Urk beroept een predikant.
Urk beroept een predikant.
Beroepen
te Urk
Ds. W. van Vlastuin te Katwijk aan Zee
Ingansdatum D.V. 5 okt.
Beslissingsdatum 26 okt.
te Urk
Ds. W. van Vlastuin te Katwijk aan Zee
Ingansdatum D.V. 5 okt.
Beslissingsdatum 26 okt.
Wat zijn ze toch allemaal dol op ds. van Vlastuin zeg.
De meest welsprekende predikanten worden het meest beroepen in de HHK. Wel opvallend. Ik hoop dat de predikanten het in de gaten hebben en daarom bedanken.
Er zijn ook genoeg goede kandidaten.
En ds. Meuleman wacht ook op een beroep van een gemeente. En daar kun je best naar luisteren, ook al is zijn preekstijl een beetje saai.
De meest welsprekende predikanten worden het meest beroepen in de HHK. Wel opvallend. Ik hoop dat de predikanten het in de gaten hebben en daarom bedanken.
En ds. Meuleman wacht ook op een beroep van een gemeente. En daar kun je best naar luisteren, ook al is zijn preekstijl een beetje saai.
Liever Turks dan Paaps
Beetje aparte reactie, Matthijs. Die mensen hebben groot gelijk als ze ds Van Vlastuin beroepen.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Waarom aparte reactie?Oorspronkelijk gepost door PimBeetje aparte reactie, Matthijs. Die mensen hebben groot gelijk als ze ds Van Vlastuin beroepen.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Dit constateer ik. En ik ben vast niet de enige.
Ds. Vlastuin heeft al weet ik niet hoeveel beroepen gehad in de HHK.
Tuurlijk mogen ze van mij hem beroepen, maar ik vraag me af waarom de minder begaafde sprekers nooit een beroep krijgen en de begaafde sprekers veel beroepen worden.
Waar luister je dan naar, vraag ik mij af?
Het gaat er toch om als Gods Woord zuiver en goed gebracht wordt en niet als een predikant boeiend kan preken. Tuurlijk is dat fijner, maar het is wel fout als dat de reden is om zo'n predikant te beroepen terwijl er kandidaten en predikant(en) zijn die sinds 1 mei 2004 beroepbaar zijn of zonder gemeente zitten, en die ook Gods Woord volledig preken.
[Aangepast op 27/9/05 door Matthijs]
Liever Turks dan Paaps
Boeiend, daar zijn dus ook verschillen van mening over, maar dat wist ik al. Wil mijn afwijkende visie toch even vermelden. Heel geleerd, maar daarom misschien wel, totaal niet het stijl preek waarvan ik hou.Oorspronkelijk gepost door MatthijsWaarom aparte reactie?Oorspronkelijk gepost door PimBeetje aparte reactie, Matthijs. Die mensen hebben groot gelijk als ze ds Van Vlastuin beroepen.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Dit constateer ik. En ik ben vast niet de enige.
Ds. Vlastuin heeft al weet ik niet hoeveel beroepen gehad in de HHK.
Tuurlijk mogen ze van mij hem beroepen, maar ik vraag me af waarom de minder begaafde sprekers nooit een beroep krijgen en de begaafde sprekers veel beroepen worden.
Waar luister je dan naar, vraag ik mij af?
Het gaat er toch om als Gods Woord zuiver en goed gebracht wordt en niet als een predikant boeiend kan preken. Tuurlijk is dat fijner, maar het is wel fout als dat de reden is om zo'n predikant te beroepen terwijl er kandidaten en predikant(en) zijn die sinds 1 mei 2004 beroepbaar zijn of zonder gemeente zitten, en die ook Gods Woord volledig preken.
[Aangepast op 27/9/05 door Matthijs]
Maar inderdaad, daar gaat het helemaal niet om.
Maar het beroepingswerk in de HHK snap ik ook niet, nu noemt Mathijs, ds. Meuleman, maar er zijn meer namen, Bijvoorbeeld kandidaten, maar ik denk dat we die niet moeten noemen, daarom geen namen van mijn kant. Maar wel dezelfde vraag: Er zijn genoeg andere om te beroepen, waarom die niet? Waarom een dominee die zich half met lesgeven bezig houdt. Ik begrijp het ook niet, Mathijs ik kan je volgen
Ik kan het op het forum niet meer terugvinden, maar heel in het begin van de HHK heb ik me hier al wel eens afgevraagd waarom gemeenten dominees met een gemeente beroepen en niet degenen die hun gemeente zijn kwijtgeraakt of beroepbare kandidaten.
Natuurlijk zou ik ook graag ds. Van Vlastuin als predikant hebben, maar ik kan me zo voorstellen dat bepaalde dominees best een steek in hun hart voelen als ze wéér niet beroepen worden.
Dus ik begrijp Matthijs' reactie wel.
Natuurlijk zou ik ook graag ds. Van Vlastuin als predikant hebben, maar ik kan me zo voorstellen dat bepaalde dominees best een steek in hun hart voelen als ze wéér niet beroepen worden.
Dus ik begrijp Matthijs' reactie wel.
het is ook een oproep van de HHK synode om juist candidaten te beroepen of dominees die geen gemeente hebben en niet alleen de kopstukken van de kerk.
Maar ja, laten we maar eerlijk zijn we horen vaak och elke week een goede dominee met veel talent dan dat we iemand horen met minder talent.
Het deugt niet maar de praktijk wijst het wel uit.
Maar ja, laten we maar eerlijk zijn we horen vaak och elke week een goede dominee met veel talent dan dat we iemand horen met minder talent.
Het deugt niet maar de praktijk wijst het wel uit.
- ndonselaar
- Contacteer:
Het is een 'tere' materie, zoals ds. v.d. Bas onlangs schreef in het Hervormd Kerkblad.
Misschien hoort het er allemaal bij. Toch denk ik dat een gemeente moet beseffen dat het niet om de predikant gaat, maar om het Woord van God.
Misschien hoort het er allemaal bij. Toch denk ik dat een gemeente moet beseffen dat het niet om de predikant gaat, maar om het Woord van God.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Inderdaad Matthijs er zijn maarliefst drie goede candidaten beroepbaar.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik wil ze het niet verbieden dat ze op van Vlastuin mogen beroepen hoor.Oorspronkelijk gepost door AndreInderdaad Matthijs er zijn maarliefst drie goede candidaten beroepbaar.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik hoop voor Urk dat hij het mag aannemen. 'k Zou 'm ook wel als predikant willen hebben.
Het liefst zou ik zien dat de 2 HHK gemeenten met elkaar zouden fuseren, maar dat is blijkbaar niet mogelijk vanwege leerverschillen (??).
Liever Turks dan Paaps
Ik denk het ook.Oorspronkelijk gepost door MatthijsIk wil ze het niet verbieden dat ze op van Vlastuin mogen beroepen hoor.Oorspronkelijk gepost door AndreInderdaad Matthijs er zijn maarliefst drie goede candidaten beroepbaar.Oorspronkelijk gepost door Matthijs
Ik hoop voor Urk dat hij het mag aannemen. 'k Zou 'm ook wel als predikant willen hebben.
Het liefst zou ik zien dat de 2 HHK gemeenten met elkaar zouden fuseren, maar dat is blijkbaar niet mogelijk vanwege leerverschillen (??).
Beste mensen, laten we wel zorgvuldig blijven: Ds. de (!) Boer is predikant binnend e HNHK (dus niet PKN) - het klopt dat het als predikant in het leger dient en in Grafhorst woont - maar over dat beroep kan ik niets zinnigs zeggen.HHKtE schreef:Op Gereformeerd Gezind staat te lezen dat HNHK te Urk weer heeft beroepen(Urk-Pnielkerk),tw Ds.J.den Boer PKN legerpredikant te Grafhorst.Verder staat er vermeld dat hij het ookal heeft aangenomen.Het is het tweede beroep op Ds.J.den Boer sinds 1 Mei 2004.
eenheid in het noodzakelijke, vrijheid in het niet-noodzakelijke en liefde in alles