Geleid door de Geest - persoonlijke beslissingen.

aritha

Geleid door de Geest - persoonlijke beslissingen.

Bericht door aritha »

Wat betekent het voor jullie dat we in onze persoonlijke beslissingen worden 'geleid' door de Geest?
JolandaOudshoorn

Re: Geleid door de Geest - persoonlijke beslissingen.

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik zou bijna zeggen: er is geen andere manier. Keuzes maken doe je met gevouwen handen en een geopende Bijbel.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
aritha

Bericht door aritha »

Klopt. En daarna? Na het gebed en lezen van de BIjbel hoe gaat het dan verder? Ik geloof wel dat God ons in staat stelt om de bijbel te raadplegen, alternatieven te vergelijken...en een inschatting maken van onze mogelijkheden. Maar...is dat niet gewoon gezond verstand gebruiken?

Toen wij van kerk veranderden hadden we bijna een hoorbare stem nodig uit de hemel om die kerk aan te wijzen waar Hij ons hebben wilde. :bobo

Hoe krijg je de juiste dosering van gezond verstand gebruiken en je laten leiden door de Heilige Geest?
Marco

Bericht door Marco »

In handelingen 16 staat een voorbeeld van direct ingrijpen in de plannen van Paulus en Silas. Maar dat staat er dusdanig uitgebreid in dat je kunt afleiden dat 'normaal' de plannen op basis van gezond verstand en overleg werden vastgesteld. Dat was - en is - kennelijk de regel. Rechtstreeks ingrijpen van de Geest is meer uitzondering. Bedenk dat de Geest ook ons verstand kan leiden.

Dat zal ook voor kerkkeuze gelden. In de Bijbel is terug te vinden hoe God over de kerk denkt. In o.a. art. 29 NGB is dat samengevat. Dat zal dus normaal gesproken genoeg moeten zijn. Wat niet wil zeggen dat God nooit 'bijzonder' spreekt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Hm ja, het antwoord op je vraag is niet te definiëren. Je krijgt meestal niet een briefje onder je kussen met daarop het juiste antwoord als je bidt. Soms krijg je het antwoord intuïtief, soms juist totaal niet, soms op bijzondere wijze, vaak ook niet, soms door anderen heen, soms direct... Wat je moet doen is telkens bidden, bijbellezen, met medechristenen praten en je ogen goed open houden. Een ander antwoord is er denk ik niet. :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Dit vind ik echt zo'n lastig punt.
Aan de ene kant geeft God je je gezonde verstand, om keuzes te maken, maar anderzijds ook niet teveel op je verstand afgaan, maar op 'wat de Geest zegt'
Ik schiet gauw in een soort kramp en vind het lastig de balans te vinden tussen: geleid worden door de Geest, en je gezonde verstand gebruiken! En dan te bedenken dat het niet zo zwart wit is, en het ook niet los van elkaar gaat....daarom ook....de balans vinden

My one and only goal;
His image in my soul.
Marnix

Bericht door Marnix »

Als het goed is zijn Geest en verstand ook geen enorme tegenpolen. Soms is dat zo, maar de Geest wil in je wonen en werken.... dus ook in je verstand. Dan kan je verstandelijke beslissingen nemen die tegelijk door de Geest geleid zijn.

Wat je dan wel merkt is dat een deel van je verstand A zegt en het andere deel B. Oude mens en nieuwe mens. Die strijd wordt dan ook op verstandelijk vlak zichtbaar.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
memento

Bericht door memento »

Als het goed is zijn Geest en verstand ook geen enorme tegenpolen. Soms is dat zo, maar de Geest wil in je wonen en werken.... dus ook in je verstand. Dan kan je verstandelijke beslissingen nemen die tegelijk door de Geest geleid zijn.
Precies, wie biddend een beslissing neemt, waarvan hij weet dat het niet tegen Gods wil, zoals in de Schrift geopenbaard, is, mag vol vertrouwen de verdere leiding van Gods Geest verwachten...

Echter, Gods Geest woont slechts in hen die waarlijk geloven. Zónder het ware geloof kunnen wij géén enkele keuze maken, 'geleid door Gods Geest'. Ja, alles wat uit het geloof niet is, dat is zonde!
Sola Scriptura

Bericht door Sola Scriptura »

De een krijgt antwoord in dromen, de ander mentaele indrukken, of simpel weg een rust en geloof over een zaak, de ander weer zegt het iets op het juiste moment tegen de juiste persoon over een specifieke zaak, door de GEEST, dus van knipoogjes van boven tot regelrechte visioenen en openbaringen zoals Paulus naar Damascus en Johannus op Patmos.

Al moet ik eerlijk zeggen, mijn beslissingen maak ik gewoon doormiddel van universele/tijdloze principes in de Bijbel. verder gebed, en God kan simpel deuren openen en sluiten.
als je zonder God bouwt, bou je voor niks, en dat merk je maar als te snel als je in gebed blijft en toetst aan de Schrift.

Zelf heb ik dus nooit echt een duidelijke openbaring gehad. wel zijn er gebeden verhoord, de Bijbelse principes zijn de maatstaf voor persoonlijke beslissingen. verder gewoon gezond verstand.

Zoals jullie weten was mijn eerste kerk een extreme pinksterkerk, daar had ik vaak de indruk dat de openbaringen (die er niet gering waren, en vaak niet uitkwamen) vaak een projectie van de eigen wensen was, geldingsdrang, het principe van; de wens is de vader van de gedachte. '' self fulfilling profesie''

Dus hier ligt ook een gevaar zie:

jak: 4:

2 Gij begeert, en hebt niet; gij benijdt en ijvert naar dingen, en kunt ze niet verkrijgen; gij vecht en voert krijg, doch gij hebt niet, omdat gij niet bidt.
3 Gij bidt, en gij ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt, opdat gij het in uw wellusten doorbrengen zoudt.
JaCa
Contacteer:

Bericht door JaCa »

Ik zelf heb dus nooit echt een duidelijke openbaring gehad. wel zijn er gebeden verhoord, maar zoals jullie weten was mijn eerste kerk een extreme pinksterkerk, daar had ik vaak de indruk dat de openbaringen vaak een prjectie van de eigen wensen was, geldingsdrang, het principe van; de wens is de vader van de gedachte. '' self fulfilling profesie''
Ik snap wat je bedoeld Sola Scriptura....maar ´self fulfilling prophecy´ is iets anders ;) Iig wel in psychologische termen :hum

Ik ben het wel eens verder met je post.....de bovenstaand quote is écht een gevaar als het gaat over je ´zogenaamd´ laten leiden door de Geest.
Vaak hebben die mensen ook heel veel op ´hun hart´overigens lief bedoeld vaak.

Niet dat ik sceptisch tegen over iets ´op je hart hebben´ sta, of je laten leiden door de Geest, maar het is enorm lastig om hier de juiste balans in te vinden, nogmaals....

My one and only goal;
His image in my soul.
Sola Scriptura

Ja, ik weet wat je bedoeld, bijv als je denkt dat iedereen tegen je is, interpreteer je alles zo, dus bij elk negatief voorval; zie je wel, het is zo!
en je gedrag werkt dan de gevreesde reactie en uitsluiting van de groep in de hand.

Heb ook psychologische vakken gehad op de CHE :slurp :super .
Of bedoelde je dat voorbeeld niet?

Hopelijk snap je dat ik het bedoelde in de zin van: ow dit moet Gods plan voor mijn leven zijn, en dan alles wat er op wijst, toeval of niet, interpreteert als teken van God.
HenriekeK

Bericht door HenriekeK »

ik denk dat je als je met bijbellezen, bidden en je gezonde verstand een keuze maakt, die je geen gewetenskwestie bezorgt, denk ik dat het een goede keuze is. als het niet zo is zal God er voor zorgen dat je wat anders doet. Zoals Paulus die het Evangelie wilde brengen in Azie?? (volgens mij, weet ik niet zeker) maar God hield hem tegen en zond hem naar Macedonie.
the only thing is following that Light
Sola Scriptura

Juist, Paulus wist dat, een duidelijke ingreep van God.
Zo duidelijk en praktisch heb ik nog geen antwoord van God gehad moet ik eerlijk zeggen.
Ik volg gewoon de Schrift en mijn gezond verstand.
En het is de Geest die me de Schrift doet geloven.
Rens

Bericht door Rens »

memento schreef:
Echter, Gods Geest woont slechts in hen die waarlijk geloven. Zónder het ware geloof kunnen wij géén enkele keuze maken, 'geleid door Gods Geest'. Ja, alles wat uit het geloof niet is, dat is zonde!
dus, als jij een beslissing neemt zoals hier omschreven dan is dat "goed", maar als een ánder, zonder geloof, eenzelfde beslissing neemt, is dat ineens dus "zonde"............leg dat eens uit??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
memento

Bericht door memento »

Rens schreef:
memento schreef:
dus, als jij een beslissing neemt zoals hier omschreven dan is dat "goed", maar als een ánder, zonder geloof, eenzelfde beslissing neemt, is dat ineens dus "zonde"............leg dat eens uit??
We moeten niet alleen het goede doen, we moeten het ook met ons hart, en in afhankelijkheid van God doen.

Een voorbeeld daarvan vinden we in het OT, waar God klaagt dat zijn volk wel hun offers brengen, en alles doen wat Hij hen heeft opgedragen, maar dat hun hart er niet bij is. Dat was de Heere toen een gruwel.

God ziet niet aan wat voor handen is, maar het hart! Een ongelovige kan nooit met een oprecht hart een keuze maken, dus is elke keuze (ook al is het een keuze naar Gods woord) zonde. Alles, zegt Paulus, wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Stonden we daar maar eens meer bij stil; niet alleen onbekeerden, maar ook zij die van genade weten. Alles wat niet vanuit het geloof gebeurt, kan voor God niet bestaan. Een grote schuld...
Plaats reactie