De man met de dorre hand

Plaats reactie
Vardefull

De man met de dorre hand

Bericht door Vardefull »

Mattheus 12: 9-13
10a En ziet, er was een mens, die een dorre hand had….
...13a Toen zeide Hij tot dien mens: Strek uw hand uit,



Toen ik dit stukje las en er wat over nadacht, bedacht ik bij mezelf, wat een genade dat deze gebeurtenis niet op de volgende manier is afgelopen:


De man echter zegt tot Hem: Het is logischerwijs onmogelijk voor mij om mijn hand uit te strekken. Daar toe ben ik niet in staat, sorry…
Opnieuw klinkt het: Strek uw hand uit!
De man aarzelt.
maar de omstanders zeggen tot hem: Je gaat toch zeker niet je hand uitstrekken? Dat kan je helemaal niet. Wie denk je wel dat je bent?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Wel een beetje Arminiaans hoor, die man kon gewoon niet anders dan zijn hand uitstrekken ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
JALP
Berichten: 551
Lid geworden op: 30 jun 2007, 21:45
Locatie: Zuid Holland

Bericht door JALP »

Hij (de Heere Jezus) sprak als machthebbende.....
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: De man met de dorre hand

Bericht door refo »

Vardefull schreef:Mattheus 12: 9-13
10a En ziet, er was een mens, die een dorre hand had….
...13a Toen zeide Hij tot dien mens: Strek uw hand uit,



Toen ik dit stukje las en er wat over nadacht, bedacht ik bij mezelf, wat een genade dat deze gebeurtenis niet op de volgende manier is afgelopen:


De man echter zegt tot Hem: Het is logischerwijs onmogelijk voor mij om mijn hand uit te strekken. Daar toe ben ik niet in staat, sorry…
Opnieuw klinkt het: Strek uw hand uit!
De man aarzelt.
maar de omstanders zeggen tot hem: Je gaat toch zeker niet je hand uitstrekken? Dat kan je helemaal niet. Wie denk je wel dat je bent?
Die man kon van alles. Alleen zijn hand wilde niet. De Heere Jezus zegt precies wat hij niet kan.

Zo ook moet de prediking zijn. Namens Jezus zegt de prediker precies datgene wat de hoorder niet kan. Geloof in Mij en wordt behouden. Hoe komen de predikers er dan in vredesnaam bij om te zeggen: dit zijn slechts woorden als de Geest er niet bijkomt? Dat hebben ze niet van hun Zender geleerd. Die heeft belooft dat Hij de Trooster zou sturen. Waarom zeggen ze dan dat Die er mogelijk niet eens is? Wat valt er dan te preken?

Achteraf kun je natuurlijk precies beschrijven wat God deed en wat er in de mens plaatsgreep en wat hij toen deed of niet deed. Maar op het moment dat Hij zegt: steek uw hand uit, zijn al dergelijke fijnslijperijen zinloos en contraproductief.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Bekende discussie. 8)
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Afgewezen schreef:Bekende discussie. 8)
Idd, ik moest gelijk denken aan de slotzin van de column van Ds Pieters in het RD van vandaag :
Ds W. Pieters schreef:Je rechteroog uitrukken, je rechterhand afkappen moet je trouwens zélf doen, nú. Stoppen met je hartstocht moet je zélf doen, nú. Je tot God wenden, tot Hem terugkeren moet je zélf doen, nú. Bid echter wel met Augustinus: „Geef wat Gij beveelt en beveel wat Gij wilt.”
Plaats reactie