De gezonde leer

jvdg

De gezonde leer

Bericht door jvdg »

Ik heb zomaar eens in de SV gezocht naar uitspraken over de "gezonde leer".
Daarbij kwamen o.a. de onderstaaande teksten tevoorschijn, die elk op zich bestudering waardig zijn.
Deze teksten bestrijken een breed terrein van maatschappelijke en geestelijke zaken.
Redenen waarom ik meende ze te moeten plaatsen:

1 Timóthëus 1:10
Den hoereerders, dien die bij mannen liggen, den mensendieven, den leugenaars, den meinedigen, en zo er iets anders tegen de gezonde leer is,

1 Timóthëus 6:3
Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer die naar de godzaligheid is,

2 Timóthëus 4:3
Want er zal een tijd zijn wanneer zij de gezonde leer niet zullen verdragen; maar ketelachtig zijnde van gehoor, zullen zij zichzelven leraars opgaderen naar hun eigen begeerlijkheden,

Titus 1:9
Die vasthoudt aan het getrouwe woord, dat naar de leer is, opdat hij machtig zij beide om te vermanen door de gezonde leer en om de tegensprekers te wederleggen.

Titus 2:1
DOCH gij, spreek hetgeen der gezonde leer betaamt.
Sola Scriptura

Re: De gezonde leer

Bericht door Sola Scriptura »

Voor alle duidelijkheid, dat was de leer die de apostelen (dus paulus ook) doorgaven.
Geen menselijke interpretatie`s en/of belijdenisgeschriften van kerkdenominatie`s.
Geen hc of dl.

Als je verder wilt studeren tegen welke dwalingen paulus vocht ten tijde dat dit was geschreven en wat het evangelie nu was, de ''gezonde leer'' :

Dictionary of Paul and his letters ( isbn 0-85110-651-x )
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Het valt op dat als Paulus het over de gezonde leer heeft, het vaak (altijd?) over de praktijk gaat: hoe er geleefd wordt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Je ziet vaker dat "leer" wordt gebruikt maar dat het heel sterk gaat over leven. Blijkbaar was het voor hen heel logisch dat leer en leven samengaan, zo logisch dat je het over leer kon hebben en tegelijkertijd vooral het leven noemt. Als je ziet hoe praktisch de eerste gemeenten ingesteld waren is dat ook wel logisch. Als je het dan over leer hebt wordt de vertaalslag naar leven gelijk ook gemaakt. Leerzaam!

Leer en leven zijn beiden belangrijk... maar we mogen ze nooit loskoppelen. Vooral bezig zijn met de leer en niet direct zo met leven. Theologie en dogmatiek moet altijd een praktische uitwerking hebben.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Een interessante topic dat verhoudingsgewijs weinig aandacht krijgt. Ik denk omdat men niet zo goed weet wat men er mee aan moet?

Dat geldt bijv. ook voor de aanspreekwijze van Paulus tot de gemeenten. Dat is ook anders dan wij dat nu kennen.

Zijn we zo dapper om daar wat mee te doen?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:Een interessante topic dat verhoudingsgewijs weinig aandacht krijgt. Ik denk omdat men niet zo goed weet wat men er mee aan moet?
Ik denk meer dat dit komt doordat er geen meningsverschillen met betrekking tot dit onderwerp zijn.
Dat geldt bijv. ook voor de aanspreekwijze van Paulus tot de gemeenten. Dat is ook anders dan wij dat nu kennen.

Moeten we het daar echt over gaan hebben?
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Moeten we het daar echt over gaan hebben?
Je moet wat dat betreft niets op dit forum.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Moeten we het daar echt over gaan hebben?
Je moet wat dat betreft niets op dit forum.
Klopt. Alleen je aan de forumregels houden.

Maar wat bedoel je precies met die aanspreekwijze van Paulus tot de gemeenten?
Ik hoor vaak onze gemeente aangesproken worden zoals hij dat doet, als je dat soms bedoelt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Kaw schreef:Een interessante topic dat verhoudingsgewijs weinig aandacht krijgt. Ik denk omdat men niet zo goed weet wat men er mee aan moet?
Ik denk meer dat dit komt doordat er geen meningsverschillen met betrekking tot dit onderwerp zijn.

Moeten we het daar echt over gaan hebben?
Het zou natuurlijk makkelijk zijn om het niet te doen he :) Maar misschien is de houding van "moeten we het daar echt over gaan hebben?" wel typisch de houding waar Kaw op doelt, die helemaal haaks staat op wat we in de Bijbel, onder andere bij Paulus, tegenkomen. Die had het er constant over. Maar als wij het net zo concreet willen maken krijg je van velen een dergelijke reactie. Pff, moeten we het er nou echt over hebben wat we ermee moeten doen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Laten we dan eerst even vaststellen waarover we het moeten gaan hebben.
Oftewel: op welke wijze vinden jullie de aanspreekwijze van Paulus (om de term maar eens vast te houden) anders dan zoals Kaw c.s. nu kent?
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Maar wat bedoel je precies met die aanspreekwijze van Paulus tot de gemeenten?
Ik hoor vaak onze gemeente aangesproken worden zoals hij dat doet, als je dat soms bedoelt.
Precies. Ik zit dan wel in een ander kerkverband dan jij, maar onze predikant begint ook elke preek met 'gemeente van onze Heer Jezus Christus'... Ik denk (of hoop?) dat de predikanten die dat niet doen een uitzondering zijn...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Tiberius schreef:Maar wat bedoel je precies met die aanspreekwijze van Paulus tot de gemeenten?
Precies. Ik zit dan wel in een ander kerkverband dan jij, maar onze predikant begint ook elke preek met 'gemeente van onze Heer Jezus Christus'... Ik denk (of hoop?) dat de predikanten die dat niet doen een uitzondering zijn...
Bij ons doen ze er meestal nog een e-tje achter. :hum
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Bij ons doen ze er meestal nog een e-tje achter. :hum
Tja. Mijn nichtje zou nu zeggen: lekker belangrijk. :D

Maar dat komt ook wel voor hoor. En er zijn ook predikanten die "Here" in plaats van "Heere" zeggen. Dat valt ook altijd direct op. :hum
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:Laten we dan eerst even vaststellen waarover we het moeten gaan hebben.
Oftewel: op welke wijze vinden jullie de aanspreekwijze van Paulus (om de term maar eens vast te houden) anders dan zoals Kaw c.s. nu kent?
Volgens mij hebben we het nu over de visie op de gemeente. Allicht misschien niet helemaal on topic, dan moet er even een topicscheuring plaatsvinden ;)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Laten we dan eerst even vaststellen waarover we het moeten gaan hebben.
Bij ons is het gewoon 'gemeente', en het zou wat mij betreft liever gemeente van onze Heere Jezus Christus moeten zijn, dat is Bijbels.
Waarom ik het toch niet zo zinvol vind om het hierover te hebben, is niet zozeer dít punt, maar de gedachte die erachter ligt: jullie-doen-te-moeilijk-over-de-bekering.
Snap je?
Plaats reactie