Heeft een levend geloof gevolgen voor jou?

Ariene

Heeft een levend geloof gevolgen voor jou?

Bericht door Ariene »

Omdat ik bepaalde dingen soms niet begrijp heb ik gedacht, ik leg het eens voor op RF:

- Mijn zoon wordt op de Driestar REFO genoemd door andere leerlinge
o.a. omdat hij niet naar "de Lama's" kijkt
- Een artikel in "de Oogst" schreef o.a. dat homoseksualiteit steeds meer geacepteerd wordt door christenen
- Er wordt muziek geluisterd en boeken gelezen die duidelijk in strijd zijn met Gods Woord

Heeft onze liefde tot God nog gevolgen voor ons leven tegenwoordig?
Waarom koppelen we zoveel dingen los?
Waarom willen wij Jezus niet volledig volgen?

Vinden jullie dit herkenbaar of zie ik het te moeilijk?

Ik vind mezelf absoluut geen wettisch persoon. Maar wil wel in mijn leven niets liever dan steeds meer op Jezus gaan lijken.
De dingen die ik doe of laat, doe of laat ik dan ook uit liefde tot God, en omdat ik heel duidelijk in de Bijbel leest dat God wil dat ik zo wel of niet leef.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Kaw
Contacteer:

Re: Heeft een levend geloof gevolgen voor jou?

Bericht door Kaw »

En dan heb je nog het omzien naar de armen, wezen en weduwen...
Marnix

Bericht door Marnix »

herkenbaar. Met je wereldse gebeerten breken, je oude natuur doden. Het is een levenslange strijd denk ik. Waar we elkaar toe moeten oproepen en aanmoedigen. Goed topic dus. Bedankt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:Omdat ik bepaalde dingen soms niet begrijp heb ik gedacht, ik leg het eens voor op RF:

- Mijn zoon wordt op de Driestar REFO genoemd door andere leerlinge
o.a. omdat hij niet naar "de Lama's" kijkt
- Een artikel in "de Oogst" schreef o.a. dat homoseksualiteit steeds meer geacepteerd wordt door christenen
- Er wordt muziek geluisterd en boeken gelezen die duidelijk in strijd zijn met Gods Woord

Heeft onze liefde tot God nog gevolgen voor ons leven tegenwoordig?
Waarom koppelen we zoveel dingen los?
Waarom willen wij Jezus niet volledig volgen?

Vinden jullie dit herkenbaar of zie ik het te moeilijk?

Ik vind mezelf absoluut geen wettisch persoon. Maar wil wel in mijn leven niets liever dan steeds meer op Jezus gaan lijken.
De dingen die ik doe of laat, doe of laat ik dan ook uit liefde tot God, en omdat ik heel duidelijk in de Bijbel leest dat God wil dat ik zo wel of niet leef.
Ik ben heel benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.
Ben het beslist met je eens, je ziet het beslist niet te moeilijk.

Als je de eerste vraag van onze catechismus leest, wat is uw enige troost, dan ligt die troost daarin dat ik niet zeggenschap heb over mijzelf, maar aan Christus toebehoor. En zo horen we ons ook te gedragen, in al ons doen en laten. Zo hoort het ook te zijn dat onze dagelijkse arbeid, wat het ook is, ter ere Gods is.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ariene

Bericht door Ariene »

Maar ervaren jullie het ook zo om je heen?
In de kerk, op Rf enz. of hebben jullie ook het gevoel dat je
je soms moet "verdedigen" binnen je eigen doelgroep
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ariene schreef:Maar ervaren jullie het ook zo om je heen?
Nou eerlijk gezegd heb ik daar (nog) geen last van.
Wat betreft de vraagstelling of een levend geloof gevolgen heeft.... tja, geen voor mezelf negatieve gevolgen. Wel dat ik vroeger me heel moest verdedigen tegen het feit dat ik een levend geloof had. (bij zo'n jong grietje moet het eerst maar eens......) Maar in deze gemeente hoeft dat niet meer.
Ik moet nog even nadenken over deze vraag. Anderen zeggen soms wel dat ik veranderd ben, maar van die verandering heb ik geen last en ik merk het zelf eigenlijk niet zo. Hooguit dat ik een wat vaker van een programma weg zap, hoewel ik niet zo heel veel tv kijk, veel te veel troep!
Ik weet het niet.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
memento

Bericht door memento »

Verdedigen binnen eigen groep is goed, in de zin dat we moeten weten waarom we bepaalde dingen doen en laten. Het is de achterliggende reden die veel van die regels hun waarde geeft, niet de regels an sich.

Echter, de kern van het probleem is dat de refo-zuil haar oude gedachtengoed van afzondering hoe langer hoe meer kwijtraakt. Doordat men zich niet meer afzondert van de wereld, komt de schrijnende werkelijkheid van de velen die onbekeerd leven, openbaar.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik zal iets duidelijker zijn:

Ik spreek met mensen uit mijn eigen kerk, eigen gezindte enz.
Zij luisteren zonder problemen naar muziek waar Gods woord in misbruikt wordt.
Zij kijken t.v. programma's die rechtstreeks indruisen tegen Gods wet
Zij houden er leefwijze op na die God niet toesta.

Dit gebeurt enerzijds.
Anderzijds zitten ze voorin in de kerk
bekritiseren ze Avondmaalsgangers
Of ze nemen ook deel aan het HA of zeggen kind van God te zijn
maar hebben met bovenstaande dingen geen moeite, want je moet niet al te bekrompen doen.

daarom mijn vraag, Willen wij Jezus nog wel volgen
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ariene schreef:Ik zal iets duidelijker zijn:

Ik spreek met mensen uit mijn eigen kerk, eigen gezindte enz.
Zij luisteren zonder problemen naar muziek waar Gods woord in misbruikt wordt.
Zij kijken t.v. programma's die rechtstreeks indruisen tegen Gods wet
Zij houden er leefwijze op na die God niet toesta.

Dit gebeurt enerzijds.
Anderzijds zitten ze voorin in de kerk
bekritiseren ze Avondmaalsgangers
Of ze nemen ook deel aan het HA of zeggen kind van God te zijn
maar hebben met bovenstaande dingen geen moeite, want je moet niet al te bekrompen doen.

daarom mijn vraag, Willen wij Jezus nog wel volgen
Je moet wel uitkijken dat je om dit soort dingen de ander niet veroordeelt! Je kan niet in hun hart kijken. Andersom zullen ze bij jou misschien ook wel kritieke puntjes vinden. Dingen die jij zou moeten doen volgen hun maatstaf. En dan komen we weer op de wellus-nietus situatie uit.
Het beste in zo'n geval is een persoonlijk gesprek aan gaan zonder al die uiterlijke dingen mee te nemen, maar alleen het geloof. En niet over de ander te oordelen wat betreft de buitenkant.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik besef heel goed dat dit een gevaarlijk topic kan zijn.
Het is ook niet bedoelt als veroordeling van anderen.
Het was alleen een overpeinzing of we nog wel echt willen volgen.
gehoorzaam zijn aan Gods Woord.
henriët

Bericht door henriët »

De vraag die jij hier opwerkt Ariene is voor mij heel herkenbaar.
Het is erg moeilijk om soms dingen te signaleren die anderen gewoon klakkeloos menen te kunnen doen, maar haaks staan op wat de Bijbel ons leert. Ik merk het ook in mijn omgeving (kerk, familie) heel druk zijn met van alles, alles kan en mag, maar als het om de kerk gaat, of iets over de Bijbel kan er opeens niets en is alles overdreven of wordt je als 'vroom' aangezien. Veel dingen in de refo zuil gebeuren onder het mom van'ja, maar dàt kan heus nog wel hoor'. MAar als we dieper er over zouden nadenken, kunnen een heleboel dingen gewoon helemaal nièt.
Ik denk dat het heel belangrijk is met een topic als deze om eerst persoonlijk te rade te gaan, en de hand in eigen boezem te steken, wat ziet de ander van het willen volgen van Hem...
en willen we zelf volgens de Bijbel leven en toetsen we onszelf aan de Bijbel. Dan hebben we ook gefundeerde antwoorden wanneer mensen opmerkingen hebben dat bepaalde ideeen of gedachte of gedragingen bekrompen of vroom zijn. Daarbij komt: dùrven we nog wel te getuigen. In hoeverre durven we uit te komen dat we dingen wel of niet doen omdat God dat van ons vraagt. Wat is dan ook de nalatigheid van ons groot. Toch zouden de mensen waar wij ons zorgen over maken ( om het maar even zo te zeggen) jaloers gemaakt moeten worden op heb die mogen delen in Zijn genade, zodat ook zij een begeerte krijgen om Hem te zoeken en voor Hem te mogen leven, om zodoende Hem te volgen. Waar uw hart is, zal uw schat zijn, zegt de Heere Jezus in Zijn Woord..
De vraag of we Hem nog wel willen volgen is eigenlijk wel een vraag die vanuit ons wel gesteld wordt, maar misschien niet op zn plaats is? Het gaat niet om wat wij willen, maar we hebben de eis om Hem te volgen, zoals verwoordt staat in Johannes 12: 25 en 26: "Die zijn leven liefheeft, zal hetzelve verliezen, en die zijn leven haat, zal hetzelve bewaren tot het eeuwige leven; Zo iemand Mij dient, die volge Mij...."
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

inderdaad henriet!

het is ook één belangrijk punt dat we onszelf onderzoeken hierin.
Mijn ervaring leert dat we hier anderen soms juist ook zo hard hierin nodig hebben.
Wij lazen dinsdag uit het boek "Vruchtdragen" een hoofdstuk over lankmoedigheid.
Toen we dat zo lazen herkende ik me niet in het stukje.
Het ging erover dat we snel boos zijn als iemand 30 rijdt terwijl je 50 mag. Dat wanneer iemand iets lelijks over je zegt wij gelijk
een boos weerwoord geven enz.
Nu ben ik van mezelf een vrij makkelijk mens. ik denk altijd zo "ik kan gaan schelden, maar ik heb uiteindelijk alleen mezelf rmee"
Om een heleboel dingen kan ik ook daadwerkelijk niet wakker liggen.
Ik heb toen mijn vriendinnen gevraagd of daar misschien mijn blinde vlek zat.
Eén vriendin van mij heeft toen heel eerlijk bepaalde punten aangekaart.
Punten waar ik nu nog steeds over nadenk en probeer mij ook daarin te oefenen.
Ik vind dit echt een verijking.

Laten we daarom ook niet altijd schromen om bepaalde punten aan te kaarten omdat we zelf ook zonden doen.
we kunnen anderen er ook heel erg mee helpen om te kunnen groeien.
Wilma van den Berg

Bericht door Wilma van den Berg »

Godslastering verhit de gemoederen
13-03-2008 18:37 | Binnenlandredactie
HILVERSUM - Nederlanders reageren sterk verdeeld op de vraag of het verbod op godslastering uit het Wetboek van Strafrecht moet worden geschrapt. Een meerderheid in de Tweede Kamer is vóór.

De Kamerleden bogen zich donderdag over het schrappen van het verbod op godslastering uit het Wetboek van Strafrecht. Het lijkt een gelopen race, de vraag is alleen wanneer het bewuste wetsartikel 147 wordt geschrapt. Minister Hirsch Ballin onderzoekt nog mogelijkheden het artikel te verbreden naar andere levenbeschouwingen en niet-godsdienstigen.

De vraag naar de wenselijkheid van het schrappen van het artikel over godslastering blijkt de gemoederen danig te verhitten. Het radioprogramma Stand.nl legde luisteraars gisteren de stelling voor: ”Het verbod op godslastering moet uit de wet worden geschrapt”. De term godslastering is „verouderd”, aldus de NCRV.

Uit deze niet-representatieve peiling van Stand.nl blijkt 53 procent van de ruim 3800 reagerende luisteraars het oneens te zijn met het schrappen, circa 47 procent eens. De uitslag zegt overigens niets over de mening onder de totale bevolking. Ook al omdat soms via internet actie wordt gevoerd om de resultaten te beïnvloeden.

SGP-partijleider Van der Vlies maakte zich gisteren in het radioprogramma sterk voor handhaving van het wetsartikel. „Godslastering vind ik vreselijk. We slaan daarmee God in het aangezicht en mensen die geloven worden geraakt.” De SGP’er vindt dat Justitie meer werk moet maken van overtreding van dit artikel.

Diverse luisteraars reageren fel. Ook op het forum van Stand.nl. Volgens Heinjan is nog maar 30 procent van Nederland gelovig. Daarom is het volgens hem „natuurlijk belachelijk” dat deze minderheid de rest van Nederland de wet wil voorschrijven. „De strafbepaling op godslastering is al bijna 40 jaar een dode letter.”

Iemand stelt dat het bestaan van God niet valt te bewijzen. „Als het bestaan van een god niet te bewijzen is, hoe kun je zoiets onbewijsbaars dan belasteren?” Een ander vraagt zich af hoe een rechter kan bepalen of godsdienstige gevoelens gekrenkt zijn. „Als tien mensen dit zeggen? Als duizend mensen op straat demonstreren? Of moet er eerst een sociologische studie gedaan worden?”

Een luisteraar vraagt zich af of het parlement niet belangrijkere dingen te doen heeft dan het afschaffen van verouderde strafbepalingen. „Aan de ene kant loopt half Den Haag de benen uit het lijf om moslims vooral niet te misnoegen, maar een wetsartikel dat niemand kwaad doet en alleen de gevoeligheden van vooral christenen enigszins beschermt moet nu zo nodig uit het wetboek worden verwijderd.”

Een beller neemt Balkenende onder vuur. „De minister-president heeft gezegd dat je zonder geloof niet kunt functioneren. Ik voel met tot in het diepst van mijn ziel beledigd. Ik behoor blijkbaar tot de 70 tot 80 procent die niet functioneert.” Even later weet een ander voor de microfoon te melden: „Al het geloof brengt alleen maar ellende in de wereld.”

Mevrouw Boenink vraagt zich hardop af wat godslastering eigenlijk is. Met een sneer naar Van der Vlies: „Mijn god wordt beledigd als een vrouw haar gegeven gaven niet mag benutten in leidinggevende functies.” En: „Mijn god wordt beledigd als kleine jongetjes worden verminkt.”

Een ander vraagt zich af wie bepaalt of God wordt gelasterd. Bovendien is daar volgens deze persoon al wetgeving voor door middel van het verbod om te beldigen. „Met het artikel over godslastering discrimineer je tussen gelovigen en niet-gelovigen.” Een andere beller reageert soortgelijk. „Gelovigen moeten dezelfde status hebben als niet-gelovigen. Waarom moet iemand die gelooft met meer respect worden bejegend dan iemand die niet gelooft?”

Positieve reacties waren er ook. „Niemand, gelovig of ongelovig, mag God lasteren. De overheid moet daar als Gods Dienares op toezien. Het lijkt wel alsof Nederland niet weet wat het moet doen om God uit te dagen. Laten we toch voorzichtig zijn. We hebben ons te houden aan de wetten van God, Die de Schepper van hemel en aarde is.”

Zie ook

Verbod op godslastering op termijn weg
PvdA wil af van verbod godslastering
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
helma

Bericht door helma »

:oops
Laatst gewijzigd door helma op 13 mar 2008, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
freek

Bericht door freek »

Ja heel herkenbaar. Je moet je zelfs al verdedigen als je aan bijbelstudie doet; dat schijnt ook een gevaar te zijn voor je geestelijke gezondheid.
memento schreef:Echter, de kern van het probleem is dat de refo-zuil haar oude gedachtengoed van afzondering hoe langer hoe meer kwijtraakt. Doordat men zich niet meer afzondert van de wereld, komt de schrijnende werkelijkheid van de velen die onbekeerd leven, openbaar.
Ik weet niet of dát nou het probleem is, de afkalving van de afzondering van de wereld. Ik geloof eerder dat de kern van het probleem is dat de refozuil haar oude gereformeerde gedachtegoed een beetje aan het verliezen is.
Plaats reactie