Is er weinig geestelijk leven...?

Gijs83

Is er weinig geestelijk leven...?

Bericht door Gijs83 »

In nieuws-topic over het curatorium van de Theologische School maakte Claus een opmerking van wat Smytegelt gezegt: dat als er voldoende geestelijk leven is er ook voldoende predikanten zullen zijn. Eerder maakte ik de opmerking van wat onze dominee zei, dat er deze tijd zo weinig geestelijk leven is. Toen moest ik vanmorgen dit verbind wat met elkaar: het klopt dus blijkbaar wat onze dominee zei, dat komt dus o.a. tot uiting in zo weinig predikanten. Daar zie ook weer dat God zelf de curatoren bestuurt in de beslissingen die genomen moeten worden. Nu kun je natuurlijk(als niet GG-er) aanvoeren dat er misschien anders gepreekt moet worden dat er dan wel meer geestelijk leven is. Ik geloof toch wel dat onze oprecht met een ziel wensen te handelen en het goede met ons voor hebben en daarbij toch wel zo preken dat er wel geestelijk leven kan zijn, maar dat men door allerlei menselijke invloeden daar niet naar wil luisteren(al komt men daar niet voor uit). Toch is het wel zo.
Graag nette reacties, zodat het topic niet gesloten hoeft te worden op advies van de moderators.
sweelinck 25

Re: Is er weinig geestelijk leven...?

Bericht door sweelinck 25 »

Gijs83 schreef:In nieuws-topic over het curatorium van de Theologische School maakte Claus een opmerking van wat Smytegelt gezegt: dat als er voldoende geestelijk leven is er ook voldoende predikanten zullen zijn. Eerder maakte ik de opmerking van wat onze dominee zei, dat er deze tijd zo weinig geestelijk leven is. Toen moest ik vanmorgen dit verbind wat met elkaar: het klopt dus blijkbaar wat onze dominee zei, dat komt dus o.a. tot uiting in zo weinig predikanten. Daar zie ook weer dat God zelf de curatoren bestuurt in de beslissingen die genomen moeten worden. Nu kun je natuurlijk(als niet GG-er) aanvoeren dat er misschien anders gepreekt moet worden dat er dan wel meer geestelijk leven is. Ik geloof toch wel dat onze oprecht met een ziel wensen te handelen en het goede met ons voor hebben en daarbij toch wel zo preken dat er wel geestelijk leven kan zijn, maar dat men door allerlei menselijke invloeden daar niet naar wil luisteren(al komt men daar niet voor uit). Toch is het wel zo.
Graag nette reacties, zodat het topic niet gesloten hoeft te worden op advies van de moderators.
Beste Gijs,

Zou dit zo`n zinnig onderwerp zijn. Weinig of veel geestelijk leven. Het is misschien wel waar weinig, maar moet dat ons niet tot schaamte zijn of worden. Het zal er toch om gaan of we er zelf toe mogen behoren, tot dat Volk dat zalig wordt. Is dat ons al eens tot schuld geworden, als we er nog niet toe behoren. Hebben we zelf al eens tot Hem leren vluchten.

Dan kunnen we het met Mientje Vrijdag niet doen, al is dat wel een goed voorbeeld. Hoe is het met ons gesteld. Laat dat onze vraag maar zijn. En laten we maar niet gaan discussieren over veel of weinig. Laten we dit maar aan de Heere voorleggen, eerst voor ons persoonlijk. Maar ook voor ons hele volk, Nederland.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs, je bewering gaat natuurlijk niet op voor een heel ander aantal kerken in Nederland waar wel voldoende predikanten aanwezig zijn. Is ook beetje kip-ei verhaal. Wat was er eerst, onvoldoende geestelijk leven en daarom minder predikanten? Of andersom?
En als laatste, is het je dan al eens nood geworden, dat onvoldoende geestelijke leven? Ook nood geworden voor je ziel waardoor je bent gaan roepen: Heere, help me?
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Ik wil deze opmerking in ieder geval. Omdat de topics van het curatorium gesloten waren. Moest ik maar een nieuw topic starten.
Natuurlijk moet we naar ons zelf, maar ik neem dat ik toch wel wat mag constateren? En wat kun je er aan doen om meer geestelijk leven te krijgen? Echt oprecht bedoel ik dan.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik denk dat dit een onmogelijke topic is.
Want de een vindt dat er helemaal geen gebrek aan geestelijk leven is, de ander wel.
En dát heeft weer te maken met verschillende visies op wat geestelijk leven is.
Dus ik kan je nu al voorspellen hoe deze topic afloopt....
:lock
jvdg

Bericht door jvdg »

Afgewezen schreef:Ik denk dat dit een onmogelijke topic is.
Want de een vindt dat er helemaal geen gebrek aan geestelijk leven is, de ander wel.
En dát heeft weer te maken met verschillende visies op wat geestelijk leven is.
Dus ik kan je nu al voorspellen hoe deze topic afloopt....
:lock
Hoewel ik het met je eens ben, denk ik toch dat de topicstarter een andere insteek gekozen heeft.
Ik hoop dat die andere insteek ook andere postings oplevert.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:En wat kun je er aan doen om meer geestelijk leven te krijgen? Echt oprecht bedoel ik dan.
God werkt middellijk. De verkondiging van het evangelie is het belangrijkste middel om mensen te raken en tot geloof te brengen. Ik heb het je al vaker gezegd: het evangelie moet verkondigd worden. En dan niet in wensende zin, van "och mocht het maar eens komen staan te gebeuren".

Ik las vandaag nog bij William Perkins: "Zo vaak als gij zult twijfelen aan Gods barmhartigheid, sluit ge uzelf buiten Gods belofte, terwijl Hij u (blijkens Joh. 3: 16) niet buitensluit".

Als een preek alleen maar een beschrijving is van "hoe God Zijn volk bekeert", eindigend met een wens dat het maar eens waarheid zou mogen worden, vergezeld van allerlei voorwaarden waaraan moet worden voldaan voordat die waarheid zal worden erkend, dan kun je ook geen geestelijk leven verwachten. Daarmee breng je mensen tot lijdelijkheid. Je moet maar afwachten of het je gegeven wordt.

Hebben we aan het Woord genoeg? Of wordt de Schrift regelmatig terzijde geschoven met de opmerking "Maar Gods volk leert het anders!"?

Dat zijn cruciale vragen als het hierom gaat!
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:Hebben we aan het Woord genoeg? Of wordt de Schrift regelmatig terzijde geschoven met de opmerking "Maar Gods volk leert het anders!"?
Daar heb je gelijk in.
Als Gods volk het anders zegt te leren als in Zijn Woord staat, moeten ze nog behoorlijk wat leren. Want dat kan niet en is dus eigengerechtigheid a la de Farizeers in Jezus' dagen.

Maar de opmerking "Gods volk leert het anders" wordt meestal gebruikt om een andere bekeringsweg aan te duiden dan dat de aangesprokene vertelt.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:Hebben we aan het Woord genoeg? Of wordt de Schrift regelmatig terzijde geschoven met de opmerking "Maar Gods volk leert het anders!"?
Daar heb je gelijk in.
Als Gods volk het anders zegt te leren als in Zijn Woord staat, moeten ze nog behoorlijk wat leren. Want dat kan niet en is dus eigengerechtigheid a la de Farizeers in Jezus' dagen.

Maar de opmerking "Gods volk leert het anders" wordt meestal gebruikt om een andere bekeringsweg aan te duiden dan dat de aangesprokene vertelt.
Het gevaar in dat zinnetje schuilt dat men anderen gaat toetsten aan de eigen bekeringsweg. Natuurlijk, er zijn altijd "basiselementen" die terug komen, maar dat wordt ook door iedereen op een andere manier beleefd. En vaak gaat het ook om bepaalde uiterlijkheden. Voorbeeld: de een vind dat als je Gods kind bent, in het donker gekleed moet zijn. Als ik dus daar in mijn roze jurkje zit, dan wordt daar iets van gezegd met de toevoeging: kind, Gods volk leert het anders.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:Ik wil deze opmerking in ieder geval. Omdat de topics van het curatorium gesloten waren. Moest ik maar een nieuw topic starten.
Natuurlijk moet we naar ons zelf, maar ik neem dat ik toch wel wat mag constateren? En wat kun je er aan doen om meer geestelijk leven te krijgen? Echt oprecht bedoel ik dan.
Gewen u aan Hem en heb vrede (?)

Vul jezelf niet met de dingen van deze wereld, maar wordt vervuld met de Heilige Geest (1 korinthe)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Josephus

Bericht door Josephus »

JolandaOudshoorn schreef:Als ik dus daar in mijn roze jurkje zit, dan wordt daar iets van gezegd met de toevoeging: kind, Gods volk leert het anders.
Zo'n opmerking kun je zo pareren. Je zegt dan gewoon: anders is niet hetzelfde als beter. :super
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Marnix

Bericht door Marnix »

sweelinck 25 schreef:
Gijs83 schreef:In nieuws-topic over het curatorium van de Theologische School maakte Claus een opmerking van wat Smytegelt gezegt: dat als er voldoende geestelijk leven is er ook voldoende predikanten zullen zijn. Eerder maakte ik de opmerking van wat onze dominee zei, dat er deze tijd zo weinig geestelijk leven is. Toen moest ik vanmorgen dit verbind wat met elkaar: het klopt dus blijkbaar wat onze dominee zei, dat komt dus o.a. tot uiting in zo weinig predikanten. Daar zie ook weer dat God zelf de curatoren bestuurt in de beslissingen die genomen moeten worden. Nu kun je natuurlijk(als niet GG-er) aanvoeren dat er misschien anders gepreekt moet worden dat er dan wel meer geestelijk leven is. Ik geloof toch wel dat onze oprecht met een ziel wensen te handelen en het goede met ons voor hebben en daarbij toch wel zo preken dat er wel geestelijk leven kan zijn, maar dat men door allerlei menselijke invloeden daar niet naar wil luisteren(al komt men daar niet voor uit). Toch is het wel zo.
Beste Gijs,

Zou dit zo`n zinnig onderwerp zijn. Weinig of veel geestelijk leven. Het is misschien wel waar weinig, maar moet dat ons niet tot schaamte zijn of worden. Het zal er toch om gaan of we er zelf toe mogen behoren, tot dat Volk dat zalig wordt. Is dat ons al eens tot schuld geworden, als we er nog niet toe behoren. Hebben we zelf al eens tot Hem leren vluchten.

Dan kunnen we het met Mientje Vrijdag niet doen, al is dat wel een goed voorbeeld. Hoe is het met ons gesteld. Laat dat onze vraag maar zijn. En laten we maar niet gaan discussieren over veel of weinig. Laten we dit maar aan de Heere voorleggen, eerst voor ons persoonlijk. Maar ook voor ons hele volk, Nederland.
Gods volk zijn of aanwezigheid van geestelijk leven zijn nooit tegenstellingen. Bij Gods Volk is er geestelijk leven. Horen we bij zijn volk, dan is er geestelijk leven bij ons te vinden. Als we zeggen bij zijn volk te horen maar er is geen geestelijk leven, dan klopt er iets niet. Of we horen dan niet bij zijn volk, of er is wel geestelijk leven maar we onderkennen dat niet als zondanig.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
freek

Bericht door freek »

Het hele probleem heeft hier mee te maken dat we een bepaald beeld hebben van geestelijk leven. Dat beeld is enerzijds gebaseerd op de lijnen die het Woord voor ons schetst. Zolang we daaraan vast houden, zitten we goed. Anderzijds kijken we naar het leven van 'Gods oude volk', zoals dat zich uitte in daad, praat, gewaad, gelaat, afijn je kent deze uitdrukking wel. Zodra we deze zaken in ons beeld van geestelijk leven gaan betrekken, kan er iets stevig mis gaan. Als 'daad, praat, gewaad en gelaat' van de ouden verdwijnt kan zomaar het beeld ontstaan dat het geestelijk leven ook tanende is. Terwijl dat niet het geval is, maar 'daad, praat, gewaad en gelaat' slechts een andere invulling krijgen. Sowieso is het gevaarlijk om deze uiterlijkheden (hoewel niet onbelangrijk) als kenmerken te zien van geestelijk leven; hoe makkelijk kun je deze zaken imiteren zonder dat er daadwerkelijk echt geestelijk leven is. Geestelijk leven zíe je niet in de eerste plaats, maar geestelijk leven ervaar je, in het gesprek met je naaste. En dat is misschien wel het probleem met velen: men wil niet in gesprek, want daad, praat, gewaad en gelaat sporen niet met dat wat we altijd gewend zijn en wat we als kenmerkend voor geestelijk leven zagen. Kortom, zoek elkaar op en komt zo tot de ontdekking dat er nog steeds (veel) geestelijk leven is. Maar misschien niet alleen dicht in jouw buurt, maar ook wat verder weg...
helma

Bericht door helma »

Tiberius schreef:
Tib, soms zegt een dominee van de GG: het staat wel zo in Gods Woord, maar Gods volk leert het anders
Of als iemand zegt: ja, maar in Gods Woord staat.... en je dan het antwoord krijgt: ja maar Gods volk...
en dat bedoelt hendrikus w.s.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb net even wat informatie gezocht over die "beroemde" Mientje Vrijdag. Tja, denk ik dan, als ik die omschrijving lees en even door alle "oude en gewichtige" woorden en termen heenkijk, zulke mensen kom ik vandaag de dag in mijn omgeving ook nog veel tegen, gelukkig maar!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gesloten