Wat moet ik me daar bij voorstellen. Kaarsjes, ingeblikt voedsel, een gasmasker?Kerstcadeau voor ambtenaren: een overlevingspakket
DEN HAAG - Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken krijgen dit jaar geen traditioneel kerstpakket. Hun baas Guusje ter Horst wil hen in plaats daarvan een overlevingspakket geven waarmee ze zichzelf het eerste etmaal na een ramp kunnen redden.
Ze wil een voorbeeld stellen om aan te geven hoe belangrijk het is dat mensen een dergelijke noodvoorraad in huis hebben voor het geval ze door een ramp onverwacht lange tijd binnen moeten blijven. Ter Horst kondigde dat donderdag aan tijdens een overleg in de Tweede Kamer.
Ze wees erop dat de overheid zich na een ramp eerst richt op slachtoffers en gedupeerden die zichzelf niet kunnen redden. Anderen moeten er rekening mee houden dat ze daardoor uren of dagen op zichzelf aangewezen kunnen zijn. Ter Horst zei dat mensen zich ervan bewust moeten worden dat de overheid niet altijd in staat is hen de eerste 24 uur na een ramp te helpen.
De bewindsvrouw wil ook duidelijker maken wat precies bij een crisis of ramp van de overheid mag worden verwacht en wat de eigen verantwoordelijkheden zijn van bedrijven, organisaties en burgers. Tot dusver wordt die verantwoordelijkheid vooral bij de overheid gelegd. Maar volgens Ter Horst moet er een omslag in het denken komen en is het nodig de verantwoordelijkheden te delen.
De PvdA pleitte er in het overleg verder voor dat bedrijven elke inbraak in hun computersysteem door hackers moeten gaan melden. Hoe die meldplicht er moet uitzien, is wat Kamerlid Jan Boelhouwer van de regeringsfractie betreft afhankelijk van onderzoek hoe andere landen dit hebben geregeld. Ter Horst zegde toe dat ze dat op papier gaat zetten. In de Verenigde Staten geldt de verplichting volgens haar al wel, in de Europese lidstaten niet.
Wat een onzin. Het gaat om het eerste etmaal... Ik meen dat een ieder genoeg in huis heeft om zichzelf het eerste etmaal te redden. Met zo'n signaal creeer je ongegronde angst.