Verhindering voor het houden van Avondmaal

JALP

Verhindering voor het houden van Avondmaal

Bericht door JALP »

Aangezien er hier mensen op dit forum actief zijn die beter onderlegd zijn in diverse theologische standpunten (evt. van de diverse hervormers danwel oudvaders), stel ik deze vraag.

Wat is een reden om het Avondmaal niet in het midden van de gemeente te vieren? Is bijvoorbeeld onenigheid binnen een kerkelijke gemeente daar een reden voor?
Als God een deur sluit, opent Hij een venster!
Auto

Re: Verhindering voor het houden van Avondmaal

Bericht door Auto »

JALP schreef:Aangezien er hier mensen op dit forum actief zijn die beter onderlegd zijn in diverse theologische standpunten (evt. van de diverse hervormers danwel oudvaders), stel ik deze vraag.

Wat is een reden om het Avondmaal niet in het midden van de gemeente te vieren? Is bijvoorbeeld onenigheid binnen een kerkelijke gemeente daar een reden voor?
Ja, onderandere. Of dat er zaken naar buiten zijn gekomen die niet in overeenstemming zijn met de 10 geboden. Jaren terug is het op Urk gebeurd dat een half jaar in GEEN van de reformatorische kerken het Avondmaal is gevierd vanwege de visfraude.
jvdg

Bericht door jvdg »

Auto schreef:
JALP schreef:Aangezien er hier mensen op dit forum actief zijn die beter onderlegd zijn in diverse theologische standpunten (evt. van de diverse hervormers danwel oudvaders), stel ik deze vraag.

Ja, onderandere. Of dat er zaken naar buiten zijn gekomen die niet in overeenstemming zijn met de 10 geboden. Jaren terug is het op Urk gebeurd dat een half jaar in GEEN van de reformatorische kerken het Avondmaal is gevierd vanwege de visfraude.
Hoewel ik dat kan respecteren kan ik er geen begrip voor opbrengen.
Het censura a morem strekt zich tot niet alleen uit tot "visfraudeurs".

Ik denk dat in elke gemeente openbare zonden zijn.
Dat zou betekenen dat nergens het Heilig Avondmaal meer zou kunnen worden gehouden.
refo

Bericht door refo »

Ik meen dat de totale (?) Urker gemeenschap het geen fraude vónd. Dat is toch wel anders.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

refo schreef:Ik meen dat de totale (?) Urker gemeenschap het geen fraude vónd. Dat is toch wel anders.
Die (zgn) meerderheid had het volgens de rechter toch mis.
refo

Bericht door refo »

jvdg schreef:
refo schreef:Ik meen dat de totale (?) Urker gemeenschap het geen fraude vónd. Dat is toch wel anders.
Die (zgn) meerderheid had het volgens de rechter toch mis.
Maar als de gehéle gemeente zo gesteld is, is er een verhindering voor iedereen. Maar nogmaals, ik weet het niet zeker meer.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
JALP

Bericht door JALP »

jvdg schreef:
Auto schreef:

Hoewel ik dat kan respecteren kan ik er geen begrip voor opbrengen.

Dat zou betekenen dat nergens het Heilig Avondmaal meer zou kunnen worden gehouden.
Als onenigheid een reden is, mag je dan een hele gemeente uitsluiten van het Avondmaal vanwege een kleine aantal mensen?

Is het fundamenteel oneens zijn met wat een dominee preekt en daar ook tegen ingaan ook een reden?
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Auto schreef:Jaren terug is het op Urk gebeurd dat een half jaar in GEEN van de reformatorische kerken het Avondmaal is gevierd vanwege de visfraude.
Dat betrof de rechterflank van de reformatorische kerken.
De overige kerken hadden bezwaar tegen het niet-vieren van het avondmaal, omdat dit zou neerkomen op censuur van de gehele gemeente, zonder dat van ieder lid van die gemeente kon worden gezegd dat die persoon censurabel was.
Men huldigde dan ook het standpunt: verootmoediging van de gehele gemeente: ja, censuur van de gehele gemeente: nee.
(ik woonde in die periode nog op Urk, dus vandaar).
Auto

Bericht door Auto »

JALP schreef: Hoewel ik dat kan respecteren kan ik er geen begrip voor opbrengen.

Als onenigheid een reden is, mag je dan een hele gemeente uitsluiten van het Avondmaal vanwege een kleine aantal mensen?

Is het fundamenteel oneens zijn met wat een dominee preekt en daar ook tegen ingaan ook een reden?
Juist is het in onze gemeente aan de orde geweest in de voorbereiding, bij het Avondmaal en in de nabetrachting dat er allereerst gaat in de ontmoeting met God en daarna de gemeenschap tussen het volk. Het is een Heilig Avondmaal en als er zaken in de gemeente zijn dat er moeite zijn met de predikant en onderling. Dan hoor je GEEN avondmaal te vieren en hoort het ook niet gehouden te worden. De heiligheid van de tafel is groot.

Vr. 82 zegt heel wat
"Vr.82. Zal men ook diegenen tot dit Avondmaal laten komen, die zich met hun belijdenis en hun leven als ongelovige en goddeloze mensen aanstellen?
Antw. Neen; want alzo wordt het verbond Gods ontheiligd, en Zijn toorn over de ganse gemeente verwekt a. Daarom is de Christelijke Kerk schuldig, naar de ordening van Christus en Zijn apostelen, zulken, totdat zij betering huns levens bewijzen, door de sleutelen des hemelrijks uit te sluiten.
a 1Co 11:20,34 Jes 1:11 Jes 66:3 Jer 7:21 Ps 50:16 "
JALP

Bericht door JALP »

Auto schreef:
JALP schreef: Hoewel ik dat kan respecteren kan ik er geen begrip voor opbrengen.

Juist is het in onze gemeente aan de orde geweest in de voorbereiding, bij het Avondmaal en in de nabetrachting dat er allereerst gaat in de ontmoeting met God en daarna de gemeenschap tussen het volk. Het is een Heilig Avondmaal en als er zaken in de gemeente zijn dat er moeite zijn met de predikant en onderling. Dan hoor je GEEN avondmaal te vieren en hoort het ook niet gehouden te worden. De heiligheid van de tafel is groot.

Vr. 82 zegt heel wat
"Vr.82. Zal men ook diegenen tot dit Avondmaal laten komen, die zich met hun belijdenis en hun leven als ongelovige en goddeloze mensen aanstellen?
Antw. Neen; want alzo wordt het verbond Gods ontheiligd, en Zijn toorn over de ganse gemeente verwekt a. Daarom is de Christelijke Kerk schuldig, naar de ordening van Christus en Zijn apostelen, zulken, totdat zij betering huns levens bewijzen, door de sleutelen des hemelrijks uit te sluiten.
a 1Co 11:20,34 Jes 1:11 Jes 66:3 Jer 7:21 Ps 50:16 "

Ok duidelijk, maar moet je dan niet een die kleine groep onder censuur zetten. In elke gemeente zijn mensen die het niet eens zijn met de prediking (volgens mij...)
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

Aangezien de sacramenten een zichtbare woordbediening zijn, mag een predikant dan wel preken als er geen avondmaal gehouden mag worden?

Dat lijkt me in dit verband een fundamentele vraag die je dan ook moet stellen.
Hetzelfde geldt voor de bediening van de Heilige Doop.
refo

Bericht door refo »

Ik denk dat de denkfout die gemeente maken is dat het de gemeente is die avondmaal houdt. Dat is niet zo. Chritus is het die de tafel aanricht. Zelfs al is de dominee de enige die wettig aan mag, zou het nog gehouden kunnen worden.
--------------
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

refo schreef:Ik denk dat de denkfout die gemeente maken is dat het de gemeente is die avondmaal houdt. Dat is niet zo. Chritus is het die de tafel aanricht. Zelfs al is de dominee de enige die wettig aan mag, zou het nog gehouden kunnen worden.
Precies!
JALP

Bericht door JALP »

refo schreef:Ik denk dat de denkfout die gemeente maken is dat het de gemeente is die avondmaal houdt. Dat is niet zo. Chritus is het die de tafel aanricht. Zelfs al is de dominee de enige die wettig aan mag, zou het nog gehouden kunnen worden.
Ik heb ergens van Calvijn gelezen dat hij het uiteindelijk elke maand is gaan houden. Maar dat hij het echt niet van iedereen gelooft die aankomt (klinkt wat krom, maar hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel). Toch houdt hij het Avondmaal...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

elbert schreef:Aangezien de sacramenten een zichtbare woordbediening zijn, mag een predikant dan wel preken als er geen avondmaal gehouden mag worden?

Dat lijkt me in dit verband een fundamentele vraag die je dan ook moet stellen.
Hetzelfde geldt voor de bediening van de Heilige Doop.
Inderdaad. Ik heb voorheen in een gemeente gekerkt waar al 20 jaar geen Avondmaal werd gehouden. Dat werd ook wel als "nood" gezien, maar dat was dan toch wel erg "houdbaar". Je kan het inderdaad niet loskoppelen van Woordbediening en de bediening van de Doop. Inmiddels is de situatie gelukkig wel veranderd.
Plaats reactie