Jan Wolkers

Plaats reactie
Jongere

Jan Wolkers

Bericht door Jongere »

Nu.nl schreef: AMSTERDAM - Schrijver, beeldhouwer en schilder Jan Wolkers is vrijdag op 81-jarige leeftijd overleden.

Jan Wolkers overleden

Dit heeft Onno Blom, de biograaf van Wolkers, namens de familie bevestigd. De schrijver en beeldend kunstenaar overleed om 01.30 uur in zijn slaap in zijn woning op Texel.

Hij was dinsdag uit het ziekenhuis van Den Helder ontslagen. Hij was daar opgenomen met een ontsteking aan zijn voet. Volgens Blom staat de ontsteking los van het overlijden van de kunstenaar. "Hij was wel een oude man, maar hij was niet ziek. Zijn geest was nog jong. Hij is toch onverwachts overleden."

Populair

Wolkers wordt gerekend tot de grootste schrijvers van na de Tweede Wereldoorlog. Wolkers, afkomstig uit een streng christelijk gezin, maakte in zijn werk korte metten met het orthodoxe gereformeerde milieu. Ook schreef hij openhartig over liefde, dood en seks, wat hem met name onder jongeren in de tweede helft van de vorige eeuw grote populariteit bezorgde.

Verschillende van zijn boeken, waaronder Turks Fruit en Kort Amerikaans zijn verfilmd. Momenteel vinden opnames plaats van een filmversie van Wolkers' boekenweekgeschenk Zomerhitte (2005), onder regie van Monique van de Ven, die in Turks Fruit naast Rutger Hauer de hoofdrol speelde.

Beeldend kunstenaar

Wolkers was naast zijn schrijverschap actief als beeldend kunstenaar. Hij ontwierp onder meer het Auschwitzmonument in het Amsterdamse Wertheimpark, en een monument voor Rembrandt voor het station in Leiden.

Zijn beelden kwamen de laatste jaren regelmatig in het nieuws, omdat ze ten prooi waren gevallen aan vandalisme.
Langzaamaan sluit een tijdperk af; na Reve is nu ook Wolkers overleden. Wat vindt u van de boeken van Wolkers, of heeft u ze nooit gelezen? Was het een goede schrijver?
De boeken die ik heb gelezen van hem konden me nooit zo boeien, sterker nog, ze stonden me behoorlijk tegen.
Auto

Re: Jan Wolkers

Bericht door Auto »

Jongere schreef:[

Langzaamaan sluit een tijdperk af; na Reve is nu ook Wolkers overleden. Wat vindt u van de boeken van Wolkers, of heeft u ze nooit gelezen? Was het een goede schrijver?
De boeken die ik heb gelezen van hem konden me nooit zo boeien, sterker nog, ze stonden me behoorlijk tegen.
Ik moest denken aan mijn examen op de MEAO waar ik werd uitgedaagd door de lerares Nederlands om vanwege mijn Christelijke achtergrond boeken van Reve en Wolkers te lezen. 2 boeken van andere schrijvers en 2 dan van Reve en Wolkers. Omdat ik er duidelijk in was moest ik dan maar met argumenten aangeven waarom ik dan tegen zulke schrijvers was.

Tja en toen ik het inleverde met een groot aantal bladzijden over wat hun levensloop was geweest en wat ze allemaal gedaan hadden en dan een kleine pagina over het boek zelf. Met daarin aangegeven tot hoever ik kon komen en waarom ik afgehaakt was vanwege de schuttingtaal, de vloeken etc. Toen moest ze wel glimlachen omdat ik wel veel tijd aan de persoon had besteed en dan nog met argumenten aantonen obv de eerste bladzijden op een nette manier een boek af te schrijven. Ze kon het waarderen, want ik was de eerste van alle christelijke leerlingen die het in die 3 jaartot het einde had volgehouden met die kritiek.

En toen schaamde ik mij toch wel een beetje (omdat op de muur stond dat het nog steeds een Christelijke MEAO was) en dat er niet meer geweest waren.
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

Ik heb Wolkers en Reve nooit gelezen en zal het ook nooit doen. Die thema's interesseren me niet. Het gaat vooral over 'schoppen naar de kerk en de christenen'. En dat voornamelijk om zich af te zetten tegen hun jeugd.

Door hun boeken is er een verkeerd en eenzijdig beeld ontstaan van de christen in het algemeen en de gereformeerde gezindten in het bijzonder.
The Groom's still waiting at the altar
Ma Vis

Bericht door Ma Vis »

Het enige wat ik heb gelezen is Turks fruit.
Jaaaaaren geleden, op aandringen van een huisgenoot.
Want het zou zo geweldig zijn.
De enige woorden die nog bij me opkomen zijn 'walging' en 'niveauloos'.
Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik er inhoudelijk niets meer van weet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb ooit een boek gelezen van Reve (voor school) en weet nog dit ik dit boek uiterst walgelijk vond. Wolkers heb ik niet gelezen en heb er eigenlijk ook geen behoefte aan.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Wel eens hap snap de boeken doorgebladerd van Reve en Wolkers.
Ik begrijp niet wat deze mensen een GROOT SCHRIJVER maakt?!?
Als je dus maar gore viezigheid schrijft, ben je een groot schrijver?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
refo

Bericht door refo »

Mijn leraar Nederlands op het (niet zo erg) Christelijk Lyceum in Gouda zei het al toen de boeken verschenen: Wolkers is een schrijver van niks. Hij is modieus omdat hij zo tegen de gevestigde orde ingaat. Maar niveau heeft hij niet. Hoefde dus ook niets van hem te lezen. Dat was sowieso niet verplicht. Als je maar x aantal boeken van na WOII op je lijst had staan. Keus genoeg.

Van Reve heb ik ooit klassikaal 'Tien vrolijke verhalen' gelezen. Was niet echt vrolijk. Wat ik me ervan herinner waren de verhalen wel goed geschreven, maar de thema's erg weinig vrolijk.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Heb van Reve 'De avonden' gelezen, een maf boek.
Wolkers ken ik alleen maar uit citaten. Ik had het boekenweekgeschenk van hem nog wel willen lezen, maar dat was er niet meer. Hij ontbreekt dus in het rijtje.
Jongere

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Heb van Reve 'De avonden' gelezen, een maf boek.
Wolkers ken ik alleen maar uit citaten. Ik had het boekenweekgeschenk van hem nog wel willen lezen, maar dat was er niet meer. Hij ontbreekt dus in het rijtje.
Doe geen moeite om het boekenweekgeschenk alsnog te lezen. Hoewel.. hij presteert het wel om alle 'thema's' uit zijn boeken opnieuw in één verhaaltje te stoppen.
BJD

Bericht door BJD »

Opvallend,
dat de 'grote' schrijvers als
Jan Wolkers, Maarten het Hart, Jan Siebeling een ortodox christelijke achtergrond hebben..
geledu

Bericht door geledu »

BJD schreef:Opvallend,
dat de 'grote' schrijvers als
Jan Wolkers, Maarten het Hart, Jan Siebeling een ortodox christelijke achtergrond hebben..
Het geeft waarschijnlijk veel herkenning in een geseculariseerd land als Nederland.
Veel lezers van deze boeken hebben van vroeger uit dezelfde christelijke achtergrond.
cosmo

Bericht door cosmo »

Het was een groot kunstenaar, maar een slecht schrijver. Ik heb Turks Fruit en Kort Amerikaans gelezen, maar dat kon mij niet bekoren.

Zijn sculpturen, tekeningen en schilderijen zijn daartentegen wel een genot voor ogen.
Plaats reactie