3 keer kerk op zondag?

Gijs83

3 keer kerk op zondag?

Bericht door Gijs83 »

Er zijn al een paar berichten over gewijd in het topic "Waar ging de preek afgelopen zondag over?". Gisteren stond daarover een mooi artikel in RD. Omdat het een betaald artikel betreft mag ik het hier niet overnemen in overleg met een mod.
Ongetwijfeld zullen er onder jullie zijn die het artikel met belangstelling hebben gelezen. Er werd genoemd dat oppasdienst in een grote gemeente als de mijne niet haalbaar is. Dat 150 mensen nog genoeg is om een 3e dienst te houden. Dat het vroeger de gewoonte was dat vrouwen 's-morgens thuis bleven om voor de huishouding en het vee te zorgen. Dat Zeeuwen(alweer die Zeeuwen met hun gewoontes) 's-morgens uit de kerk snel een kop koffie drinken(of helemaal zoals ik onlangs hoorde) een bord soep tot zich namen en dan weer naar de kerk gingen. Wat vinden jullie van de genoemde punten?
Ariene

Re: 3 keer kerk op zondag?

Bericht door Ariene »

Wij hadden het er nog even over.
Het klinkt heel vroom 3 diensten.
Dat stond ook in het rd. Al waren er 5 diensten gingen ze alle 5. Al was het maar om de eigen vroomheid te showen.

Toen las ik het stukje over dat de vrouwen 's morgens thuis bleven voor het vee en het huishouden.
Heerlijk, opeens zo'n simpel nuchter feit
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Marnix

Bericht door Marnix »

En de mannen bleven de derde dienst thuis?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Rens

Bericht door Rens »

Ariene schreef:Al waren er 5 diensten gingen ze alle 5. Al was het maar om de eigen vroomheid te showen.
Dat zijn dus de "Fariezeërs" onder de orthodoxen........
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb het artikel net even gelezen. Vond het over het algemeen vrij nuchter, idd. In eenvorige gemeente van ons hadden ze ook 3 kerkdiensten, 2 morgendiensten, omdat het anders niet in de kerk pastte. Was wel fijn, kon je een beetje langer op je bed blijven liggen. 's Middags een kortere dienst met kleine kinderen is natuurlijk wel een oplossing als je geen zondagschool hebt. Ik vraag me af of dat het een soort kinderdienst is. Maar voor ons is de zondagschool ook dan een vorm van kerkdienst.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
astroguy

Bericht door astroguy »

Ariene schreef:Wij hadden het er nog even over.
Het klinkt heel vroom 3 diensten.
Dat stond ook in het rd. Al waren er 5 diensten gingen ze alle 5. Al was het maar om de eigen vroomheid te showen.

Toen las ik het stukje over dat de vrouwen 's morgens thuis bleven voor het vee en het huishouden.
Heerlijk, opeens zo'n simpel nuchter feit
Wat ook in het artikel stond was dat er voor de 19e eeuw helemaal geen 3 diensten waren. Die 5 diensten waar sprake van was, waren specifieke diensten voor specifieke beroepsgroepen. En de middag dienst met de HC was niet echt een kerkdienst maar een leerdienst van de predikant met zijn cathechesanten. Ik denk dan ook dat de 3 diensten opgekomen zijn in de tijd van de afscheiding in de afgescheiden kerken. Waarom weet ik eigenlijk niet.
Een snelle blik in de jaarboekjes leert dat alleen in de GGN nog 8 gemeenten zijn met 3 diensten, in de GG 23 en de OGGN 4. Van de vrije gemeenten kon ik geen enkele vinden ook niet in de GGN-bv. En deze gemeenten waren alleen in Zeeland en Rijssen, zoals ook al genoemd in het RD artikel.
Atze
Gabrielle

Bericht door Gabrielle »

In de praktijk betekent drie diensten op zondag een hele drukke zondag.
's Morgens naar de kerk, gauw eten, dan weer, gauw eten, dan weer.

Als gezin is dit niet fijn om zo te haasten. Je hebt haast geen tijd voor elkaar en voor de kinderen. En dat is nou ook niet de bedoeling van de zondag.
Je kunt als thuisblijver 's morgens ook een preek luisteren, ipv 's middags naar de leesdienst te gaan.
astroguy

Bericht door astroguy »

Gabrielle schreef:In de praktijk betekent drie diensten op zondag een hele drukke zondag.
's Morgens naar de kerk, gauw eten, dan weer, gauw eten, dan weer.

Als gezin is dit niet fijn om zo te haasten. Je hebt haast geen tijd voor elkaar en voor de kinderen. En dat is nou ook niet de bedoeling van de zondag.
Je kunt als thuisblijver 's morgens ook een preek luisteren, ipv 's middags naar de leesdienst te gaan.
In het artikel stond dat ook: er zijn mensen die de dienst "bijwonen" door de kerktelefoon...
Atze
Jongere

Bericht door Jongere »

Gijs83 schreef:Er zijn al een paar berichten over gewijd in het topic "Waar ging de preek afgelopen zondag over?". Gisteren stond daarover een mooi artikel in RD. Omdat het een betaald artikel betreft mag ik het hier niet overnemen in overleg met een mod.
Ongetwijfeld zullen er onder jullie zijn die het artikel met belangstelling hebben gelezen. Er werd genoemd dat oppasdienst in een grote gemeente als de mijne niet haalbaar is. Dat 150 mensen nog genoeg is om een 3e dienst te houden. Dat het vroeger de gewoonte was dat vrouwen 's-morgens thuis bleven om voor de huishouding en het vee te zorgen. Dat Zeeuwen(alweer die Zeeuwen met hun gewoontes) 's-morgens uit de kerk snel een kop koffie drinken(of helemaal zoals ik onlangs hoorde) een bord soep tot zich namen en dan weer naar de kerk gingen. Wat vinden jullie van de genoemde punten?
Ik denk dat de theorie in principe mooi is (of laat ik zeggen: in ieder geval mooi was vroeger). Je moet natuurlijk kijken naar de praktijk, en daaruit blijkt denk ik wel dat drie diensten niet optimaal is. Waarom:
- kerktelefoon zorgt er nu voor dat diensten ook te volgen zijn voor de oppassers. Daardoor kun je één keer in de kerk luisteren en één keer thuis. Hoor van verschillende mensen die ook liever thuis tijdens de oppas naar de kerktelefoon luisteren dan op te moeten passen in de chrechè waardoor een hele dienst verloren gaat.
- de praktijk wijst uit dat de tweede dienst een ondergeschoven dienst wordt met een zeer lage opkomst met wellicht jongeren die moeten en daardoor met tegenzin in de kerk zitten.
- voor een derde dienst is elke zondag weer een ouderling nodig die daar ook veel voorbereiding in moet steken. Dat zijn ook mensen met een gezin.
- Het is vaak zo dat na twee diensten je van de derde dienst niet bijzonder veel meer opvangt. Gaat het om kwaliteit of om kwantiteit? M.i. om het eerste: beter met weinig woorden veel gezegd dan met veel woorden "weinig" (in de zin dat luisteraars het minder goed opvangen en door het vele horen verharden).
- het gaat natuurlijk vooral om de functie van de zondag en de rol van de kerkdienst daarin. Mijns inziens moet de zondag een 'positieve' dag zijn: voornamelijk gegeven als rustdag. Dat is geen slaapdag (weer een ander probleem) maar wel een dag die niet te vol moet zijn, zelfs niet met kerkdiensten. Met drie diensten blijft er niet veel tijd meer over voor lezen, stille tijd, als familie bij elkaar zijn, etc.
- De groep met mensen die de derde dienst ècht zou gaan missen kan de vrijgekomen tijd 's middags mooi gebruiken door zèlf een preek (of iets anders) te kiezen en zich daarin te verdiepen. Vaak heb je daar nog meer aan dan wanneer iemand anders het voorleest.

Zomaar wat gedachten. Ik denk vooral dat nuchterheid hierin heel belangrijk is. Als je hier iets van zegt word je al snel gezien als iemand 'die het toch maar makkelijk wil'. En 'je kunt niet vaak genoeg in de kerk zitten'. Het gevaar bestaat zelfs nog dat mensen zich toch wel wat beter voelen dan gemeenten waar maar twee diensten zijn, of gezinnen die maar twee keer gaan (en thuis weer worden besproken). Daar gaat het juist niet om, ook niet om een veelheid van woorden. In die zin zou in principe één samenkomst die langer duurt en waarin je ook als gemeente echt samen bent al 'genoeg' kunnen zijn, mits dat vanuit de goede motieven gebeurd. Maar goed, dat is niet persé mijn wens ofzo. ;)
Ariene

Bericht door Ariene »

Hoor van verschillende mensen die ook liever thuis tijdens de oppas naar de kerktelefoon luisteren dan op te moeten passen in de chrechè waardoor een hele dienst verloren gaat.
Dit komt mij wat egoïstisch over

Doordat ik één ker per twee maanden oppas, kan ik de overige diensten samen met man en oudste kinderen
rustig naar de kerk.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Jongere

Bericht door Jongere »

Ariene schreef:
Hoor van verschillende mensen die ook liever thuis tijdens de oppas naar de kerktelefoon luisteren dan op te moeten passen in de chrechè waardoor een hele dienst verloren gaat.
Dit komt mij wat egoïstisch over

Doordat ik één ker per twee maanden oppas, kan ik de overige diensten samen met man en oudste kinderen
rustig naar de kerk.
Da's ook waar.
refo

Bericht door refo »

Als 'meer' beter is, waarom hebben we dan niet ieder dag een dienst?

En waarom 2 diensten? In 1 kan toch ook alles wat nodig is gezegd worden?
Het lijkt me een hele toer om 2 preken te maken in 1 week. (Of zou dat de reden zijn waarom de HC gepreekt wordt, dat is 1 keer voorbereiden en dan steeds wat opfleuren)
En daarbij: als het dan nog een feestdag of biddag is, lukt het helemaal niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Calvijn hield iedere dag dienst... :hi
Rens

Bericht door Rens »

refo schreef:Als 'meer' beter is, waarom hebben we dan niet ieder dag een dienst?
je baas ziet je al aankomen..............los van het feit dat men moslims vaak wél toestaat aan hun religieuze verplichtingen te voldoen (speciale bidruimtes die naar Mekka zijn gekeerd)
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
astroguy

Bericht door astroguy »

Mister schreef:Calvijn hield iedere dag dienst... :hi
Na de afscheiding van 1834 was er in heel veel kerken behalve 3 diensten op zondag ook altijd nog een weekdienst, vaak op woensdag. Soms had dit de vorm van een bijbellezing, waar dan systematisch door de hele Bijbel gelezen werd. In agrarische streken waren deze weekdiensten vaak gehouden alleen van dankdag in november tot biddag in maart.

Deze weekdiensten zijn in de Gereformeerde gezindte tot ver in de 20e eeuw gehouden en als we de kerkdiensten pagina van het RD lezen, worden ze nog wel georganiseer. Maar ik denk dat dit verband houdt met de schaarste aan predikanten en dat door het houden van een weekdienst zo'n (mogelijk kleinere) gemeente dan toch nog eens een predikant kan laten voorgaan.
Atze
Plaats reactie