kerkelijke culturen wereldwijd

Egbert

kerkelijke culturen wereldwijd

Bericht door Egbert »

Goedemorgen allemaal.
ook weer zin in de nieuwe werkweek? ;) Ik las het stukje van ndonselaar over de avondmaalstijden in de Schotse kerken en vond het wel een aardig stukje. Nu zijn wij de afgelopen week een week in de Oekraïne geweest en waren daar te gast bij een gezin die Baptist waren en zodoende ook een kerkdienst meegemaakt. deze dienst was voor ons heel bijzonder. Deze ervaringen wil ik ook graag aan jullie meegeven. Nu leek het me goed toe om maar eens een nieuw onderwerp te openen dit om de verschillende ervaringen die forum leden in het buitenland hebben meegemaakt en de commentaren daarop [daar zijn wij als Nederlandse Gereformeerden vrij goed in] te boek te stellen.
Voor mij was de ervaring zo bijzonder omdat we de taal in het geheel niet verstonden maar toch eensgeestes waren met de gemeente. Wij waren afhankelijk van een nederlands echtpaar die de preek e.d. voor ons vertaalde dus helemaal volgen konden we deze niet maar de kernpunten hieruit hebben we meegekregen. Ook bijzonder vond ik [ik zal nu verder gaan in de ik-vorm] om te ervaren dat God óók in kerkgenootschappen die wij hier in Nederland min of meer verketteren Zijn werk verricht. In een van die diensten kwam een man tot bekering en dit mee te maken wens ik iedereen toe. Dienst zelf bestond uit veel zingen, mooi zingen, met behulp van een koor, weinig of geen psalmen maar dit stoorde mij niet? veel gebed, dit staande zowel de mannen als de vrouwen maar ook knielende. Ook gemeenteleden mochten een gebed doen! de meditaties ['s morgen twee en 's avonds drie] waren kort maar krachtig, uitgesproken door in totaal dus 5 predikanten geschoold en ongeschoold, oud en jong. De meeste vrouwen hadden een hoofddoek om en persoonlijk vond ik dit mooier en ook plechtiger dan al die hoeden bij ons. Er waren zelfs meisjes bij die bij de koorrepetitie voor de dienst tijdens het gebed het hoofddoekje om deden! [is dit ook niet het bevel in de Bijbel om tijdens het gebed het hoofd te bedekken en niet zozeer tijdens de prediking?] Op het eind van de twee uur durende dienst werd er door de predikant gevraagd aan degene die door de Geest verslagen en getrokken waren om naar voren te komen en het geloof te belijden. Toen dit gebeurde kreeg ik het eerst spaans benauwd, bang dat ik was voor uitwassen, maar gelukkig werd ik ook hierin beschaamd. Er kwam een man naar voren die in een gebed zijn zonden beleed en vergeving vroeg over zijn zonden en naar mijn vaste overtuiging dit ook kreeg, dit naar Gods belofte. In sommige kringen in Nederland en daarbuiten wordt dan vaak juichend gedaan over het feit dat Christus is aangenomen, bij deze man was alleen verslagenheid over zijn zonden te merken. Op mijn vraag of dit vaker gebeurde of "toevallig" die ene keer werd geantwoord dat dit niet iedere week maar toch heel geregeld gebeurde. Om jaloers op te worden toch? nu weet ik ook wel dat ook daar de kerken worden bevolkt met mensen met al hun tekortkomingen maar toch. Verder werden wij als gasten ook gevraagd of wij voor in de kerk wilden komen en een paar Psalmen te zingen en mocht een van ons ook zijn woordje kwijt. Waar gebeurt dit nog bij ons in de gemeenten? Er was een doventolk aanwezig om voor de ong 10 doven te tolken, ook dat was een hele belevenis hoe die mensen meeleefden met de meditaties. Dit alles maakte mij een beetje jaloers, hoe dynamisch de kerkdiensten daar waren als ik die vergelijk met de statische diensten hier in Nederland. Dan denk ik, het mogen dan baptisten zijn die de kinderdoop verwerpen maar God werkt er meer [naar het schijnt] dan bij ons waar de klacht "dat God niet meer werkt" meer overheerst dan het "bekeert u en gij zult leven". Tot zover mijn verhaal. Ik hoop dat er meer van zulke ervaringen en ook commentaar [positief] op komt om er over door te praten.

ps. wat me ook opviel was dat ondanks de armoede die er heerst de mensen erg gastvrij waren en zelfs hun eigen bed opgaven voor de gasten. Kom daar in ons "rijke westen" eens om. De armoede daar was erg schrijnend, een gezin van vier personen die leefden in een oud werkkamp barak met alleen maar een keukentje, slaapkamer en badkamer geen enkele privacy hadden en toch hartelijk en blijmoedig waren. OP mijn vraag wat ze prevaleerden, de situatie onder het communisme met voldoende eten en staatzorg maar geen geestelijke vrijheid of de situatie zoals nu met van alles te weinig en leven onder erbarmelijke omstandigheden maar vrijheid van menigsuiting en vooral van geloofsbeleving koos men volmondig voor het laatste. Mogen we ook een voorbeeld aannemen.

[Veranderd op 6/5/02 door Egbert]
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Hallo Egbert,
Met welke kerk kun je die kerk zo'n beetje vergelijken als hier in Nederland. Als die mensen hier in de kerk zouden zitten dan zullen ze het hier denk maar een saaie kerkdienst vinden. Maar zo heb je ook denk ik in Nederland wel verschillende culturen in de kerk.
Wat zongen ze nog meer dan als psalmen? Ik weet niet als het wel een goed gebruik is als er gemeenteleden gaan bidden in de kerk. De leraar hoort toch te spreken en niet de leerling? Hoezo is een hoofddoek plechtiger dan een hoed. De HEERE kijkt toch niet naar het uiterlijk maar toch naar je hart. Goed ik heb soms ook wel de indruk dat de 1 een nog mooiere hoed op wil hebben dan de ander Dan zal het misschien wel goed zijn dat iedereen maar gewoon dezelfde hoed op heeft. Wel ik zal maar niet meer negatief comentaar geven want dat vind je vervelend. Zat er ook veel jeugd in kerk en hoe groot was de gemeete.
matthijs019

Bericht door matthijs019 »

Ik weet alles niet zo heel erg precies meer, maar ik ben zelf 5 jaar geleden in Kenia geweest toen ik 14 jaar was. Dat is ook heel bijzonder om zo'n afrikaanse dienst mee te maken. De kerk is altijd vol. Maar de kerken zijn daar ook niet groot. Je wordt ook daar voorgesteld in de kerk en moet je iets over jezelf vertellen bv waar als je vandaan komt en hoe als je heet. Wordt heel veel gezongen en geklapt. Kinderen mogen zomaar onder de dienst naar buiten. Als er een collecte is dan word er niet alleen geld gegeven maar ook veel eten. Zoals bananen enzv.
Maar ik heb niet veel van de preek verstaan omdat het bijna gewoon altijd in het Swahili's gehouden werd. Soms was er ook wel een tolk bij die het in het engels vertaalde. Erg intressant omdat een keer echt mee te mogen maken. Het is heel wat anders dan op een plaatje.
Egbert

Bericht door Egbert »

Beste Matthijs, natuurlijk, mag je kritiek leveren daar ben ik niet bang van en gezien het feit dat je zo gauw met het hoofd in de wolken loopt is het wel goed om door iemand teruggetrokken te worden. Dat was ook wel een beetje het idee achter mijn posting want ik heb het zo goed gehad in die dienst dat ik het wel een op een zou willen kopieren naar Nederland. Maar je vroeg naar vergelijkbare gemeenten in Nederland. Ik denk zo aan de preek te horen en de contacten die er bestaan aan de Ger.Gem. Maar vergeet niet het zijn en blijven Baptisten dus de kinderdoop wijzen ze af. De gemeente zang bestond uit gezangen. De tekst daarvan weet ik niet, werd ook niet vertaald maar nogmaals gezien de prediking zal het geen arminiaans geweest zijn. Wat betreft de hoofddoekjes vond ik het gewoon plechtiger dan hoedjes en gezien andere reaktie op andere discussiepunten is het voor kleine kinderen in warme kerken misschienook wel beter. Verder hebben wij thuis in totaal 5 vrouwen die elk jaar weer nieuwe hoedjes moeten en dat is, ik zou haast zeggen, elk jaar weer een crime. Verder sprak mij het interaktieve [o.m. het gebed van de gemeente leden] juist erg aan. Bij ons is de dienst altijd heel erg eenrichtingsverkeer en heel statisch. Of het ook juist is heb ik geen oordeel over maar het bepaalde wel de aandacht bij het gezegde en dat mis ik bij ons heel erg, er sliep er tijdens de twee uur durende dienst niet één, ook dat is bij ons anders. Verder zaten er veel jeugd, maar ook veel ouderen in de kerk maar mannen van middelbare leeftijd veel minder. De gemeente zelf telde ong vierhonderd leden.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Adorote

Bericht door Adorote »

Nu het weer vacantietijd is voor de loonslaven is het ook weer de tijd om juist in het binnenland en buiten een Kerk binnen te lopen, enjuist en vooral van een andere kerktraditie,leert men veel van en maak de geest schoon en ,men leert verder te kijken dan zijn kerkelijke neusje lang is,men kan er alleen maar rijker van worden , wat zeker is.
Laatst gewijzigd door Adorote op 21 jul 2007, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Adorote schreef:Nu het weer vacantietijd is voor de loonslaven is het ook weer de tijd om juist in het binnenland en buiten een Kerk binnen te lopen, enjuist en vooral van een andere kerktraditie,leert men veel van en maak de geest schoon en ,men leert verder te kijken dan zijn kerkelijke neusje lang is,men kan er alleen maar rijker van woeden , wat zeker is.
Aha, dus jij gaat morgen naar de GGiN(bv)? 8)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Adorote schreef:Nu het weer vacantietijd is voor de loonslaven is het ook weer de tijd om juist in het binnenland en buiten een Kerk binnen te lopen, enjuist en vooral van een andere kerktraditie,leert men veel van en maak de geest schoon en ,men leert verder te kijken dan zijn kerkelijke neusje lang is,men kan er alleen maar rijker van woeden , wat zeker is.
Het is, dat ik niet weet waar je precies zit.
Anders kwam ik zeker eens een bezoekje brengen in het klooster.
henri

Bericht door henri »

Er is al zoveel woede tussen verschillende kerkgangers en die wil jij dan nog eens aanwakkeren? :shock:
WIj gaan op vakantie altijd naar een kerk die zo dicht mogelijk tegen ons eigen kerkverband aanhangt. Dat is soms een evangelisatiepost van de PKN en soms een HHK en indien mogelijk een GG. (Blijven dus altijd in NL met de vakanties)
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
geledu

Bericht door geledu »

henri schreef:
Er is al zoveel woede tussen verschillende kerkgangers en die wil jij dan nog eens aanwakkeren? :shock:
WIj gaan op vakantie altijd naar een kerk die zo dicht mogelijk tegen ons eigen kerkverband aanhangt. Dat is soms een evangelisatiepost van de PKN en soms een HHK en indien mogelijk een GG. (Blijven dus altijd in NL met de vakanties)
Wat wel verwonderlijk is , is het feit dat er op vakantie wel breder gekerkt kan worden.
Ik heb het ook meerder keren meegemaakt dat leden van verschillende kerkgenootschappen gezamelijk onder de prediking zaten, met innerlijk vermaak, in een kerk in de buurt van de camping.
En dan de kerk uitlopende of op de camping met elkaar tot de conclusie komen waar al die verdeeldheid nu toch goed voor is.

Een week daarop gaan we thuis gewoon weer op dezelfde voet verder....
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Komt het niet doordat je op zo'n vakantie niet echt met elkaar dóórpraat?
8)
henri

Bericht door henri »

geledu schreef:Wat wel verwonderlijk is , is het feit dat er op vakantie wel breder gekerkt kan worden.
Ik heb het ook meerder keren meegemaakt dat leden van verschillende kerkgenootschappen gezamelijk onder de prediking zaten, met innerlijk vermaak, in een kerk in de buurt van de camping.
En dan de kerk uitlopende of op de camping met elkaar tot de conclusie komen waar al die verdeeldheid nu toch goed voor is.

Kan wel een heel verhaal hier neerzetten...
Je raakt een gevoelige snaar nu.
Maar toch: als lid van de gemeente kan ik niet de kerkdienst in onze gemeente voorbijgaan en ergens anders gaan kerken op zondag. Maar dat is mijn eigen opvatting.
God heeft ons geen kalme reis beloofd, maar wel een behouden aankomst
geledu

Bericht door geledu »

henri schreef:
geledu schreef:Wat wel verwonderlijk is , is het feit dat er op vakantie wel breder gekerkt kan worden.

Kan wel een heel verhaal hier neerzetten...
Je raakt een gevoelige snaar nu.
Maar toch: als lid van de gemeente kan ik niet de kerkdienst in onze gemeente voorbijgaan en ergens anders gaan kerken op zondag. Maar dat is mijn eigen opvatting.
Maar dat bedoel ik ook niet !
Natuurlijk behoor je als (doop)lid thuis in je eigen kerkelijke gemeente, maar dan wel graag met enige nuancering dat Gods Woord elders ook tot zegen gebracht mag worden.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Afgewezen schreef:Komt het niet doordat je op zo'n vakantie niet echt met elkaar dóórpraat?
8)
Of juist wel, maar dan niet over komma's?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:
Afgewezen schreef:Komt het niet doordat je op zo'n vakantie niet echt met elkaar dóórpraat?
8)
Nee, dat denk ik niet. Ik denk dat er dan zó gepraat wordt, dat gevoelige onderwerpen worden vermeden.
Dat kun je komma's noemen, maar dat is onzin natuurlijk. Over hoe een mens bekeerd wordt en zo... Zijn dat komma's?
Adorote

Bericht door Adorote »

Kaw schreef:
8)

Velen zou is moeten leren wat is de Kerk nou eigenlijk,de vacantie is daar een goede tijd voor,velen zijn het spoor bijster in deze. en weten zij wel als ze hun Geloof belijden Nicea.Belijden en belijden is twee ,De Kerk en de Kerk is twee,terwijl ook volgens het Credo van Nicea maar een Kerk is, de Kerk van Jezus Christus.
Plaats reactie