De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God
De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God
De vergeving der zonden is het vaste fundament van de Kerke Gods! Dit is geheel naar Schrift en belijdenis. Lees Lucas 1:77. Daar staat: “…om zijn volk kennis der zaligheid te geven, in de vergeving hunner zonden.”. Artikel 23 van de Nederlands geloofsbelijdenis spreekt over, dat de gelukzaligheid van de Kerke Gods bestaat in en uit de vergeving der zonden. Daar staat: “Wij geloven, dat onze gelukzaligheid gelegen is in de vergeving onzer zonden om Jezus Christus wil, en dat daarin onze rechtvaardigheid voor God begrepen is; gelijk David en Paulus ons leren, verklarende de gelukzaligheid des mensen te zijn, dat God hem de rechtvaardigheid zonder werken toerekent. Rom. 4:6-8. En dezelfde Apostel zegt, dat wij om niet, of uit genade gerechtvaardigd zijn door de verlossing, die in Christus Jezus is. Rom. 3:24. En daarom houden wij dit fundament altijd vast, Gode al de eer gevende…” Als wij dit vaste en onbeweeglijke fundament van de vergeving der zonden niet gevoelen in ons hart zijn we niet uit God geboren. Luther heeft gezegd dat alles staat of valt bij de rechtvaardigmaking. Tegenwoordig noemen ze zulke zielen hoogmoedig, omdat ze alles afsnijden wat niet uit het geloof is. Maar dat is toch een waarheid: Al wat niet uit het geloof is, is zonde. Het ware geloof is het rechtvaardigend geloof, want in Romeinen 5:1 staat geschreven: Wij dan, gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God..." En dat is een Vrede die alle verstand te boven gaat, een gevoelige genieting van de verzoening met een drie-enige God, in en door het Bloed des Nieuwen testaments. Hierbij valt of staat de Levende Kerk, want de Levende Kerk wordt in een punt des tijds geroepen, gerechtvaardigd en verheerlijkt (Rom. 8) in het uur der wedergeboorte met een Goddelijke en Bovennatuurlijke kracht die niet geringer is dan de scheppingskracht of de opwekking der doden - DL 3-4:12.
Re: De vergeving der zonden het vaste fundament van de Kerke God
Het is niet mijn bedoeling om spijkers op laag water te zoeken, maar in tegenstelling tot de topictitel meen ik dat niet de vergeving der zonde het vaste fundament van Gods Kerk is, maar de Koning van die Kerk zelf.
De vergeving van de zonde(-n) is daar een onmisbaar onderdeel van.
Voor het overige begrijp ik deze posting niet, in die zin dat het niet zozeer een uitnodiging tot discussie is, maar een stellingname van de topicstarter.
Voor het overige begrijp ik deze posting niet, in die zin dat het niet zozeer een uitnodiging tot discussie is, maar een stellingname van de topicstarter.
De Koning van de Kerk wordt niet gekend buiten de rechtvaardigmaking om, en daarom staat en valt de kerk bij de rechtvaardigmaking (Luther). De eerste weldaad die voortvloeid uit Christus is de rechtvaardigmaking = vergeving der zonden.jvdg schreef:Het is niet mijn bedoeling om spijkers op laag water te zoeken, maar in tegenstelling tot de topictitel meen ik dat niet de vergeving der zonde het vaste fundament van Gods Kerk is, maar de Koning van die Kerk zelf.
Je zegt het zelf:.......De eerste weldaad die voortvloeit uit Christus.........VDB-23 schreef:De Koning van de Kerk wordt niet gekend buiten de rechtvaardigmaking om, en daarom staat en valt de kerk bij de rechtvaardigmaking (Luther). De eerste weldaad die voortvloeid uit Christus is de rechtvaardigmaking = vergeving der zonden.jvdg schreef:Het is niet mijn bedoeling om spijkers op laag water te zoeken, maar in tegenstelling tot de topictitel meen ik dat niet de vergeving der zonde het vaste fundament van Gods Kerk is, maar de Koning van die Kerk zelf.
Zonder Christus géén rechtvaardigmaking.
Wie (en niet wat) is dus het fundament van Gods Kerk?
De levende (onzichtbare) Kerk krijgt Personele kennis van Christus die voorvloeit uit Zijn Middelaarsbediening. De Koning van de Kerk, is tevens het fundament van de Kerk, maar buiten de rechtvaardigmaking om bestaat er geen geestelijk leven, en daarom staat of valt de Kerk bij de rechtvaardigmaking (Luther). Lees zijn boek over de Galatenbrieven!jvdg schreef:Je zegt het zelf:.......De eerste weldaad die voortvloeit uit Christus.........VDB-23 schreef:De Koning van de Kerk wordt niet gekend buiten de rechtvaardigmaking om, en daarom staat en valt de kerk bij de rechtvaardigmaking (Luther). De eerste weldaad die voortvloeid uit Christus is de rechtvaardigmaking = vergeving der zonden.jvdg schreef:Het is niet mijn bedoeling om spijkers op laag water te zoeken, maar in tegenstelling tot de topictitel meen ik dat niet de vergeving der zonde het vaste fundament van Gods Kerk is, maar de Koning van die Kerk zelf.
Zonder Christus géén rechtvaardigmaking.
Wie (en niet wat) is dus het fundament van Gods Kerk?
Zie nogmaals artikel 23 van de NGB:
“Wij geloven, dat onze gelukzaligheid gelegen is in de vergeving onzer zonden om Jezus Christus wil, en dat daarin onze rechtvaardigheid voor God begrepen is; gelijk David en Paulus ons leren, verklarende de gelukzaligheid des mensen te zijn, dat God hem de rechtvaardigheid zonder werken toerekent. Rom. 4:6-8. En dezelfde Apostel zegt, dat wij om niet, of uit genade gerechtvaardigd zijn door de verlossing, die in Christus Jezus is. Rom. 3:24. En daarom houden wij dit fundament altijd vast, Gode al de eer gevende…” Het fundament waar zij hierover spreken is de vergeving der zonden!
De Koning van de Kerk is niet tevens het fundament, HIJ IS HET FUNDAMENT!VDB-23 schreef:De levende (onzichtbare) Kerk krijgt Personele kennis van Christus die voorvloeit uit Zijn Middelaarsbediening. De Koning van de Kerk, is tevens het fundament van de Kerk, maar buiten de rechtvaardigmaking om bestaat er geen geestelijk leven, en daarom staat of valt de Kerk bij de rechtvaardigmaking (Luther). Lees zijn boek over de Galatenbrieven!
Eigenlijk is het me niet duidelijk of je me nou gelijk geeft of niet.
Ik hoef geen gelijk te krijgen hoor, maar aub sla de "kleinen in de Genade" niet hun wankelmoedige geloof uit handen.
Laat, met eerbied gesproken, dat maar over aan de Heilige Geest!
Wat is 'Personele' kennis?VDB-23 schreef: De levende (onzichtbare) Kerk krijgt Personele kennis van Christus die voorvloeit uit Zijn Middelaarsbediening. De Koning van de Kerk, is tevens het fundament van de Kerk, maar buiten de rechtvaardigmaking om bestaat er geen geestelijk leven, en daarom staat of valt de Kerk bij de rechtvaardigmaking (Luther). Lees zijn boek over de Galatenbrieven!
“Wij geloven, dat onze gelukzaligheid gelegen is in de vergeving onzer zonden om Jezus Christus wil, en dat daarin onze rechtvaardigheid voor God begrepen is; gelijk David en Paulus ons leren, verklarende de gelukzaligheid des mensen te zijn, dat God hem de rechtvaardigheid zonder werken toerekent. Rom. 4:6-8. En dezelfde Apostel zegt, dat wij om niet, of uit genade gerechtvaardigd zijn door de verlossing, die in Christus Jezus is. Rom. 3:24. En daarom houden wij dit fundament altijd vast, Gode al de eer gevende…” Het fundament waar zij hierover spreken is de vergeving der zonden!
Dat we gerechtvaardigd zijn, zou inderdaad het fundament moeten zijn. Helaas is dat besef wat afgezwakt om ook 'wankelmoedig geloof' een kans te geven. Maar als het echt geloof is, dan zegt het met zondag 23: ook klaagt alles en iedereen me aan, nochtans etc.
Het is er niet meer of minder naarmate we geloven. Het is het fundament.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ik heb het boek van Luther over de Galaten-brief ook gelezen. Om eerlijk te zijn kan ik de ingewikkelde beschouwingen van de topicstarter maar moeilijk ingepast krijgen in hetgeen ik daar lees.
Ik kan, denk ik, maar de Bijbel laten spreken:
Romeinen 15:20
En alzo zeer begerig geweest ben om het Evangelie te verkondigen, niet waar Christus genoemd was, opdat ik niet op eens anders fundament zou bouwen;
1 Korinthiërs 3:11
Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
Efeziërs 2:20
Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
2 Timóthëus 2:19
Evenwel het vaste fundament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen die Zijne zijn; en: Een iegelijk die den Naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid.
Hebreeën 6:1
DAAROM , nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fundament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
Romeinen 15:20
En alzo zeer begerig geweest ben om het Evangelie te verkondigen, niet waar Christus genoemd was, opdat ik niet op eens anders fundament zou bouwen;
1 Korinthiërs 3:11
Want niemand kan een ander fundament leggen dan hetgeen gelegd is, hetwelk is Jezus Christus.
Efeziërs 2:20
Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
2 Timóthëus 2:19
Evenwel het vaste fundament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen die Zijne zijn; en: Een iegelijk die den Naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid.
Hebreeën 6:1
DAAROM , nalatende het beginsel der leer van Christus, laat ons tot de volmaaktheid voortvaren; niet wederom leggende het fundament van de bekering van dode werken, en van het geloof in God,
De kleinen in de genade zijn juist diegenen die dat vaste en onbewegelijke fundament van de vergeving der zonden gevoelen in hun hart, omdat zij in een punt des tijds geroepen, gerechtvaardigd en verheerlijkt zijn. De Levende Kerk kent geen grote in de genade, want wie van u de meeste wil zijn, die worde de minste. Dat is de Kerk in Christus!jvdg schreef:De Koning van de Kerk is niet tevens het fundament, HIJ IS HET FUNDAMENT!VDB-23 schreef:De levende (onzichtbare) Kerk krijgt Personele kennis van Christus die voorvloeit uit Zijn Middelaarsbediening. De Koning van de Kerk, is tevens het fundament van de Kerk, maar buiten de rechtvaardigmaking om bestaat er geen geestelijk leven, en daarom staat of valt de Kerk bij de rechtvaardigmaking (Luther). Lees zijn boek over de Galatenbrieven!
Eigenlijk is het me niet duidelijk of je me nou gelijk geeft of niet.
Ik hoef geen gelijk te krijgen hoor, maar aub sla de "kleinen in de Genade" niet hun wankelmoedige geloof uit handen.
Laat, met eerbied gesproken, dat maar over aan de Heilige Geest!
Onze vaderen spreken over een vast en onbewegelijk fundament als het gaat over de vergeving der zonden, zowel in het stuk van de rechtvaardigmaking als in het stuk van de heiligmaking.
Maar die vergeving van zonde, wie heeft dat bewerkt?VDB-23 schreef:De kleinen in de genade zijn juist diegenen die dat vaste en onbewegelijke fundament van de vergeving der zonden gevoelen in hun hart, omdat zij in een punt des tijds geroepen, gerechtvaardigd en verheerlijkt zijn. De Levende Kerk kent geen grote in de genade, want wie van u de meeste wil zijn, die worde de minste. Dat is de Kerk in Christus!
Onze vaderen spreken over een vast en onbewegelijk fundament als het gaat over de vergeving der zonden, zowel in het stuk van de rechtvaardigmaking als in het stuk van de heiligmaking.
Daarover zijn we het eens.
Maar die Betaler van de schuld, die is toch het Fundament?
Zondag 23 is het wezen van de Kerk in Christus. Het geloof is een vast vetrouwen, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving van zonden is geschonken.refo schreef:Wat is 'Personele' kennis?VDB-23 schreef: De levende (onzichtbare) Kerk krijgt Personele kennis van Christus die voorvloeit uit Zijn Middelaarsbediening. De Koning van de Kerk, is tevens het fundament van de Kerk, maar buiten de rechtvaardigmaking om bestaat er geen geestelijk leven, en daarom staat of valt de Kerk bij de rechtvaardigmaking (Luther). Lees zijn boek over de Galatenbrieven!
Dat we gerechtvaardigd zijn, zou inderdaad het fundament moeten zijn. Helaas is dat besef wat afgezwakt om ook 'wankelmoedig geloof' een kans te geven. Maar als het echt geloof is, dan zegt het met zondag 23: ook klaagt alles en iedereen me aan, nochtans etc.
Het is er niet meer of minder naarmate we geloven. Het is het fundament.
Wankelmoedige geloof zonder zekerheid, is geen geloof. Dat doet tekort aan het zaligmakend geloof. Christus openbaard zich altijd met Goddelijke autoriteit en een gans Goddelijke kracht in en aan de ziel, middels de belofte van het Evangelie.
Wat is het "vaste fundament van de vergeving der zonden" zonder de Christus?
Het fundament, waarbij de kerk valt of staat is de rechtvaardigmaking (Luther). Daar begint namelijk het geestelijk leven! Ik heb nooit Christus losgemaakt van de rechtvaardigmaking, en onze vaderen ook niet. De NGB spreekt over een vast fundament als het gaat over de vergeving der zonden, en dat de gelukzaligheid van de Levende Kerk gelegen is in de vergeving van hun zonden. "Daarom wij dit fundament altijd vasthoudende, Gode al de eer gevende..." Met de rechtvaardigmaking eindigt de Kerk met Christus in God. "Gode al de eer gevende..." Daar willen wij van nature niets van weten, omdat God de goddeloze rechtvaardigt. Vijanden worden met God verzoend, moordenaars worden in de ruimte gesteld uit vrije soevereine genade. En zij hebben allen uitgeroepen: Waarom was het op mij, daar zovelen verloren gaan? Het is door U door U alleen, om 't eeuwig welbehagen. Het is die vrije gunst die Hem van eeuwigheid bewoog om een volk in Christus te zaligen op rechtsgronden.memento schreef:Wat is het "vaste fundament van de vergeving der zonden" zonder de Christus?
Laatst gewijzigd door VDB-23 op 31 okt 2008, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit is de samenvatting van mijn argumentatie.memento schreef:Wat is het "vaste fundament van de vergeving der zonden" zonder de Christus?
Ik ben zo bang dat VDB zulke allerbelangrijkste zaken "vertechniseert" en daarbij het het Werk van Christus kleineert.
Zonder Christus is geen vergeving van zonden mogelijk.
En, daar ben ik bang voor, dat het werk van een Drieënig God "uit elkaar wordt gespeeld".
Wat ik ook zo mis in de bijdragen van VDB is dat hij niet ingaat op de Liefde van de Vader tot Zijn uitverkoren volk, dat Hij daar Zijn geliefde Zoon daarvoor heeft geofferd tot betaling van de schuld.
Die Zoon is dan toch het Fundament; zonder Wiens vrijwillige offer uit Liefde tot Zijn Vader, geen mens zalig zou kunnen worden.