Herdenkingsjaar Calvijn

Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door Wilma van den Berg »

Herdenkingsjaar Calvijn begint met tweedaags congres
van onze redactie kerk
APELDOORN - Het Calvijn-herdenkingsjaar 2009 gaat dit jaar al van start met een congres in Putten onder de titel 'Calvijn: reformator en heilige?'. Als begindatum is hervormingsdag gekozen.
Op 10 juli 2009 is het vijfhonderd jaar geleden dat Johannes Calvijn werd geboren. Hij werd een van de leiders van de Reformatie, een hervormingsbeweging die zich losmaakte van de Rooms-Katholieke Kerk. Het congres wordt georganiseerd door het Instituut voor Reformatieonderzoek, verbonden aan de christelijk-gereformeerde Theologische Universiteit in Apeldoorn. Voor 31 oktober als begindatum van het herdenkingsjaar is gekozen omdat op deze dag jaarlijks de Reformatie wordt herdacht.

Het congres op 31 oktober en 1 november draait om de vraag wie Calvijn (1509-1564) eigenlijk was, vertelt prof. H.J. Selderhuis, directeur van het instituut. ,,Voordat een herdenkingsjaar begint, is het wel goed te weten over wie we het hebben. Van Calvijn bestaan tal van beelden.''

Op de eerste dag komt de vraag aan de orde of Calvijn wel echt een reformator was. ,,Het idee is dat Luther een echte reformator is en Calvijn iemand van de tweede generatie. Heeft hij werkelijk hervormingen doorgevoerd, of construeerde hij wat anderen aanleverden? De kwestie speelt ook in de theologie. Bedacht hij iets nieuws, of voegde hij oude inzichten bij elkaar?'', aldus Selderhuis.

Was Calvijn een heilige of een zondaar, is de vraag die op de tweede congresdag centraal staat. Sommigen vinden de Geneefse reformator een verschrikkelijke man, anderen zijn positief over hem, signaleert de hoogleraar kerkgeschiedenis en kerkrecht.
De vragen rond de persoon van de reformator worden behandeld door achttien internationaal bekende Calvijnkenners. Tijdens de conferentie wordt ook een handboek over Calvijn gepresenteerd van Mohr Siebeck, alsmede een boek over het imago van Calvijn in de zestiende en zeventiende eeuw, van de Geneefse onderzoekster Irena Backus.

In het herdenkingsjaar vinden nationaal en internationaal tal van activiteiten plaats. In ons land stelden het Instituut voor Reformatieonderzoek, de interkerkelijke werkgroep Herdenking Calvijn 2009 en een werkgroep die zich richt op jongeren en onderwijs, een plan op. Op de rol staan onder meer publiekslezingen, een zomeruniversiteit over Calvijns theologie, de publicatie van enkele boeken (onder meer een biografie) en vier nationale debatavonden. Ook komt er een website als nationaal platform voor de herdenking van Calvijn.

(Nederlands Dagblad)
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Marco
Berichten: 3624
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Dat zal, hoop ik - denk ik, toch wel verder gaan dan of-of. Was hij een heilige, of een zondaar; een vernieuwer of iemand die oude ideeën boven water haalde, een...

Dé manier om hokjes te maken.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door jvdg »

Balkenende houdt lezing op nationale Calvijnherdenking

MA 15 dec 2008 | 12.24
Premier Balkenende houdt op 30 mei 2009 een toespraak op de nationale herdenkingsbijeenkomst ter gelegenheid van de 500e geboortedag van Johannes Calvijn. Dat meldde de interkerkelijke werkgroep Herdenking Calvijn 2009 maandagmorgen.

Behalve de premier verzorgen ook prof. dr. R. Kuiper, prof. dr. H. J. Selderhuis en prof. dr. J. Kennedy een referaat. Ds. M. Golverdingen, predikant van de gereformeerde gemeente te Waarde en lid van de werkgroep Herdenking Calvijn 2009, zal de sluiting verrichten.

De Dordtse stadsorganist Cor Ardesch en het ensemble Camerata Trajectine verzorgen een muzikale bijdrage.

Tijdens de bijeenkomst zal premier Balkenende ook de prijs van de Nationale Opstelwedstrijd 500 jaar Calvijn uitreiken.

De Grote Kerk te Dordrecht vormt vanaf 7 mei t/m 31 oktober 2009 het toneel van de eerste Nederlandse tentoonstelling over Calvijn.

Bron: Reformatorisch Dagblad

Ben heel blij dat een predikant van één der afgescheiden kerken de sluiting mag verzorgen.

Of is dit juist een reden tot droefheid.

Gaarne jullie mening.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door Gian »

Wat zal Calvijn gruwelen van die muziekale bijdrage..

En waarom eigenlijk Calvijn herdenken?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door jvdg »

Gian schreef:Wat zal Calvijn gruwelen van die muziekale bijdrage..

En waarom eigenlijk Calvijn herdenken?
Dat is geen antwoord op mijn vraag, Gian.

Met jou zie ik geen reden om welke reformator dan ook te gedenken, behalve in wat ze ons hebben mogen leren en doen ontdekken.
Denk alleen maar aan de "bekering" van Maarten Luther.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12256
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door Herman »

Gian schreef:En waarom eigenlijk Calvijn herdenken?
Maatschappelijk trend: canoniseren van de geschiedenis.

Denk niet dat heel Nederland Calvijn met godsdienst associeert.
Gebruikersavatar
zusterelly
Berichten: 1083
Lid geworden op: 06 feb 2008, 12:52
Locatie: op de grote stille heide

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door zusterelly »

Gian schreef:Wat zal Calvijn gruwelen van die muziekale bijdrage..
Vooral als je het zo schrijft..... :hum
Genade is enerzijds: niet krijgen wat ik wel heb verdiend, en anderzijds: wel krijgen wat ik niet heb verdiend.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11457
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door Mister »

Ik vond het reformatiemuseum in Genève wel zo interessant...
Is wat breder als alleen Calvijn, al blijft het lastig een goede balans te vinden te geschiedenis weergeven en mensen de hoogte insteken.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door eilander »

jvdg schreef: Ben heel blij dat een predikant van één der afgescheiden kerken de sluiting mag verzorgen.

Of is dit juist een reden tot droefheid.

Gaarne jullie mening.
Natuurlijk mag je daar blij om zijn. Het gescheiden optrekken van de kerken is een realiteit. Blij en bedroefd zijn tegelijk kan overigens óók.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door memento »

Ach ja, Calvijn, de Reformatoren... Veel geroemd, maar weinig gelezen....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23963
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door refo »

Gian schreef:Wat zal Calvijn gruwelen van die muziekale bijdrage..

En waarom eigenlijk Calvijn herdenken?
Persoonlijk denk ik dat hij geapplaudiseerd zou hebben (voltooid toekomende tijd).
En hem herdenken zou hij niet hebben aangemoedigd.

Deze twee opmerkingen leid ik af uit zijn geschriften.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12256
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door Herman »

refo schreef: Deze twee opmerkingen leid ik af uit zijn geschriften.
Een vage indruk is wat anders dan een concrete aanwijzing.

Ik vraag me af of de gedachte dat iemand iets niet van zichzelf gewild heeft, voldoende reden geeft om dat dan ook maar niet te doen. Anders, moeten we ons laten overtuigen over deze schijnbare 'valse calvinistische bescheidenheid'?
claus
Berichten: 727
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door claus »

Ik vind het ook goed dat een vertegenwoordiger van de reformatorische kerken in de persoon van drs. M. Golverdingen, predikant van de GG te Waarde, de sluiting verricht. Drs. Golverdingen besprak onlangs een Calvijn-uitgave van zijn promotor, prof. dr. H. Selderhuis, chr. ger. hoogleraar. Bij hem leverde ds. Golverdingen destijds, enkele jaren terug, zijn eindscriptie in. Deze predikant durft zijn 'nek' uit te steken.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door freek »

claus schreef:Ik vind het ook goed dat een vertegenwoordiger van de reformatorische kerken in de persoon van drs. M. Golverdingen, predikant van de GG te Waarde, de sluiting verricht. Drs. Golverdingen besprak onlangs een Calvijn-uitgave van zijn promotor, prof. dr. H. Selderhuis, chr. ger. hoogleraar. Bij hem leverde ds. Golverdingen destijds, enkele jaren terug, zijn eindscriptie in. Deze predikant durft zijn 'nek' uit te steken.
Hallo zeg, alsof de hele goegemeente eigenlijk al klaar staat om toe te slaan. Waarom heeft dit te maken met 'durven' of 'nek uitsteken'?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12256
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Herdenkingsjaar Calvijn

Bericht door Herman »

Dit boek is anders zeer lezenswaardig. Alle andere pogingen van mij om een biografie van Calvijn te lezen zijn gestrand.

Afbeelding
Plaats reactie