Uitleg gevraagd over Jezus en de Kananese vrouw

Bart

Uitleg gevraagd over Jezus en de Kananese vrouw

Bericht door Bart »

Jezus en een Kananese vrouw
[21] Jezus ging daar weg en nam de wijk naar het gebied van Tyrus en Sidon*. [22] En kijk, een Kananese* vrouw uit die streek kwam naar buiten en riep: ‘Heb medelijden met mij, Heer, Zoon van David. Mijn dochter is vreselijk bezeten.’ [23] Maar Hij gaf haar niet eens antwoord. Zijn leerlingen kwamen naar Hem toe en vroegen Hem: ‘Stuur haar weg, want ze roept ons achterna.’ [24] Hij antwoordde: ‘Ik ben alleen gestuurd naar de verloren schapen van het huis van Israël.’ [25] Maar zij kwam naar Hem toe en knielde voor Hem neer en zei: ‘Heer, help me.’ [26] Hij gaf haar ten antwoord: ‘Het is niet goed het brood van de kinderen te nemen en het aan de hondjes te geven.’ [27] Maar zij zei: ‘Juist, Heer, want wat de hondjes eten, zijn de kruimels die van de tafel van hun baas vallen.’ [28] Toen gaf Jezus haar ten antwoord: ‘Vrouw, groot is uw vertrouwen*. Moge het u vergaan zoals u .wenst.’ En haar dochter was vanaf dat moment genezen
Jongere

Re: Jezus en de Kananese vrouw (help).uitleg graag ik vat hem ni

Bericht door Jongere »

Dat is een mooie preek, die zou ik zeker luisteren.
Maar wat snap je niet?
Bart

Bericht door Bart »

Dit egrijp ik niet ...... hoe ik het ook lees

Het is niet goed het brood van de kinderen te nemen en het aan de hondjes te geven.’ [27] Maar zij zei: ‘Juist, Heer, want wat de hondjes eten, zijn de kruimels die van de tafel van hun baas vallen.’
Bart

Bericht door Bart »

ik lees morgen wel verder en alvast bedankt voor de hulp Ik ben Standby en moet vanavond om 12 uur zowizo nar kantoor. kortom bedtijd :?
pietjebel

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Maar sprak de Heere Jezus daar dan wel de waarheid? Want Hij is toch niet alleen gekomen voor de verloren schapen van het huis van Israël?
Alexander CD

Bericht door Alexander CD »

Jongere schreef:Maar sprak de Heere Jezus daar dan wel de waarheid? Want Hij is toch niet alleen gekomen voor de verloren schapen van het huis van Israël?
Jazeker wel, ik neem aan dat de Heere Jezus het geestelijke Israël bedoelde, de verborgenheid, het hoogste goed waar het aardse Israël en afschaduwing van was.
Maar die vrouw was daar niet mee bekend en daarmee stelde de Heiland haar op de proef, om te laten zien hoe groot haar geloof was.
Het is te vergelijken met Jacob die de jabbok overstak, met zijn uitspraak, ik laat u niet gaan tenzij Gij mij zegent!
God wil dat we Hem aanklampen, net zoals die arme weduwe bij de onrechtvaardige rechter.
Deze vrouw had dan ook geen andere hoop dan de Heere Jezus, is Hij ook onze enige hoop?
Tiberius
Administrator

Re: Uitleg gevraagd over Jezus en de Kananese vrouw

Bericht door Tiberius »

De kanttekenaren merken hierbij op:
Namelijk voor dezen tijd; omdat de beroeping der heidenen nog niet gekomen was.

Met verwijzing naar Mattheus 10: 5 en 6:
Gij zult niet heengaan op den weg der heidenen en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen; Maar gaat veelmeer heen tot de verloren schapen van het huis Israëls.

en Handelingen 13 : 46:
Het was nodig dat eerst tot u het Woord Gods gesproken zou worden; doch nademaal gij hetzelve verstoot, en uzelven des eeuwigen levens niet waardig oordeelt, zie, wij keren ons tot de heidenen.

PS> Ik heb de topictitel iets gefatsoeneerd.
Jongere

Bericht door Jongere »

Misschien voel ik dan meer voor de uitleg van de kanttekenaren dan dat hier geestelijk Israël bedoeld zou worden. Dat zou ik niet zo in het gesprek vinden passen, eigenlijk.
Ik las gisteren inderdaad ook dat de Heere Jezus tijdens Zijn omwandeling Zich richt op Israël (enkele uitzonderingen daargelaten, zoals dat ook in het OT enkele uitzonderingen waren) en pas na Zijn opstanding het zendingsbevel uitvaardigt en ronduit spreekt over een heil voor alle volken.
helma

Bericht door helma »

Jongere schreef:
Dat is een mooie preek, die zou ik zeker luisteren.
Marnix

Bericht door Marnix »

pietjebel schreef:
Bart schreef:Dit egrijp ik niet ...... hoe ik het ook lees

Het is niet goed het brood van de kinderen te nemen en het aan de hondjes te geven.’ [27] Maar zij zei: ‘Juist, Heer, want wat de hondjes eten, zijn de kruimels die van de tafel van hun baas vallen.’
Deze uitspraak van Jezus is als een soort allegorie bedoeld:
Brood = genade
kinderen = volk van Israel
honden = heidenen

Jezus zegt dus dat Hij gekomen is voor het volk Israel (de kinderen), en dat het niet goed is de genade (het brood) aan de heidenen (de honden) te geven.
Op deze manier stelt Jezus het geloof van de vrouw op de proef. Hij liet duidelijk merken dat zij geen genade waard was; dat het niet iets was waarop ze enig recht had.
En dan antwoord die vrouw dat ze inderdaad een heiden is (een hond), dat ze het niet waard is genade te ontvangen (het brood). En toch laat ze zich niet wegsturen. Want honden krijgen dan wel geen 'boterham', maar ze eten wel de kruimels die van de tafel vallen als de kinderen eten.
Deze vrouw had zulke hoge gedachten van de genade van Jezus, dat zelfs het 'afval' van de genade, het restje dat niemand mist als het van tafel valt, genoeg zou zijn om haar dochter te genezen.
Ik ben het niet voor 100% met je uitleg eens. Zoals de kanttekeningen ook zeggen: De tijd dat het heil er voor de heidenen is, is nog niet gekomen. Hij zegt dat eerlijk tegen die vrouw. Ik lees niet dat hij haar geloof op de proef stelt ofzo, hij zegt gewoon hoe de zaken zijn. Het antwoord van de vrouw tekent haar nederigheid, ze protesteert niet of zo maar kent haar positie. Tegelijkertijd getuigt het van haar grote geloof, ze legt zich er niet bij neer maar geeft aan: Honden krijgen toch de kruimels, en is genoeg.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
pietjebel

Bericht door pietjebel »

-------------------------------
Laatst gewijzigd door pietjebel op 22 dec 2008, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik lees dat nergens, dus daar ga ik niet van uit. Jezus zegt: Ik ben gekomen voor de verloren schapen van het huis van Israel. Ze laat zich echter niet wegsturen ofzo, ze weet dat ze bij Jezus moet zijn en gaat dus nadat Hij dit gezegd heeft niet weg, maar gaat naar Hem toe, knielt voor Hem neer en smeekt om hulp. En dan zien we weer Gods liefde en genade, ook al had Jezus helemaal gelijk, wie bij Hem om hulp vragen laat hij niet hulpeloos achter.

We zien dit vaker. God staat volledig in zijn recht, maar Hij laat zich verbidden. Alsof zijn recht en liefde in strijd met elkaar zijn en de liefde het dan wint. Jezus is niet gekomen voor haar en zegt dat terecht, maar zou Hij zo'n smeekbede kunnen negeren, er op antwoorden met: Sorry, maar ik blijf er bij dat ik hier niet ben om jou te helpen? We krijgen in dit stukje iets te zien van het hart van God. En we mogen leren van het geloof van deze vrouw.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Jongere

Bericht door Jongere »

De Heere Jezus wijst deze vrouw drie keer af, Marnix. Het is niet zomaar een 'vertellen hoe de zaken er voor staan'.
Eerst geeft Hij haar niet eens antwoord.
Daarna geeft Hij haar nog steeds geen antwoord maar zegt het tegen Zijn discipelen zonder Zich tegen haar te richten.
Tenslotte, als Hij haar dan eindelijk rechtstreeks antwoord geeft, noemt Hij haar eigenlijk een hond.
De hele sfeer van de geschiedenis wijst toch op een beproeving. Luister als je tijd hebt eens de preek van ds. Vergunst over deze geschiedenis. Ik vind dat hij er een mooi licht op werpt. Deze geschiedenis vertelt ons niet alleen van groot geloof van de vrouw maar ook iets van God's handelswijze. Ik geloof eerder dat God ons soms op de proef stelt en ons geduld beproeft dan dat Hij bij wijze van spreken eerst nog moet uitvechten of Zijn recht of Zijn liefde het gaat winnen. Er wint trouwens nooit één van die twee. Zijn recht past volkomen in Zijn liefde. En andersom. Daardoor kan Johannes zeggen dat God rechtvaardig is als Hij ons de schuld vergeeft. Vergeving is vaak juist moeilijk te combineren met liefde.
Plaats reactie