God het hoogst verheerlijkt, de zondaar het diepst vernederd

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

God het hoogst verheerlijkt, de zondaar het diepst vernederd

Bericht door jakobmarin »

jvdg schreef:
jakobmarin schreef:
caprice schreef:God op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar op het diepste vernederd
Waar komt deze zin eigenlijk vandaan? Het is geen bijbelvers ofzo.

Het eerste (God verheerlijken) kan ik goed inkomen, maar dat tweede (zondaar diep vernederen) gaat er bij mij niet in.

Vernederen (=geringschattend bejegenen / zeer beledigend, honend) is nou niet echt de bedoeling van een preek, lijkt mij.

Het evangelie maakt ootmoedig, beschaamd, bescheiden, onderwerpend, schuldbewust.
Maar nooit met het beledigende element wat in vernederen wel zit.
Als ik in staat zou zijn deze zin uit te leggen in gewone woorden zou ik een rijk mens zijn.

Over deze uitspraak zou veel te zeggen zijn.
Ik adviseer je er een topic over te openen.
Gedaan!:)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Als ik t goed begrijp is deze topic bedoelt voor een parafrase van het zinnetje: God op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar op het diepste vernederd

Mijn gooi zou zijn:

Zalig de boetvaardige*, want hij verheerlijkt God.

-----------------
* Met als kanttekening dat ik boetvaardige degene bedoel, die zichzelf op juiste waarde, namelijk zijnde een zondaar en doende zonden, schat.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:Als ik t goed begrijp is deze topic bedoelt voor een parafrase van het zinnetje: God op het hoogst verheerlijkt, en de zondaar op het diepste vernederd

Mijn gooi zou zijn:

Zalig de boetvaardige*, want hij verheerlijkt God.

-----------------
* Met als kanttekening dat ik boetvaardige degene bedoel, die zichzelf op juiste waarde, namelijk zijnde een zondaar en doende zonden, schat.
Mijn gooi is:

Dat de aan zichzelf ontdekte zondaar grote (ja de grootste) waardij gaat zien in die Verlosser die vijanden, de grootste (ergste) der zondaren, heeft willen redden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Waar komt deze zin eigenlijk vandaan? Het is geen bijbelvers ofzo.
Smytegelt?
rivers
Berichten: 51
Lid geworden op: 17 okt 2005, 09:09

Bericht door rivers »

Volgens mij komt dir uit het vragenboekje van Hellenbroek
Men ontmoet maar zelden een persoon die wil luisteren naar wat hij niet horen wil.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Zei Johannes de Doper niet: Hij moet wassen, maar ik minder worden? Johannes 3 vers 30.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

caprice schreef:Zei Johannes de Doper niet: Hij moet wassen, maar ik minder worden? Johannes 3 vers 30.
Zei hij dat neit in een bepaald verband? Zie de preek van Ds. Van der Net op Prekenweb.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

Is het niet gewoon zo dat hoe meer waarde je in Christus gaat zien hoe kleiner je jezelf gaat zien?
Hoe meer je jezelf leert kennen hoe meer je beseft hoe veel waarde Christus heeft?
Hoe meer je in Christus ziet, hoe meer je er ook naar verlangt om klein te worden, te zijn en te blijven omdat je walgt van je hoogmoedig bestaan?
"geen groter goed Gij mij geven meugt, dan dat Ge me vernedert en maakt klêne"

Dan kan er niet rijk genoeg van Hem gesproken worden en niet arm genoeg van jezelf.

Maar dan ook niet spreken over 'het lieve Volkje' want als je een ding beseft is het wel dat er van jezelf niets lievigs bij is.
Dan heb je er geen behoefte aan dat je een aai over je bol krijgt, dan kan de zonde niet scherp genoeg aangewezen worden. Als er tegenover maar staat welke rijkdom er in Christus te vinden is!
Zodat je wel gaat wanhopen aan jezelf, maar tegelijkertijd je hoop op Christus mag stellen
elbert
Berichten: 1350
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

Heeft deze uitspraak ook niet iets te maken met de verhouding oude mens-nieuwe mens?
De oude mens moet namelijk afsterven en dat is nog een graadje erger dan vernederd worden (zondag 33 H.C.).
Aan de andere kant gaat het om de opstanding van de nieuwe mens, een nieuwe schepping, een nieuwe natuur. Die moet niet vernederd worden, maar die moet opwassen, groeien in de Heere Jezus Christus (Ef. 4:15, 1 Petr. 2:2).
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Zou het niet zo zijn dat met deze uitspraak gewezen wordt op een prediking waarin wet en evangelie functioneren ?

De wet om de zondaar uit te drijven , te ondekken aan zijn doodsstaat,de vernedering voor te stellen waarin de mens door eigen schuld is terecht gekomen, maar om dan ook het evangelie te prediken om daarin God te verheerlijken en om de Weg de Waarheid en het Leven aan ter wijzen en aan te bieden als enige weg van behoud ?

In dit licht is het een hele mooie uitspraak waar gedoeld wordt op de plek van wet en evangelie die beiden een plek behoren te krijgen in de prediking, zodat tegenover een vernederd mens in zijn zonde , God te meer verheerlijkt wordt in Zijn werk.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik denk ook dat er een gevaar schuilt in dat "God op het hoogst verheerlijkt".

Als je moslims spreekt, krijg je het idee (en zij hebben dat in ieder geval) dat zij veel meer eerbied hebben voor Allah, dan wij voor onze God. Allah, de verhevene, de onaantastbare, de zo hoog verhevene dat hij met mensen amper van doen kan hebben.

Maar hij is geen vader. Onze God wel.
Hij wilde dicht bij mensen komen, een mensengestalte aannemen. Hij heeft ons lief en leit zich door ons vermoorden om ons te redden.

Soms, als ik mensen hoog hoor opgeven over "het recht Gods liever hebben dan onze eigen zaligheid", als ik mensen hoor praten over aanvaarding van leed en verdriet, als ik mensen zie vallen in een fatalistische godsdienst, dan denk ik: Dit gaat niet over de God van de Bijbel maar over een christelijke Allah.

Rom. 10:6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.

7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.

8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.


Wij halen Hem naar beneden door Hem te hoog te noemen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Bij de prediking van het evangelie wordt God op het hoogst verhoogd door te laten zien dat de zichzelf op het diepst vernederde zondaar met God verzoent moet worden en dat God uit pure liefde voor de luisteraar Zijn eigen Zoon gegeven heeft opdat iedere zondaar die daar acht op slaat verlost wordt.
Wie dan zichzelf verlaagt zal door God verhoogt worden.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23927
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Voorbeeld van een preek in de Bijbel:
Gij Israelietische mannen, hoort deze woorden:

Jezus den Nazarener, een Man van God, onder ulieden betoond door krachten, en wonderen, en tekenen, die God door Hem gedaan heeft, in het midden van u, gelijk ook gijzelven weet; Dezen, door den bepaalden raad en voorkennis Gods overgegeven zijnde,hebt gij genomen, en door de handen der onrechtvaardigen aan het kruis gehecht en gedood; Welken God opgewekt heeft, de smarten des doods ontbonden hebbende, alzo het niet mogelijk was, dat Hij van denzelven dood zou gehouden worden. Want David zegt van Hem: Ik zag den Heere allen tijd voor mij; want Hij is aan mijn rechter hand, opdat ik niet bewogen worde. Daarom is mijn hart verblijd; en mijn tong verheugt zich; ja, ook mijn vlees zal rusten in hope; Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige over geven, om verderving te zien. Gij hebt mij de wegen des levens bekend gemaakt; Gij zult mij vervullen met verheuging door Uw aangezicht. Gij mannen broeders, het is mij geoorloofd vrij uit tot u te spreken van den patriarch David, dat hij beide gestorven en begraven is, en zijn graf is onder ons tot op dezen dag. Alzo hij dan een profeet was, en wist, dat God hem met ede gezworen had, dat hij uit de vrucht zijner lenden, zoveel het vlees aangaat, den Christus verwekken zou, om Hem op zijn troon te zetten; Zo heeft hij, dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien. Dezen Jezus heeft God opgewekt; waarvan wij allen getuigen zijn. Hij dan, door de rechter hand Gods verhoogd zijnde, en de belofte des Heiligen Geestes, ontvangen hebbende van den Vader, heeft dit uitgestort, dat gij nu ziet en hoort. Want David is niet opgevaren in de hemelen; maar hij zegt: De Heere heeft gesproken tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand. Totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten. Zo wete dan zekerlijk het ganse huis Israels, dat God Hem tot een Heere en Christus gemaakt heeft, namelijk dezen Jezus, Dien gij gekruist hebt.
Wat gebeurt er hier?
1) De prediker is vol van de Geest. Hij preekt niet óver de Geest maar als werktuig van de Geest.
2) Hij wijst Jezus aan als de verlosser (normale letters)
3) Hij toont aan uit de Schrift dat Hij de komende Messias is (cursief)
4) Hij wijst concreet de zonde aan. (onderstreept)

Je zou kunnen zeggen dat God op het hoogst verhoogd wordt. Als je voor God Christus leest: eens!
Maar de zondaar wordt niet op het diepst vernederd. Er worden concrete zonden aangewezen aan onbekeerde, onwedergeboren mensen. Mogelijk zaten er ook wedergeboren Joden bij, maar hij wijst ze alle een concrete zonde aan.
Als je vindt dat dat hetzelfde is is dat prima. Maar de 'vernedering' in moderne preken functioneert heel anders. Daarin wordt in algemene termen beschreven hoe het toegaat in een zondaarshart. Maar wordt aub niet concreet!

Lees het vervolg:
En als zij dit hoorden, werden zij verslagen in het hart, en zeiden tot Petrus en de andere apostelen: Wat zullen wij doen mannen broeders? En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een iegelijk van u worde gedoopt in den Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen. Want u komt de belofte toe, en uw kinderen, en allen, die daar verre zijn, zo velen als er de Heere, onze God, toe roepen zal. En met veel meer andere woorden betuigde hij, en vermaande hen, zeggende: Wordt behouden van dit verkeerd geslacht!
En daar ontbreekt het in moderne preken ook nog al eens aan.

PS: Met modern bedoel ik van de laatste 250 jaar.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

De uitdrukking komt uit Jesaja 57 : 15 vandaan.
Want alzo zegt de Hoge en Verhevene, Die in de eeuwigheid woont, en Wiens Naam heilig is: Ik woon [in] de hoogte en [in] het heilige, en bij dien, die van een verbrijzelden en nederigen geest is, opdat Ik levend make den geest der nederigen, en opdat[ Ik levend make het hart der verbrijzelden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Unionist schreef:Ik denk ook dat er een gevaar schuilt in dat "God op het hoogst verheerlijkt".

Als je moslims spreekt, krijg je het idee (en zij hebben dat in ieder geval) dat zij veel meer eerbied hebben voor Allah, dan wij voor onze God. Allah, de verhevene, de onaantastbare, de zo hoog verhevene dat hij met mensen amper van doen kan hebben.

Maar hij is geen vader. Onze God wel.
Hij wilde dicht bij mensen komen, een mensengestalte aannemen. Hij heeft ons lief en leit zich door ons vermoorden om ons te redden.

Soms, als ik mensen hoog hoor opgeven over "het recht Gods liever hebben dan onze eigen zaligheid", als ik mensen hoor praten over aanvaarding van leed en verdriet, als ik mensen zie vallen in een fatalistische godsdienst, dan denk ik: Dit gaat niet over de God van de Bijbel maar over een christelijke Allah.

Rom. 10:6 Maar de rechtvaardigheid, die uit het geloof is, spreekt aldus: Zeg niet in uw hart: Wie zal in den hemel opklimmen? Hetzelve is Christus van boven afbrengen.

7 Of, wie zal in den afgrond nederdalen? Hetzelve is Christus uit de doden opbrengen.

8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.


Wij halen Hem naar beneden door Hem te hoog te noemen.
Dit vind ik ronduit grof!

Als je zegt dat mensen die overtuigd zijn van dood en eeuwigheid geloven in een "christelijke Allah" (gruwelijke term!) dan zit je op een héél verkeerd spoor. Dan gaat zich echt een scheiding van geesten hier aftekenen.

Abraham onderwondt zich tot God te spreken daar hij stof en as was. Mozes naderde bevend tot God op de berg Sinaï onder de donder der wet. Ja, je hebt gelijk, in Christus is God onze vader. Maar buiten Christus is God een verterend vuur en een eeuwige gloed bij wie niemand wonen kan. Wat een wonder als daar door genade in dit leven bevindelijke kennis aan verkregen mag worden.
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 11 okt 2007, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie