Ik ben een leerlinge :mrgreen:
Ook(of juist) voor scholieren bestaat het leven uit méér dan school! Ik breng bijvoorbeeld het RD rond. Twee keer in de week ben ik het 8e uur uit, dat betekent met de fiets om kwart over vijf thuis. Met de krant rondbrengen ben ik elke dag een uur bezig en hij moet uiterlijk om zes uur bezorgd zijn, anders krijgen m'n ouders boze abonnees aan de telefoon. Dit is al niet haalbaar, zodat ik sowieso twee keer in de week mijn broer in moet schakelen, die hier ook niet op zit te wachten. Nou, 6 uur thuis met de krant, dan eten in een gezin met kleine kinderen, duurt ook zeker drie kwartier. Kwart voor zeven. Om half acht begint catechisatie, dan heb je nog een halfuur om te leren, want je moet ook nog omkleden, fietsen en natuurlijk van tevoren aanwezig zijn. Kwart over acht hoort het afgelopen te zijn, maar onze dominee zegt nogal weinig in veel woorden en dus zitten we vaak wel tot half negen. Voor je dan weer thuis bent is het kwart voor negen en voor je weer bezig bent negen uur. Om tien uur moet de scholier gaan slapen, want om zes uur gaat de wekker weer en anders komt hij niet aan de acht uur slaap. Dit betekent dat er nog 1 uur over is. En wat doe je in dit uur? Huiswerk natuurlijk, want voor morgen wacht er weer een repetitie van natuur- of scheikunde.
De volgende dag koor, de dag daarna een doordeweekse kerkdienst, een volgende dag een moeilijke repetitie voor te bereiden en vrijdags een verjaardag. Zaterdagmorgen werken en 's avonds JV.
De scholier heeft nog geen 10 minuten de tijd om op RF te kijken, tenzij het na 10 uur is en dat is natuurlijk niet goed, want dan haal je die acht uur slaap niet...
Of dan toch maar eens later naar bed gaan? Want ja, een beetje ontspanning op z'n tijd is toch ook wel leuk en anders kom je er nooit aan toe. Natuurlijk ben je de volgende dag moe, en als je onder de saaie video bij scheikunde dan bijna in slaap valt is dat uiteraard een groot probleem. Helaas, twee uur nakomen. Wanneer? Ik zou het niet weten...
En o ja, ik moet ook nog een scheikundeproef inplannen. En tien bladzijdes Engels idioom leren. En natuurlijk die poster voor biologie en het boekverslag van Nederlands niet vergeten... O, en die Franse brief en het godsdienst tentamen zouden er bijna bij inschieten...
Nog meer lesuren? Ach ja, het gaat om kwantiteit, niet om kwaliteit, zal men wel denken. Aan 34 lesuren in de week heeft een leerling natuurlijk nog helemaal niet genoeg, en het doet er dan ook zeker niet toe dat de mentoruren, de tussenuren en het urenlang bezig zijn met scheikundeproeven niet bij deze uren geteld zijn. Reistijd van 2,5 uur met de fiets per dag is natuurlijk ook niet van belang. Snap ik best.
Goed hoor, geef mij maar elke dag een uur langer les. Gezellig. Als ik dan thuis kom uit school heb ik nog tijd zat om het huiswerk voor de volgende acht lesuren voor te bereiden. Dat de vrije tijd er bij inschiet, dat het leren eigenlijk spelen zou moeten zijn(Hïeronymus van Alphen) en dat dit voor sommigen demotiverend werkt, is niet van belang voor de heren ministers.
En dat snap ik best, hoor
