Bijbel sluiten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bijbel sluiten

Bericht door refo »

Binnenkort gaan we met de gemeente een nieuw kerkgebouw in gebruik nemen.

Nu dreigt de dominee om na de laatste dienst in het oude gebouw de kanselijbel dicht te doen.
Nou hou ik al helemaal niet van die rituele poespas, maar ik vind dit nog zorgelijk ook. Je gaat het Woord toch niet dichtdoen? Alleen omdat je gaat verhuizen?

Niet dat die bijbel ooit gebruikt wordt, maar dat is weer een ander verhaal.

Heeft iemand iets dergelijks wel eens meegemaakt?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Ander »

refo schreef:Binnenkort gaan we met de gemeente een nieuw kerkgebouw in gebruik nemen.

Nu dreigt de dominee om na de laatste dienst in het oude gebouw de kanselijbel dicht te doen.
Nou hou ik al helemaal niet van die rituele poespas, maar ik vind dit nog zorgelijk ook. Je gaat het Woord toch niet dichtdoen? Alleen omdat je gaat verhuizen?

Niet dat die bijbel ooit gebruikt wordt, maar dat is weer een ander verhaal.

Heeft iemand iets dergelijks wel eens meegemaakt?
Dan heb je hier een medestander. In het oude gebouw heeft het Woord dienst gedaan, vele harten getroffen. Nu moet het oude gebouw, waar zoveel herinneringen liggen die, zoals wel uitgedrukt wordt, de eeuwigheid verduren, achtergelaten worden. Onder veel emotie en het zingen van een versje, indien mogelijk staande, wordt de Bijbel gesloten en in de nieuwe kerk bij de opening door de kerkenraad op de kansel gedragen en wederom geopend. Dan wordt er ook een versje gezongen, veelal ps. 119:65: want d' oop'ning van Uw woorden zal gewis...
Ik ben ook niet echt voorstander van deze rituelen, al begrijp ik het wel weer en ben ik niet echt mordicus tegen. Je bent vast voorbereid, refo! :)
Marco
Berichten: 3611
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Marco »

Wij hebben het niet gedaan. De laatste dienst in het oude gebouw, oudejaarsavond 2006, was een 'gewone' dienst, die 'gewoon' werd afgesloten (ik vond het trouwens wel leuk om dat als dienstdoend ouderling mee te doen), wel dankend voor wat God ons in het oude gebouw had gegeven, en voor het feit dat het te klein werd.

Een protestants kerkgebouw is niet gewijd of zo. Het is een speciale plaats omdat en zolang daar het Woord bediend wordt. Maar door de week, als er geen dienst is, doet men ook de Bijbel niet plechtig dicht. Dan moet je ook niet gek gaan doen als je deze week ergens vergadert als gemeente, en volgende week ergens anders. Het is niet aan de plaats gebonden, maar aan Christus.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16761
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Hendrikus »

refo schreef:Binnenkort gaan we met de gemeente een nieuw kerkgebouw in gebruik nemen.

Nu dreigt de dominee om na de laatste dienst in het oude gebouw de kanselijbel dicht te doen.
Nou hou ik al helemaal niet van die rituele poespas, maar ik vind dit nog zorgelijk ook. Je gaat het Woord toch niet dichtdoen? Alleen omdat je gaat verhuizen?

Niet dat die bijbel ooit gebruikt wordt, maar dat is weer een ander verhaal.

Heeft iemand iets dergelijks wel eens meegemaakt?
Als een gemeente wordt opgeheven, kan ik me voorstellen dat men de Bijbel gaat sluiten. De gemeente houdt op te bestaan.
Maar een verhuizing? Dan doe je het Woord toch niet dicht? Je neemt het gewoon mee naar dat andere gebouw, de prediking gaat door.

We hoeven niet bang te zijn voor rituelen. Als lege vorm, sleurmatig verricht, hebben ze geen waarde, maar een symbolische handeling kan best betekenisvol zijn. Maar juist als je betekenisvol een handeling verricht, vind ik het fout om de Bijbel dicht te doen bij een verhuizing!
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Bijbel sluiten

Bericht door jvdg »

In feite heel eenvoudig.
Als je als kerk gaat verhuizen sluit je de bijbel, neemt hem onder de arm mee, en je opent hem weer op de nieuwe kansel.
Daar hoeft geen poespas bij te komen.

Wat Hendrikus al opmerkte, als de kerk opgeheven wordt is het een ander geval, hoewel je ook dan kunt stellen dat al gaat de kerk dicht we toch bij een geopende bijbel moeten leven.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Jongere »

Die Bijbel moet toch een keer dicht. Of wou je hem opengeslagen meenemen naar het nieuwe gebouw als symbool dat het Woord open blijft? Ik vind het zelf wel een mooi teken. Het is de laatste keer dat in dat gebouw het Woord heeft geklonken. En in het nieuwe gebouw zal vanaf de opening het Woord weer gaan klinken. Om er verder al te zware conclusies aan te gaan verbinden en het beeld helemaal door te trekken vind ik een beetje overdreven. En ook eigenlijk niets voor jou, refo.
We zijn als protestanten vaak niet zo heel vatbaar voor allerlei symbolen en rituelen, daar zijn we veel te nuchter voor. Misschien wel goed. Maar aan de andere kant mogen we ook best wel eens gewichtig doen. :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bijbel sluiten

Bericht door refo »

Jongere schreef:Die Bijbel moet toch een keer dicht. Of wou je hem opengeslagen meenemen naar het nieuwe gebouw als symbool dat het Woord open blijft? Ik vind het zelf wel een mooi teken. Het is de laatste keer dat in dat gebouw het Woord heeft geklonken. En in het nieuwe gebouw zal vanaf de opening het Woord weer gaan klinken. Om er verder al te zware conclusies aan te gaan verbinden en het beeld helemaal door te trekken vind ik een beetje overdreven. En ook eigenlijk niets voor jou, refo.
We zijn als protestanten vaak niet zo heel vatbaar voor allerlei symbolen en rituelen, daar zijn we veel te nuchter voor. Misschien wel goed. Maar aan de andere kant mogen we ook best wel eens gewichtig doen. :)
Je antwoord bevat twee tegenstrijdige elementen. Dat boek als boek moet een keer dicht, open verhuzien gaat niet. Helemaal akkoord.
Juist omdat het een ritueel is is het toch weer niet goed. Als we de kerk betreden ligt de Bijbel er open. En als we weggaan nog steeds. Dat heeft niets met de stenen en het hout te maken. Als we het huidige gebouw verlaten moet die Bijbel daar nog steeds liggen en als we ne nieuwe betreden ook.

Maar ja, wat maak ik me eigenlijk druk. Die Bijbel wordt toch nooit gebruikt. Hij ligt eigenlijk alleem maar in de weg voor de dominee. :fi
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
elbert
Berichten: 1347
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Re: Bijbel sluiten

Bericht door elbert »

refo schreef:Die Bijbel wordt toch nooit gebruikt. Hij ligt eigenlijk alleem maar in de weg voor de dominee. :fi
Citaat van de predikant van mijn gemeente tijdens een preek onlangs, waarbij hij een tekst opzocht in de kanselbijbel: "Die kanselbijbel ligt er toch niet alleen om overtollig speeksel van predikanten op te vangen?". :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bijbel sluiten

Bericht door refo »

Dat ceremoniële van de kanselbijbel heb ik overigens niet zelf bedacht. De predikanten H. Rijksen, Van Gelder, Boogaard en Moerkerken hebben me dat wijsgemaakt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Bijbel sluiten

Bericht door memento »

refo schreef:Dat ceremoniële van de kanselbijbel heb ik overigens niet zelf bedacht. De predikanten H. Rijksen, Van Gelder, Boogaard en Moerkerken hebben me dat wijsgemaakt.
Het idee er achter is dat de aanwezigheid van "het woord" het gebouw tot "een huis Gods" maakt, wat symbolisch uitgedrukt wordt dmv de aanwezigheid van een kanselbijbel, en een ritueel van officieel openen van de kanselbijbel bij de opening van een nieuw kerkgebouw, en het sluiten ervan bij de sluiting van een kerkgebouw. Het idee dat het het woord centraal staat, en dat dit dmv een ritueel nog eens symbolisch wordt uitgedrukt, spreekt me wel aan. Sola scriptura!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16761
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Hendrikus »

elbert schreef:
refo schreef:Die Bijbel wordt toch nooit gebruikt. Hij ligt eigenlijk alleem maar in de weg voor de dominee. :fi
Citaat van de predikant van mijn gemeente tijdens een preek onlangs, waarbij hij een tekst opzocht in de kanselbijbel: "Die kanselbijbel ligt er toch niet alleen om overtollig speeksel van predikanten op te vangen?". :)
Waarom zie je anders vaak een plastic of glazen plaat bovenop de open kanselbijbel liggen? Afbeelding
~~Soli Deo Gloria~~
Klaio
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 sep 2005, 08:32

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Klaio »

Hendrikus schreef:
elbert schreef:
refo schreef:Die Bijbel wordt toch nooit gebruikt. Hij ligt eigenlijk alleem maar in de weg voor de dominee. :fi
Citaat van de predikant van mijn gemeente tijdens een preek onlangs, waarbij hij een tekst opzocht in de kanselbijbel: "Die kanselbijbel ligt er toch niet alleen om overtollig speeksel van predikanten op te vangen?". :)
Waarom zie je anders vaak een plastic of glazen plaat bovenop de open kanselbijbel liggen? Afbeelding
En vaak ook een houten preekschrifthoudertje. Glijdt het preekje niet naar beneden.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Bijbel sluiten

Bericht door MarthaMartha »

huh?
bij ons wordt ie gewoon gebruikt hoor!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 980
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Re: Bijbel sluiten

Bericht door Jo-Ann »

Ik vind ook dat een predikant gewoon de kanselbijbel moet gebruiken en niet een eigen zakbijbeltje.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Bijbel sluiten

Bericht door caprice »

refo schreef:Binnenkort gaan we met de gemeente een nieuw kerkgebouw in gebruik nemen.

Nu dreigt de dominee om na de laatste dienst in het oude gebouw de kanselijbel dicht te doen.
Nou hou ik al helemaal niet van die rituele poespas, maar ik vind dit nog zorgelijk ook. Je gaat het Woord toch niet dichtdoen? Alleen omdat je gaat verhuizen?

Niet dat die bijbel ooit gebruikt wordt, maar dat is weer een ander verhaal.

Heeft iemand iets dergelijks wel eens meegemaakt?
Ja, tweemaal meegemaakt, en bij de instituering van een gemeente ook eenmaal.
Het wijst erop dat alles hier op aarde een einde neemt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie