Godsbeeld.

uitgeworpen

Godsbeeld.

Bericht door uitgeworpen »

Hoe krijg je een bijbels Godsbeeld?
Wat is een bijbels Godsbeeld eigenlijk?
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
refo

Bericht door refo »

--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
uitgeworpen

Bericht door uitgeworpen »

oké...verwijderen maar weer.
Het gebed is de gouden sleutel die de poort der genade kan openen.
jvdg

Bericht door jvdg »

uitgeworpen schreef:oké...verwijderen maar weer.
Nee, niet wat mij betreft.

De gestelde vragen zijn m.i. directer.

Gelet op het verloop van de door refo aangehaalde reeds eerder geopende topic, doet mij denken dat het onderwerp niet ten volle is besproken, en dat dit wat mij betreft weer opnieuw aandacht krijgt.
Marco

Re: Godsbeeld.

Bericht door Marco »

uitgeworpen schreef:Hoe krijg je een bijbels Godsbeeld?
Wat is een bijbels Godsbeeld eigenlijk?
Moeilijke vragen. Wat is überhaupt een Godsbeeld (bijbels of niet)? Kan dat wel? Want wat voor beeld je van God 'maakt', het is altijd te klein. Vandaar het tweede gebod. Je zou kunnen stellen dat het tweede gebod het hebben van een godsbeeld verbiedt.

Toch: Om een bijbels Godsbeeld te krijgen moet je de Bijbel bestuderen. Een open deur, wellicht, maar wel één die ingetrapt moet worden. En bid om de Geest bij het verstaan en durven geloven van wat je leest.

Allemaal schoten voor open doel, toch wel. Je vraag zit misschien meer in de tegenstelling liefde-verterend vuur.

Besef dat God liefde is voor wie Hij liefheeft. Hij is een verterend vuur voor wie Hij niet liefheeft. En zeker voor wie Hij veel gegeven heeft maar wie zich bewust hebben afgewend (maar kijk uit om daarover te oordelen!).
De fout die velen maken is deze twee aspecten tegen elkaar uit te spelen. Door de nadruk op één van de twee te leggen. Dan is God een sullige lieverd of juist een enorme boeman. Dan krijg je pas echt een af-godsbeeld.

(en ja.. eigenlijk nog steeds open deuren...)
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Je krijgt een bijbels Godsbeeld door geen dogmatische uitspraken te doen over het karakter van God. De bijbel toont ons een God met een karakter die we ergens ingewikkeld vinden en dat we proberen te vereenvoudigen, maar waardoor alles nog ingewikkelder wordt.

God's karakter die je bevindelijk ervaart of zult gaan ervaren is de God die Israël naar Kanaän leidt. Hij geeft vrede, zegen en genade. Jij bent daar precies een seconde dankbaar voor, valt in zonde, God kastijdt je, jij verootmoedigd je en Hij geeft vrede, zegen en genade en jij maakt het lusje weer op dezelfde manier af. Maar God de Vader is ook de vader van de verloren zoon, de koning van het bruiloftsfeest, de goede maar strenge landman en al die gelijkenissen van Jezus Zijn Zoon die wat vertellen over God de Vader. Ook door het bestuderen van het leven van Jezus zal je Godsbeeld verdiept worden. Jezus zegt zelf dat als jij Hem kent, dat jij dan ook de Vader gezien hebt.
Een kwestie dus van veel bijbellezen en bidden.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ik mis een belangrijk ding Marco. Je hebt het over in de Bijbel kijken... maar dat kan concreter. Want eigenlijk is het antwoord heel simpel.

Het Woord was bij God en het Woord was God. Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond. Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die heeft hem doen kennen. Zoals Hij zelf zegt als zijn discipelen vragen: Toon ons de Vader:

Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij. 7 Als jullie mij kennen zullen jullie ook mijn Vader kennen, en vanaf nu kennen jullie hem, want jullie hebben hem zelf gezien.’ 8 Daarop zei Filippus: ‘Laat ons de Vader zien, Heer, meer verlangen we niet.’ 9 Jezus zei: ‘Ik ben nu al zo lang bij jullie, en nog ken je me niet, Filippus? Wie mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Waarom vraag je dan om de Vader te mogen zien? 10 Geloof je niet dat ik in de Vader ben en dat de Vader in mij is? Ik spreek niet namens mezelf als ik tegen jullie spreek, maar de Vader die in mij blijft, doet zijn werk door mij. 11 Geloof me: ik ben in de Vader en de Vader is in mij. Als je mij niet gelooft, geloof het dan om wat hij doet. 12 Waarachtig, ik verzeker jullie: wie op mij vertrouwt zal hetzelfde doen als ik, en zelfs meer dan dat, ik ga immers naar de Vader. 13 En wat jullie dan in mijn naam vragen, dat zal ik doen, zodat door de Zoon de grootheid van de Vader zichtbaar wordt. (Joh 14)

God heeft zelf op aarde geleefd. Als je een goed Godsbeeld wil krijgen moet je heel eenvoudig naar Hem kijken. Er staan 4 evangelien in de Bijbel over Hem. Genoeg stof om aan je Godsbeeld te werken. En je hoeft nooit bang te zijn dat je dan een verkeerd Godsbeeld krijgt. Kijk naar Jezus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lizzy

Bericht door Lizzy »

God is volmaakt in alles.....
Kunnen wij ons daar een beeld van vormen vraag ik me af.

Wij zijn daar te beperkt voor.
Eerlijk gezegd is dit voor mij een moeilijk punt.
Wat voor beeld heb ik als ik aan God denk.

Ledeboer zegt in zijn vragenboekje..

Wie is God?
Een allervolmaakste Geest.

Dat heb ik als kind van 8 jaar geleerd.......ik snapte er niets van en nu nog niet.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Marnix

Bericht door Marnix »

Lizzy schreef:God is volmaakt in alles.....

Wie is God?

Dat heb ik als kind van 8 jaar geleerd.......ik snapte er niets van en nu nog niet.
Over je vraag of we een beeld van Hem kunnen vormen:

Ja, dat kunnen we... door naar Jezus te kijken. Hij leefde volmaakt hier op aarde en daar is heel veel over opgetekend. Wie Hem heeft gezien heeft de Vader gezien. Alleen zal ons beeld nooit compleet zijn. Als dat zo zou zijn zouden we niks meer kunnen leren over Hem. Je beeld is dus nooit compleet, je leert er elke keer weer bij, gaat steeds meer ontdekken. Dus dat we er geen compleet (volmaakt) beeld van kunnen vormen klopt.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Marnix schreef:

Wie is God?

Ja, dat kunnen we... door naar Jezus te kijken. Hij leefde volmaakt hier op aarde en daar is heel veel over opgetekend. Wie Hem heeft gezien heeft de Vader gezien. Alleen zal ons beeld nooit compleet zijn. Als dat zo zou zijn zouden we niks meer kunnen leren over Hem. Je beeld is dus nooit compleet, je leert er elke keer weer bij, gaat steeds meer ontdekken. Dus dat we er geen compleet (volmaakt) beeld van kunnen vormen klopt.
Snap ik maar God is geen mens.
Hij is wel als mens op aarde geweest.

Afbeelding
Marnix

Bericht door Marnix »

Lizzy schreef:
Marnix schreef:

Wie is God?

Snap ik maar God is geen mens.
Hij is wel als mens op aarde geweest.
Jezus is God en Hij werd mens. Dus God was een mens. En tegelijkertijd God. Daarom kunnen we door Hem de Vader leren kennen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Interessant is dat wij mensen oorspronkelijk naar Gods beeld zijn gemaakt.
Marnix

Bericht door Marnix »

Jammer dat we niet zoveel weten over Adam en Eva in het paradijs. Anders zouden we daardoor dus ook wat van God kunnen zien.
Lizzy

Bericht door Lizzy »

Marnix schreef:Jammer dat we niet zoveel weten over Adam en Eva in het paradijs. Anders zouden we daardoor dus ook wat van God kunnen zien.
Moet je dat letterlijk nemen denk je?
Ik denk dat we dan te menselijk van God denken.

Afbeelding
Jongere

Bericht door Jongere »

Lizzy schreef:
Marnix schreef:Jammer dat we niet zoveel weten over Adam en Eva in het paradijs. Anders zouden we daardoor dus ook wat van God kunnen zien.
Moet je dat letterlijk nemen denk je?
Ik denk dat we dan te menselijk van God denken.
Volgens mij is het niet mogelijk om niet menselijk van God te denken. We zitten nu eenmaal in een menselijk kader en hoe we ook ons best doen met 'Wezen' en 'Geest', het blijven menselijke begrippen die niet stroken met onze waarnemingen.
De vraag is of het zo erg is om menselijk over God te denken. De bijbel levert zelf vrij veel menselijke beelden van God; denk aan het noemen van lichaamsdelen, berouw etc.
Plaats reactie