Angstpolitiek... een overlevingspakket

Plaats reactie
BJD

Angstpolitiek... een overlevingspakket

Bericht door BJD »

Telegraaf
Kerstcadeau voor ambtenaren: een overlevingspakket
DEN HAAG - Ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken krijgen dit jaar geen traditioneel kerstpakket. Hun baas Guusje ter Horst wil hen in plaats daarvan een overlevingspakket geven waarmee ze zichzelf het eerste etmaal na een ramp kunnen redden.
Ze wil een voorbeeld stellen om aan te geven hoe belangrijk het is dat mensen een dergelijke noodvoorraad in huis hebben voor het geval ze door een ramp onverwacht lange tijd binnen moeten blijven. Ter Horst kondigde dat donderdag aan tijdens een overleg in de Tweede Kamer.

Ze wees erop dat de overheid zich na een ramp eerst richt op slachtoffers en gedupeerden die zichzelf niet kunnen redden. Anderen moeten er rekening mee houden dat ze daardoor uren of dagen op zichzelf aangewezen kunnen zijn. Ter Horst zei dat mensen zich ervan bewust moeten worden dat de overheid niet altijd in staat is hen de eerste 24 uur na een ramp te helpen.

De bewindsvrouw wil ook duidelijker maken wat precies bij een crisis of ramp van de overheid mag worden verwacht en wat de eigen verantwoordelijkheden zijn van bedrijven, organisaties en burgers. Tot dusver wordt die verantwoordelijkheid vooral bij de overheid gelegd. Maar volgens Ter Horst moet er een omslag in het denken komen en is het nodig de verantwoordelijkheden te delen.

De PvdA pleitte er in het overleg verder voor dat bedrijven elke inbraak in hun computersysteem door hackers moeten gaan melden. Hoe die meldplicht er moet uitzien, is wat Kamerlid Jan Boelhouwer van de regeringsfractie betreft afhankelijk van onderzoek hoe andere landen dit hebben geregeld. Ter Horst zegde toe dat ze dat op papier gaat zetten. In de Verenigde Staten geldt de verplichting volgens haar al wel, in de Europese lidstaten niet.
Wat moet ik me daar bij voorstellen. Kaarsjes, ingeblikt voedsel, een gasmasker?
Wat een onzin. Het gaat om het eerste etmaal... Ik meen dat een ieder genoeg in huis heeft om zichzelf het eerste etmaal te redden. Met zo'n signaal creeer je ongegronde angst.
Kislev

Re: Angstpolitiek... een overlevingspakket

Bericht door Kislev »

Heb jij een flinke zaklamp in huis?
Heb jij een radio op batterijen in huis?
Heb jij 5 liter drinken per persoon in huis?

Zo niet, ben je niet voorbereid op een ramp.
BJD

Bericht door BJD »

Kislev schreef:Heb jij een flinke zaklamp in huis?
Heb jij een radio op batterijen in huis?
Heb jij 5 liter drinken per persoon in huis?

Zo niet, ben je niet voorbereid op een ramp.
Ik mijn geval zou ik dus 20 liter water krijgen. :haha

Ze creeert een ongefundeerd onveiligheidsgevoel.
Wat voor ramp zou er moeten gebeuren dat ik een overlevingspakket nodig zou hebben voor de eerste 24 uur. Extreme weersomstandigheden, een terroristisch aanslag, geen water of stroom ?

Kom... ik wordt niet in de rimboe gedropt dat ik mezelf een week in leven moet houden.
Kislev

Bericht door Kislev »

Nee, ze creeert geen ongefundeerd veiligheidsgevoel!!! Ze zegt wat wat de overheid 50 terug al had moeten zeggen.

Namelijk dat de overheid in geval van een flinke calamiteit geen tijd heeft om alle inwoners te helpen. Men zal keuzes moeten maken (bijv. alleen bejaarden/gehandicapten) wat betekent dat een groot deel van de bevolking zich (in de eerste uren/dagen) zelf zal moeten redden en geen hulp van de overheid hoeft te verwachten.

Daar is ook heel de nieuwe campagene Denk Vooruit op gebaseerd:
http://www.youtube.com/watch?v=EQInZRK8Tbs

Als politieman zou je beter moeten weten. Denk aan een stroomstoring zoals onlangs met dat ongeluk met die Apache. Dan is de overheid druk bezig met agregaten regelen voor bejaardentehuizen, jij kan het mooi uitzoeken. Ook een grieppandemie is een reeele dreiging. Of als er bij jou geen water meer uit de kraan komt (of vergiftigd is) en het bericht verspreid zich dat het dagen kan gaan duren dan is binnen een paar uur al het water/drinken uit de supermarkten weg. Wat dan, je vijver leegdrinken?
Laatst gewijzigd door Kislev op 03 apr 2008, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Kislev

Bericht door Kislev »

-verwijderd door MI6 -
BJD

Bericht door BJD »

Bejaarden, gehandicapten, ziekenhuizen idd die moeten goed voorbereid zijn in dergelijke gevallen. Ik red me de eerste 24 uur wel zonder stroom of water. En om die eerste 24 uur, daar gaat dit pakket om.

Je hebt in zoverre gelijk dat bepaalde bevolkingsgroepen beter voorbereid zouden moeten zijn.
Het slaat zo snel door. Net zoals regels mbt brandveiligheid in horeca en kerken e.d.
kijk op de site van denk vooruit.nl

Ik zie het bij mezlef al liggen in de kelder, een doos met blikvoedsel met een opener er naast, een fluitje (om hulp te roepen volgens de site), een zeil met een touwtje ( om een schuilplaats te maken) contant geld, een gereedschapkist, plattegronden van de omgeving, een ton met een paar liter water, een paar liter benzine e.d. e.d "Waar is dat voor pappa? vraagt m'n zoontje.. Voor als er een ramp komt..... :blush :fi

onderstaande van de site van denkvooruit
Noodvoorraad en evacuatie
Lang thuis of snel vertrekken?

Rampen vallen niet te plannen. Voorbereidingen wel. Misschien moet u door een ramp wel onverwacht dagenlang binnenblijven. Of juist heel plotseling vertrekken en zomaar alles achterlaten. Bereid u daarom nú al voor op allebei de situaties. Door een noodvoorraad in huis te halen en te lezen wat u moet doen als u moet evacueren.

Het Denk Vooruit Basispakket
Het Denk Vooruit basispakket bevat de belangrijkste zaken die u zéker in huis moet hebben. Ze vergroten uw kansen om de ramp goed te doorstaan. U kunt het Denk Vooruit Basispakket uitbreiden met de zaken die onder ”En verder” genoemd worden.

Radio op batterijen, afgestemd op de rampenzender, met extra batterijen.
Zaklamp met extra batterijen.
Eerstehulpdoos met eerstehulphandboekje.
Lucifers in waterdichte verpakking.
En verder
Voorraadje van de medicijnen die u gebruikt op doktersvoorschrift.
Contant geld en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren.
Reservesleutels van huis en auto.
Plattegrond van de omgeving, een autokaart en een lijstje met de telefoonnummers en adressen van mogelijke schuiladressen.
Gereedschapsset.
Drie liter water per dag per persoon, voor minstens drie dagen.
Voorraad houdbaar eten voor minstens drie dagen (plus blikopener als het eten in blik zit).
Voorraad verzorgingsartikelen: wc-papier, vochtige doekjes, zeep, wasmiddel, maandverband, tandpasta, tandenborstels.
Deze lijst is een suggestie: afhankelijk van uw eigen situatie (de samenstelling van uw gezin, uw gezondheid), heeft u misschien andere dingen nodig. Vul de lijst daarom zelf verder aan! En controleer elk half jaar of uw voorraad nog compleet en houdbaar is.

Evacuatie
Het kan ook zijn dat u bij een ramp onverwacht uw huis moet verlaten. Doe dan het volgende:

Sluit gas, water en licht af.
Neem alleen hoognodige zaken mee (contant geld, uw medicijnen en kopieën van identiteitsbewijzen en verzekeringspapieren).
Sluit de woning af.
Controleer of uw buren weten dat ze weg moeten.
Heeft u meer tijd om u voor te bereiden op een evacuatie en verwacht u dat u langer dan een paar uur weg moet blijven, doe dan het volgende:

Draag stevige schoenen en dichte kleding.
Gaat u met de auto, bereid u dan erop voor dat u langere tijd stil kunt komen te staan op de wegen in verband met filevorming.
Gaat u met de auto, neem dan de volgende dingen mee:

Uw noodvoorraad.
Toiletspullen, dekens en extra kleding.
Eten en drinken voor uw huisdieren.
Campingkookstel met extra brandstof (gas, benzine), een pannensetje en eetgerei.
Een fluitje (om hulp te roepen).
Touw en een plastic bouwzeil om schuilplaats te kunnen maken.
Extra brandstof voor uw auto.
Kislev

Bericht door Kislev »

We spreken elkaar nog als het fout gaat.

Een en ander hangt ook af van waar je woont, op de Veluwe zul je weinig kans op hoogwater hebben. :hum
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Even een vraagje tussendoor: geloven jullie niet meer dat alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen?
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:Even een vraagje tussendoor: geloven jullie niet meer dat alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen?
Uiteraard. Maar diezelfde Vader heeft ons ook het verstand gegeven om te kunnen anticiperen op calamiteiten, zodat je de fysieke en/of financiële schade eventueel binnen de perken kan houden.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
BJD

Bericht door BJD »

Tiberius schreef:Even een vraagje tussendoor: geloven jullie niet meer dat alle dingen, niet bij geval, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen?
Dat hebben we nog buiten beschouwing gelaten. Je hebt gelijk... maar dat neemt niet weg dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen alhoewel ik zo'n pakket veel te ver vind gaan.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Josephus schreef:
Uiteraard. Maar diezelfde Vader heeft ons ook het verstand gegeven om te kunnen anticiperen op calamiteiten, zodat je de fysieke en/of financiële schade eventueel binnen de perken kan houden.
Dat wel.
Maar dit vind ik ook veel te ver gaan.
Te ver in ieder geval van de houding zoals Jezus ons voorschrijft in bijvoorbeeld Mattheus 6.
Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten en wat gij drinken zult, noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
Josephus

Bericht door Josephus »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Dat wel.
Maar dit vind ik ook veel te ver gaan.
Te ver in ieder geval van de houding zoals Jezus ons voorschrijft in bijvoorbeeld Mattheus 6.
Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten en wat gij drinken zult, noch voor uw lichaam, waarmede gij u kleden zult. Is het leven niet meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding?
Het maakt m.i. wel een groot verschil of je dat anticiperen doet vanuit angst c.q. bezorgdheid of vanuit nuchterheid - al geef ik toe dat de grens daartussen niet altijd even strikt zal zijn. In het laatste geval zie ik niet per se een discrepantie met Jezus' woorden. Vertrouwen en waakzaamheid hoeven elkaar niet te bijten.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie