verlangen

gravo

verlangen

Bericht door gravo »

We krijgen nogal wat op ons bord. Niet iedereen kijkt TV, maar niettemin zal iedereen wel geïnformeerd zijn over de gebeurtenissen in de wereld. Oorlogen, conflicten, natuurrampen, dreigingen van alle kanten. Het gaat ons allen aan.
Daarbij komen dan nog eens de ellendige situaties in ons eigen leven. Ziekte, eenzaamheid, ruzie of werkeloosheid, armoede en teleurstellingen. Tel daarbij het pijnlijke innerlijke gesprek, dat wij met onszelf hebben. Waarin we schuld voelen of onszelf van alles verwijten. Waarin we onzeker zijn, angstig of wraakbelust. Wie kent niet de verzoeking om te vluchten in goed, geld, sex of vertier?

Er is al met al genoeg reden om soms in wanhoop om ons heen te kijken: Wie kent ons, Wie ziet ons, Wie helpt ons?

Het is op die momenten, dat het verlangen naar God en Zijn volmaaktheid in je op kan komen. Hoewel je helemaal niets kunt doen aan de uitwendige omstandigheden, blijft er altijd nog de weg van de hoop over. Hoop verloren is alles verloren. Ik denk, dat veel mensen deze weg ter ontkoming gaan. Vanuit de concrete en praktische ellende van dit bestaan blijft er niettemin een vlammetje van hoop wakkeren. Als ik dan alles kwijt ben, als ik dan niets ten goede kan keren...dan rest mij nog wel de weg van het gebed. Uit de nood geboren welt dan een roep omhoog op in het hart.

Ten diepste zou ik dit het verlangen naar God willen noemen. Soms zonder woorden, machteloos en zwijgend tegenover de puinhopen in de wereld en in het eigen leven, maar daarom niet minder duidelijk, zoekt de mens naar de volkomenheid, naar de genezing, die te vinden is bij God. Niet dat ze het al in handen hebben. Het gaat hier juist om een reikhalzend uitzien naar een keer in het ellendige lot. Het gaat om een onophoudelijk zoeken, met de hoop in het hart om het ook te vinden. Verlangen. Op grond van dit verlangen vinden mensen elkaar ook. Ze herkennen zich in dit verlangen.

Wie kent het? Wie kent het niet?

gravo
jvdg

Re: verlangen

Bericht door jvdg »

gravo schreef:Ten diepste zou ik dit het verlangen naar God willen noemen.
gravo
Als eerste reactie zou ik dit verlangen naar God als een vlucht uit de ellende willen typeren.

Maar...., is het om God te doen, om vergeving van zonden, om een herstelde relatie, om Hem te dienen en te eren?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
gravo
Als eerste reactie zou ik dit verlangen naar God als een vlucht uit de ellende willen typeren.

Maar...., is het om God te doen, om vergeving van zonden, om een herstelde relatie, om Hem te dienen en te eren?
Ik heb een reformatorische dominee wel eens horen zeggen dat het een menselijk gezien slechte reden is om naar God te vluchten, maar dat God dat niet uitmaakt. Als je maar tot Hem komt. In de tijd van Jezus ging men ook voor een lichamelijke kwaal en Jezus genas hun geestelijk er gratis bij.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Gravo, je bent waarschijnlijk een heel aardige jongen, maar het is wat hinderlijk dat je steeds dingen hier op het forum dropt, vervolgens toekijkt hoe 'men' daarop reageert - en vervolgens een nieuwe topic opent, zonder nog ooit terug te keren naar het eerder door jou geopende topic.
Hoe serieus neem je je mede-RF'ers nog?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Gravo, je bent waarschijnlijk een heel aardige jongen, maar het is wat hinderlijk dat je steeds dingen hier op het forum dropt, vervolgens toekijkt hoe 'men' daarop reageert - en vervolgens een nieuwe topic opent, zonder nog ooit terug te keren naar het eerder door jou geopende topic.
Hoe serieus neem je je mede-RF'ers nog?
Men zegt dat hij gereageerd heeft op een topic die ik had geopend. De reactie is foetsie geraakt in de magische wereld van refoforum.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ik denk het niet.
Ten diepste zou ik dat het verlangen naar verlossing willen noemen.
Van nature is er niemand die God zoekt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Kaw schreef:
jvdg schreef:
gravo

Ik heb een reformatorische dominee wel eens horen zeggen dat het een menselijk gezien slechte reden is om naar God te vluchten, maar dat God dat niet uitmaakt. Als je maar tot Hem komt. In de tijd van Jezus ging men ook voor een lichamelijke kwaal en Jezus genas hun geestelijk er gratis bij.
De discussie gaat over wat het (ware) verlangen naar God is, niet naar het vluchten uit de aardse ellende.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Ik denk het niet.
Ten diepste zou ik dat het verlangen naar verlossing willen noemen.
Van nature is er niemand die God zoekt.
Ik weet niet of dit past onder forumzaken, maar misschien is het een idee om macro's in te bouwen die geactiveerd worden wanneer er een nieuw topic geopend wordt?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

jvdg schreef:
Kaw schreef:
jvdg schreef:Als eerste reactie zou ik dit verlangen naar God als een vlucht uit de ellende willen typeren.

De discussie gaat over wat het (ware) verlangen naar God is, niet naar het vluchten uit de aardse ellende.
Het idee dat een ongeestelijk mens een waar verlangen naar God kan hebben is sowieso een fata morgana.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Ik weet niet of dit past onder forumzaken, maar misschien is het een idee om macro's in te bouwen die geactiveerd worden wanneer er een nieuw topic geopend wordt?
U vraagt, wij draaien.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Ik weet niet of dit past onder forumzaken, maar misschien is het een idee om macro's in te bouwen die geactiveerd worden wanneer er een nieuw topic geopend wordt?
U vraagt, wij draaien.
Nou, het zou je wat werk schelen namelijk. Dan kun je een hele verzameling van die standaard reacties gewoon met 1 druk op de knop kunnen posten. Je weet wel, van die "Er is niemand die God zoekt" of "Niemand komt tot de Vader..." of nou ja, je snapt me wel. Of post die gewoon maar volledig automatisch. Ze doen het goed en het is altijd om 1 of andere reden wel relevant in de ogen van de gewenste achterban.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:... nou ja, je snapt me wel.
Nog niet zo, nee.
Als ik wat type zonder een Bijbeltekst, dan is het "Waar blijft de Bijbelse onderbouwing?".
Type ik het met een Bijbeltekst, dan kan ik beter een macro programmeren.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:... nou ja, je snapt me wel.
Nog niet zo, nee.
Als ik wat type zonder een Bijbeltekst, dan is het "Waar blijft de Bijbelse onderbouwing?".
Type ik het met een Bijbeltekst, dan kan ik beter een macro programmeren.
IJdelheid der ijdelheden, zegt de prediker; ijdelheid der ijdelheden, het is al ijdelheid.
Je zou er knap zat van worden wanneer ik dat in elk topic zou posten. Wat ik ten diepste bedoel is dat je je af moet vragen of het werkelijk wat toevoegt aan de discussie. Was het werkelijk weer nodig om de draai te maken naar arminianisme onder het mom van Gravo is er toch 1 dus kan ik het net zo goed maar meteen veronderstellen? Gravo is juist buitengewoon reformatorisch in zijn laatste posting. Hij (en ik herken het zeker) geeft aan (wat toch stiekum autobiografisch zal zijn) dat men op een dag ontdekt dat het leven zonder God niets meer is dan pure ijdelheid. Het nalopen van je lichamelijke begeerten. Goed reformatorischen noemen dit tot jezelf komen en inzien dat zonder God alles verloren is, zoals de verloren Zoon.
Ander

Bericht door Ander »

Als je erg positief bent ingesteld zie je de onvolkomenheden om je heen niet zo. Positieve mensen kunnen negatieve dingen een positieve draai geven. 't Is heerlijk als je zo bent.
Als je negatief ingesteld bent is het lastig om al het negatieve wat er is (en dat is veel) nog iets zwarter te maken.
Beide mensen kunnen last hebben van een hang naar het volmaakte. Om dát als verlangen naar God te typeren is nogal wat. God is dan een hogere macht, een tegenhang van al dit ondermaanse gedoe.

Verlangen naar God (zoals in psalm 130) is wanneer je door Gods Geest overtuigd ben van je doodsheid, je volkomen verdorvenheid. Dat is van een geheel andere orde dan het verlangen naar verlossing uit ellende, veroorzaakt door oorlog, rampen, innerlijk gesprek en 'wereldse' oorzaken, zoals genoemd.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ander schreef:Als je erg positief bent ingesteld zie je de onvolkomenheden om je heen niet zo. Positieve mensen kunnen negatieve dingen een positieve draai geven. 't Is heerlijk als je zo bent.
Als je negatief ingesteld bent is het lastig om al het negatieve wat er is (en dat is veel) nog iets zwarter te maken.
Beide mensen kunnen last hebben van een hang naar het volmaakte. Om dát als verlangen naar God te typeren is nogal wat. God is dan een hogere macht, een tegenhang van al dit ondermaanse gedoe.

Verlangen naar God (zoals in psalm 130) is wanneer je door Gods Geest overtuigd ben van je doodsheid, je volkomen verdorvenheid. Dat is van een geheel andere orde dan het verlangen naar verlossing uit ellende, veroorzaakt door oorlog, rampen, innerlijk gesprek en 'wereldse' oorzaken, zoals genoemd.
Idealiter is dat laatste waar. Toch zie je ook in de bijbel zat voorbeelden dat men ondermaatse verlangens hadden naar God en God dit accepteerde.
Plaats reactie