Oecumenisch oliebollen......

jvdg

Oecumenisch oliebollen......

Bericht door jvdg »

Het volgende stukje strijd trof ik aan in het AD.
Ik heb het met rooie oortjes gelezen. :oO

'Onze oliebollen zijn oecumenisch'

''De verkoop van onze oliebollen heeft een hoog oecumenisch karakter.'' Met dit argument probeerde kerkrentmeester Jan Meijer de gemeente ervan te overtuigen dat ze geen vergunning had mogen verstrekken aan een commerciële oliebollenbakker.

Het bakken van oliebollen in de open lucht is in Leimuiden rond oud en nieuw is een privilege van de PKN-kerk, aldus het kerkbestuur. Dat b en w in 2007 een vergunning hebben gegeven aan een oliebollenbakker uit Bergen op Zoom vinden de kerkbestuurders maar niks.

De gemeente Jacobswoude is echter niet gevoelig voor de argumentatie van de kerk. ''De Brabantse bakker had zijn vergunning tijdig aangevraagd. Er is geen sprake van marktvorming en we verwachtten er geen overlast van. Kortom we hadden geen weigeringsgrond,'' aldus een vertegenwooordigster van b en w, deze week bij de commisssie bezwaarschriften.

Ze gaf de kerkbestuurders nul op rekest toen die om een schadeloosstelling vroegen. De kerkelijke oliebollenbakkers hebben met oud en nieuw namelijk voor duizend euro minder aan oliebollen verkocht. ''U zou in aanmerking komen voor een schadeloosstelling als wij een onrechtmatige vergunning hadden verstrekt. Dat is hier niet het geval.''

Bert Tijselink van de PKN-kerk gaf niet op. ''Al jaren werken we met een vaste prijs en dan komt er zon burgerlijke overheid en die zegt 'pats boem, weg oliebollenverkoop'. En heus niet alleen onze eigen kerkgangers kopen oliebollen bij ons, ook randkerkelijken en vrienden doen dat. Wij zitten hier in zo'n klein dorpje. Het college had die Brabantse bakker geen vergunning mogen geven. Wij hebben tien jaar lang geïnvesteerd in allerlei bakkerij-attributen om met oud en nieuw en tijdens de voorjaarsmarkt oliebollen te kunnen bakken en verkopen. Het is een samenbindend element en de centjes hebben we hard nodig. Met dit besluit van b en w is onze basis weggevallen,'' aldus Tijselink. Overigens weet niemand of de Brabantse bakker dit jaar weer een vergunning aanvraagt.

Bron: Algemeen Dagblad

:)
Gian

Re: Oecumenisch oliebollen......

Bericht door Gian »

Misschien willen de katholieken in Jacobswoude wel een keer oliebollen uitdelen ipv hostie's.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
vlinder

Bericht door vlinder »

sorry maar ik vind het belachelijk. Die man heeft het misschien wel harder nodig om zijn zaak draaiend te houden.... :bobo
Lekker christelijke reactie weer......
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Wist niet dat kerken zaken mochten drijven...

Hun enige zaak is mensenzielen...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
jvdg

Bericht door jvdg »

Bert Mulder schreef:Wist niet dat kerken zaken mochten drijven...

Hun enige zaak is mensenzielen...
Als je kijkt naar de miljoenenverslindende verkiezingscampagnes in de USA, zou je haast denken dat de kerken ook veel geld nodig hebben om te evangeliseren om "zieltjes te winnen".

Maar ik ben het met je eens hoor, wij christenen dienen te evangeliseren zonder dat het een cent hoeft te kosten. Hooguit voor de aanschaf van foldermateriaal, bijbels en bijbelgedeeltes.
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Wist niet dat kerken zaken mochten drijven...
Als je als kerk oliebollen verkoopt ten bate van het clubhuis of cd's ten bate van het orgelfonds drijf je nog niet automatisch een zaak.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Rens

Bericht door Rens »

Ach.......kerkleden en (aan)verwanten zullen tóch wel de bollen van de kerk blijven kopen.....
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jongere

Bericht door Jongere »

Bert Tijselink van de PKN schreef:"Wij hebben tien jaar lang geïnvesteerd in allerlei bakkerij-attributen om met oud en nieuw en tijdens de voorjaarsmarkt oliebollen te kunnen bakken en verkopen. Het is een samenbindend element en de centjes hebben we hard nodig. Met dit besluit van b en w is onze basis weggevallen,''
Als dit echt waar is, zegt het wel veel over die gemeente.
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Jongere schreef:
Bert Tijselink van de PKN schreef:"Wij hebben tien jaar lang geïnvesteerd in allerlei bakkerij-attributen om met oud en nieuw en tijdens de voorjaarsmarkt oliebollen te kunnen bakken en verkopen. Het is een samenbindend element en de centjes hebben we hard nodig. Met dit besluit van b en w is onze basis weggevallen,''
wat?
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MarthaMartha schreef:
Jongere schreef:
wat?
Dat het gemeente-zijn gebaseerd is op het bakken en verkopen van oliebolletjes.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
MarthaMartha schreef:
Jongere schreef: Als dit echt waar is, zegt het wel veel over die gemeente.
wat?
Dat het gemeente-zijn gebaseerd is op het bakken en verkopen van oliebolletjes.
Ik zie het verschil niet met het gemeente-zijn dat gebaseerd is op 2 keer zondags in een gebouw voor je uit staren.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:
Tiberius schreef:Dat het gemeente-zijn gebaseerd is op het bakken en verkopen van oliebolletjes.
Ik zie het verschil niet met het gemeente-zijn dat gebaseerd is op 2 keer zondags in een gebouw voor je uit staren.
Dat is er ook niet.
Het verschil zit hem in het horen, niet in het ruiken (van oliebolletjes) of zien (voor je uit staren).
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

Of ze geven zóveel weg aan zending en evangelisatie, dat ze op deze manier proberen nog meer geld bij elkaar te sprokkelen voor deze goede doelen...........
(zo van: niet alleen je geld, ook je inzet... hup bakken maar!)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Jongere

Bericht door Jongere »

Wat tiberius zegt ook wel, maar het is ook triest als de volledige inkomstenbron van de oliebollen moet komen.

En zij verkochten hun goederen en have, en verdeelden dezelve aan allen, naar dat elk van node had.

Zo ging het vlak na de Pinksterdag. Helaas is dat bijna nergens meer praktijk, maar op oliebollen leven is het andere uiterste.
refo

Bericht door refo »

En zij verkochten hun goederen en have......

Aan wie?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Plaats reactie