Heeft iemand het volgende boeke gelezen of is er bekend mee :
PHILIP MARNIX HEER VAN. De Byen-korf der H.Roomscher Kerke
PHILIP MARNIX HEER VAN. De Byen-korf der H.Roomscher Kerke
-
Re: PHILIP MARNIX HEER VAN. De Byen-korf der H.Roomscher Kerke
Ik ben er wel bekend mee en heb er ook in gelezen (maar heb het niet geheel gelezen).
Het geeft veel informatie over de dwalingen en geschiedenis van de R.K. Kerk.
De toon is echter ironisch tot sarcastisch, ik kan niet goed inschatten of dat de juiste stijl is.
Ik kan mij voorstellen dat het mensen afstoot (ook toen al).
Marnix heeft overigens ook andere heel goede boeken geschreven tegen de R.K. Kerk die anders van toon zijn.
(wijziging betreft correctie van spelfout)
Het geeft veel informatie over de dwalingen en geschiedenis van de R.K. Kerk.
De toon is echter ironisch tot sarcastisch, ik kan niet goed inschatten of dat de juiste stijl is.
Ik kan mij voorstellen dat het mensen afstoot (ook toen al).
Marnix heeft overigens ook andere heel goede boeken geschreven tegen de R.K. Kerk die anders van toon zijn.
(wijziging betreft correctie van spelfout)
Laatst gewijzigd door Zonderling op 20 mei 2008, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb het boek ook gelezen en kan me helemaal vinden in de reactie van Zonderling.
Weet jij daar de titels van ?Zonderling schreef: Marnix heeft overigens ook andere heel goede boeken geschreven tegen de R.K. Kerk die anders van toon zijn.
-
In elk geval een boek over het Heilig Avondmaal versus de mis, als je wilt kan ik de titel en uitgave opzoeken.mayflower schreef:Weet jij daar de titels van ?Zonderling schreef: Marnix heeft overigens ook andere heel goede boeken geschreven tegen de R.K. Kerk die anders van toon zijn.
Heel graag!Zonderling schreef:In elk geval een boek over het Heilig Avondmaal versus de mis, als je wilt kan ik de titel en uitgave opzoeken.mayflower schreef:Weet jij daar de titels van ?Zonderling schreef: Marnix heeft overigens ook andere heel goede boeken geschreven tegen de R.K. Kerk die anders van toon zijn.
-
De titel is:
Verhandeling over het Sacrament van het Heilig Avondmaal des Heeren
(waarin dit leerstuk opgehelderd wordt door de fundamentele notie van de vereniging die de ware gelovigen met Jezus Christus, de Zoon van God hebben; en op duidelijke en eenvoudige wijze bewezen wordt uit het zuivere, duidelijke en geopenbaarde Woord van God. Met een grondige afwijzing van de tegenovergestelde visie.)
door:
Philips van Marnix, heer van Sint-Aldegonde.
Uit het Frans vertaald door drs. A. Maljaars.
Uitgeverij De Groot Goudriaan - Kampen. 1988. 205 blz.
Mijn persoonlijke mening: Een zeer degelijk en diepgravend werk.
M.vr.gr.
Zonderling
Verhandeling over het Sacrament van het Heilig Avondmaal des Heeren
(waarin dit leerstuk opgehelderd wordt door de fundamentele notie van de vereniging die de ware gelovigen met Jezus Christus, de Zoon van God hebben; en op duidelijke en eenvoudige wijze bewezen wordt uit het zuivere, duidelijke en geopenbaarde Woord van God. Met een grondige afwijzing van de tegenovergestelde visie.)
door:
Philips van Marnix, heer van Sint-Aldegonde.
Uit het Frans vertaald door drs. A. Maljaars.
Uitgeverij De Groot Goudriaan - Kampen. 1988. 205 blz.
Mijn persoonlijke mening: Een zeer degelijk en diepgravend werk.
M.vr.gr.
Zonderling
Ik weet van niks hoorMarnix heeft overigens ook andere heel goede boeken geschreven tegen de R.K. Kerk die anders van toon zijn.

Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
-
Jij heet ook geen Philip van Marnix. En al helemaal niet Heer van St. Aldegonde.Marnix schreef:Ik weet van niks hoor

Hoe weet je dat, Marnix kan een nazaat zijn.Zonderling schreef:Jij heet ook geen Philip van Marnix. En al helemaal niet Heer van St. Aldegonde.Marnix schreef:Ik weet van niks hoor![]()

-
Jij kan ook een nazaat zijn.
Maar uit iemands voornaam kan ik toch moeilijk zijn voorgeslacht afleiden, hoor.
Maar uit iemands voornaam kan ik toch moeilijk zijn voorgeslacht afleiden, hoor.
Zonderling schreef:Jij kan ook een nazaat zijn.