Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Rens »

Wat maakt de feitelijke "snelheid" van de PC? Is dat de zgn. kloksnelheid, of is dat het opgenomen geheugen??

Vergelijk: een PC met 2400 Mhz kloksnelheid en 256 Mb geheugen, met een 40 Gb HD en (waar ik nu mee werk) 601 Mhz kloksnelheid en 256 Mb geheugen met een 10 Gb HD
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Marnix »

Hm, moeilijk te zeggen. De snelheid van een pc is afhankelijk van een heleboel zaken, de CPU-snelheid, hoeveelheid intern geheugen, snelheid van het interne geheugen, de snelheid van je harde schijf, bij graphische applicaties wordt ook de videokaart belangrijk.

In eerste instantie kan je vooral kijken naar de kloksnelheid maar als je meer applicaties moet draaien of zwaarde applicaties wordt intern geheugen weer belangrijk. De grootte van de HD is niet zo snel van belang, vooral de lees en schrijfsnelheid. Afhankelijk van wat je doet kan intern geheugen de "bottleneck" worden, of de videokaart, of processorsnelheid.

Als je het uitgebreider wil weten zou je kunnen zoeken naar een "benchmarkprogramma" die tests gaat uitvoeren en dan met grafieken bij allerlei applicaties de snelheid aangeeft. Zo kan je twee computers vergelijken en je kan kijken wat het zwakke punt van je machine is. Is dat bijvoorbeeld het geheugen, dan zou je dat een keer kunnen uitbreiden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Rens »

Ik kan nl. déze kopen:

P4 - 2.400 Mhz

Incl. Gratis Windows XP

P4 - 2.400 Mhz, 256 Mb Geheugen, 40 Gb Harddisk

CD-Speler, Videokaart, Geluidskaart, Netwerkkaart,

USB Poorten, Printerpoort + garantie.

Afbeelding

Nu voor: 129,99

én:

P4 - 2.600 Mhz

Incl. Gratis Windows XP

P4 - 2.600 Mhz, 512 Mb Geheugen, 40 Gb Harddisk

CD-Speler, Videokaart, Geluidskaart, Netwerkkaart,

USB Poorten, Printerpoort + garantie.

Afbeelding

Nu voor: 159,99
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Rens »

Marnix schreef:Hm, moeilijk te zeggen. De snelheid van een pc is afhankelijk van een heleboel zaken, de CPU-snelheid, hoeveelheid intern geheugen, snelheid van het interne geheugen, de snelheid van je harde schijf, bij graphische applicaties wordt ook de videokaart belangrijk.

In eerste instantie kan je vooral kijken naar de kloksnelheid maar als je meer applicaties moet draaien of zwaarde applicaties wordt intern geheugen weer belangrijk. De grootte van de HD is niet zo snel van belang, vooral de lees en schrijfsnelheid. Afhankelijk van wat je doet kan intern geheugen de "bottleneck" worden, of de videokaart, of processorsnelheid.

Als je het uitgebreider wil weten zou je kunnen zoeken naar een "benchmarkprogramma" die tests gaat uitvoeren en dan met grafieken bij allerlei applicaties de snelheid aangeeft. Zo kan je twee computers vergelijken en je kan kijken wat het zwakke punt van je machine is. Is dat bijvoorbeeld het geheugen, dan zou je dat een keer kunnen uitbreiden.

ik gebruik een pc feitelijk alléén voor de meest normale zaken als forummen, kranten.com, en diverse radio-sites, msn, google talk en natuurlijk e-mailen en zo nodig brieven schrijven en printen.

nou ja dat was het zo ongeveer, en o ja, heel af en toe wat downloaden via LimeWire en natuurlijk YouTube.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door refo »

Rens schreef:
Marnix schreef:Hm, moeilijk te zeggen. De snelheid van een pc is afhankelijk van een heleboel zaken, de CPU-snelheid, hoeveelheid intern geheugen, snelheid van het interne geheugen, de snelheid van je harde schijf, bij graphische applicaties wordt ook de videokaart belangrijk.

In eerste instantie kan je vooral kijken naar de kloksnelheid maar als je meer applicaties moet draaien of zwaarde applicaties wordt intern geheugen weer belangrijk. De grootte van de HD is niet zo snel van belang, vooral de lees en schrijfsnelheid. Afhankelijk van wat je doet kan intern geheugen de "bottleneck" worden, of de videokaart, of processorsnelheid.

Als je het uitgebreider wil weten zou je kunnen zoeken naar een "benchmarkprogramma" die tests gaat uitvoeren en dan met grafieken bij allerlei applicaties de snelheid aangeeft. Zo kan je twee computers vergelijken en je kan kijken wat het zwakke punt van je machine is. Is dat bijvoorbeeld het geheugen, dan zou je dat een keer kunnen uitbreiden.

ik gebruik een pc feitelijk alléén voor de meest normale zaken als forummen, kranten.com, en diverse radio-sites, msn, google talk en natuurlijk e-mailen en zo nodig brieven schrijven en printen.

nou ja dat was het zo ongeveer, en o ja, heel af en toe wat downloaden via LimeWire en natuurlijk YouTube.
Dan zal intern geheugen meer (merkbare) invloed hebben dan kloksnelheid.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Marco »

De kloksnelheid maakt vrijwel geen verschil. Het werkgeheugen wel. Voor XP is 256 MB niet overdreven veel. Je zult daarmee af en toe gaan merken dat de computer geheugen tekort komt, en daarom naar de harddisk gaat schrijven (en daarvan teruglezen) wat hij in het werkgeheugen niet kwijt kon. Dat kan enorm vertragend gaan werken. Als dit optreedt is het bijna altijd de grootste vertragende factor, oftewel de bottleneck. Zeker gezien je wensen zullen videokaart en processor niet snel de bottleneck zijn.

Aangezien bijna iedereen meer met z'n pc doet dan één toepassing tegelijk (denk ook aan anti-virusprogramma's en dergelijke die in de achtergrond draaien) zou mijn voorkeur uitgaan naar het grotere werkgeheugen. Dat kost €30,- extra, maar gaat op de langere termijn waarschijnlijk plezier opleveren.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Marnix »

Mee eens Marco. Het enige wat bij mij dan knaagt is dat je in feite 30 euro meer betaalt voor 256 mb extra geheugen (en iets snellere processor maar of je dat zo merkt)... Ik denk dat er DDR 400 geheugen in zit en daar koop je voor 15 euro 512 mb voor, dus voor 30 euro zou je er 1 GB aan geheugen bij kunnen zetten. Probleem is alleen dat je dat dan zelf moet doen :)

Waar koop je dit Rens? Heb je een website? Ik kan even kijken of je die eerste computer ook kan uitbreiden, als je daar voor 15 euro meer het intern geheugen kan verdubbelen is dat misschien een betere optie dan computer 2. Als je hem niet kan upgraden zou ik altijd voor machine 2 gaan.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Rens »

Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Marnix »

Dan zou ik denk ik toch voor de P4 2600 MHz gaan, tenzij je daar iemand kent die er zelf wel even extra geheugen in wil zetten, dan ben je goedkoper uit om die 2400 mhz te kopen en het intern geheugen wat uit te breiden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23924
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door refo »

Lees even de eerste post: de eerste kan hij krijgen/kopen, de tweede heeft-ie nu.
Ik denk niet dat het een verbetering is wat betreft performance.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Rens »

Is een extern geheugen van pak 'm beet 250/500 Gb een optie? sorry voor een domme vraag, maar is zoiets direct op de pc aan te sluiten zónder 'm open te moeten maken?????
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Rens »

refo schreef:Lees even de eerste post: de eerste kan hij krijgen/kopen, de tweede heeft-ie nu.
Ik denk niet dat het een verbetering is wat betreft performance.
Wat ik nú heb staan is:

HP: 601 Mhz kloksnelheid met 256 Mb geheugen en 10 Gb HD

ik heb, ook financieel gezien de mogelijkheid om uit één van beide opties die een stukje terug mét foto te zien zijn, te kiezen en nog nét te betalen bij de duurste optie (159,99) hoewel het qua pingping 129,99 iets makkelijker te betalen is.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Marco
Berichten: 3621
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Marco »

Als ik dat zo bekijk op die site kunnen zij er in die goedkopere configuratie ook wel 512 inzetten in plaats van 256. Waarschijnlijk ben je dan inderdaad goedkoper mee uit. Dat zou je daar na moeten vragen.

Aan de andere kant: Wat is het probleem met je huidige computer? Je stelt zelf extern geheugen voor. Dat helpt alleen tegen een volle harde schijf. Niet tegen traagheid.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Rens »

Marco schreef:Als ik dat zo bekijk op die site kunnen zij er in die goedkopere configuratie ook wel 512 inzetten in plaats van 256. Waarschijnlijk ben je dan inderdaad goedkoper mee uit. Dat zou je daar na moeten vragen.

Aan de andere kant: Wat is het probleem met je huidige computer? Je stelt zelf extern geheugen voor. Dat helpt alleen tegen een volle harde schijf. Niet tegen traagheid.
ik zei toch: een domme vraag!!!

ik zit met m'n provider (tele2) voor het probleem dat ik heel ver van het distributiepunt af zit, waardoor er van de oorspronkelijke 20Mbs nog 4 Mbs overblijft.........ik weet niet of dát er ook iets mee te maken heeft??

overigens ben ik wél toe aan een andere pc, want deze begint steeds méér rare kuren te vertonen........

het zijn allemaal hele domme vragen van een ábsolute NUL op het gebied van computers en al wat dies meer zij...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Vraag over kloksnelheid en geheugenomvang

Bericht door Marnix »

Als je 600 mhz gewend bent is die goedkoopste van de twee ook al wel een verademing. Dus die, of 30 euro voor een iets betere machine, dat is een afweging die je zelf moet make, of je dat die 30 euro waard vindt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie