negativiteit
negativiteit
Het valt mij op dat er in de reformatorische kring nogal negatief gedacht wordt.
Niets kunnen wij goed doen. Er wordt continu van het negatieve uitgegaan. Ook hier op het forum merk ik het bij een aantal mensen.
Bijvoorbeeld als je als stel samen op vakantie gaat voor het trouwen dan wordt er per definitie er vanuit gegaan dat je seks zult hebben.
Je bent verplicht de regels na te volgen zoals de kerk, ouders e.d. ze voorschrijven zonder dat er ruimte is voor eigen inbreng. Als je het inbrengt word je als zwart schaap gezien en jou aandachts punten worden meegenomen naar de prullenbak.
Ik wordt er soms echt niet goed van. Het stimuleerd mij eerder om de reformatorische wereld definitief achter mij te gaan laten.
Waarom wordt er zo enorm van het negatieve uit gegaan?
Waar komt dat vandaan?
Niets kunnen wij goed doen. Er wordt continu van het negatieve uitgegaan. Ook hier op het forum merk ik het bij een aantal mensen.
Bijvoorbeeld als je als stel samen op vakantie gaat voor het trouwen dan wordt er per definitie er vanuit gegaan dat je seks zult hebben.
Je bent verplicht de regels na te volgen zoals de kerk, ouders e.d. ze voorschrijven zonder dat er ruimte is voor eigen inbreng. Als je het inbrengt word je als zwart schaap gezien en jou aandachts punten worden meegenomen naar de prullenbak.
Ik wordt er soms echt niet goed van. Het stimuleerd mij eerder om de reformatorische wereld definitief achter mij te gaan laten.
Waar komt dat vandaan?
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Re: negativiteit
even uit een ander topic gehaald
Dit is wat ik dus bedoel. Alles word gelijk in het negatieve getrokken en kan niet goed zijn zonder dat er echt goede open insteek is voor gesprek.Marnix schreef:Ik stel hier welgemeende vragen die ik heb. Maar zelfs als je maar enigszins twijfelt aan bepaalde zaken word je hier al achterdochtig bejegend. Gaat dat ook zo met jongeren in de kerk die problemen hebben op dit vlak, die het ontzettend moeilijk vinden? Geen vragen stellen over de regels?Afgewezen schreef:Marnix, vind je het leuk om zo'n beetje tegen de gevestigde christelijke opvatting in te gaan? Wil je een soort begrijpende christen zijn of de EO de hand boven het hoofd houden of is het iets anders? Zeg het maar.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Simpel: Er is niemand die goed doet. We liggen allemaal dood in de zonde en zijn tot in ons merg verdorven.
Ik doe dus mee in het benoemen van "met elkaar als ongetrouwden in 1 tentje slapen" als verkeerd. Verkeerd omdat we geen heiligen zijn. Ik zou het niet gekund hebben om tijdens mijn verkeringstijd twee weken op vakantie te gaan met mijn vriendin en onbesmet thuis te komen. Mensen gaan niet van het negatiefst uit, maar van zichzelf.
Daarentegen wil ik wel opmerken dat ook ik soms gek wordt van de negatieve lading die aan alles wordt gegeven. Alles wordt als gevaar gezien. Andere kerkverbanden, media, nieuwe mogelijkheden... Nooit is het: hoe zullen we er zo goed mogelijk mee omgaan? Nee, het is altijd: Blijf er verre van en o wee degene die het aanraakt! Ik ben teugen!
Ik doe dus mee in het benoemen van "met elkaar als ongetrouwden in 1 tentje slapen" als verkeerd. Verkeerd omdat we geen heiligen zijn. Ik zou het niet gekund hebben om tijdens mijn verkeringstijd twee weken op vakantie te gaan met mijn vriendin en onbesmet thuis te komen. Mensen gaan niet van het negatiefst uit, maar van zichzelf.
Daarentegen wil ik wel opmerken dat ook ik soms gek wordt van de negatieve lading die aan alles wordt gegeven. Alles wordt als gevaar gezien. Andere kerkverbanden, media, nieuwe mogelijkheden... Nooit is het: hoe zullen we er zo goed mogelijk mee omgaan? Nee, het is altijd: Blijf er verre van en o wee degene die het aanraakt! Ik ben teugen!
Het gaat mij ook echt niet om dat ene voorbeeld, maar in het algemeen.
Dat laatste wat je schrijft daar wordt ik inderdaad nietgoed van. Als iemand tegen is prima, maar zelfs een open een gesprek er over aan gana is al lastig, want het oordeel ligt klaar en blijft liggen wat je ook inbrengt.
Dat laatste wat je schrijft daar wordt ik inderdaad nietgoed van. Als iemand tegen is prima, maar zelfs een open een gesprek er over aan gana is al lastig, want het oordeel ligt klaar en blijft liggen wat je ook inbrengt.
Hmm. Dat geldt dan nog van de 'beste' gevallen. Als dat werkelijk altijd de motivatie zou zijn, zou ik er een stuk minder moeite mee hebben. Want dan zou er ws. ook meer ruimte zijn voor de erkenning dat wat voor de een een te zware verleiding is, dat voor de ander helemaal niet hoeft te zijn. En ook voor het feit dat niet iedereen in dezelfde mal past.Kaw schreef:Simpel: Er is niemand die goed doet. We liggen allemaal dood in de zonde en zijn tot in ons merg verdorven.
Hebben wij niet het recht om een christenvrouw mee te nemen, zoals de andere apostelen en de broers van de Heer en Kefas?David J schreef:Hmm. Dat geldt dan nog van de 'beste' gevallen. Als dat werkelijk altijd de motivatie zou zijn, zou ik er een stuk minder moeite mee hebben. Want dan zou er ws. ook meer ruimte zijn voor de erkenning dat wat voor de een een te zware verleiding is, dat voor de ander helemaal niet hoeft te zijn. En ook voor het feit dat niet iedereen in dezelfde mal past.Kaw schreef:Simpel: Er is niemand die goed doet. We liggen allemaal dood in de zonde en zijn tot in ons merg verdorven.

2 Kor.6:
14 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
15 En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?
16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.
17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.
18 En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.
14 Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis?
15 En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige?
16 Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods; gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen, en Ik zal onder hen wandelen; en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een Volk zijn.
17 Daarom gaat uit het midden van hen, en scheidt u af, zegt de Heere, en raakt niet aan hetgeen onrein is, en Ik zal ulieden aannemen.
18 En Ik zal u tot een Vader zijn, en gij zult Mij tot zonen en dochteren zijn, zegt de Heere, de Almachtige.
Ik moet ook eerlijk bekennen, dat ik me dat wel kan voorstellen, als je in die "open gesprekken" dezelfde toon voert als hier op het forum. Het komt op mij meer over als flink schoppen tegen zaken die al eeuwen lang op grond van Schrift en belijdenis onder ons volkomen zekerheid hebben.Lapressa schreef:Het gaat mij ook echt niet om dat ene voorbeeld, maar in het algemeen.
En niemand gaat mij wijs maken dat een stelletje in verkeringstijd 3 weken lang rustig naast elkaar in een tentje ligt te slapen.
dat zit in de mens. Dat staat al in:Lapressa schreef:Het valt mij op dat er in de reformatorische kring nogal negatief gedacht wordt.
Waar komt dat vandaan?
Psalm 14. De Heere heeft uit de hemel nedergezien op de mensenkinderen, om te zien of iemand verstandig ware, die God zocht; zij zijn alle afgeweken; tezamen zijn zij stinkende geworden; daar is niemand die goeddoet, ook niet één.
HC - Zondag 3: vr. 8: Maar zijn wij alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?
Antw: Ja wij; tenzij dan dat wij door den Geest Gods wedergeboren worden.
Ned.Geloofsbelijdens art 14 van de schepping en den val des mensen en zijn onvermogen tot het ware goed.
.....En in alle zijne wegen goddeloos, verkeerd en verdorven geworden zijnde heeft hij verloren alle zijne uitnemende gaven die hij van God ontvangen had,.....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Dat is weer een gevaar voor wanneer je getrouwd bentTiberius schreef:En niemand gaat mij wijs maken dat een stelletje in verkeringstijd 3 weken lang rustig naast elkaar in een tentje ligt te slapen.

Dit was één voorbeeld... En dan 'alles' en 'gelijk'?Lapressa schreef:....Alles wordt gelijk in het negatieve getrokken en kan niet goed zijn zonder dat er echt goede open insteek is voor gesprek.
Hier zit het probleem. Uitgaande van bovenstaande fictieve aanvang van een gesprek: wat de één ziet als een poging tot een open gesprek (Lapressa) interpreteert de ander als poging tot schoppen (Tiberius)Tiberius schreef:Ik moet ook eerlijk bekennen, dat ik me dat wel kan voorstellen, als je in die "open gesprekken" dezelfde toon voert als hier op het forum. Het komt op mij meer over als flink schoppen tegen zaken die al eeuwen lang op grond van Schrift en belijdenis onder ons volkomen zekerheid hebben.Lapressa schreef:Het gaat mij ook echt niet om dat ene voorbeeld, maar in het algemeen.
Dan heb je niet hetzelfde vertrekpunt en gaat het dus al mis.
Verder ben ik het met Lapressa eens dat er binnen onze gezindte vooral kritisch gekeken wordt (door een bepaald deel) naar de ontwikkelingen etc. van deze tijd, maar veel minder kritisch naar eigen functioneren en handelen...
Jij hebt er moeite mee maar ik niet. Veroordeel dan niet vooraf van, ik heb er moeite mee dus moet jij dat ook hebben. Als jij gewoon eerst vraagt waarom en hoe aan die persoon, komt het al minder negatief over.Kaw schreef:Hebben wij niet het recht om een christenvrouw mee te nemen, zoals de andere apostelen en de broers van de Heer en Kefas?David J schreef:Hmm. Dat geldt dan nog van de 'beste' gevallen. Als dat werkelijk altijd de motivatie zou zijn, zou ik er een stuk minder moeite mee hebben. Want dan zou er ws. ook meer ruimte zijn voor de erkenning dat wat voor de een een te zware verleiding is, dat voor de ander helemaal niet hoeft te zijn. En ook voor het feit dat niet iedereen in dezelfde mal past.Kaw schreef:Simpel: Er is niemand die goed doet. We liggen allemaal dood in de zonde en zijn tot in ons merg verdorven.
Ik citeerde de bijbel in je voordeel Lapressa.Lapressa schreef:Jij hebt er moeite mee maar ik niet. Veroordeel dan niet vooraf van, ik heb er moeite mee dus moet jij dat ook hebben. Als jij gewoon eerst vraagt waarom en hoe aan die persoon, komt het al minder negatief over.Kaw schreef:Hebben wij niet het recht om een christenvrouw mee te nemen, zoals de andere apostelen en de broers van de Heer en Kefas?David J schreef: Hmm. Dat geldt dan nog van de 'beste' gevallen. Als dat werkelijk altijd de motivatie zou zijn, zou ik er een stuk minder moeite mee hebben. Want dan zou er ws. ook meer ruimte zijn voor de erkenning dat wat voor de een een te zware verleiding is, dat voor de ander helemaal niet hoeft te zijn. En ook voor het feit dat niet iedereen in dezelfde mal past.
Het kan aan mij liggen, Lapressa, maar ik vind jouw toon nogal negatief. Als we niet allemaal dezelfde 'open houding' hebben als jij, worden we meteen lelijk weggezet.