Snow cover over North America and much of Siberia, Mongolia and China is greater than at any time since 1966.
The U.S. National Climatic Data Center (NCDC) reported that many American cities and towns suffered record cold temperatures in January and early February. According to the NCDC, the average temperature in January "was -0.3 F cooler than the 1901-2000 (20th century) average."
China is surviving its most brutal winter in a century. Temperatures in the normally balmy south were so low for so long that some middle-sized cities went days and even weeks without electricity because once power lines had toppled it was too cold or too icy to repair them.
There have been so many snow and ice storms in Ontario and Quebec in the past two months that the real estate market has felt the pinch as home buyers have stayed home rather than venturing out looking for new houses.
In just the first two weeks of February, Toronto received 70 cm of snow, smashing the record of 66.6 cm for the entire month set back in the pre-SUV, pre-Kyoto, pre-carbon footprint days of 1950.
Een nieuwe ijstijd?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Een nieuwe ijstijd?
http://network.nationalpost.com/np/blog ... e-age.aspx
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Een nieuwe ijstijd?
Het is wel frapant in tegenspraak met het ene warmterecord na het andere dat in Europa wordt opgetekend.............
De aarde is in korte tijd gemiddeld 1,2 graden celcius warmer geworden. En niet alleen de zomers zijn warmer dan ooit, ook de winters.
Hoe dat zó in tegenspraak kan zijn met wat er in Amerika/Canada/Siberië gebeurd? Dat zou je klimatologen moeten vragen.
De aarde is in korte tijd gemiddeld 1,2 graden celcius warmer geworden. En niet alleen de zomers zijn warmer dan ooit, ook de winters.
Hoe dat zó in tegenspraak kan zijn met wat er in Amerika/Canada/Siberië gebeurd? Dat zou je klimatologen moeten vragen.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Als je alleen de koude extremen noemt, kom je inderdaad tot vreemde conclusies. Vooral ook omdat die records korte-termijnzaken zijn. Kijk je naar de langere termijn, dan zie je dat sinds 1990 - of nog eerder - wel degelijk een andere beweging gaande is.
En het is bekend dat als de kou niet hier in Europa zit, het vaak op het amerikaanse continent kouder is.
De laatste regel van het artikel zijn trouwens nogal suggestief. 'Pre-SUV, pre-Kyoto'.. Alsof we wat dat betreft dus gewoon door zouden kunnen gaan. Dat kunnen we niet. Op z'n best kunnen we stellen dat we het effect van onze uitstoot niet weten. En als je niet weet wat je doet, kan je beter niet teveel doen. Met onze uitstoot van CO2 zijn we bezig onze omgeving te beïnvloeden. We hebben een vermoeden wat dat doet, maar eigenlijk zijn we bezig als een kind in de controlekamer van een kerncentrale. We draaien aan wat knopjes, weten eigenlijk niet wat we doen. En hopen dat dat goed afloopt.
Zeker als Christenen kunnen we dit niet maken. Rentmeesterschap is iets anders.
En het is bekend dat als de kou niet hier in Europa zit, het vaak op het amerikaanse continent kouder is.
De laatste regel van het artikel zijn trouwens nogal suggestief. 'Pre-SUV, pre-Kyoto'.. Alsof we wat dat betreft dus gewoon door zouden kunnen gaan. Dat kunnen we niet. Op z'n best kunnen we stellen dat we het effect van onze uitstoot niet weten. En als je niet weet wat je doet, kan je beter niet teveel doen. Met onze uitstoot van CO2 zijn we bezig onze omgeving te beïnvloeden. We hebben een vermoeden wat dat doet, maar eigenlijk zijn we bezig als een kind in de controlekamer van een kerncentrale. We draaien aan wat knopjes, weten eigenlijk niet wat we doen. En hopen dat dat goed afloopt.
Zeker als Christenen kunnen we dit niet maken. Rentmeesterschap is iets anders.
Wat houdt rentmeesterschap in als je niet weet wat je moet doen?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zorgvuldig op de spulletjes passen. Proberen de schepping heel te houden. Beseffen dat die niet je eigendom is, maar dat je die in (bruik)leen hebt. Als je iets geleend hebt, waarvan je niet alle functies kent, ga je ook niet zomaar aan alle dingen trekken. Toch?refo schreef:Wat houdt rentmeesterschap in als je niet weet wat je moet doen?
Misschien is meer CO2 productie juist slechter dan meer. Of misschien is onze CO2 productie wel helemaal geen invloed op het totaal van het systeem. We kennen het systeem niet goed genoeg om daar zinnige uitspraken over te kunnen doen.Marco schreef:Zorgvuldig op de spulletjes passen. Proberen de schepping heel te houden. Beseffen dat die niet je eigendom is, maar dat je die in (bruik)leen hebt. Als je iets geleend hebt, waarvan je niet alle functies kent, ga je ook niet zomaar aan alle dingen trekken. Toch?refo schreef:Wat houdt rentmeesterschap in als je niet weet wat je moet doen?
Vergeet niet dat we nu in verhouding met vroeger niet meer verbruiken, alleen anders. Vroeger stookte men elke dag houdsvuur als t koud was, en brandde men bossen plat als men ruimte nodig had (bedenk dat eens bijna heel europa één groot bos was, wat allemaal platgebrand is!)
Neemt niet weg dat we niet zuinig op energie moeten zijn. De grondstoffen gaan immers niet eeuwig mee. Maar allerlei stellingen over ozonlaag en over stijging van de temperatuur, daarvan moet ik nog zien hoeveel over een paar 100 jaar nog wetenschappelijk geaccepteerd zijn. Ze berusten op wat enkelvoudige waarnemingen in een klein gedeelte van het systeem, waaraan men dan conclusies verbind voor het hele systeem. M.i. is dat veel te simplistisch...
Daarom stel ik dus, dat zo lang we niet goed weten wat we doen, we niet te veel moeten doen. En we stoten wel degelijk véél meer uit dan vroeger, in de tijd van houtvuurtjes.memento schreef:Misschien is meer CO2 productie juist slechter dan meer. Of misschien is onze CO2 productie wel helemaal geen invloed op het totaal van het systeem. We kennen het systeem niet goed genoeg om daar zinnige uitspraken over te kunnen doen.Marco schreef:Zorgvuldig op de spulletjes passen. Proberen de schepping heel te houden. Beseffen dat die niet je eigendom is, maar dat je die in (bruik)leen hebt. Als je iets geleend hebt, waarvan je niet alle functies kent, ga je ook niet zomaar aan alle dingen trekken. Toch?refo schreef:Wat houdt rentmeesterschap in als je niet weet wat je moet doen?
Vergeet niet dat we nu in verhouding met vroeger niet meer verbruiken, alleen anders. Vroeger stookte men elke dag houdsvuur als t koud was, en brandde men bossen plat als men ruimte nodig had (bedenk dat eens bijna heel europa één groot bos was, wat allemaal platgebrand is!)
Neemt niet weg dat we niet zuinig op energie moeten zijn. De grondstoffen gaan immers niet eeuwig mee. Maar allerlei stellingen over ozonlaag en over stijging van de temperatuur, daarvan moet ik nog zien hoeveel over een paar 100 jaar nog wetenschappelijk geaccepteerd zijn. Ze berusten op wat enkelvoudige waarnemingen in een klein gedeelte van het systeem, waaraan men dan conclusies verbind voor het hele systeem. M.i. is dat veel te simplistisch...
En deze uitspraak is niet simplistisch...memento schreef:(bedenk dat eens bijna heel europa één groot bos was, wat allemaal platgebrand is!)

Dot me denken aan de gelijkenis van de talenten. Degene die niets deed kreeg op z'n kop.Marco schreef:
Daarom stel ik dus, dat zo lang we niet goed weten wat we doen, we niet te veel moeten doen. En we stoten wel degelijk véél meer uit dan vroeger, in de tijd van houtvuurtjes.
--------------
"Iets doen" is heel iets anders dan de zaak maar in de fik steken, de olievoorraden verbranden en veranderingen in de samenstelling van de atmosfeer op de koop toe nemen. Zeker als dat gebeurt om nodeloos grote auto's voort te bewegen, of bij andere vormen van verspilling.refo schreef:Dot me denken aan de gelijkenis van de talenten. Degene die niets deed kreeg op z'n kop.Marco schreef:
Daarom stel ik dus, dat zo lang we niet goed weten wat we doen, we niet te veel moeten doen. En we stoten wel degelijk véél meer uit dan vroeger, in de tijd van houtvuurtjes.
De mens is in de schepping gezet om die te beheren. Niet om maar raak te consumeren zonder inzicht te hebben in de gevolgen van die consumptie. Als je naar de gelijkenis van de talenten gaat kijken moet je in dit verband eigenlijk nog een slaaf toevoegen: Die de talenten niet had begraven, maar die ze had opgemaakt.