Principieel?

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Principieel?

Bericht door Ariene »

ARNHEM - Volgens Anne van der Meiden, auteur van het boek De zwartekousenkerken , is de reformatorische boom zo rijk beladen, dat er voor iedereen wel een school te vinden moet zijn. De theoloog, gisteren door het gerechtshof opgeroepen als getuige-deskundige, betoogde dat in de leerplichtzaak tegen H.J. Koelewijn uit Spakenburg. Die vindt het reformatorisch onderwijs aan het Van Lodensteincollege in Amersfoort te verwaterd, en houdt daarom zijn leerplichtige kinderen thuis. Om die reden veroordeelde de Utrechtse kantonrechter hem vorig jaar september tot een boete van 600 euro, maar Koelewijn ging in hoger beroep bij het Hof. Na tweemaal een tussenarrest werd ook gisteren de zaak weer aangehouden tot mogelijk komend voorjaar.

Zie voor het hele artikel nd
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2007, 14:20

Bericht door Jan Klaassen »

Ze moeten hem aanpakken voor kindermishandeling.
Gebruikersavatar
Wilma van den Berg
Berichten: 3849
Lid geworden op: 17 okt 2005, 16:24

Re: Principieel?

Bericht door Wilma van den Berg »

Ariene schreef:ARNHEM - Volgens Anne van der Meiden, auteur van het boek De zwartekousenkerken , is de reformatorische boom zo rijk beladen, dat er voor iedereen wel een school te vinden moet zijn. De theoloog, gisteren door het gerechtshof opgeroepen als getuige-deskundige, betoogde dat in de leerplichtzaak tegen H.J. Koelewijn uit Spakenburg. Die vindt het reformatorisch onderwijs aan het Van Lodensteincollege in Amersfoort te verwaterd, en houdt daarom zijn leerplichtige kinderen thuis. Om die reden veroordeelde de Utrechtse kantonrechter hem vorig jaar september tot een boete van 600 euro, maar Koelewijn ging in hoger beroep bij het Hof. Na tweemaal een tussenarrest werd ook gisteren de zaak weer aangehouden tot mogelijk komend voorjaar.

Zie voor het hele artikel nd
Theoloog licht onwetend Hof voor
door onze redacteur Hans Hopman
Emeritus-hoogleraar Anne van der Meiden stond gisteren als getuige-deskundige voor de rechter in Arnhem. De theoloog was door het gerechtshof opgeroepen in de leerplichtwetzaak van H.J. Koelewijn te Spakenburg. Deze laat om principiële redenen zijn kinderen geen voortgezet onderwijs volgen.
ARNHEM - Volgens Anne van der Meiden, auteur van het boek De zwartekousenkerken , is de reformatorische boom zo rijk beladen, dat er voor iedereen wel een school te vinden moet zijn. De theoloog, gisteren door het gerechtshof opgeroepen als getuige-deskundige, betoogde dat in de leerplichtzaak tegen H.J. Koelewijn uit Spakenburg. Die vindt het reformatorisch onderwijs aan het Van Lodensteincollege in Amersfoort te verwaterd, en houdt daarom zijn leerplichtige kinderen thuis. Om die reden veroordeelde de Utrechtse kantonrechter hem vorig jaar september tot een boete van 600 euro, maar Koelewijn ging in hoger beroep bij het Hof. Na tweemaal een tussenarrest werd ook gisteren de zaak weer aangehouden tot mogelijk komend voorjaar.

De van oudsher christelijk-gereformeerde en nu vrijzinnige Van der Meiden merkte eerst op ,,deze zaak verder niet te kennen''. Daarna benadrukte hij tegenover de verdachte Rom. 13: 1-7, waar staat dat de overheid is gegeven 'ons ten goede'.

Priesterschap
Aan de leerplichtwet koppelde hij verder het algemeen priesterschap der gelovigen: ouders kunnen hun kind altijd nog in een gesprek corrigeren, als dat kind met een afwijkende mening thuis komt. ,,Zo bereid je ook je kinderen voor op de maatschappij'', stelde hij.

Wie bezwaren heeft tegen onderdelen van het onderwijs moet in gesprek gaan met de schoolleiding, vond hij. Kennelijk niet wetend dat Koelewijn in eerdere zittingen heeft aangegeven dat meermalen te hebben gedaan. Echter zonder het door hem gewenste resultaat.

Van der Meiden liet weten dat thuisonderwijs hem praktisch gezien ,,erg moeilijk lijkt'', hoewel het vroeger wel voorkwam in gegoede kringen en tegenwoordig ook wel in Amerika. Er moet volgens hem dan wel sprake zijn van bevoegde leerkrachten.

In de zaal zat ook een vertegenwoordiger van de Nederlandse Vereniging voor Thuisonderwijs. Mogelijk zal hij een volgende keer als getuigen-deskundige optreden; de advocaat van Koelewijn beraadt zich hier nog over.

Het zint Koelewijn niet dat in het bestuur van het Van Lodensteincollege uiteenlopende kerkelijke richtingen zijn vertegenwoordigd, waaronder overigens dat van zijn eigen Oud-Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Al bleek tijdens de zitting dat de gemeente waarvan hij lid is, hem inmiddels als lid heeft geschrapt. Hij had zijn kerkenraad beticht van onschriftuurlijk gedrag. Koelewijn liet gisteren in de wandelgangen weten dat hij onder meer heeft gewaarschuwd tegen verzekeren en inenten en tegen de zijns inziens slappe manier waarop overspel binnen de kerkenraad is aangepakt.

Het maakte dat Koelewijn in het gezelschapsleven is terechtgekomen. Van der Meiden moest tegenover het rechtscollege, dat aangaf totaal onbekend te zijn met bevindelijk-gereformeerde kring, uitleggen wat dat is. Het gaat daarbij om individuen, legde de hoogleraar uit, die het niet meer kunnen vinden in de kerk en elkaar zoeken in zogeheten gezelschappen. Deze groepjes bestaan al sinds 1570.

Omdat het daarbij niet om grote getallen gaat, vroeg Koelewijns advocaat mr. M.R. Tierie wat mensen uit het gezelschapsleven moesten aanvangen bij overwegende bezwaren tegen een school. Van der Meiden had namelijk gesproken over bezwaarde gelijkgestemden die in het uiterste geval nog altijd een eigen school kunnen oprichten. Als voorbeelden uit het verleden noemde hij de vrijgemaakt-gereformeerde richting, en als actueel voorbeeld de start van scholen voor evangelisch voortgezet onderwijs. ,,Maar dat zijn hele grote stromingen’’, bracht Tierie daar tegen in.

Van der Meiden: ,,Zoek dan toenadering tot een school waar u het dichtste bij komt en voer er gesprekken.’’

Tierie: ,,En als een school van kleur is verschoten, namelijk van zwart naar grijs?’’ Van der Meiden relativerend: ,,De grijze stukken die er in komen, horen tóch bij het geheel.’’

Er valt volgens de getuige-deskundige nooit te ontkomen aan een ,,geestelijk compromis’’, waarbij hij herinnerde aan zijn jeugdjaren. De school waar hij op zat was stukken zwaarder dan de lokale School met den Bijbel, maar tegelijk bont gekleurd vanwege de diverse kerkelijke stromingen.

Van der Meiden herhaalde dat het tegenwoordige aanbod van christelijke scholen groot is. Maar daarbij liet zijn kennis van het huidige christelijk voortgezet onderwijs hem in de steek. Zo positioneerde hij het Amersfoortse Hoornbeeck College (mbo) als zwaarder dan het Van Lodensteincollege, maar beide scholen vallen onder hetzelfde reformatorische bestuur.
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Ik vind dat thuisonderwijs moet kunnen wanneer je kunt aantonen dat de kinderen ongeveer het zelfde leren als op school.


....en dat lijkt met tegenwoordig niet zo'n moeilijke opgave. Een HBO-diploma krijg je tegenwoordig al bijna kado bij een pak wasmiddel.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Jan Klaassen schreef:Ze moeten hem aanpakken voor kindermishandeling.
Inderdaad ja. Pa zal wel voor zichzelf werken (voor een baas zal niet gaan). Thuis is pa, school is pa en werk is pa.

Arme kinderen, weer een paar Maarten 't Harts erbij.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Het is -lijkt mij- inderdaad triest voor die kinderen.
Hoe groeien ze sociaal op wanneer ze bij kerk en school vandaan gehouden worden.
Maar ook, wat voor werk moeten ze later gaan doen?
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Kislev schreef:
Jan Klaassen schreef:Ze moeten hem aanpakken voor kindermishandeling.
Inderdaad ja. Pa zal wel voor zichzelf werken (voor een baas zal niet gaan). Thuis is pa, school is pa en werk is pa.

Arme kinderen.
Misschien is het wel een hele lieve pa. Niet iedereen heeft problemen met zijn/haar pa. :wink:
Gebruikersavatar
Jan Klaassen
Berichten: 278
Lid geworden op: 20 nov 2007, 14:20

Bericht door Jan Klaassen »

wim schreef:
Kislev schreef:
Jan Klaassen schreef:Ze moeten hem aanpakken voor kindermishandeling.
Inderdaad ja. Pa zal wel voor zichzelf werken (voor een baas zal niet gaan). Thuis is pa, school is pa en werk is pa.

Arme kinderen.
Misschien is het wel een hele lieve pa. Niet iedereen heeft problemen met zijn/haar pa. :wink:
Pa kan wel heel lief zijn, maar omgang met andere kinderen (leeftijdsgenootjes) is gewoon essentieel voor de sociale groei van het kind.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Met thuisonderwijs is niets mis, zolang er maar toetsingen zijn van het niveau (bv door repetities en tentamens door een overheids-instantie te laten afnemen)

Ik zou een gedeeltelijke schoolplicht voorstellen. Het lijkt me goed als kinderen, bv 1 dag per week, in contact komen met 'de wereld' en leeftijdsgenoten, ter ontwikkeling van sociale vaardigheden. Trouwens, 1 dag per week verplicht gezamenlijk les met anderen zou ik ook voor reformatorische scholen wel goed vinden (even loskomen uit het eigen wereldje, even in contact komen met niet-christelijken en allochtonen, neemt een hoop vooroordelen weg, en leert eigen (religieuze) traditie relativeren/waarderen)

@Vincent: Principieel gedrag hoeft niet altijd voort te komen uit egoïsme, waartoe jij die vader veroordeelt.
Laatst gewijzigd door memento op 14 dec 2007, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

SGP hangt van compromissen aan elkaar
door Hans Hopman
Altijd in boezeroen, op klompen en met pet. Niet om de folklore, maar uit principe. Henk Koelewijn is in Spakenburg een opvallende verschijning. Het 43-jarige lid van de Oud-Gereformeerde Gemeenten beschouwt zijn vijftien kinderen als ,,een zegen uit Gods hand''. Maar voortgezet onderwijs krijgen ze niet. Vanwege gemoedsbezwaren kreeg hij ontheffing. ,,Op school worden ze alleen maar slechter.'' En in zijn woonplaats tergt hij momenteel de politici, want herhaaldelijk ageert hij tegen een nieuwe gebedsruimte voor moslims. Wat voor denkbeelden bepalen zijn leven?
Sommigen beschouwen Koelewijns standpunten als net zo rechtlijnig als de scherpe snijvoegen - siervoegen op vooral oude monumenten - waarin hij bedreven is. Het deert hem niet dat sommige zijn denkbeelden extreem vinden. Hoe ziet hij zichzelf staan? ,,Ik voel me niks beter dan een ander'', benadrukt hij. Voor hem ligt het heel eenvoudig. In de Bijbel wordt gewaarschuwd tegen het schipperen met Gods Woord. ,,Den Heere vraagt ons hele hart. Dus als je je niet uitwendig bekeren wilt, gooi dan maar je hele godsdienst overboord, want die is dan waardeloos geworden.'' Koelewijn kijkt er niet van op dat hij steeds meer een uitzondering wordt. In de hele Schrift wordt dat beschreven. ,,Stond ook de profeet Micha, de zoon van Jimla, niet alleen temidden van wel vierhonderd profeten?''
Hij woont op een bedrijventerrein en streeft ernaar geheel zelfvoorzienend te zijn. Zo staat in de kleine voortuin een enorme berg houtblokken - ,,twee volwassen bomen'' - metershoog opgetast. Een aanvraag voor een eigen windturbine is onderweg. Binnen loeit de kachel. Zijn vrouw en twee oudere dochters luisteren stil en aandachtig naar man en vader. ,,Het is hemel of hel, nacht of dag, dood of leven'', zal hij aan het eind van het gesprek de ernst van het leven onderstrepen. ,,Een tussenweg is er niet.''
Moslims
Zijn drijfveren om te protesteren tegen een gebedsruimte voor moslims staan in lijn met die van ,,de meeste theologen'' van een paar eeuwen her, theologen die Nederland beschouwden als het Israël van het Westen.
Van een scheiding tussen kerk en staat wil hij niet weten. Artikel 36 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis, waarin staat dat de overheid alle afgoderij en valse godsdienst heeft te weren, heeft hij hoog.
De islam ziet hij als een grote bedreiging, als hij afgaat op de Koran, die oproept Mohammed te volgen en waarin de heilige oorlog tegen de christenheid wordt geproclameerd. Hij laat zijn kinderen een boek halen uit 1600 van de Schotse theoloog Patrick, die studie maakte van de Koran. Nadat hij op gedragen toon - zangerig haast - er delen uit heeft geciteerd, legt hij het boek terzijde en laat weten dat de meesten niet weten wat er boven hun hoofd hangt. ,,Voor een moslim is iedere Westerse vrouw een hoer. Dus als ze de macht krijgen, is geen vrouw meer veilig, want ze worden allemaal misbruikt.'' Sommige inwoners geven hem stilletjes gelijk, zegt hij. Iets van de profetie uit Hosea 7:9, namelijk dat vreemden zijn kracht (van het land) zullen verteren, ziet hij uitkomen. ,,Het is een oordeel dat Nederland zelf over zich uitroept, omdat het goede als kwaad en het kwade als goed wordt beschouwd.''
Is godsdienstvrijheid, zoals vastgelegd in de grondwet, dan geen groot goed? ,,Wanneer de godsdienst op één lijn wordt gezet met de valse godsdienst: nee. Gods Woord staat boven alles.'' Als christelijke politici meewerken aan de totstandkoming van moskeeën, denkt hij aan Prediker 10:16 en Jesaja 3:4, namelijk dat kínderen het land regeren. Christenpolitici beschouwen de Bijbel niet meer als het Woord van God, is zijn analyse, maar als een gewoon boek. ,,De vreze des Heeren is het beginsel der wijsheid. Maar dat hebben ze niet. De komst van een islamitisch bedehuis willen ze niet als een probleem zien, en liever doodzwijgen. Net zoals onlangs met die cocaïne-affaire.''
Mitrailleur
Als artikel 36 van de NGB het heeft over het bevorderen van de ware godsdienst, wordt volgens hem echt niet bedoeld: de mitrailleur erop zetten. ,,Wel dat bijvoorbeeld moslims geen gelegenheid van de overheid mogen krijgen hun godsdienst uit te oefenen. Maar nu wordt de valse godsdienst gelegaliseerd!'' Hij ziet als gevolg daarvan christenvervolging in het verschiet, en dat christenen met alle middelen zich zullen moeten verdedigen.
Wie zou denken dat Koelewijn van harte achter de SGP staat, omdat deze partij de theocratie huldigt, heeft het mis. ,,Bij de SGP moet ik denken aan het woord van den Heere Jezus: ze zeggen het wel, maar doen het niet (Matteüs 23:3). Deze partij hangt van compromissen aan elkaar.'' Als voorbeeld noemt hij dat vrouwen niet mogen meeregeren. Toch heeft hij Van der Vlies nooit vrouwen horen oproepen thuis te blijven tijdens de verkiezingen. ,,Ik kan de SGP wel begrijpen, hoor, want dit zou leiden tot vijftig procent minder stemmen. Maar beter twee zetels in Gods gunst dan vier zetels in zijn ongunst.''
,,De geopenbaarde wil van God'' verbiedt het volgens hem dat vrouwen spreken (1 Korintiërs 14:34), niet alleen in de kerkelijke gemeente, maar ook ,,in de landelijke gemeente. In Israël en in het vroegere Nederland was het ook zo dat kerk en staat één waren, tot het jaar 1795 (Franse Revolutie).''

Als een rode draad door het gesprek met Koelewijn loopt het verhaal van Daniël en zijn vrienden. Deze kwamen vlak voor de vurige oven te staan van koning Nebukadnezar. Ze hadden hun bezwaren kenbaar gemaakt, maar waren ook bereid zich op te offeren in het vuur.
Maar wat is de hedendaagse tendens in kerk en maatschappij, volgens Koelewijn? De meeste christenen durven de uiterste consequentie niet aan, zoals destijds de martelaren. ,,Ze knielen voor de wetten des lands en zijn zo afgodendienaars geworden, die geen zegen van God hebben te verwachten.''
Niet verzekerd
Koelewijn is nergens tegen verzekerd, ,,omdat alle dingen worden bestuurd'' ('Uw wil geschiedde'). Concreet: ,,Als den Heere het nodig acht dat hier de boel afbrandt, dan heb ik me daarbij neer te leggen. Dan heeft Hij daar een bedoeling mee. Ik zou dan gewoon iets huren. En verder blijft van kracht wat geschreven staat: werp al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.''
Ieder mens is inkomstenbelasting verplicht, met premieheffing. Van dat laatste is hij als gemoedsbezwaarde vrijgesteld. Maar wat hij zeer onrechtvaardig vindt, is dat hij het bedrag dat hij niet hoeft af te dragen, op zijn bord krijgt als verhóógde inkomstenbelasting. Tegen deze ,,discriminatie'' ging hij in beroep, tot aan de Hoge Raad. Zonder resultaat overigens. ,,Vrijheid van godsdienst? Het is vrijheid van válse godsdienst!''.
Van SGP'er Van der Vlies kreeg hij geen steun. ,,Dit soort lieden zwijgt, of zegt 'We komen er op terug'. Vervolgens hoor je niets meer.''
Overigens begrijpt hij ook niet hoe een christen-politicus trouw kan zweren aan de grondwet waarin abortus en euthanasie zijn geregeld. ,,Een werkelijk christen kan niet in deze regering zitten'', is zijn conclusie, ,,of hij moet een huichelaar zijn''.
De kinderen Koelewijn zijn niet ingeënt tegen ziekten. 'Die gezond zijn hebben den Medicijnmeester niet van noode' citeert hij de Statenvertaling. ,,Een tekst moet altijd eerst in natuurlijke zin uitgelegd worden en dan in geestelijke zin, verdedigt hij zijn exegese. Dus als een kind ziek is, gaat hij wel naar de dokter.
Thuislezer
De talloze verzekeringen die mensen afsluiten, noemt hij ,,de afgoden van deze tijd''. Binnen zijn kerkgenootschap wordt met twee maten gemeten, vindt hij. ,,Er wordt nog wel gewaarschuwd tegen deze afgoden, maar kerkleden die verzekerd zijn, mogen gewoon laten dopen, belijdenis doen, trouwen en avondmaal houden.'' Een predikant die hij erover aansprak, benadrukte het 'een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd'. ,,Ze zijn bang dat de kerk leegloopt en daarom doen ze water bij de wijn. Maar we weten toch dat aangelengde wijn níet te drinken is?''
Om deze redenen bezoekt hij 's zondags niet meer de plaatselijke gemeente, die ooit dienst hield in de 'voegschuur' achter zijn huis. Maar ook komt hij zelden in de Oud-Gereformeerde Gemeente van Amersfoort waarvan hij officieel lid is, omdat hij tegen reizen op zondag is. Met zijn gezin leest hij daarom aan tafel uit diverse oud-vaders: ,,Theologen die het 'recht voor z'n raap' zeggen'', hebben zijn voorkeur. Zoals Calvijn en Luther, maar ook Van der Groe, de gebroeders Erskine, Costerius, Hellenbroek, Ursinus, Boston en Bunyan. Eigenlijk vindt hij dat 'thuislezen' maar niks, bekent hij, ,,maar wat moet je met geestelijke leidslieden die niet achter hun principes staan? De tucht ontbreekt op dit punt''.
Staatskinderen
Het grote gezin bestaat uit zeven jongens en acht dochters. De jongste is anderhalf en de oudste negentien. De pil noemt hij een bedenksel van satan. ,,Houdt de zegen van God ineens op na bijvoorbeeld het derde kind?''
In de huiskamer is het op de avond van ons gesprek een en al rust. Zo nu en dan komt er een ouder kind even luisteren naar het interview. Er staat geen televisie en evenmin een radio. Een gezinsfoto zul je er niet aantreffen. ,,Ik heb nooit veel opgehad met foto's'', is het commentaar.
Wel beschikt hij over een computer, maar eentje met alleen een 'boekhoudprogramma' erop. ,,Volgens de synode van mijn kerk mag je internet zakelijk gebruiken, maar niet privé. Dit is werkelijk wartaal!''
Het enige wat geluid produceert is het borrelende luchtfilter van een groot tropisch aquarium. En de hond, die vervaarlijk gromt als een vreemde bezoeker te dicht bij zijn twee jongen komt.
Ook Koelewijn laat wel eens zijn tanden zien. Omdat hij tegen het propageren van valse godsdienst op de middelbare school is, staan inmiddels al twee jongens - de jongste is veertien - naast hem op de steiger snijvoegen te maken. Ook in kiel, op klompen en met pet. Een tafereel dat doet denken aan de tijd van Ot en Sien.
Hoe vredig het plaatje ook oogt, burgemeester en wethouders zagen er zeven jaar geleden aanleiding in om de kinderbescherming bij hem te laten kijken. ,,Ik zou m'n kinderen niet goed opvoeden. Ze kwamen ze in beslag nemen, omdat het staatskinderen waren.'' Laaiend is hij toen geworden. Hij verklaarde ze ter plekke de oorlog. Een paar maanden later ontving hij een brief, waarin werd toegezegd dat ze niet meer terugkwamen. ,,Ik neem het b & w nog steeds kwalijk - zo te proberen ons gezin te verwoesten'', briest hij. Na een afkoelende dronk uit een flesje Hébron mineraalwater: ,,Zo ga je toch niet met je burgers om? Ze lijken wel gek! Uiteraard heb ik níets tegen de kinderbescherming. Als er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen, dan moet er ingegrepen worden. Maar dit was politiek machtsmisbruik.''
Seks, drugs, alcohol
Koelewijn is van mening dat kinderen in het voortgezet onderwijs worden bedorven. ,,Ze leren daar een grote mond op te zetten tegen hun ouders.'' Andere termen die hij laat vallen zijn seks, drugs en alcohol. Maar toch niet op een reformatorische school als het Van Lodenstein-college in Amersfoort? Hij betwijfelt dat: ,,Praat maar met de mensen die er in de omgeving wonen. Onbeschofter kinderen hebben ze niet meegemaakt. Er is geen orde en regel. De refo-kinderen van tegenwoordig zijn zo losbandig als het maar kan.''
Hij sprak met het schoolbestuur. Zijn kinderen konden eventueel vrijstelling krijgen voor het volgen van sportonderwijs in een minirok. Maar Koelewijn vindt dat seksueel uitdagend. ,,En ook hier weer: ze geven me overal gelijk in, maar ze durven het sporten niet af te schaffen, bang dat ze overheidssubsidie mislopen. Zo maakt geld hun godsdienst uit.''
Zijn kinderen mogen overigens best doorstuderen, als ze dat willen. Maar alleen thuis. ,,Dan bestel ik wel een zooitje boeken via het LOI.''
In verband met de kleding merkt hij op, dat ,,het ordelijke'' in de Spakenburgse klederdracht goed overeenkomt met 'de godsdienst'. Al vallen de mussen vanwege de hitte van het dak, hij zal in de bouw nimmer zijn lange, zwarte broek verruilen voor een kort short. ,,Adam en Eva hebben kleding gekregen om hun lichamen ermee te bedekken, en niet om er halfnaakt mee rond te lopen'', zegt hij beslist.
Koelewijn weet best dat zijn omgeving hem vanwege zijn denkbeelden voor gek verklaart. De meeste kerkmensen gaan hem uit de weg en schuwen het gesprek. Dat vindt hij jammer, want hij wil best wel praten over de duivelse machten en het je - aldus Efeze 6 - wapenen daartegen. Hij voedt zijn kinderen strikt op. Tot bepaalde hoogte laat hij ze, bij het volwassen worden, vrij. ,,Maar als ze bijvoorbeeld gaan 'hokken', zal ik ze de deur wijzen. Dan komen ze er niet meer in, totdat ze tot inkeer komen.''
Hij heeft niet het idee dat zijn kinderen in een keurslijf opgroeien. Lachend en met zijn hand wijzend: ,,Ik ben er toch het bewijs van, dat het kan om zo te leven?'' Zonder televisie komen zijn kinderen nóg tijd tekort, zegt hij. Ze lezen een boek, doen spelletjes en moeten klusjes doen. ,,Er is nog zoveel waar ze niet aan toekomen. Een avond is om voordat je er erg in hebt.'' Zijn vrouw, tot nu toe op de achtergrond, zegt: ,,Wij hebben zonder televisie meer tijd om over de dingen na te denken.'' Voordat ze Koelewijn leerde kennen, was ze ongelovig opgegroeid in Amsterdam.
Hij zegt beter met heidenen te kunnen omgaan dan met kerkmensen. ,,Ongelovigen komen tenminste recht voor hun mening uit. Bij kerkmensen is het vaak: mooi praten, en alles kan er ondertussen mee door. En dat dan ook nog verbloemen.''
Aan het eind van het gesprek hecht hij er nog aan op te merken dat het politieke eenheidsstreven in Europa ten diepste landverraad is. ,,De twaalf sterren in het Europa-logo is een werk van de antichrist, de paus.'' Tekenend vindt hij dat de Raad van Europa op 8 december 1955 de eurovlag aan Maria wijdde. ,,Europa is aan Rome verkocht en verkwanseld''
,,Ik zal je wat laten zien'', zegt hij bij het uitlaten. In de vrieskou lopen we naar zijn Mercedes-stationwagen. Over het Europa-teken op zijn nummerbord plakte hij een rond stickertje. Daarop de Nederlandse leeuw met opgeheven zwaard, en daaronder 'Je Maintiendrai': ik zal handhaven.

Bron: ND (heel lang geleden)
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Jan Klaassen schreef: Pa kan wel heel lief zijn, maar omgang met andere kinderen (leeftijdsgenootjes) is gewoon essentieel voor de sociale groei van het kind.
Ja, dat is zeker waar.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Sorry, maar ik heb hiervan te veel gezien en gehoord om het als principiel neer te zetten.
Hier worden een paar kinderen mismaakt, niet meer, niet minder. Je ontneemt kinderen een sociaal leven. Alles is pa, daarmee mismaak je je kind.

Knappe vader hoor: wiskunde, natuurkunde, frans, engels, duits biologie etc. Als ie er een slimme tussen heeft zitten moet hij ook nog hebreeuws, grieks en latijn gaan geven. Petje af hoor! (ja het cynisme druipt er vanaf).

Meneer vindt dat er teveel kerken in het bestuur zitten. Dat betekent dat alles wat anders is dan OGG te licht is. Wat bedoelt hij dan? HHK, GG, GGiN?
Laatst gewijzigd door Kislev op 14 dec 2007, 09:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

memento schreef:Met thuisonderwijs is niets mis, zolang er maar toetsingen zijn van het niveau (bv door repetities en tentamens door een overheids-instantie te laten afnemen)

Ik zou een gedeeltelijke schoolplicht voorstellen. Het lijkt me goed als kinderen, bv 1 dag per week, in contact komen met 'de wereld' en leeftijdsgenoten, ter ontwikkeling van sociale vaardigheden.

@Vincent: Principieel gedrag hoeft niet altijd voort te komen uit egoïsme, waartoe jij die vader veroordeelt.
Wanneer kinderen 1x per week naar school gaan, vallen ze absoluut buiten de groep.
Dit werkt pestgedrag in de hand, wat tot trauma's kan leiden.

Verder is thuisonderwijs niet verkeerd indien noodzakelijk, maar is hier sprake van noodzaak?
heeft het feit dat inenten niet verboden is invloed op het gegeven onderwijs?
Is deze houding overigens christelijk?

Ik denk vooral aan de gevolgen die dit heeft bij de kinderen, en die schade kan weleens groter worden dan men nu kan overzien.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Vrijheid

Bericht door Vrijheid »

Eindelijk weer is een man die ingaat tegen alles wat iedereen maar normaal moet vinden ,en zijn eigen weg gaat,dat zou meer moeten gebeuren .En thuisonderwijs kan best heel goed zijn zelfs beter, zeer zeker tegenwoordig van het in elkaar geklapte Nederlandse onderwijs,waar niets meer wordt onderwezen .
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Vrijheid schreef:Eindelijk weer is een man die ingaat tegen alles wat iedereen maar normaal moet vinden ,en zijn eigen weg gaat,dat zou meer moeten gebeuren .En thuisonderwijs kan best heel goed zijn zelfs beter, zeer zeker tegenwoordig van het in elkaar geklapte Nederlandse onderwijs,waar niets meer wordt onderwezen .
Oogkleppen? :shock:
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
Plaats reactie