JIPPIEEEEE, WINTER!!!!!!! Wanneer in Nederland???

Rens

JIPPIEEEEE, WINTER!!!!!!! Wanneer in Nederland???

Bericht door Rens »

Winter slaat toe in Oostenrijk (Volkskrant)

WENEN
gepubliceerd op 04 oktober 2008 16:30, bijgewerkt op 16:30

ANP - In het westen en zuiden van Oostenrijk heeft de winter zaterdag toegeslagen. Op sommige plaatsen viel meer dan 75 centimeter sneeuw, meldde het persbureau APA.

In Tirol waarschuwden de autoriteiten voor lawines. Talrijke passen zijn gesloten. In buurland Zwitserland viel minder sneeuw, tot 20 centimeter. Ook hier veroorzaakte het winterweer verkeersoverlast.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jan

Re: JIPPIEEEEE, WINTER!!!!!!! Wanneer in Nederland???

Bericht door Jan »

.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik hoop dat de winter nog een poos uitblijft wat mij betreft... :)
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Marnix

Bericht door Marnix »

Van de grootste weerzwetskous die af en toe nog wel een beetje gelijk heeft:

WINTERPROGNOSE 2009

WINTER 2008/’09 WORDT 1 TOT 1,5 GRADEN TE KOUD

< Eindelijk weer eens volop schaatsen >

Bijzonder goed nieuws voor de schaats - en kouliefhebbers, want komende winter heeft de nodige potentie om koud te gaan uitpakken.

Hogedrukgebieden boven Noordwest - en Noord-Europa zullen vanaf begin december en (met enige onderbrekingen) doorlopend tot in januari een stevige vuist kunnen maken.

Gevolg is dat de wind meer dan in voorgaande jaren een voorkeur zal laten zien voor de winterse noord - tot noordoosthoek.

Koude Scandinavische vrieslucht zal ons dan ook makkelijker en regelmatiger kunnen gaan bereiken dan in de voorgaande boterzachte winterseizoenen.

Waarschijnlijk zal de koudebuffer ‘stroomopwaarts’ omvangrijker zijn dan in andere jaren, toen er immers nauwelijks koude voorradig was in het uiterste noordoosten van het Europa.

Een zonder meer strenge winter wordt het denkelijk niet en de kans op een elfstedentocht (in het jubileumjaar van de vereniging) lijkt niet zo groot.

Nederland zal waarschijnlijk regelmatig in het overgangsgebied komen te liggen tussen de zeer koude continentaal-arctische lucht, die voornamelijk (alweer!) via Finland en Noordwest-Rusland richting Oost - en Zuidoost-Europa uitstroomt.

Aanvallen van zachtere lucht uit de mildere Engelse - en Franse regionen zullen telkens op de loer liggen en de vorst vooral in Zeeland dikwijls temperen.

Grote weer - en temperatuurverschillen tussen het noordoosten en het zuidwesten van ons land zijn derhalve zeer goed denkbaar. Een situatie zoals er eind januari en in februari 1996 optrad behoort ook straks tot de mogelijkheden.

De kans is relatief groot dat de eerste noordelijke koude-injectie al vrij vroeg gaat plaatshebben (begin december, met kans op een Sinterklaaswintertje..) en een (te) koud verloop van de rest van december ligt dan al snel in de lijn der verwachting.

Hogedruk op de Atlantische Oceaan met connecties richting IJsland geeft een overwegend noordelijk circulatiepatroon. Sneeuwbuien lijken frequent te kunnen gaan optreden (parallellen met december 1981, ook voortraject zo blijkt straks..), maar het Noordzeewater zal nog relatief warm zijn, zodat vooral in de kustgebieden vaak van een kwakkelsituatie sprake kan zijn. Een deftig sneeuwdek zal vooral weggelegd zijn voor Noord(oost)-Nederland.

Het accent van Thialf zou dan op louwmaand januari moeten komen te liggen en juist dan zullen we waarschijnlijk (sinds 1997!) uitgebreid op de schaats komen te staan, als we een droge vorstperiode krijgen van een dag of tien. Het zal dan een aantal nachten tot strenge vorst komen in een groot deel van Nederland.

Over de sprokkelmaand is iets minder duidelijkheid vooralsnog, maar de kans op een koude februaar is <statistisch> altijd groter als januari ook koud verloopt, dus gerede kansen dat de tweede maand van 2009 ook vorstig weer zal gaan opleveren in de Lage Landen.

Al met al kom ik op een gemiddelde negatieve temperatuurafwijking tot anderhalve graad en dat is al heel wat in deze steeds warmer wordende tijden.

Het ECMWF zal volgende maand ongetwijfeld met een (te) zachte winter op de proppen komen, evenals The Met Office onlangs.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

En wie mag die zwetser dan wel zijn??? Denk wel even om lange tenen hé......
Moderatorbericht:
JALP

Bericht door JALP »

-DIA- schreef:Ik hoop dat de winter nog een poos uitblijft wat mij betreft... :)
Op de manier zoals in Oostenrijk mag t van mij ook.... maar beetje ijs en sneeuw lijkt me wel gezellig...
Rens

Bericht door Rens »

JALP schreef:
-DIA- schreef:Ik hoop dat de winter nog een poos uitblijft wat mij betreft... :)
Op de manier zoals in Oostenrijk mag t van mij ook.... maar beetje ijs en sneeuw lijkt me wel gezellig...
een half metertje is toch wel leuk, ja toch niet dan? .......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................oh nee, toch maar niet, want dan kom ik er met m'n Amica of scootmobiel niet meer door om boodschappen te doen in het naburige dorp..............
Moderatorbericht:
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Rens schreef:
JALP schreef:
een half metertje is toch wel leuk, ja toch niet dan? ..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................oh nee, toch maar niet, want dan kom ik er met m'n Amica of scootmobiel niet meer door om boodschappen te doen in het naburige dorp..............
Sneeuwkettingen, Rens ;)
Rens

Bericht door Rens »

Mister schreef:
Sneeuwkettingen, Rens ;)
het zijn zúlke kleine wieltjes onder de scoot dat ik meteen met de bodemplaat kom vast te zitten in de sneeuwlagen..............
Moderatorbericht:
monique

Bericht door monique »

was het nog maar zomer had ik teminste geen last van mn reuma bah :oO
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

monique schreef:was het nog maar zomer had ik teminste geen last van mn reuma bah :oO
Sterkte meid!
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Lassie

Bericht door Lassie »

YES SNEEUW OP ONZE TROUWDAG :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Lassie schreef:YES SNEEUW OP ONZE TROUWDAG :yahoo :yahoo :yahoo :yahoo
Mijn kameraad had het(trouwde nog wel in maart)! Is wel koud hoor, maar leeft wel mooie plaatjes. Ik neem aan dat je daarvoor gaat...
Lassie

Bericht door Lassie »

nee, want wij maken geen plaatjes.... Wel een gezins/fam. plaatje.

Het idee dat je door de sneeuw rijdt.. :yahoo
monique

Bericht door monique »

Wilma van den Berg schreef:
monique schreef:was het nog maar zomer had ik teminste geen last van mn reuma bah :oO
Sterkte meid!
dankje kben vanochtend trouwens naar het ziekenhuis geweest bloed laten prikken en vrijdag krijg ik de uitslag dan moet ik weer naar de reumatoloog dus :?
herinner je gister
droom van morgen
maar leef vandaag
Plaats reactie