Zondagsdruk...eh...rust

helma

Zondagsdruk...eh...rust

Bericht door helma »

"Niet even bidden en weer terug de drukte in"
Niet jakkeren en jagen op zondag, dus één kerkdienst

Gereformeerde Bondspredikant pleit voor één dienst op zondag, een lange ochtenddienst. Daarmee zouden gezinnen meer rust krijgen. Neem een voorbeeld aan de joden, adviseert ds. Ruud van Campen.

Zondagen staan voor gezinnen in het teken van onrust. "Het begint 's morgens al als de kerk om half tien begint'', is de ervaring van ds. Ruud van Campen, zelf vader van drie kinderen. "Vroeg op, kinderen uit bed trommelen.'' En zo gaat dat de hele dag door met zondagsschool, nog een kerkdienst en jeugdclub. "Mijn vrouw zegt: Ik heb pas rust om tien uur 's avonds.''
Dat moet anders, vindt Van Campen, protestants predikant in Rotterdam. Donderdag tijdens een studiedag van de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk over huisgodsdienst gaat hij pleiten voor één lange ochtenddienst, waarin zowel jongeren als ouderen aan hun trekken komen en waarin sociale en interactieve elementen zijn verwerkt. De zondagmiddag is dan vrij, zodat er rust komt voor gezinnen, aldus Van Campen. Zo zou de dienst kunnen beginnen met een sing-in voor de jongeren, met daarna een dienst met psalmen en diepgang en als afsluiting zou hij met de gemeente koffie willen drinken. Ook zou een maandelijkse gemeente-lunch een goed idee zijn. Daardoor is er 's middags tijd voor gezinnen om samen "God te dienen''.

Joden
De predikant neemt ook een voorbeeld aan de Joden. "Bij hen is op sabbat de drukte er echt uit. Daar staat blijdschap centraal... Joden hebben veel rituelen op sabbat en feestdagen. In de gereformeerde gezindte moet alles met het oor, maar we zijn niet een en al oor. Van kerkvader Augustinus leerde ik dat een mens alle zintuigen nodig heeft voor zijn geloof. Ik denk dat wij meer symboliek moeten gebruiken." Hij verwees naar de Joden die aan het einde van de sabbat aan een geurdoosje mogen ruiken om de 'geur van de sabbat' de week mee in te nemen.

Druk
Een andere inrichting van de zondag, meer nadruk op symboliek, het is allemaal nodig omdat de huisgodsdienst vandaag de dag onder druk staat, vindt de Rotterdamse voorganger. Door externe factoren, omdat iedereen zo druk is, maar ook intern. "De vraag of God eigenlijk wel bestaat, is tegenwoordig meer aan de orde. Het geloof is naar de rand gedrongen en wordt aangevallen. Als het geloof alleen buitenkant is, trek je het niet in deze maatschappij. En als het geloof bij ouders geen zaak van het hart is, nemen kinderen het niet over. Ouders zullen dus de verborgen omgang met de Here God moeten zoeken. Niet even bidden en weer terug de drukte in - niet bidden als een mus maar als een arend. Een mus vliegt even de lucht in en landt dan weer snel op aarde. Maar een arend blijft zweven, hoger en hoger, hij wil de hemel in.''

Bron: Nederlands Dagblad
JolandaOudshoorn

Re: Zondagsdruk...eh...rust

Bericht door JolandaOudshoorn »

Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn: eerder opstaan om te bidden (juist op zondag)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
pjf

Bericht door pjf »

Is het verkeerd om op de zondag 'druk' te zijn met de zaken die het koninkrijk van God aangaan?
Daardoor is er 's middags tijd voor gezinnen om samen "God te dienen''.
Ik ben bang dat het afschaffen van een tweede kerkdienst er niet toe leidt dat er meer huisgodsdienst ontstaat.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

...denkt aan Martha en Maria...
The Groom's still waiting at the altar
David J

Bericht door David J »

Tja, ik ervaar de zondag niet als echt druk, maar ik heb ook geen gezin. Ik denk dat als je een paar kinderen hebt zo tussen de vijf en vijftien, het inderdaad druk kan zijn. Toch is de zondag in de eerste plaats bedoeld als RUSTdag. De letterlijke tekst van de tien geboden zegt niets over het speciaal dienen van God op die dag, maar wel over het rusten. Daarmee is het natuurlijk nog niet verkeerd om wel tijd voor God te nemen, maar als je bij wijze van spreken op maandag bij moet komen van de zondag, doe je wel iets verkeerd. Je gehoorzaamt dan het letterlijke gebod niet omdat je het 'geestelijke' gebod wilt nakomen. Dat lijkt me gevaarlijk.

Ik zie daarom wel iets in deze suggestie. In sommige gemeenten, zoals de ICF in Rotterdam, doen ze feitelijk ook al zo. Ze hebben eerste een dienst voor de vaste kern, waar de 'vaste spijze' aan de orde komt, dan tijd voor koffie, gezelligheid en eten, waarbij iedereen gewoon in of rond het gebouw blijft, en dan een laagdrempeliger dienst voor iedereen. De paar keer dat ik de zondag zo doorgebracht heb, vond ik het wel een mooie invulling van de zondag. Plus dat je er een hechtere gemeente van krijgt. Maar het moet natuurlijk geen excuus voor luihuid worden.
Ariene

Bericht door Ariene »

Juist de momenten in de kerk maken van de Zondag een RUSTdag.

Heerlijk even alleen maar zitten, zingen, bidden en luisteren!
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
JolandaOudshoorn

Ariene schreef:Juist de momenten in de kerk maken van de Zondag een RUSTdag.

Idd, heerlijk! Voor mij ook een rustpunt. Maar laten we er ook aan denken dat gemeente-zijn niet alleen "consumeren" inhoud.
Ariene

Bericht door Ariene »

JolandaOudshoorn schreef:

Idd, heerlijk! Voor mij ook een rustpunt. Maar laten we er ook aan denken dat gemeente-zijn niet alleen "consumeren" inhoud.
?
Gemeentezijn houdt toch sowieso niet alleen de kerkdienst in?
Maar tijdens die kerkdienst doe ik niets liever dan consumeren...
JolandaOudshoorn

Ariene schreef:

?
Mee eens hoor! :super
Alleen kom ik soms mensen tegen die alleen maar kerkdiensten "consumeren"
Ariene

Bericht door Ariene »

Ariene schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Idd, heerlijk! Voor mij ook een rustpunt. Maar laten we er ook aan denken dat gemeente-zijn niet alleen "consumeren" inhoud.
?
Mee eens hoor! :super
Alleen kom ik soms mensen tegen die alleen maar kerkdiensten "consumeren"
Ik weet het, maar ook dat moeten we leren accepteren.
Ikzelf loop daar soms heel erg tegenaan, maar je kan nu eenmaal niet van anderen eisen dat ze
de dingen hetzelfde zien als jij. ook dat is weer een leerproces.

(En vergeet niet dat er ook altijd heel veel stille werkers zijn)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tja, wat moet ik hierop zeggen?
Ik ervaar de zondagse kerkdienst helemaal niet als een rustpunt.
Je komt in een volle kerk, waar je nauwelijks contact hebt met de mensen (nee, alsjeblieft geen pastorale opmerkingen in de trant van, 'ja-maar-daar-moet-je-zelf-ook-iets-aan-doen'), je moet maar afwachten of je een rustig plekje hebt, dan zit je ruim anderhalf uur stijf in een bank (al dan niet met een hoed op) en als wat je te horen krijgt, dan nog zeer beneden de maat is... Ik vind dat bij elkaar allemaal zeer stresserend. Volgens mij is dat nooit de bedoeling geweest van de 'onderlinge bijeenkomsten'.
Ik sla dan ook graag eens een beurtje over. ;)
Jongere

Bericht door Jongere »

:nonnon
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

.... en dat vergat ik nog te melden: je moet het nog fijn vinden ook!
(Anders ben je slecht.)
JolandaOudshoorn

JolandaOudshoorn schreef:Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn: eerder opstaan om te bidden (juist op zondag)
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:Tja, wat moet ik hierop zeggen?
Ik ervaar de zondagse kerkdienst helemaal niet als een rustpunt.
Je komt in een volle kerk, waar je nauwelijks contact hebt met de mensen (nee, alsjeblieft geen pastorale opmerkingen in de trant van, 'ja-maar-daar-moet-je-zelf-ook-iets-aan-doen'), je moet maar afwachten of je een rustig plekje hebt, dan zit je ruim anderhalf uur stijf in een bank (al dan niet met een hoed op) en als wat je te horen krijgt, dan nog zeer beneden de maat is... Ik vind dat bij elkaar allemaal zeer stresserend. Volgens mij is dat nooit de bedoeling geweest van de 'onderlinge bijeenkomsten'.
Ik sla dan ook graag eens een beurtje over. ;)
Afgewezen, wat vind ik dit jammer voor je.
Want ben je wel in de overtuiging dat het een rustpunt zou moeten zijn, of heb je sowieso niets met
het fenomeen kerkdienst?

Ik meen het nl. oprecht.
Ik kan er naar uitkijken om weer in de kerk te zijn. Dat is de plaats waar ik me thuis voel.
De plaats waar mijn vrienden zijn, de plaats waar ik mag zijn die ik ben, de plaats waar ik ook mensen tot hulp mag zijn.
En dan is de zondag daarin voor mij bijzonder. Hét begin van de week en daarbij ook mijn oplaadpunt.

In de preek krijg ik (bijna) altijd wel weer voedsel mee voor de week, of troost voor mijn leven. Soms werk voor een leven.
Ook al zijn er soms ook aspecten in die ik anders zie, of waar de predikant wellicht een steekje laat vallen, mag ik altijd de God achter de zender zien. En daar gaat het naar mijn bescheiden mening ten diepste om.
Plaats reactie