Het imago van de refo's
Het imago van de refo's
Pas had ik een gesprek op de zaak waarbij een collega mij vroeg waarom veel zware christenen zo zwaarmoedig kijken en op zondag doen alsof de straat van hun is. Zij woont in Veenendaal en was er niet op uit vijandig te doen. Dit is blijkbaar het beeld dat wij christenen uitstralen.
Moeten wij niet veel meer proberen de vriendelijkheid van Jezus uit te stralen en de blijdschap waar Paulus het over heeft?
Moeten wij niet veel meer proberen de vriendelijkheid van Jezus uit te stralen en de blijdschap waar Paulus het over heeft?
- JolandaOudshoorn
Re: Het imago van de refo's
Absoluut!Duuk schreef:Pas had ik een gesprek op de zaak waarbij een collega mij vroeg waarom veel zware christenen zo zwaarmoedig kijken en op zondag doen alsof de straat van hun is. Zij woont in Veenendaal en was er niet op uit vijandig te doen. Dit is blijkbaar het beeld dat wij christenen uitstralen.
Laat al de stromen vrolijk zingen
de handen klappen naar omhoog
't gebergte vol van vreugde springen
en huppelen voor des Heeren oog
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
-
Ach, dan had die persoon wel weer gezegd dat je teveel en te vroeg lawaai maakt op zondag. We mogen best wel kritisch kijken naar onze levenshouding ook op zondag, en dan blijft er veel over wat niet naar Gods Woord is. Maar om steeds in te gaan op deze stereotype beelden over zware christenen, daar wordt je ook wel eens moe van.Ariene schreef:Absoluut!Duuk schreef:Pas had ik een gesprek op de zaak waarbij een collega mij vroeg waarom veel zware christenen zo zwaarmoedig kijken en op zondag doen alsof de straat van hun is. Zij woont in Veenendaal en was er niet op uit vijandig te doen. Dit is blijkbaar het beeld dat wij christenen uitstralen.
Laat al de stromen vrolijk zingen
de handen klappen naar omhoog
't gebergte vol van vreugde springen
en huppelen voor des Heeren oog
"............................................................."
Sorry, een klein beetje een karikatuur is dit wel. Het is echt een speciaal soort 'zware christen' die altijd kijkt als een oorwurm, maar de opvatting is verder zwaar generaliserend. En dat ze zondag doen alsof heel de straat in hun bezit is, lijkt helemaal nergens op. Dat is alleen in Staphorst zo, en verder (bijna) nergens. Misschien heeft die college wel wat negatieve ervaring met dat soort mensen, zodat nu haar beeld van hen (ons) verkrampt is, maar het slaat vrijwel nergens op.Duuk schreef:Pas had ik een gesprek op de zaak waarbij een collega mij vroeg waarom veel zware christenen zo zwaarmoedig kijken en op zondag doen alsof de straat van hun is. Zij woont in Veenendaal en was er niet op uit vijandig te doen. Dit is blijkbaar het beeld dat wij christenen uitstralen.
Niet alleen in Staphorst is dat zo, wat denk je van Elspeet Nunspeet Uddel, enz, is het echt niet beter. als daar 2 kerken te gelijkertijd uitgaan heb je complete file. en dan hebben ze 's ochtens net de 10 geboden gehoord, waar indirect instaat dat je de overheid over je gesteld moet gehoorzamen.
maar wat is een refo? een beter mens dan een Christen? een soort verbetere versie van een Christen.
is het niet een beetje een doorgedraait thema, refoscholen, cafe's, krant, cao's, vakbond, internet, omroep, tijdschriften enz.
ik kan nog wel even door gaan.
en natuurlijk doen ze goed werk, en natuurlijk sta ik achter de doelstelling tot bepaalde hoogte, maar volgens mij zijn wij bezig een enclave te bouwen waar wij als refo's veilig zijn. :o
en als we dan vol EENDRACHT bijeen vergaderd waren, was er nog wat voor te zeggen, binnen de refo-enclave staat kerk1 naar het leven van kerk2 bij wijze van. En dan het reallife, manipulatie met de Bijbel in de hand, op alle gebieden. werk, school, soms nog (en vaak) kerk, huisgezin. voorbeeld: ik werk met de Nederlandse wet als toetssteen, brwwet, arbowet, bouwbesluit. en dan nog zijn er refo's die beweren dat zei een wet hebben die er boven staat of zij boven de wet.
wat ik wil zeggen is: zijn wij in naam en uitstraling niet veel te ver doorgeschoten?
vergroten wij ook zo de kloof tussen "kerkmensen en wereldlijke mensen" niet tot onoverbrugbaar? al hoeven we niet van de wereld te zijn, vergeten wij niet dat we er wel in leven, en ook de buurman, of andere medemensen tot Christus moeten brengen?
en die zwaarmoedig kijkende mensen beseffen dit :mrgreen: :mrgreen:
misschien schiet ik wel door,
maar wat is een refo? een beter mens dan een Christen? een soort verbetere versie van een Christen.
is het niet een beetje een doorgedraait thema, refoscholen, cafe's, krant, cao's, vakbond, internet, omroep, tijdschriften enz.
en natuurlijk doen ze goed werk, en natuurlijk sta ik achter de doelstelling tot bepaalde hoogte, maar volgens mij zijn wij bezig een enclave te bouwen waar wij als refo's veilig zijn. :o
en als we dan vol EENDRACHT bijeen vergaderd waren, was er nog wat voor te zeggen, binnen de refo-enclave staat kerk1 naar het leven van kerk2 bij wijze van. En dan het reallife, manipulatie met de Bijbel in de hand, op alle gebieden. werk, school, soms nog (en vaak) kerk, huisgezin. voorbeeld: ik werk met de Nederlandse wet als toetssteen, brwwet, arbowet, bouwbesluit. en dan nog zijn er refo's die beweren dat zei een wet hebben die er boven staat of zij boven de wet.
wat ik wil zeggen is: zijn wij in naam en uitstraling niet veel te ver doorgeschoten?
vergroten wij ook zo de kloof tussen "kerkmensen en wereldlijke mensen" niet tot onoverbrugbaar? al hoeven we niet van de wereld te zijn, vergeten wij niet dat we er wel in leven, en ook de buurman, of andere medemensen tot Christus moeten brengen?
-
ja388821 schreef:Niet alleen in Staphorst is dat zo, wat denk je van Elspeet Nunspeet Uddel, enz, is het echt niet beter. als daar 2 kerken te gelijkertijd uitgaan heb je complete file. en dan hebben ze 's ochtens net de 10 geboden gehoord, waar indirect instaat dat je de overheid over je gesteld moet gehoorzamen.
Onze predikant bad dat pas heel treffend (nadat het in de dienst ging over de gelijkenis van de tien maagden): "Geef dat Uw mensen aan de wereld laten zien dat Uw feest aanstaande is en niet dat ze zich gedragen alsof ze hun ondergang tegemoet gaan".
:!: :!:
:!: :!:
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Algemeen gezien hoeft dat niet.... maar op dit punt heeft hij groot gelijk. Waarom stralen we vaak zo weinig van ons geluk uit, houden we het vaak zo voor onszelf? Waarom hebben we zo'n moeite om gevoelens te uiten... en stoppen we ze vaak weg?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Je kunt soms ook dingen leren van mensen die je niet direct tot je voorbeelden zou willen rekenen.freek schreef:Maar of we nou Nietszche als voorbeeld moeten nemen?Kislev schreef:Nietszche zei: ik heb één ding op christenen tegen, dat ze er niet verlost uitzien.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
-
Je mag ook je ongeluk uitstralen.Marnix schreef:Algemeen gezien hoeft dat niet.... maar op dit punt heeft hij groot gelijk. Waarom stralen we vaak zo weinig van ons geluk uit, houden we het vaak zo voor onszelf? Waarom hebben we zo'n moeite om gevoelens te uiten... en stoppen we ze vaak weg?