Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Bericht door BJD »

Mijn vader heeft sinds kort een Lukas ontvanger om naar de reformatorische omroep te luisteren. Hij heeft geen PC.

-Zijn er nog meer mogelijkheden dan dit apparaat?
-Weten jullie kerken Ger-gem, hersteld hervormd oid, die je accepteren indien je vraagt of ze ook middels jouw Lukas willen uitzenden?
-Moet het altijd live, of kan je ook oude uitzendingen luisteren?
-Wat zijn jullie ervaringen met de lukas ontvanger?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Bericht door rekcor »

BJD schreef:Mijn vader heeft sinds kort een Lukas ontvanger om naar de reformatorische omroep te luisteren. Hij heeft geen PC.

-Zijn er nog meer mogelijkheden dan dit apparaat?
-Weten jullie kerken Ger-gem, hersteld hervormd oid, die je accepteren indien je vraagt of ze ook middels jouw Lukas willen uitzenden?
-Moet het altijd live, of kan je ook oude uitzendingen luisteren?
-Wat zijn jullie ervaringen met de lukas ontvanger?
http://audioserver.nl/content/view/79/74/

Verder geen enkele ervaring met de LO
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Bericht door BJD »

rekcor schreef:
BJD schreef:Mijn vader heeft sinds kort een Lukas ontvanger om naar de reformatorische omroep te luisteren. Hij heeft geen PC.

-Zijn er nog meer mogelijkheden dan dit apparaat?
-Weten jullie kerken Ger-gem, hersteld hervormd oid, die je accepteren indien je vraagt of ze ook middels jouw Lukas willen uitzenden?
-Moet het altijd live, of kan je ook oude uitzendingen luisteren?
-Wat zijn jullie ervaringen met de lukas ontvanger?
http://audioserver.nl/content/view/79/74/

Verder geen enkele ervaring met de LO
Ik ben dan ook benieuwd welke kerken daar toestemming voor geven. Zodat ik het niet bij al de kerken hoef aan te vragen.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Er zijn ook kerken waar je het niet aan kunt vragen. Ik neem aan dat je als kerk kunt kiezen of je aanvragen wilt krijgen. En het lijkt me dat ze zo'n vraag dan ook wel honoreren als ze het nut ervan inzien.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Bericht door Rens »

BJD schreef:
rekcor schreef:
BJD schreef:Mijn vader heeft sinds kort een Lukas ontvanger om naar de reformatorische omroep te luisteren. Hij heeft geen PC.

-Zijn er nog meer mogelijkheden dan dit apparaat?
-Weten jullie kerken Ger-gem, hersteld hervormd oid, die je accepteren indien je vraagt of ze ook middels jouw Lukas willen uitzenden?
-Moet het altijd live, of kan je ook oude uitzendingen luisteren?
-Wat zijn jullie ervaringen met de lukas ontvanger?
http://audioserver.nl/content/view/79/74/

Verder geen enkele ervaring met de LO
Ik ben dan ook benieuwd welke kerken daar toestemming voor geven. Zodat ik het niet bij al de kerken hoef aan te vragen.
Ga het rijtje eens langs van de kerken waar jij naar zou willen luisteren (http://www.audioserver.nl). Als je dan in het rechterrijstje een soort "lukasje" ziet staan, dan betekent dat, dat die gemeente via de Lukas te beluisteren valt. Rest dan nog om contact op te nemen met de betreffende gemeente om de frequentie op te vragen...............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Waarom heet dat Lukas?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Bericht door jakobmarin »

Gian schreef:Waarom heet dat Lukas?
LUisterKAStje :mrgreen:
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Marco
Berichten: 3611
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Bericht door Marco »

Een frequentie is niet helemaal het juiste woord, al lijkt het er wel op. Zo'n Lukas is in feite een soort mini-pc'tje, met een modem en een internetapplicatie die streams (geluid) kan weergeven. Aangezien je er zelf niet veel aan in zult kunnen stellen moet een kerk (of welke zender ook) eerst op het ding geconfigureerd worden om hem weer te geven. Vermoedelijk kan dat gewoon van afstand.

Kerken kunnen ervoor kiezen om hun uitzending wel of niet publiek te maken. Ik denk dat kerken die geen slotje hebben staan - die dus met een pc gewoon te beluisteren zijn - er geen bezwaar tegen zullen hebben als er iemand meeluistert via een Lukas. Wel zou het netjes zijn, als je veel naar één kerk luistert, een bijdrage te doen in de kosten. Als je een jaar lang meeluistert met één kerk kost dat al snel een paar tientjes. Maar dan moet je je afvragen, waarom je luistert naar een kerk waar je zelf geen lid van bent...

Voor mensen die niet naar hun eigen kerk kunnen regelt de eigen kerk dit normaal gesproken allemaal. Ik neem dus aan, dat dit voor incidenteel meeluisteren is?
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Is een lukas-ontvanger hetzelfde als een scanner?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

freek schreef:Is een lukas-ontvanger hetzelfde als een scanner?
Qua functionaliteit wel, qua techniek niet.

Zie het antwoord van Marco wat een Lukas eigenlijk is: een (simpele) PC die streams afspeelt die via internet binnnenkomen.

Een scanner is gebaseerd op de radiotechniek. In feite is het een FM-ontvanger, die signalen rond de 150 MHz kan oppikken (normaal rond de 100 MHz). Omdat dezelfde elektronica gebruikt kan worden (die werkt namelijk in het gebied 100 tot 200 MHz), zijn de prijzen van de scanners laag (ik ga even voorbij aan de exorbitante winsten in het verkoopkanaal).
Het nadeel van deze techniek is dat het bereik beperkt is: bij een afstand van 20/25 km houdt het echt wel op.
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Bericht door Jager »

Lukas ontvanger:

Afbeelding

Scanner:

Afbeelding

Van kerken die met radiotechniek uitzenden (luisteren via de scanner), kun je dus zonder toestemming te vragen het signaal oppikken. Op internet vind je lijsten met frequenties genoeg, zie bijv.is trouwens off-topic
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Bericht door JolandaOudshoorn »

Het ding wat wij krijgen is geen Lukas. Verder mogen we het huren. Tja, nu zit ik te twijfelen tussen die DKtel en een scanner. Alles bij elkaar opgeteld is dat best wel wat geld. Het gaat om een huurzom van 20,00 per half jaar. Dat is dus 40 euro per jaar. Er vanuit gaande dat we hier blijven zullen we bij leven en welzijn zo'n 50X40=2000 euro neertellen. En dan is een scanner ongetwijfeld goedkoper. Maar daar moet je wel zelf, als hij stuk is, een nieuwe voor kopen. En ja, indirect steun je de kerk er ook weer mee. Ik weet het nog niet.....
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Bericht door Tiberius »

Bij http://www.scanman.nl kan je een goede scanner kopen voor 75 euro (klik op "Kerktelefoon of kerkradio", dan kom je er vanzelf).
Dat heb ik zelf ook gedaan en het werkt fantastisch. Bovendien kan je daar ook andere kerken uit de nabije omgeving (die dit systeem hebben) mee ontvangen. Dat kan met de DKtel ontvanger niet.
Anderzijds heeft de DKtel ontvanger wel een betere kwaliteit, omdat de speaker veel groter is.

Wat het indirect steunen van de kerk betreft, daar zou ik geen probleem van maken. Maak van het verschil in uitgaven dan gewoon een directe steun, als je dat beter vind. Maar volgens mij wordt dat bedrag linea recta naar Wesotronic doorgestuurd, dus de kerk heeft daar niets aan.
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Bericht door Rens »

In het rijtje seniorenwoningen (4 woningen) waar ik woon, daar zit al een kerktelefoonaansluiting in de woning ingebouwd, die verbonden is met de plaatselijke Ger.kerk van Moddergat.

Je hoeft je alleen maar aan te melden, en de kerk zorgt voor het benodigde kastje.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Lukas ontvanger, wat kan je er nog meer mee.

Bericht door JolandaOudshoorn »

Tiberius schreef:Bij http://www.scanman.nl kan je een goede scanner kopen voor 75 euro (klik op "Kerktelefoon of kerkradio", dan kom je er vanzelf).
Dat heb ik zelf ook gedaan en het werkt fantastisch. Bovendien kan je daar ook andere kerken uit de nabije omgeving (die dit systeem hebben) mee ontvangen. Dat kan met de DKtel ontvanger niet.
Anderzijds heeft de DKtel ontvanger wel een betere kwaliteit, omdat de speaker veel groter is.

Wat het indirect steunen van de kerk betreft, daar zou ik geen probleem van maken. Maak van het verschil in uitgaven dan gewoon een directe steun, als je dat beter vind. Maar volgens mij wordt dat bedrag linea recta naar Wesotronic doorgestuurd, dus de kerk heeft daar niets aan.
Het systeem blijft eigendom van de kerk, stond er...
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie