Amish,.....en vergeving

jvdg

Amish,.....en vergeving

Bericht door jvdg »

De vergevingsgezindheid van de amish

APELDOORN - De houding van de amish na de moordpartij op een school in het Amerikaanse plaatsje Nickel Mines toont aan dat er geen isgelijkteken gezet kan worden tussen godsdienst en geweld. Dat poneert Donald Kraybill in een publicatie die begin volgende maand verschijnt. „Elk mens zou in toorn en wraakzucht ontsteken als zijn kind was vermoord. De amish niet. Ze schenken de moordenaar vergeving. Het is ongelofelijk, maar ze menen het oprecht.”

Ruim een jaar na de dramatische gebeurtenissen in het dorpje in Pennsylvania kan de Amerikaanse hoogleraar en kenner van de amishgemeenschap er nog niet over uit. „De nationale verbijstering over de schietpartij waarbij vijf kinderen om het leven kwamen en er vijf zwaargewond raakten, maakte binnen enkele dagen plaats voor verbazing over het feit dat de amish, de getroffen ouders incluis, de moordenaar en zijn familie vergeving schonken. Dat kon niet waar zijn, was het algemene gevoelen. Maar het wás waar en het was oprecht. Vergevingsgezindheid is voor de amish geen goedkope pr, maar een wezenlijk onderdeel van hun overtuiging.”

Kraybill vindt dat daarmee is gelogenstraft dat strenge christelijke gelovigen ten principale even gewelddadig zijn als fundamentalistische moslims. „Het tegendeel is waar. Bewezen is dat men vanuit een christelijke levensovertuiging oprecht en overtuigend vergevingsgezind kan zijn bij de ergste dingen waarbij elk ander mens overmand dreigt te worden met wraakgevoelens. Dat is de les van Nickel Mines”.

In zijn boek ”Amish Grace: How Forgiveness Transcended Tragedy” probeert Kraybill te achterhalen wat de bron is van de vergevingsgezindheid van de amish. Uiteindelijk is die volgens hem terug te voeren op het Bijbels gebod om je vijanden lief te hebben, degenen die je vervloeken te zegenen, wel te doen aan hen die je haten en voor hen te bidden, zoals dat in Bergrede wordt gezegd.

„Dat gaat heel ver. In de westerse cultuur wordt vergeving geschonken na (af)betaling. Dan is de schuld vereffend. Voor een amish is het devies: ”vergeven en vergeten”, of nog beter: ”vergeten en vergeven”.” Kraybill wijst erop dat de amish nauwelijks een dogmatische leer kennen. „Het gaat hen om praktisch christendom. Ze willen leven zoals Christus bevolen en voorgeleefd heeft. Vergeving is daarin een centraal begrip.”

Daarnaast wijst de Amerikaanse hoogleraar op de eigen geschiedenis van de amish, die van de Reformatie tot de emigratie naar Amerika getekend is door vervolging en verdrukking. „De vele martelaren van wie het leven is beschreven in hun vuistdikke martelarenboek, baden niet om wraak, maar juist om vergeving voor hun beulen. Zoals Christus aan het kruis deed.”

Niet twisten
Dat heeft volgens de hoogleraar een stempel gezet op deze gemeenschap. Vooral ook omdat aan de kinderen deze martelaarsgeschiedenissen nog steeds worden voorgelezen.

Kraybill: „Amish houden zich niet bezig met de vraag waarom God het kwade zendt. Ze weten van hun zondigheid en Gods toorn daarover. En ze hebben een rotsvast vertrouwen dat God hun leven bestuurt. Hij weet wat goed voor hen is. Ze twisten niet met God. Vaak wordt Job geciteerd: „Zou ik het goede van God ontvangen en het kwade niet?” Dat willen leven uit Gods hand en onder Zijn leiding is voor hen ook een belangrijke reden om zich niet te verzekeren.”

Dat alles neemt niet weg dat amish wel degelijk hun verdriet kennen. Nabestaanden van de schietpartij in Nickel Mines lijden daar volgens Kraybill tot op de dag van vandaag aan. „Het leed is groot, ook al storten ze weinig tranen. Want ook in het uiten van verdriet wil een amish matigheid betrachten. Zoals ze met alles matig willen zijn.”

Toorn en wraakgevoelens worden onderdrukt, want de Heere Jezus heeft gezegd dat wanneer mensen elkaar niet vergeven, de hemelse Vader ook niet mensen vergeving kan schenken (Mattheüs 6:15). Een van de ouders van een omgekomen kind zei tegen de hoogleraar: „Ik huil elke dag om Robert, maar ik heb ook elke dag verdriet over zijn moordenaar. Het is intriest dat deze man zichzelf het leven heeft benomen.”

De vergevingsgezindheid jegens de moordenaar is des te opvallender omdat amish weinig clementie lijken te hebben met amish die de regels van de gemeenschap overtreden. Wanneer een orthodoxe amish een auto koopt, of wanneer een amishmeisje in de armen van een jongen valt die niet tot de kring behoort, worden zij uitgesloten. Zelfs gedoopte jongvolwassenen die nog thuis wonen, moeten apart eten als ze zich aan de wereld hebben overgegeven. Iedereen mijdt hen. Hoe valt dat te rijmen met de vergevingsgezindheid van de mensen in Nickel Mines?

Amish maken onderscheid tussen vergeving en pardon. Vergeving schenken zij aan mensen buiten hun eigen gemeenschap die fouten of misdaden hebben begaan. Pardon wordt geboden aan geloofsgenoten. Vergeving gaat zonder de eis van boete en berouw gepaard, bij pardon wordt dat wel verlangd.

De achtergrond van dit verschil is het scherpe onderscheid dat amish maken tussen het gezag van de overheid over het volk en het gezag van de kerk over haar eigen leden. Wanneer kerkleden zich komen te ontgaan, is het aan de gemeente en de ambtsdragers om daartegen maatregelen te nemen. De (gedoopte) leden hebben zich met hun doopbelofte vrijwillig gebonden aan de regels van de Bijbel en de gemeente. Wanneer ze die overtreden, mogen geloofsgenoten geen gemeenschap met hen hebben. Door hen te mijden, en zo nodig uit te sluiten -dus hen kerkelijk te straffen- moet worden geprobeerd hen te overtuigen van de ernst van hun overtreding en hen weer terug te brengen binnen de gemeenschap.

Geen wraak
„Met hen te schuwen maken we duidelijk dat zij zichzelf buiten de gemeenschap hebben geplaatst. Voor ouders is het heel bitter als ze dit hun eigen kind moeten aandoen,” zegt een amishleider. „Maar uiteindelijk is die aanpak gericht op het behoud van mensen. Het gaat dus niet om wraak.”

Buitenstaanders vallen niet onder het toezicht van de gemeenten. „Als zij de fout ingaan, kunnen we daar niets aan doen,” stelt een bisschop uit Goshen (VS). „Zij vallen onder het toezicht van de staat. Die moet hen tot de orde roepen. Wij zijn tot niets anders geroepen dan deze mensen te vergeven.”

Kraybill wijst er wel op dat amish daarmee niet zeggen dat misdadigers ongestraft verder mogen leven. „Overtredingen hebben ook in de opvatting van de amish consequenties. Maar zelf onthouden ze zich van een oordeel.”

BRON: RD

Als ik dit lees word ik jaloers.

Wat beweegt deze mensen?

Kunnen we verwijzen naar een "Reformatorische Traditie"?
Hendrikus

Re: Amish,.....en vergeving

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Kunnen we verwijzen naar een "Reformatorische Traditie"?
Nee.
Althans: het begrip "reformatorische traditie" wordt in de praktijk meestal ingevuld met uiterlijkheden als een krampachtig vasthouden aan statenvertaling, psalmen op hele noten, zwarte kleren. met grote hoeden en dikke auto's. Niet met bewogenheid met onkerkelijke naaste of met vergevingsgezindheid, met liefde en betrokkenheid.
jvdg

Bericht door jvdg »

Hendrikus schreef:
Nee.
Althans: het begrip "reformatorische traditie" wordt in de praktijk meestal ingevuld met uiterlijkheden als een krampachtig vasthouden aan statenvertaling, psalmen op hele noten, zwarte kleren. met grote hoeden en dikke auto's. Niet met bewogenheid met onkerkelijke naaste of met vergevingsgezindheid, met liefde en betrokkenheid.
Ik denk, dat je gevoelsmatig de Amish verkeerd inschat.

Van jouw betoog houdt alleen de kritiek op grote hoeden stand.
Die "dikke auto's, de hele noten and so on, zijn geen onderwerp van kritiek, aangezien ze niet des Amish' zijn.

Naar mijn gevoelen wensen de Amish oprecht naar Zijn geboden te leven.

Hoe farizeïstisch het ook moge lijken.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

jvdg schreef:Ik denk, dat je gevoelsmatig de Amish verkeerd inschat.
Ik schat de Amish helemaal niet in.
Ik ga in op jouw opmerking over een reformatorische traditie.
En daar valt wel iets op af te dingen...
memento

Bericht door memento »

Absoluut niet. De Amish zijn 'wederdopers', waar de Reformatoren zo tegen gewaarschuwd hebben.

In de leer zijn ze erg remonstrants; iedereen die zich laat dopen (waar de nodige sociale drang bij komt kijken) is per definitie een gelovige. Wedergeboorte en bekering zijn termen die men niet kent in de reformatorische betekenis

Het geloof bestaat vooral uit het doen wat de kerk gebied. Veel van die wetten zijn in de verste verte niet terug te voeren op de Schrift; men claimt ook niet dat de regels Schriftuurlijk zijn. Wie maar lichtelijk van deze regels afwijkt (bv een keer in een auto rijdt) wordt uitgestoten uit de gemeenschap totdat hij zich heeft bekeerd. Dit uitsluiten uit de gemeenschap gaat echt ziekelijk ver: tot het uitsluiten van iemand van de maaltijd, het niet meer in één bed slapen van man en vrouw, het niet meer onder ogen komen van man/vrouw/kind, etc.

De Amish zijn een sekte, en alhoewel hun vergevingsgezindheid aan te prijzen is, moeten wij hun leer en leven, in overeenstemming met de Reformatoren, verwerpen.

PS> Voor wat korte achtergrond info over de Amish: http://en.wikipedia.org/wiki/Amish
Laatst gewijzigd door memento op 25 okt 2007, 00:11, 1 keer totaal gewijzigd.
refo

Bericht door refo »

Hendrikus schreef:
Nee.
Je hebt gelijk. Ik heb eens geopperd aan de hand van een gelijkenis dat 'wie niet vergeeft, niet vergeven is'. Het was de gelijkenis van de man die 100 penningen terug wilde, terwijl hem zoeven 10000 talenten waren kwijtgescholden. Want zo ligt het wel: wil je een hemelhoge schuld kwijtgescholden hebben, dan is een schuld van een ander aan jou te verwaarlozen.

Tot mijn verbazing kwam er een heel betoog van degelijke forummers dat dat niet opging. De schuldenaar moest eerst vergeving VRAGEN voor hij het kon KRIJGEN. Want dat was pas Bijbels. Volstrekt in tegenspraak met de gelijkenis. De verhouding van de twee schulden (mens-God en mens-ander mens) is ongeveer oneindig staat tot nul. Wat ook de schuld mag zijn. Wat ook de schuld mag zijn. Wat ook de schuld mag zijn.

Een vergevingstraditie kennen we dus m.i. nog niet, nee.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Andre

Bericht door Andre »

Inhoudelijk kan ik heel wat van ze leren.

Maar ik weet van een meisje uit Canada, een Amishmeisje, die door de Heere bekeerd werd, verstoten werd uit haar leefgemeenschap.
Rens

Bericht door Rens »

Ik ben in wezen niet haatdragend, maar hetgeen de Amish ons hier voorzetten......................ik vrees dat ik daar totáál niet aan kan tippen.

Vergeven kan ik wel, maar het daaraanverbonden "vergeten", nee, dat kan ik niet opbrengen. Woorden die gesproken zijn jegens mijn persoon in zwaar negatieve vorm, die zullen voor altijd blijven hangen in mijn geheugen.

ik wilde dat ik dat zélf kon veranderen, maar helaas kan ik dat als simpel mens niet.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
MariaW

Bericht door MariaW »

Rens schreef:Ik ben in wezen niet haatdragend, maar hetgeen de Amish ons hier voorzetten......................ik vrees dat ik daar totáál niet aan kan tippen.

Vergeven kan ik wel, maar het daaraanverbonden "vergeten", nee, dat kan ik niet opbrengen. Woorden die gesproken zijn jegens mijn persoon in zwaar negatieve vorm, die zullen voor altijd blijven hangen in mijn geheugen.

ik wilde dat ik dat zélf kon veranderen, maar helaas kan ik dat als simpel mens niet.
Weet dat de Heere ook die 'onreine' gedachten wil uitwissen door Zijn bloed! God kan ook je gedachten reinigen!
Marnix

Bericht door Marnix »

memento schreef:
Absoluut niet. De Amish zijn 'wederdopers', waar de Reformatoren zo tegen gewaarschuwd hebben.

In de leer zijn ze erg remonstrants; iedereen die zich laat dopen (waar de nodige sociale drang bij komt kijken) is per definitie een gelovige. Wedergeboorte en bekering zijn termen die men niet kent in de reformatorische betekenis

Het geloof bestaat vooral uit het doen wat de kerk gebied. Veel van die wetten zijn in de verste verte niet terug te voeren op de Schrift; men claimt ook niet dat de regels Schriftuurlijk zijn. Wie maar lichtelijk van deze regels afwijkt (bv een keer in een auto rijdt) wordt uitgestoten uit de gemeenschap totdat hij zich heeft bekeerd. Dit uitsluiten uit de gemeenschap gaat echt ziekelijk ver: tot het uitsluiten van iemand van de maaltijd, het niet meer in één bed slapen van man en vrouw, het niet meer onder ogen komen van man/vrouw/kind, etc.

De Amish zijn een sekte, en alhoewel hun vergevingsgezindheid aan te prijzen is, moeten wij hun leer en leven, in overeenstemming met de Reformatoren, verwerpen.

PS> Voor wat korte achtergrond info over de Amish: http://en.wikipedia.org/wiki/Amish
Denk bijvoorbeeld ook aan Rumspringa. Lijkt me ook niet echt een christelijk iets. Mensen een poos in de wereld loslaten en alle ruimte geven zodat ze vervolgens een goede keuze tussen goed en kwaad kunnen maken.

En dat rijden met paard en wagen lijkt me ook niks...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ach, ze mogen geen telefoon in huis hebben dus kwam die in de schuur. Toen had iedereen telefoon, totdat de kerkleiding verbood om de telefoon in de schuur te hebben.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Marnix schreef:Denk bijvoorbeeld ook aan Rumspringa. Lijkt me ook niet echt een christelijk iets. Mensen een poos in de wereld loslaten en alle ruimte geven zodat ze vervolgens een goede keuze tussen goed en kwaad kunnen maken.

En dat rijden met paard en wagen lijkt me ook niks...
De Gereformeerde gezindte kent toch ook een soort Rumspringa? In je jeugd feesten als een beest en de ouders hebben zoiets van: wacht maar totdat ie getrouwt is, dan komt alles wel op zijn pootjes terecht.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Qua uiterlijkheden vertonen Reformatorische gezindten en de Amish wel overeenkomsten dus. Met name op het gebruik van moderne (communicatie)middelen. In theologisch opzicht is er veel verschil. Hier betreft het het oude opdeling van protestanten in wederdopers en reformatorici (kan geen betere term bedenken) uit de 16de eeuw.

[font=Arial]Desalniettemin is hun vergevingsgezindheid volgenswaardig[/font].
The Groom's still waiting at the altar
Margriet
Contacteer:

Bericht door Margriet »

Nou, ik weet niet wat zo onchristelijk aan dat Rumspringa is,niet iedereen doet dat trouwens,en de meeste die het doen gebruiken die tijd om alsnog een High School diploma te halen , een onderwijsbevoegdheid of zoiets. Uitspattingen komen maar zelden voor maar natuurlijk komen ze voor. Niets menselijks is de Amish vreemd!!
Wat de telefoon in de schuur betreft, dat hebben sommige in verband met hun bedrijfsvoering , het gaat dan meestal om een werkplaats.
Wij komen regelmatig in een Amish country store waar ik meel, kruiden en specerijen in de bulk koop. Die hebben ook telefoon en ook koelkasten (op gas) Dat is een verplichting, omdat ze ook eieren , boter en melk en zo verkopen. Ook hebben ze stromend warm en koud water en een modern toilet. Dat zijn allemaal eisen die door de overheid gesteld worden en daar mogen ze zonder meer aan voldoen.
Wat trouwens vooral opvalt bij de Amish is hun blijmoedigheid en hun tevredenheid!! Wij danken God voor wat we hebben. We hebben zoveel, wat zouden we ons druk maken om de dingen , die we niet hebben?? Dat zei een moeder van zes kleine kinderen , die niet eens een wasmachine had!!!
Maar altijd als je ze ziet , zie je een glimlach!!
Christian faith has to do less with what you know and more with whom you know, namely God and God in Christ. Rev. Martin E Marty
Marnix

Bericht door Marnix »

Margriet schreef:Nou, ik weet niet wat zo onchristelijk aan dat Rumspringa is,niet iedereen doet dat trouwens,en de meeste die het doen gebruiken die tijd om alsnog een High School diploma te halen , een onderwijsbevoegdheid of zoiets. Uitspattingen komen maar zelden voor maar natuurlijk komen ze voor. Niets menselijks is de Amish vreemd!!
Wat de telefoon in de schuur betreft, dat hebben sommige in verband met hun bedrijfsvoering , het gaat dan meestal om een werkplaats.
Wij komen regelmatig in een Amish country store waar ik meel, kruiden en specerijen in de bulk koop. Die hebben ook telefoon en ook koelkasten (op gas) Dat is een verplichting, omdat ze ook eieren , boter en melk en zo verkopen. Ook hebben ze stromend warm en koud water en een modern toilet. Dat zijn allemaal eisen die door de overheid gesteld worden en daar mogen ze zonder meer aan voldoen.
Wat trouwens vooral opvalt bij de Amish is hun blijmoedigheid en hun tevredenheid!! Wij danken God voor wat we hebben. We hebben zoveel, wat zouden we ons druk maken om de dingen , die we niet hebben?? Dat zei een moeder van zes kleine kinderen , die niet eens een wasmachine had!!!
Maar altijd als je ze ziet , zie je een glimlach!!
Dat geloof is ook zeker. Bij Rumspringa had ik vraagtekens want als je zo anders leeft en er van overtuigd bent dat dat goed is, waarom laat je dan je jongeren in de "verkeerde" wereld los om proefondervindelijk te bevinden hoe het ook kan maar hoe het niet goed zou zijn?

Van die blijdschap en tevreden zijn met veel minder dan wij vaak zijn kunnen we inderdaad een hoop leren!

Overigens zijn er verschillende stromingen binnen de Amish. Er heerst vaak een wat vertekend beeld omdat we vooral de Old Amish kennen die alle moderne dingen afwijzen, maar naast die groep is er ook een grote groep die meer met de tijd is meegegaan en niet andere vervoersmiddelen, gas, electra, stromend water etcetera afwijzen. Heb ik zojuist geleerd ;)

Hoe ze in het geloof staan, wat ze precies geloven etc. weet ik niet. Het schijnt tussen baptistisch en protestants in te zitten. Het verhaal van Andre lijkt te wijzen op een niet geloven in Jezus Christus zoals wij in Hem geloven maar ik vraag me dat soms wel af als ik andere dingen hoor en zie. Wie kan daar wat meer over vertellen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie