiekampen. Een aantal van hen kwam om het leven. De Bekennende Kirche was betrokken bij verschillende vormen van verzet, met name bij het verbergen van Joden.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Re: Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
Goed. Mee eens. Over het leven van Bonhoeffer heb ik dan ook niets gezegd, omdat ik veel respect daarvoor heb.
Ik stel vragen bij de leer, omdat de moderne Duitse theologie mij absoluut niet overtuigend voorkomt.
Ik stel vragen bij de leer, omdat de moderne Duitse theologie mij absoluut niet overtuigend voorkomt.
Re: Dietrich Bonhoeffer (1906-1945)
Kun je wat concreter worden, Herman? Dus ik bedoel: op welke punten gaat die theologie (m.n. van Bonhoeffer) Bijbels gezien de mist in?
Want laat ik maar eerlijk zijn, ik weet er te weinig van om een goed oordeel te kunnen geven. Heb het ene boekje van hem gelezen en Navolging staat nog te wachten op de kast. Heb bovendien een keer een lezing over hem gehoord en dat was het zo'n beetje.
Want laat ik maar eerlijk zijn, ik weet er te weinig van om een goed oordeel te kunnen geven. Heb het ene boekje van hem gelezen en Navolging staat nog te wachten op de kast. Heb bovendien een keer een lezing over hem gehoord en dat was het zo'n beetje.