De hemel.....egoistisch?!

Plaats reactie
Wilma van den Berg

De hemel.....egoistisch?!

Bericht door Wilma van den Berg »

Beste mensen,

Op een ander forum las ik de volgende zin:
'in de hemel komen' is een egoistisch doel vind ik. net als 'gelukkig zijn' vind ik dat eerder bijkomstige toegiften van God dan doel an sich
Dit zette me, om eerlijk te zijn, best wel aan het denken en bepaalde me voornamelijk bij het laatste Bijbelboek.

Wat denken/vinden jullie van de bovenstaande zin?
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
sander

Re: De hemel.....egoistisch?!

Bericht door sander »

De hemel mag nooit het doel op zich zijn. Het moet om God gaan. We moeten Zijn eer op het oog hebben, maar omdat we het steeds weer verzondigen zorgt God gelukkig zelf ook voor Zijn eer. Ik denk inderdaad als het je alleen om de hemel te doen is, je nog weinig van genade en verzoening hebt begrepen. Ik vraag me dan ook af waar je naar verlangt. Is het de hemel (om van deze aarde af te zijn en iets moois terug te krijgen) of gaat het om Hem! In de Psalmen lees ik ook niet vaak een verlangen naar de hemel, maar: Mijn ziel dorst naar de Levende God!
Jongere

Re: De hemel.....egoistisch?!

Bericht door Jongere »

Ten eerste, zoals Sander al zegt, àls je in de hemel komt zal het van belang zijn dat je Hem al op aarde hebt leren kennen en zien Die je daar zal zien van aangezicht tot aangezicht. Het zal om God gaan en de hemel (of nieuwe aarde) zal bijzaak zijn, daar wijst het laatste bijbelboek ook op.
Maar ik denk dat we ons verder vooral heel erg kunnen vermoeien met dit soort redeneringen. Het is een beetje zoals de atheïst Richard Dawkins ons probeert wijs te maken: alles wat een mens doet, tot zijn menslievendste daad toe, is egoïstisch. Ik probeer het zelf nuchter te bekijken. Wat is er mis mee om naar de hemel te verlangen? Het is één van de mooie dingen die God heeft gelaten in Zijn schepping om daarnaar te verlangen. Dat mag in zekere zin ook best egoïstisch te zijn. In de zin van het verlangen naar te zijn hoe jij zelf bedoeld bent. Bij een gezond christendom zal dat altijd ook om God draaien, omdat Hij he uiteindelijke doel is van alles. Maar zet jezelf met dit soort gedachten niet te klem. Het is net als mensen die altijd waarschuwen dat je niet tot God moet komen puur met het verlangen om naar de hemel te gaan, maar dat er meer moet zijn. Ik denk dat het niet uitmaakt met welk verlangen je naar Hem gaat, maar dat Hij dat 'meer' zeker zal geven. Zie ook Bunyan in 'Komen tot Jezus Christus' over de gedachte dat je niet goed komt als je alleen je eigen welzijn op het oog hebt.
Plaats reactie