Ger. Gem. in Ned buiten verband

claus

Ger. Gem. in Ned buiten verband

Bericht door claus »

Zeer recentelijk hoorde ik dat de enige predikant van dit kerkverband, dat bestaat uit 7 gemeenten, ds. A. Wink te Veenendaal ernstig ziek is en in het ziekenhuis ligt. Hij moet dagelijks 'gespoeld' worden vanwege nierproblemen. Ds. Wink is om en nabij de 82 jaar. In Veenendaal zijn er al 21 kinderen die nog gedoopt moeten worden. Hij is de enige daartoe gerechtigde. Want, alleen een geordend dienaar des Woords mag de sacramenten bedienen. Kijk, een trouwdienst of een begrafenis kan en mag ook geleid worden door een ouderling. Maar de sacramenten mogen alleen door de dienaren des Woords bediend worden. Je vraagt je dan toch af: 'Wat is de toekomst voor dit kerkverband?' Want er is ook niet een student, die na bevestiging, ds. Wink zou kunnen opvolgen. Waar leidt dit alles toe? We hopen dat de Heere Zelf de juiste weg wil banen en wijzen aan die zeven gemeenten.
henriët

Re: Ger. Gem. in Ned buiten verband

Bericht door henriët »

claus schreef:Zeer recentelijk hoorde ik dat de enige predikant van dit kerkverband, dat bestaat uit 7 gemeenten, ds. A. Wink te Veenendaal ernstig ziek is en in het ziekenhuis ligt. Hij moet dagelijks 'gespoeld' worden vanwege nierproblemen. Ds. Wink is om en nabij de 82 jaar. In Veenendaal zijn er al 21 kinderen die nog gedoopt moeten worden. Hij is de enige daartoe gerechtigde. Want, alleen een geordend dienaar des Woords mag de sacramenten bedienen. Kijk, een trouwdienst of een begrafenis kan en mag ook geleid worden door een ouderling. Maar de sacramenten mogen alleen door de dienaren des Woords bediend worden. Je vraagt je dan toch af: 'Wat is de toekomst voor dit kerkverband?' Want er is ook niet een student, die na bevestiging, ds. Wink zou kunnen opvolgen. Waar leidt dit alles toe? We hopen dat de Heere Zelf de juiste weg wil banen en wijzen aan die zeven gemeenten.
hier is al eerder een topic over geweest,
en dat is toendertijd gesloten....
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
refo

Bericht door refo »

Zeven gemeenten zonder het Woord. Dat is niet zo als het hoort. De laatste predikant heeft verzuimd dienaren des Woords aan te stellen en de kerkeraden hebben hem daar niet op gewezen.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
jvdg

Bericht door jvdg »

henriët schreef:
claus schreef:Zeer recentelijk hoorde ik dat de enige predikant van dit kerkverband, dat bestaat uit 7 gemeenten, ds. A. Wink te Veenendaal ernstig ziek is en in het ziekenhuis ligt. Hij moet dagelijks 'gespoeld' worden vanwege nierproblemen. Ds. Wink is om en nabij de 82 jaar. In Veenendaal zijn er al 21 kinderen die nog gedoopt moeten worden. Hij is de enige daartoe gerechtigde. Want, alleen een geordend dienaar des Woords mag de sacramenten bedienen. Kijk, een trouwdienst of een begrafenis kan en mag ook geleid worden door een ouderling. Maar de sacramenten mogen alleen door de dienaren des Woords bediend worden. Je vraagt je dan toch af: 'Wat is de toekomst voor dit kerkverband?' Want er is ook niet een student, die na bevestiging, ds. Wink zou kunnen opvolgen. Waar leidt dit alles toe? We hopen dat de Heere Zelf de juiste weg wil banen en wijzen aan die zeven gemeenten.
hier is al eerder een topic over geweest,
en dat is toendertijd gesloten....
Al of niet sluiten hangt er vanaf hoe dit topic wordt ingevuld.....
memento

Bericht door memento »

refo schreef:Zeven gemeenten zonder het Woord. Dat is niet zo als het hoort. De laatste predikant heeft verzuimd dienaren des Woords aan te stellen en de kerkeraden hebben hem daar niet op gewezen.
7 gemeenten op zich zelf. Dát is niet als het hoort.

Wat betreft "predikanten aanstellen", dat gaat alleen als er ook van God geroepen mannen zich aandienen...
Jongere

Bericht door Jongere »

Hier staat inderdaad al een topic over van zo'n 30 bladzijden. Dat ging op slot omdat het te persoonlijk werd. Zo lang dat hier voorkomen kan worden, kan het topic open blijven. Bedenk je dus even voordat je iets post.

Ik vind het wel erg dat daar blijkbaar zoveel kinderen nog wachten op de doop. Dat zal ook wel betekenen dat het avondmaal niet gehouden kan worden? Volgens mij kan je een gemeente waar geen sacramenten meer bediend worden eigenlijk geen gemeente meer noemen..
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
refo schreef:Zeven gemeenten zonder het Woord. Dat is niet zo als het hoort. De laatste predikant heeft verzuimd dienaren des Woords aan te stellen en de kerkeraden hebben hem daar niet op gewezen.
7 gemeenten op zich zelf. Dát is niet als het hoort.

Wat betreft "predikanten aanstellen", dat gaat alleen als er ook van God geroepen mannen zich aandienen...
En dat is weer een taak van de kerkenraden: om daar naarstig in hun gemeenten naar op zoek te gaan.
Jongere

Bericht door Jongere »

Tiberius schreef:
memento schreef:Wat betreft "predikanten aanstellen", dat gaat alleen als er ook van God geroepen mannen zich aandienen...
En dat is weer een taak van de kerkenraden: om daar naarstig in hun gemeenten naar op zoek te gaan.
Precies, want als alleen het criterium van memento wordt gehanteerd...
Zo ken ik een gemeente waar alleen diakenen zijn. Of een andere gemeente (waar dit criterium ook voor andere ambtsdragers geldt) van zo'n 800 leden, bestuurd door een kerkenraad van 4 ambtsdragers inclusief de predikant en een man die te oud is om zijn taken nog te kunnen vervullen.
Klaio

Bericht door Klaio »

Ik zou niet weten wat er bijbels gezien op tegen is dat een ambtsdrager doopt of het avondmaal bedient.
jvdg

Bericht door jvdg »

Jongere schreef:
Tiberius schreef:
memento schreef:Wat betreft "predikanten aanstellen", dat gaat alleen als er ook van God geroepen mannen zich aandienen...
Precies, want als alleen het criterium van memento wordt gehanteerd...
Zo ken ik een gemeente waar alleen diakenen zijn. Of een andere gemeente (waar dit criterium ook voor andere ambtsdragers geldt) van zo'n 800 leden, bestuurd door een kerkenraad van 4 ambtsdragers inclusief de predikant en een man die te oud is om zijn taken nog te kunnen vervullen.
Wat is er mis met hét criterium van memento?
Jongere

Bericht door Jongere »

Klaio schreef:Ik zou niet weten wat er bijbels gezien op tegen is dat een ambtsdrager doopt of het avondmaal bedient.
Dat is natuurlijk weer een heel andere vraag. Feit is dat dit wel zo wordt gezien in de gemeenten waar het hier over gaat.
Jongere

Bericht door Jongere »

jvdg schreef:Wat is er mis met hét criterium van memento?
Niets, daarom moet je ook het woordje "alleen" in mijn post niet overslaan. Wat ik probeer te illustreren is wat er gebeurt als dit criterium inderdaad zo rechtstreeks wordt gehanteerd zoals het er staat. Dan gebeurt het dat men wacht tot zich mensen aandienen totdat er bijna niemand meer is om de gemeente te leiden. De kerkenraad heeft daar gewoon haar verantwoordelijkheid in, en dat geldt ook voor predikanten.
memento

Bericht door memento »

Jongere schreef:
jvdg schreef:Wat is er mis met hét criterium van memento?
Niets, daarom moet je ook het woordje "alleen" in mijn post niet overslaan. Wat ik probeer te illustreren is wat er gebeurt als dit criterium inderdaad zo rechtstreeks wordt gehanteerd zoals het er staat. Dan gebeurt het dat men wacht tot zich mensen aandienen totdat er bijna niemand meer is om de gemeente te leiden. De kerkenraad heeft daar gewoon haar verantwoordelijkheid in, en dat geldt ook voor predikanten.
Het zou natuurlijk wel aan het denken moeten zetten, als God (blijkbaar) geen mannen meer in een kerkgenootschap tot predikant roept.

Je kan natuurlijk in de gemeente op zoek gaan naar geschikte mannen, en dat moet ook zeker gebeuren (in navolging van de kerk der eeuwen), maar als God Zijn roeping onthoudt, dan zijn we uitgepraat. Want alleen met Goddelijke roeping is het ambt écht te vervullen.
Klaio

Bericht door Klaio »

Jongere schreef:
Klaio schreef:Ik zou niet weten wat er bijbels gezien op tegen is dat een ambtsdrager doopt of het avondmaal bedient.
Dat is natuurlijk weer een heel andere vraag. Feit is dat dit wel zo wordt gezien in de gemeenten waar het hier over gaat.
Reden temeer dan om dit nu anders te gaan zien, zeker als er voor het huidige standpunt geen bijbelse onderbouwing is en men die voor doop en avondmaal wel aan kan voeren. Wat het zwaarste is moet dan ook het zwaarste wegen. Tradities van jaren/eeuwen moeten dan maar wijken.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

De prediking van het Woord en de bediening van de sacramenten zijn aan elkaar verbonden in één mandaat.
De één is geroepen tot het ene ambt en het andere tot een ander.
Gesloten