verschil tussen kerken
verschil tussen kerken
Zou iemand me kunnen uitleggen wat de preciese verschillen zijn tussen de volgende kerkgenootschappen of me naar een website kunnen verwijzen waar dit nauwkeurig uitgelegd wordt?
Ik heb op het forum rond gekeken maar ik zag geen thread waar dit al eens ter sprake is geweest
Ik heb op het forum rond gekeken maar ik zag geen thread waar dit al eens ter sprake is geweest
Re: verschil tussen kerken
Welke kerkgenootschappen bedoel je?lavissa schreef:Zou iemand me kunnen uitleggen wat de preciese verschillen zijn tussen de volgende kerkgenootschappen of me naar een website kunnen verwijzen waar dit nauwkeurig uitgelegd wordt?
Atze
oeps, sorryastroguy schreef:Welke kerkgenootschappen bedoel je?lavissa schreef:Zou iemand me kunnen uitleggen wat de preciese verschillen zijn tussen de volgende kerkgenootschappen of me naar een website kunnen verwijzen waar dit nauwkeurig uitgelegd wordt?
. de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk
. de Gereformeerde Gemeenten
. de Gereformeerde Gemeenten in Nederland
. de Oud Gerformeerde Gemeenten in Nederland
. de Christelijk Gereformeerde Kerken rondom Bewaar het Pand
. de Protestantse Kerk in Nederland
- Bert Mulder
- Contacteer:
Zal een poging wagen, corrigeer me indien nodig. Mijn antwoord zal waarschijnlijk niet compleet zijn, denk dat je waarschijnlijk in de PKN de gereformeerde bond bedoeld:lavissa schreef:oeps, sorryastroguy schreef:Welke kerkgenootschappen bedoel je?lavissa schreef:Zou iemand me kunnen uitleggen wat de preciese verschillen zijn tussen de volgende kerkgenootschappen of me naar een website kunnen verwijzen waar dit nauwkeurig uitgelegd wordt?
Dus de Gereformeerde Bond is de behoudende zijde van de PKN. Verder is er geen totale eenheid van leer. Hetzelfde zul je ongeveer vinden in de Hersteld Hervormde Kerk, die afgescheiden zijn van de Hervormde Kerk toen zij PKN werd, en zijn meest oude GB kerken, terwijl de rest van de GB bij de PKN gebleven is. In deze kerken ligt de nadruk in de prediking veelal op de nood van geloof en bekering.
De CGK(BhP) zijn de behoudende kant van de CGK, die onstaan zijn als gevolg van de Afscheiding. Zij onderhouden een drie verbonden leer, hetwelk inhoud dat de verkiezing los gemaakt wordt van het genadeverbond.
De Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan uit de samengang van de Ledeboeriaanse en Kruisgemeenten (ook afkomstig van de Afscheiding, die niet samengegaan zijn met de CGK, om reden, onder andere, de zaak van toestemming vragen aan de overheid)
Hier ligt de nadruk in de prediking meer op de nood van wedergeboorte.
De GGinN zijn van de GG afgescheiden omdat de GG de leer aannam dat er een welmenend aanbod van genade is aan alle hoorders, wat in effect betekend dat de GG dichter bij de CGK gekomen zijn, want een oproep tot aannemen is in wezen een oproep tot geloof en bekering (hetwelk alleen mogelijk is als men al levend gemaakt is)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Bert Mulder schreef:Zal een poging wagen, corrigeer me indien nodig. Mijn antwoord zal waarschijnlijk niet compleet zijn,
De GGinN zijn van de GG afgescheiden omdat de GG de leer aannam dat er een welmenend aanbod van genade is aan alle hoorders,
Zucht...
Jammer Bert, deze manier.
En waar hoort de OGGinN in dit rijtje thuis?Bert Mulder schreef:Zal een poging wagen, corrigeer me indien nodig. Mijn antwoord zal waarschijnlijk niet compleet zijn, denk dat je waarschijnlijk in de PKN de gereformeerde bond bedoeld:lavissa schreef:oeps, sorryastroguy schreef:Welke kerkgenootschappen bedoel je?lavissa schreef:Zou iemand me kunnen uitleggen wat de preciese verschillen zijn tussen de volgende kerkgenootschappen of me naar een website kunnen verwijzen waar dit nauwkeurig uitgelegd wordt?
Dus de Gereformeerde Bond is de behoudende zijde van de PKN. Verder is er geen totale eenheid van leer. Hetzelfde zul je ongeveer vinden in de Hersteld Hervormde Kerk, die afgescheiden zijn van de Hervormde Kerk toen zij PKN werd, en zijn meest oude GB kerken, terwijl de rest van de GB bij de PKN gebleven is. In deze kerken ligt de nadruk in de prediking veelal op de nood van geloof en bekering.
De CGK(BhP) zijn de behoudende kant van de CGK, die onstaan zijn als gevolg van de Afscheiding. Zij onderhouden een drie verbonden leer, hetwelk inhoud dat de verkiezing los gemaakt wordt van het genadeverbond.
De Gereformeerde Gemeenten zijn ontstaan uit de samengang van de Ledeboeriaanse en Kruisgemeenten (ook afkomstig van de Afscheiding, die niet samengegaan zijn met de CGK, om reden, onder andere, de zaak van toestemming vragen aan de overheid)
Hier ligt de nadruk in de prediking meer op de nood van wedergeboorte.
De GGinN zijn van de GG afgescheiden omdat de GG de leer aannam dat er een welmenend aanbod van genade is aan alle hoorders, wat in effect betekend dat de GG dichter bij de CGK gekomen zijn, want een oproep tot aannemen is in wezen een oproep tot geloof en bekering (hetwelk alleen mogelijk is als men al levend gemaakt is)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Precies.Wilhelm schreef:Bert Mulder schreef:Zal een poging wagen, corrigeer me indien nodig. Mijn antwoord zal waarschijnlijk niet compleet zijn,
De GGinN zijn van de GG afgescheiden omdat de GG de leer aannam dat er een welmenend aanbod van genade is aan alle hoorders,
Zucht...
Bovendien denk ik dat het zinnig is om even te wachten met reageren tot we de motivatie van lavissa weten om dit te vragen. Dan kunnen we daar op inspelen. Bovendien denk ik dat er echt wel topics te vinden zijn waarin deze vraag wordt gesteld. Ook op Wikipedia kun je veel duidelijke informatie vinden.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wat was er verkeerd met mijn manier?Wilhelm schreef:Bert Mulder schreef:Zal een poging wagen, corrigeer me indien nodig. Mijn antwoord zal waarschijnlijk niet compleet zijn,
Zucht...
Had kunnen zeggen dat ze niet uitgetreden waren, maar er uitgegooid. Dat is nog waar ook. Op onkerkrechterlijke manier. En dat geven de GG zelf toe.
De GG nam de leer van het algemeen welmenend aanbod van genade aan.
De GGinN verwerpte die leer.
De Oud Gereformeerden (sorry, vergeten) gingen niet met de vereniging onder Ds. Kersten samen, en plaatsen geen grote nadruk op eenheid van leer.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik vind het bijzonder triest als het éérste serieuze antwoord bij een informatieve vraag over kerken impliciet een discussiestandpunt bevat. Volgens mij kan men zo erg verweven raken in alle theologische discussies dat dàt haast het belangrijkste van het geloof is geworden.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Dat is dan inleeskunde.Jongere schreef:Ik vind het bijzonder triest als het éérste serieuze antwoord bij een informatieve vraag over kerken impliciet een discussiestandpunt bevat. Volgens mij kan men zo erg verweven raken in alle theologische discussies dat dàt haast het belangrijkste van het geloof is geworden.
Was niet mijn bedoeling tegen het zere been te trappen. Maar ze vroeg om het verschil, en dat is het verschil.
En ik zal hier heus niet op dat onderwerp ingaan. Als men mijn positie hierover wil weten, kan men dat elders op dit forum vinden
- Bert Mulder
- Contacteer:
Wat is onjuist, historisch gezien?Tiberius schreef:Bovendien is het historisch gezien onjuist. Helaas. Dat zijn we niet van je gewend, Bert.
Synode 1953 was over het aanbod. Dr. Steenblok werd geschorst, hetwelk het schisma begon. Hij werd afgezet omdat hij 'eenzijdig in de leer' zou zijn.
De synode stond achter het aanbod. Dr. Steenblok niet.
Als ik het goed begrijp vind je de formulering ongelukkig. Deze is namelijk wel juist. Volgens mij kun je niet om zulke discussies heen wanneer zo´n topic gestart wordt. Dit was te verwachten. Het erop ingaan lokt discussie uit.Jongere schreef:Ik vind het bijzonder triest als het éérste serieuze antwoord bij een informatieve vraag over kerken impliciet een discussiestandpunt bevat. Volgens mij kan men zo erg verweven raken in alle theologische discussies dat dàt haast het belangrijkste van het geloof is geworden.
Daarom stel ik voor te wachten op de reactie van lavissa. Bij oprecht geïnteresseerde bedoelingen zouden we het kunnen proberen. Anders zie ik weinig heil in het topic.Ander schreef:Ik begrijp dat je de formulering ongelukkig vindt. Volgens mij is deze namelijk wel juist. Volgens mij kun je niet om zulke discussies heen wanneer zo´n topic gestart wordt. Dit was namelijk te verwachten. Het erop ingaan lokt discussie uit.Jongere schreef:Ik vind het bijzonder triest als het éérste serieuze antwoord bij een informatieve vraag over kerken impliciet een discussiestandpunt bevat. Volgens mij kan men zo erg verweven raken in alle theologische discussies dat dàt haast het belangrijkste van het geloof is geworden.