Hoe weet je of je een kind van God bent?
Gezien de reacties van afgelopen tijd (leutertopics) lijkt het me goed om eens na te denken over wat serieuze vragen/ stellingen. M.i. kan dat samengaan met topics die anderen als leutertopics bestempelen.
Laat ieder op zijn of haar manier een bijdrage kunnen leveren, op zijn of haar niveau. Dit geldt mn de serieuzere topics, gezien reacties in de chat.. men voelt zich òf niet serieus genomen, òf men vindt de 'taal' zo moelijk. Zij die dat vinden, train je wat meer, en zij die wat inteligenter zijn, bedenk dat niet iedereen jouw niveau heeft..
De vraag is te lezen in de titel van het topic, zal m nog een keer herhalen..
Laat ieder op zijn of haar manier een bijdrage kunnen leveren, op zijn of haar niveau. Dit geldt mn de serieuzere topics, gezien reacties in de chat.. men voelt zich òf niet serieus genomen, òf men vindt de 'taal' zo moelijk. Zij die dat vinden, train je wat meer, en zij die wat inteligenter zijn, bedenk dat niet iedereen jouw niveau heeft..
De vraag is te lezen in de titel van het topic, zal m nog een keer herhalen..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
- Bert Mulder
- Contacteer:
Re: Hoe weet je of je een kind van God bent?
Omdat de Heilige Geest dat zelf in je hart zal openbaren.
Dat zal hoewel niet een konstant zijn, de enige keer meer, de andere keer minder. Hoe dichter je bij God leeft (gebed zijnde het voornaamste stuk der dankbaarheid) hoe meer je Zijn nabijheid zal gevoelen.
Dus dit zal je niet op deze of gene manier speciaal geopenbaard worden. Net zoals men niet normaal met bewijsmateriaal rondloopt dat je aardse vader je vader is. Je weet het gewoon. Hetzelfde met onze Hemelse Vader. Als je Zijn kind bent, weet je dat gewoon.
Rom. 8:
Dat zal hoewel niet een konstant zijn, de enige keer meer, de andere keer minder. Hoe dichter je bij God leeft (gebed zijnde het voornaamste stuk der dankbaarheid) hoe meer je Zijn nabijheid zal gevoelen.
Dus dit zal je niet op deze of gene manier speciaal geopenbaard worden. Net zoals men niet normaal met bewijsmateriaal rondloopt dat je aardse vader je vader is. Je weet het gewoon. Hetzelfde met onze Hemelse Vader. Als je Zijn kind bent, weet je dat gewoon.
Rom. 8:
14 gWant zovelen als er door den Geest Gods 44geleid worden, 45die zijn kinderen Gods.
15 hWant gij hebt niet ontvangen 46den Geest der dienstbaarheid wederom tot vreze; imaar gij hebt ontvangen 47den Geest der aanneming tot kinderen, door Welken wij roepen: 48Abba, Vader.
16 kDezelve Geest 49getuigt met onzen geest, dat wij kinderen Gods zijn.
17 En indien wij kinderen zijn, zo zijn wij ook erfgenamen, erfgenamen 50Gods en 51mede-erfgenamen van Christus; lzo wij anders 52met Hem lijden, opdat wij ook 53met Hem verheerlijkt worden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
heel mooi verwoord Bert.
Toch denk ik dat de vergelijking niet helemaal opgaat, Bert.
Je aardse vader is altijd je vader geweest. Maar een kind van God wórd je, op een bepaald moment in je leven. Daar heb je dan toch weet van?
Je aardse vader is altijd je vader geweest. Maar een kind van God wórd je, op een bepaald moment in je leven. Daar heb je dan toch weet van?
Ahh, daar heb je mevr.vd Groe ook weerAfgewezen schreef:Daar heb je dan toch weet van?

Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Jíj snapt het!Gian schreef:Ahh, daar heb je mevr.vd Groe ook weerAfgewezen schreef:Daar heb je dan toch weet van?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat ligt eraan. Een kind dat in de kindsheid geadopteerd wordt, heeft ook nooit anders geweten. Maar inderdaad, als men op latere leeftijd, op leeftijd van onderscheid bekeeerd wordt, zal men het verschil tussen geestelijk dood en geestelijk levend wel bewust zien.Afgewezen schreef:Toch denk ik dat de vergelijking niet helemaal opgaat, Bert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- sweelinck 25
Dank de Heere!!
Vanmiddag ben ik zo verkeerd geweest. Ik had net niet mogen doen, wat doet er niet toe.
maar vanavond mocht ik nog samen met me oma een preek luisteren over Markus 1:8:
Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest.
Ik moet nu belijdenis doen, en ik moet gedoopt worden. Anders doe ik de Heere te kort. Hij is het zo waard!!
Ik nou niks, dat is zo moeilijk, maar ook zo goed, en Hij nou alles!! Hoe kan je zonder die God nu verder leven? Je gaat voor eeuwig verloren.
Het is geen dienst waar je word afgescheept, of waar alles zo bekrompen is. Nee, je mag alles, maar alles door Hem alleen! Hem kennen, is nou alles kennen. Wat zoek je nog in de wereld? Niks, niks!! is er beter dan Hem dienen!
Hem de lof tot in alle eeuwigheid!
Vanmiddag ben ik zo verkeerd geweest. Ik had net niet mogen doen, wat doet er niet toe.
maar vanavond mocht ik nog samen met me oma een preek luisteren over Markus 1:8:
Ik heb ulieden wel gedoopt met water, maar Hij zal u dopen met den Heiligen Geest.
Ik moet nu belijdenis doen, en ik moet gedoopt worden. Anders doe ik de Heere te kort. Hij is het zo waard!!
Ik nou niks, dat is zo moeilijk, maar ook zo goed, en Hij nou alles!! Hoe kan je zonder die God nu verder leven? Je gaat voor eeuwig verloren.
Het is geen dienst waar je word afgescheept, of waar alles zo bekrompen is. Nee, je mag alles, maar alles door Hem alleen! Hem kennen, is nou alles kennen. Wat zoek je nog in de wereld? Niks, niks!! is er beter dan Hem dienen!
Is inderdaad zo, dat je kind wordt..Afgewezen schreef:Toch denk ik dat de vergelijking niet helemaal opgaat, Bert.
maar is het niet zo dat vanuit de Vader gezien je altijd al kind was....
maar wanneer je er 'weet'van krijgt, dat dan de Heilige Geest in je hart intrek neemt, zeg maar op het moment dat het geloof mag doorbreken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
AMEN!sweelinck 25 schreef:Dank de Heere!!
Door het geloof!.
Geloof in de beloften die God in Zijn Woord geeft.
ps. mooie post Sweelinck!!
Geloof in de beloften die God in Zijn Woord geeft.
ps. mooie post Sweelinck!!
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Halleluja!sweelinck 25 schreef:Dank de Heere!!
- MarthaMartha
Fijn Swee!
Ben ik zo blij mee!
(Zie je er tegen op die doopdienst? Dat zou ik me voor kunnen stellen omdat volwassendoop toch niet veel voorkomt in deze kerk. Weet je, als de Heere er is, is 't goed!)
Ben ik zo blij mee!
(Zie je er tegen op die doopdienst? Dat zou ik me voor kunnen stellen omdat volwassendoop toch niet veel voorkomt in deze kerk. Weet je, als de Heere er is, is 't goed!)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
- Wilma van den Berg
Lieve mensen, fijn dat er zo'n topic geopend is (!). Ik heb er werkelijk veel aan gehad en het mogen lezen en herlezen. Soms word je daardoor zo beschaamd maar aan de andere kant ook bijzonder bemoedigd!
En inderdaad: Hij is het waard om te ontvangen alle eer en heerlijkheid van nu aan tot in alle eeuwigheid!
(nu ik dit post hoor ik ineens (instrumentaal) psalm 139 > Heere, doorgrond en ken mijn hart o Heer', en zie of bij mij een schadelijke weg zij en leidt mij op de eeuwige weg!)
En inderdaad: Hij is het waard om te ontvangen alle eer en heerlijkheid van nu aan tot in alle eeuwigheid!
(nu ik dit post hoor ik ineens (instrumentaal) psalm 139 > Heere, doorgrond en ken mijn hart o Heer', en zie of bij mij een schadelijke weg zij en leidt mij op de eeuwige weg!)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
- JolandaOudshoorn
Ik sluit me bij je aan! Dat het gebed van ps 139 maar een gedurig gebed is!Wilma van den Berg schreef:Lieve mensen, fijn dat er zo'n topic geopend is (!). Ik heb er werkelijk veel aan gehad en het mogen lezen en herlezen. Soms word je daardoor zo beschaamd maar aan de andere kant ook bijzonder bemoedigd!
En Sweelinck, wat een mooie post! En wat herkenbaar! Wat geweldig dat Hij al onze zonde wil afwassen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft