Predikant: "Lang leve Wilders"...................

Plaats reactie
Rens

Predikant: "Lang leve Wilders"...................

Bericht door Rens »

uit de Volkskrant.

Predikant: Lang leve Wilders
ANP
gepubliceerd op 14 februari 2008 19:05, bijgewerkt op 14 februari 2008 19:05

HEUSDEN - ‘Wat mij betreft: lang leve Wilders! Als hij protesteren wil tegen een steeds groter wordende instroom van allochtonen, mijn zegen heeft hij. Als we niet oppassen verliezen we alleen al dankzij onze geboortecijfers op den duur heel onze cultuur.’

Dat schrijft de protestantse predikant André Troost (59) uit Heusden in het plaatselijk kerkblad Voetius. Troost, die zeven jaar in Amsterdam heeft gewerkt, maakt wel de kanttekening dat de instroom van buitenlanders aan de Nederlanders zelf te danken is. Al in zijn jeugd in Den Haag zag hij hoe buitenlanders het werk deden dat de Nederlanders niet wilden doen.

De PVV-voorman heeft volgens Troost gelijk, als hij de fundamentalistische versie van de islam niet vindt passen in onze joods-christelijke cultuur. De predikant vraagt zich echter af, of Wilders’ ‘beledigende hint om de Koran uit te dunnen tot een ludiek stripblad of zijn oproep de Koran zelfs compleet te verbieden’ wel in die cultuur passen. Hij verwijst Wilders naar het voorbeeld van Jezus Christus, die geen blad voor de mond nam en zelfs tafeltjes van handelaren in de tempel omvergooide, maar niet verder ging.

Troost vindt Wilders’ strijd tegen nog meer buitenland binnen de Nederlandse grenzen en diens verzet tegen gewelddadig extremisme en een middeleeuwse interpretatie van de Koran ‘fantastisch’. De politicus moet echter niet gaan schelden, kwetsen, beledigen en verbieden. ‘Vergeet bovendien niet: je hebt te maken met een cultuur die eerwraak kent. Houd je verhaal, maar houd het verbaal en roep niet op om te verscheuren en te verbranden’, houdt de Brabantse predikant de PVV-leider voor.

==========

hoe zouden predikanten binnen de ger.gezindte zich opstellen tov Wilders??
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
jvdg

Bericht door jvdg »

Poeh, poeh, stof voor veel discussie, zowel van ter rechterzijde als ter linker zijde.
albion

Bericht door albion »

jvdg schreef:Poeh, poeh, stof voor veel discussie, zowel van ter rechterzijde als ter linker zijde.
ja, bij ons in de leraren kamer hadden ze het ook al over de islam
de discussie ging b.v. over of het spreekwoord : 'liever turks dan paaps' nog wel van deze tijd is?

Sommigen kunnen het met Calvijn ook niet eens zijn, daarentegen zijn ze het wel eens met een priester die veel in onze kringen spreekt. '
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Uit het RD

Ophef in landelijke media over kerkbode-artikel
14-02-2008 22:22 | Kerkredactie

HEUSDEN - Dr. A. F. Troost, predikant van de hervormde gemeente van Heusden, is boos over de ophef die gisteren in de landelijke media is ontstaan over een kerkbode-artikel over Geert Wilders. „Dat artikel had ik juist bedoeld als kritiek op zijn denkbeelden, terwijl ik tegelijk niet alles waar hij voor staat, wilde neersabelen. Nu word ik afgeschilderd als een Wilders-dominee. Dat is wel het laatste dat ik wil.”

Verleden week schreef dr. Troost in het hervormde kerkblad ”Voetius” een -naar eigen zeggen „kritisch”- artikel over de denkbeelden van Geert Wilders. In het Brabants Dagblad werd dat artikel afgelopen dinsdag geciteerd. Vervolgens kwam gisteren het Nederlands Dagblad ook met een artikel over het stuk van dr. Troost in de Heusdense kerkbode. „Boven dat artikel heeft het ND de kop gezet: ”Zegen voor PVV-leider Geert Wilders”, meldt dr. Troost. „En uitgerekend die kop heeft er nu toe geleid dat ik nu in andere media, bijvoorbeeld De Telegraaf, wordt afgeschilderd als een Wilders-dominee. Dat vind ik vreselijk en het doet mijn intenties ook volstrekt geen recht.”

De predikant uit Heusden geeft toe dat hij inderdaad heeft geschreven dat Geert Wilders zijn zegen heeft. „Maar dat staat wel in een totaal andere context dan waarin het nu in de media wordt gezegd. Ik waarschuw in dat kerkbode-artikel namelijk tegen het geweld en de haat die Wilders oproept. Ik schrijf dan letterlijk: „Als hij protesteren wil tegen een steeds groter wordende instroom van allochtonen, mijn zegen heeft hij. Als we niet oppassen, verliezen we alleen al dankzij onze geboortecijfers op den duur heel onze cultuur.”

Volgens de predikant uit Heusden word dit citaat in de media buiten de context van het hele artikel geplaatst. „Mijn artikel heeft namelijk als spits aan te tonen dat het geweld en de haat die Wilders uitlokt helemaal niet passen in de joods-christelijke traditie waarin hij zegt te willen staan. Nadat ik gezegd heb dat een fundamentalistische versie van de islam inderdaad niet past in onze joods-christelijk cultuur, schrijf ik dat zijn beledigende hint om de Koran uit te dunnen tot een ludiek stripblad of zijn oproep om de Koran zelfs compleet te verbieden net zo min binnen die joods-christelijke cultuur past. Citaat: „Zo wild als Wilders doet, deed in elk geval de Held van ons joods-christelijke gedachtegoed beslist niet.” En ik doel dan natuurlijk op de Heere Jezus.”

In het tv-actualiteitenprogramma Netwerk reageerde donderdagavond ds. C. W. Rentier van de stichting Evangelie en Moslims op de uitspraken van dr. Troost. „Ik denk dat het onverstandig is je als predikant te verbinden aan het politieke program van een partij”, aldus ds. Rentier. „Hij verbindt zich aan een man in de politiek die voortdurend in het nieuws is, op het scherp van de snede zijn politiek bedrijft en als je die gaat zegenen, ben je toch wel heel politiek bezig, denk ik. Het lijkt me niet verstandig.”

Ds. Rentier is vooral kritisch over het citaat waarin dr. Troost zegt het verzet van Wilders tegen gewelddadig extremisme en een middeleeuwse interpretatie van Koranteksten „fantastisch!” te vinden. Vervolgens schrijft de predikant uit Heusden: „Doe er gerust nog een schepje bovenop!”. Ds. Rentier: „Dat is precies het omgekeerde van wat ik zou willen zeggen tegen Wilders.”

Ds. Troost daarentegen zegt zijn gemeenteleden juist te hebben willen waarschuwen voor de manier waarop Geert Wilders zijn gedachten ventileert. „Nu gaat het over de Koran, maar moet ook straks de Bijbel maar uitgedund worden tot een soort Donald Duck? Juist zijn manier van omgaan met vragen waarvoor hij volgens mij terecht aandacht vraagt, staat haaks op de joods-christelijke cultuur. Ik heb lang genoeg in Amsterdam gewoond om samen met Wilders gevaren te zien in een onbeperkte toestroom van allochtonen. Daar mag je gerust je stem tegen verheffen. Hele wijken veranderen daardoor. Vaak negatief, soms ook positief. Maar als je daartegen in het geweer komt, doe dat niet op een manier die leidt tot haat en geweld in de samenleving. Doe het met respect voor anderen. Houd ook in het achterhoofd dat wij het zijn die dit over ons hebben afgeroepen omdat wij bepaalde werkzaamheden niet meer wilden uitvoeren en daarom buitenlanders naar hier lieten komen om ons vieze werk op te knappen. Wij hebben dit gewild.”

Op de website van De Telegraaf, waar naar aanleiding van het stuk in het ND ook een artikel over zijn kerkbodestukje werd gepubliceerd, is dr. Troost voor verreweg de meeste lezers die reageren een soort held die Wilders steunt. Velen roepen de predikant uit Heusden op snel lid te worden van de PVV. „Vreselijk”, aldus dr. Troost. „Hierdoor ontstaat er een volstrekt verkeerd beeld. De kop boven een artikel over het kerkbodestukje in het Brabants Dagblad luidde terecht: ”Dominee Troost uit kritiek op verbaal geweld Wilders”. Die hebben het begrepen. En dat anderen er van maken wat er nu van gemaakt is, vind ik alleen maar heel verdrietig.”

--------------------------------------------------------------------------------------------

Volledige tekst van artikel in kerkblad Voetius van dr. A. F. Troost.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Lange leve Geert Wilders! Ik vrees alleen dat hij dat niet zo lang zal doen. Wat een haat roept deze man in de samenleving op! Fel verzet hij zich tegen geweld. Daarbij onderschat hij de moordende kracht van zijn eigen verbaal geweld. De Bijbel uitdunnen, minimaliseren tot de omvang van een Donald Duck, de Bijbel zelfs helemaal verbieden? Misschien dat in onze tijd niemand meer te hoop zou lopen, maar nog in mijn jeugd zou een Tweede Kamerlid dat iets dergelijks serieus had betoogd, de woede van de hele natie ten deel zijn gevallen. En nu zouden wij verbaasd zijn als het in het geval van de Koran anders is?

Wij moesten dit alles niet willen. Nee, de kerk dient niet aan partijpolitiek te doen. Over VVD of SGP of SP zult u mij niet horen. Maar dat betekent nog niet dat de kerk op politiek gebied maar moet doen alsof haar neus bloedt! Mij dunkt: het wordt tijd dat we ook in kerkelijke kring in het geweer komen. Nog even en de film die Wilders al maandenlang aankondigt, is klaar. Niemand weet wat erin komt, maar ik kan het wel raden: gruwelijke beelden van executies in moslimlanden, vermoorde christenen, onthoofde homofielen, opgehangen echtbrekers. En dan, zo tegen het eind van de film, een indringende oproep de Koran in de prullenbak te gooien. Duidelijke taal, met dito gevolgen: woedende moslims, in ons land en in het buitenland.

Christelijke scholen beklad, kerken in brand gestoken, aanslagen op gebouwen die het westerse gedachtegoed symboliseren: ministeries, stadhuizen, kantoren van de regering. En dat alles omdat Geert Wilders de fundamentalistische versie van de islam niet vindt passen in onze joods-christelijke cultuur. Gelijk heeft ie! Maar past zijn beledigende hint om de Koran uit te dunnen tot een ludiek stripblad of zijn oproep de Koran zelfs compleet te verbieden dan wél in het kader van het joods-christelijke gedachtegoed? Ik acht het niet. Als we niet oppassen groeit er een nieuwe generatie op die denkt dat Wilders het taalkundig slot is van de reeks, wild, wilder, wilders. Zo wild als Wilders doet, deed in elk geval de Held van ons joods-christelijke gedachtegoed beslist niet. Zeker, Hij nam geen blad voor zijn mond, nam ooit zelf de touwtjes in handen en gooide enkele tafeltjes op de tempelbeurs ondersteboven. Ik geef toe: een tamelijk uitdagend protest. Maar verder ging Jezus niet.

Wat mij betreft: lang leve Wilders! Als hij protesteren wil tegen een steeds groter wordende instroom van allochtonen, mijn zegen heeft hij. Als we niet oppassen, verliezen we alleen al dankzij onze geboortecijfers op den duur heel onze cultuur. Maar laten we één ding niet vergeten: we hebben het ooit zelf zo gewild! Wij wilden wel wat Wilders nu niet wil. Ik zie het nog voor me. Ik was nog een jongen, ik groeide op in Den Haag. Wie moesten het vuil ophalen in de sta? Wie moesten de straten vegen? Er waren geen Hollandse jongens meer die dat soort werk wilden doen. Onze ouders riepen: “Laat de Turken maar komen!” Ze kwamen en ze namen de Koran met zich mee. Wat wil je dan?

Wij willen dit: wij willen dat we niet totaal worden overspoeld door een cultuur die de onze niet is. Wij willen dat er een reële mogelijkheid zal zijn om in vrede samen te leven. Die vrede bereik je niet door een cultuur compleet te gaan verbouwen. Dus: prima plan, mijnheer Wilders! Niet nóg meer buitenland binnen onze grenzen! En uw verzet tegen gewelddadig extremisme en een middeleeuwse interpretatie van Koranteksten, fantastisch! Doe er gerust nog een schepje bovenop! Maar ga niet schelden, kwetsen, beledigen, verbieden. Vergeet bovendien niet: je hebt te maken met een cultuur die eerwraak kent. Houd je verhaal, maar houd het verbaal en roep niet op om te verscheuren en te verbranden. Luther deed iets soortgelijks in zijn tijd in de richting van de Joden. Wat heeft het ons gebracht? Wilders, wees wijzer!
Jongere

Bericht door Jongere »

Tjonge, dit vind ik een heel mooi staaltje lezersbedrog.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tja, mensen kunnen of willen niet meer lezen :(
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Oude-Waarheid

Bericht door Oude-Waarheid »

Wat Ds Troost zegt over zijn Haagse tijd kan ik goed begrijpen!
Zelf heb ik in Amsterdam, 12 jaar op een zuivelfabriek gewerkt
zo'n 40 jaar geleden maar als er toen geen Marokaanse mensen
waren kon je de fabriek wel sluiten, Nederlanders waren er niet
of nauwelijks voor te krijgen.
En als ik zag hoe ze woonde met 5 man op een kamer soms en
het volle pont betalen gewoon schandalig.
En je kon altijd een beroep op ze doen bij de onmogenlijkse tijden.
nee Nederlanders waren niet thuis maar zij wel.
Ben beslist niet voor de Islam maar wilde dit toch even kwijt :wink:
Rens

Bericht door Rens »

JolandaOudshoorn schreef:Tja, mensen kunnen of willen niet meer lezen :(
ik heb het bericht uit de Volkskrant overgenomen sec. Meer niet...ook geen waardeoordeel uitgesproken.......ik vroeg mij alleen af hoe predikanten ter rechterzijde hier tegenaan kijken.............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie