Bijbelse prediking
-
Ik heb totaal geen definitie gegeven van wat ik prediking noem, dus jouw kwalificatie 'gedrochtsel' is voorbarig. Ik heb mijn uitspraken gedaan om te ageren tegen mensen die altijd een dominee, preek of tekst voor hun karretje spannen om zichzelf vrij te pleiten/ of hun gelijk proberen te halen ipv eens gewoon te zeggen : sorry,ik ben fout geweest.
By the way, het klopt iig wel dat wat ik gereformeerde leer en prediking noem, totaal verschillend is van wat jij daarover zegt.
By the way, het klopt iig wel dat wat ik gereformeerde leer en prediking noem, totaal verschillend is van wat jij daarover zegt.
Dan ben ik wel benieuwd wat je hier precies mee bedoeld.entiteitxx schreef:maar het gaat er uiteindelijk om dat je eens een preek of een tekst meekrijgt die tegen je gaat getuigen.
Ik denk dat ik je begrijp, maar is het niet zo dat het nog belangrijker is dat je meekrijgt, dat er uit genade Iemand Borg voor je wil en kan staan ?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Heb je Bijbelse onderbouwing voor jouw stelling?entiteitxx schreef:By the way, het klopt iig wel dat wat ik gereformeerde leer en prediking noem, totaal verschillend is van wat jij daarover zegt.
Zoals Rom 1:16:
16 Want ik schaam mij des Evangelies van Christus niet;30) want het is een kracht Gods tot zaligheid31) een iegelijk, die gelooft, eerst den Jood,32) en ook den Griek.
17 Want de rechtvaardigheid Gods33) wordt in hetzelve geopenbaard uit geloof tot geloof;34) gelijk geschreven is: Maar de rechtvaardige35) zal uit het geloof leven.
Dus 1 Kor. 1:18:31) een kracht Gods tot zaligheid
Dat is, een krachtig middel van God daartoe verordineerd, gelijk 1 Cor. 1:18.
Of Christus zelf:18 Want het woord des40) kruises is wel dengenen, die verloren gaan, dwaasheid;41) maar ons, die behouden worden, is het een kracht Gods;
Joh 10:27:
en Joh 10:16:26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn19) schapen, gelijk20) Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.21)
zo ook in het Oude Testament:26 Maar gijlieden gelooft niet; want gij zijt niet van Mijn19) schapen, gelijk20) Ik u gezegd heb.
27 Mijn schapen horen Mijn stem, en Ik ken dezelve, en zij volgen Mij.
28 En Ik geef hun het eeuwige leven; en zij zullen niet verloren gaan in der eeuwigheid, en niemand zal dezelve uit Mijn hand rukken.21)
Psalm 95:7:
Dit wordt verder door Paulus bevestigd:7 Want Hij is onze God, en wij zijn het volk Zijner weide, en de schapen Zijner hand.5) Heden, zo6) gij Zijn stem hoort,
8 Verhardt uw hart niet, gelijk te Meriba, gelijk ten dage van Massa7) in de woestijn;
9 Waar Mij uw vaders verzochten, Mij beproefden, ook Mijn werk zagen.9)
10 Veertig jaren heb Ik verdriet gehad aan dit10) geslacht, en heb gezegd: Zij zijn een volk, dwalende11) van hart, en zij kennen12) Mijn wegen niet.
Rom 10:
8 Maar wat zegt zij?8) Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs,9) hetwelk wij prediken.10)
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden11) den Heere Jezus,12) en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft,13) zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid14) en met den mond belijdt men ter zaligheid.15)
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft,16) die zal niet beschaamd worden.17)
12 Want er is geen onderscheid,18) noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen,19) rijk zijnde over allen,20) die Hem aanroepen.21)
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest;29) want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?30)
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods.31)
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord?32) Ja toch,33) hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan,34) en hun woorden tot de einden der wereld.35)
19 Maar ik zeg: Heeft Israel36) het niet verstaan?37) Mozes zegt eerst:38) Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken39) door degenen, die geen volk zijn;40) door een onverstandig volk41) zal ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja verstout zich,42) en zegt: Ik ben gevonden van degenen,43) die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.44)
21 Maar tegen Israel zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt45) tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.46)
Dus bevestigd Paulus de woorden van Jesaja:
1 Troost, troost Mijn volk, zal ulieder1) God zeggen.2)
2 Spreekt3) naar het hart4) van Jeruzalem,5) en roept haar toe,6) dat haar strijd7) vervuld is, dat haar ongerechtigheid8) verzoend is,9) dat zij van de hand10) des HEEREN dubbel11) ontvangen heeft voor al haar zonden.
3 Een stem12) des roependen13) in de woestijn: Bereidt den weg14) des HEEREN, maakt recht in de wildernis15) een baan16) voor onzen God!
4 Alle dalen17) zullen verhoogd worden, en alle bergen18) en heuvelen zullen vernederd worden; en wat krom is,19) dat zal recht, en wat hobbelachtig is,20) dat zal tot een vallei21) gemaakt worden.
5 En de heerlijkheid22) des HEEREN zal geopenbaard23) worden; en alle vlees24) te gelijk zal zien,25) dat het26) de mond des HEEREN gesproken heeft.
6 Een stem zegt:27) Roept!28) En hij zegt:29) Wat zal ik roepen? Alle vlees30) is gras,31) en al zijn goedertierenheid32) als een bloem des velds.
7 Het gras verdort, de bloem valt af, als de Geest des HEEREN daarin blaast; voorwaar, het volk is gras.33)
8 Het gras verdort, de bloem valt af; maar het Woord onzes Gods bestaat34) in der eeuwigheid.
9 O Sion,35) gij verkondigster36) van goede boodschap,37) klim op een hogen berg; o Jeruzalem,38) gij verkondigster van goede boodschap, hef uw stem op met macht, hef ze op, vrees niet, zeg den steden van Juda: Zie hier is uw God!39)
10 Ziet, de Heere HEERE40) zal komen tegen den sterke,41) en Zijn arm zal heersen;42) ziet, Zijn loon43) is bij Hem,44) en Zijn arbeidsloon45) is voor Zijn aangezicht.
11 Hij zal Zijn kudde46) weiden47) gelijk een herder; Hij zal de lammeren48) in Zijn armen vergaderen, en in Zijn schoot dragen; de zogenden49) zal Hij zachtjes leiden
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Voor mij is de meest zuivere gereformeerde leer, de leer waarin de hoofdzaken ellende, verlossing en dankbaarheid, in de juiste verhouding en volgorde op een bevindelijke wijze wordt verkondigd.
Het voornaamste is dat het een preek is waarin de enorme rijkdom van het bloed/ offer en de liefde Christus centraal staat , waardoor een doodschuldig mens verzoend kan worden met een toornig God.
Dit houdt ook oa in dat er zowel wordt gepredikt vanuit de uitverkiezing als het aanbod van genade aan een ieder ( dit bijt elkaar namelijk niet zoals vaak gesuggereerd wordt).
Persoonlijk kan ik me vinden in huidige preken van bijv Moerkerken of van Dieren.
Hierbij wil ik aantekenen dat niet alleen deze prediking zaligmakend is. Maar het is voor mij persoonlijk wel de meest zuivere AD 2007.
Het voornaamste is dat het een preek is waarin de enorme rijkdom van het bloed/ offer en de liefde Christus centraal staat , waardoor een doodschuldig mens verzoend kan worden met een toornig God.
Dit houdt ook oa in dat er zowel wordt gepredikt vanuit de uitverkiezing als het aanbod van genade aan een ieder ( dit bijt elkaar namelijk niet zoals vaak gesuggereerd wordt).
Persoonlijk kan ik me vinden in huidige preken van bijv Moerkerken of van Dieren.
Hierbij wil ik aantekenen dat niet alleen deze prediking zaligmakend is. Maar het is voor mij persoonlijk wel de meest zuivere AD 2007.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Heb je Schriftuurlijke onderbouwing hier voor? Voornamelijk, dat het evangelie niet de kracht Gods is, maar een miserable aanbod, dat door een dood mens aangenomen hoort te worden. Dus de mens beslist, en niet de uitverkiezing van eeuwigheid?entiteitxx schreef:Voor mij is de meest zuivere gereformeerde leer, de leer waarin de hoofdzaken ellende, verlossing en dankbaarheid, in de juiste verhouding en volgorde op een bevindelijke wijze wordt verkondigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
-
Het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft.Bert Mulder schreef:Heb je Schriftuurlijke onderbouwing hier voor? Voornamelijk, dat het evangelie niet de kracht Gods is, maar een miserable aanbod, dat door een dood mens aangenomen hoort te worden. Dus de mens beslist, en niet de uitverkiezing van eeuwigheid?
Maar tevens: het Evangelie bestaat uit louter beloften die aan allen gepredikt moeten worden. De prediker heeft daarbij niet te rekenen met de verkiezing, maar met Gods bevel en Christus' algenoegzaamheid.
Nooit beslist de mens, maar alleen de verkiezende God.
Entiteit, als je de forumregels hebt gelezen weet je dat we dominees met hun titel aanspreken en dus ook posten. Heb je post ff hierboven aangepast in de hoop dat je dit de volgende keer uit jezelf doet! Bvd.entiteitxx schreef:Voor mij is de meest zuivere gereformeerde leer, de leer waarin de hoofdzaken ellende, verlossing en dankbaarheid, in de juiste verhouding en volgorde op een bevindelijke wijze wordt verkondigd.
Persoonlijk kan ik me vinden in huidige preken van bijv Ds. Moerkerken of van Ds. van Dieren.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Precies! Dank je, broeder Zonderling.Zonderling schreef:Het Evangelie is een kracht Gods tot zaligheid een iegelijk die gelooft.Bert Mulder schreef:Heb je Schriftuurlijke onderbouwing hier voor? Voornamelijk, dat het evangelie niet de kracht Gods is, maar een miserable aanbod, dat door een dood mens aangenomen hoort te worden. Dus de mens beslist, en niet de uitverkiezing van eeuwigheid?
Maar tevens: het Evangelie bestaat uit louter beloften die aan allen gepredikt moeten worden. De prediker heeft daarbij niet te rekenen met de verkiezing, maar met Gods bevel en Christus' algenoegzaamheid.
Nooit beslist de mens, maar alleen de verkiezende God.
Meen dat onze nieuwe vriend hier even niet in de gaten heeft met wie hij aan het debatteren geslaan is. Ik ben namelijk geen verkapte arminiaan. Hoewel het Evangelie van vrije genade vaak door de onwetenden als armianisme gezien, en dusdanig geschuwd wordt. Zo wordt mij ook verweten Zo wordt ik ook voor hypercalvinist uitgescholden.
Wil ik ook gaarna toegeven dat de wet de tuchtmeester is tot Christus. Het behaagt onze Hemelse Vader namelijk om via de middelen te werken.
Zo werkt Hij met het Evangelie, door Zijn officiele gezant, de predikant, gebracht, in het hart van Zijn schapen. Zodat het Woord, zoals dat gepredikt wordt, door de Geest in het hart van Zijn schaap krachtdadig toegepast wordt. Zodat dat schaap zijn zonden ziet, en de schuld. En de prijs die voor die zonden betaald moet worden. En dat hij, van nature die prijs nooit en te nimmer kan betalen, omdat hij zijn vrije wil, en het beeld Gods in het paradijs verspeeld heeft.
Zo dat hij van zijn zonden hartelijk berouw heeft. En zich tot God bekeerd, en daadwerkelijk in Christus gelooft. En door Christus, als zijnde zijn Middelaar, vrijgesproken wordt. En dat niet om enige waardigheid in hemzelf, maar enkel en alleen omdat hij van eeuwigheid uitverkoren is. Voordat hij goeds of kwaads gedaan had.
Ik heb geleerd dat Gods Geest altijd begint te werken in dode zondaars harten.Bert Mulder schreef: Zo werkt Hij met het Evangelie, door Zijn officiele gezant, de predikant, gebracht, in het hart van Zijn schapen. Zodat het Woord, zoals dat gepredikt wordt, door de Geest in het hart van Zijn schaap krachtdadig toegepast wordt.
Doden worden levend gemaakt, dat is wat anders als een toepassing van het Woord in het hart van Zijn schaap.
Of begrijpen wij elkaar hier niet ?
-
We kunnen ook doorslaan in onze formuleringen of rechtzinnigheid.Wilhelm schreef:Ik heb geleerd dat Gods Geest altijd begint te werken in dode zondaars harten.Bert Mulder schreef: Zo werkt Hij met het Evangelie, door Zijn officiele gezant, de predikant, gebracht, in het hart van Zijn schapen. Zodat het Woord, zoals dat gepredikt wordt, door de Geest in het hart van Zijn schaap krachtdadig toegepast wordt.
Doden worden levend gemaakt, dat is wat anders als een toepassing van het Woord in het hart van Zijn schaap.
Christus moest ook nog andere schapen toebrengen (ook al waren zij nog dood in zonden en misdaden of zelfs nog niet geboren, toch worden zij hier schapen genoemd; Johannes 10:16; idem in Jesaja 53: Wij dwaalden allen als schapen en andere plaatsen).
-
- Bert Mulder
- Contacteer:
Am afraid you are mixing your methaphors sir.Wilhelm schreef:Ik heb geleerd dat Gods Geest altijd begint te werken in dode zondaars harten.Bert Mulder schreef: Zo werkt Hij met het Evangelie, door Zijn officiele gezant, de predikant, gebracht, in het hart van Zijn schapen. Zodat het Woord, zoals dat gepredikt wordt, door de Geest in het hart van Zijn schaap krachtdadig toegepast wordt.
is het natuurlijk zo dat schapen altijd schapen zijn. Omdat God ze verkoren heeft schapen te zijn. Zo wordt een schaap nooit een bok, en een bok nooit een schaap. Zo wordt onkruied geen koren, en koren geen onkruid.
Is het natuurliijk ook zo dat die schapen, voordat ze de eerste keer door de Herder geroept worden, van nature natuurlijk dode schapen zijn. Maar je kunt niet een aards voorbeeld nemen, en daar een Hemelse toepassing aan geven, zonder een oncompleet beeld te krijgen.
Zo is de gemeente ook altijd de 'geliefden in onze Heere Jezus Christus'. Nooit en te nimmer een vergadering brandhout voor de hel. Degenen die zulke typeringen gebruiken behoorden zich te schamen en uit het ambt gezet te worden. Ook is het niet het doodse 'gemeente'. Is 'geliefde gemeente' iets beter. De kerk is namelijk het lichaam Christus. De Bruid van Christus. Als een organische eenheid. Dat betekend nooit, dat er geen onkruid op de korenakker groeit. Maar toch is het altijd een korenakker. De boer zegt niet, ik ga mijn onkruidveld oogsten.
- Bert Mulder
- Contacteer:
En wie heeft je laten weten geen schaap te zijn? Dat weet namelijk God alleen.entiteitxx schreef:Met alle respect, ik ben geen vriend, ik ben geen schaap en ja ik ben een onwetende.
Verder, je zegt dus dood te zijn. Hoe weet je dat, dood zijnde?
Als je gewaar geworden bent dat je dood was, dan moet je nu levend zijn. Anders zou je er niet zo bekommerd van wezen, dood te zijn.