Een onsterfelijke ziel
Een onsterfelijke ziel
Op een ander forum (ohoh) las ik een discussie over de ziel.
Het wekte mijn interesse. Ben benieuwd of er hier ook over gediscuseerd kan worden.
Vraag: Waar staat in de Bijbel dat wij een onsterfelijke ziel hebben?
Het wekte mijn interesse. Ben benieuwd of er hier ook over gediscuseerd kan worden.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
- Christiaan
Re: Een onsterfelijke ziel
In die bewoording volgens mij nergens in de bijbel.vlinder schreef:Op een ander forum (ohoh) las ik een discussie over de ziel.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Mattheüs 10: 28vlinder schreef:Op een ander forum (ohoh) las ik een discussie over de ziel.
Prediker 12:7 en er staan er nog wel meer in dat Bijbelboek.Christiaan schreef:In die bewoording volgens mij nergens in de bijbel.vlinder schreef:Op een ander forum (ohoh) las ik een discussie over de ziel.
Daar wordt niet over de ziel gesproken volgens mij; i.i.g. niet in de SV.Lydianne schreef:Prediker 12:7 en er staan er nog wel meer in dat Bijbelboek.Christiaan schreef:In die bewoording volgens mij nergens in de bijbel.vlinder schreef:Op een ander forum (ohoh) las ik een discussie over de ziel.
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ook niet in de KJV, die het woord "spirit" (geest) gebruikt. In mijn mening wordt daar de adem mee bedoeld, die God Adam (ons) ingeblazen heeft.Grace schreef:Daar wordt niet over de ziel gesproken volgens mij; i.i.g. niet in de SV.Lydianne schreef:Prediker 12:7 en er staan er nog wel meer in dat Bijbelboek.Christiaan schreef:In die bewoording volgens mij nergens in de bijbel.vlinder schreef:Op een ander forum (ohoh) las ik een discussie over de ziel.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kantt. bij 'geest': dat is: de zielGrace schreef:Daar wordt niet over de ziel gesproken volgens mij; i.i.g. niet in de SV.Lydianne schreef:Prediker 12:7 en er staan er nog wel meer in dat Bijbelboek.Christiaan schreef:In die bewoording volgens mij nergens in de bijbel.vlinder schreef:Op een ander forum (ohoh) las ik een discussie over de ziel.
Ja inderdaad.refo schreef:Het antwoord op die vraag verraste je zeker nogal?
Iedereen kent de uitdrukking, maar het staat echt niet zo in de Bijbel.
@ Grace,
Er staat verderven, dus dat zou kunnen zijn: sterfelijk en zeker geen onsterfelijk. Ik ben nog niet overtuigd dat het in de Bijbel staat.
Heeft dit consequenties voor onze dogmatiek dat een ziel naar de hel gaat, maar daar bijvoorbeeld zou kunnen sterven??
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Nee, er staat juist dat ze de ziel niet kunnen doden.vlinder schreef:Ja inderdaad.refo schreef:Het antwoord op die vraag verraste je zeker nogal?
Iedereen kent de uitdrukking, maar het staat echt niet zo in de Bijbel.
@ Grace,
Er staat verderven, dus dat zou kunnen zijn: sterfelijk en zeker geen onsterfelijk. Ik ben nog niet overtuigd dat het in de Bijbel staat.
Heeft dit consequenties voor onze dogmatiek dat een ziel naar de hel gaat, maar daar bijvoorbeeld zou kunnen sterven??
Paulus maakt onderscheid tussen lichaam, ziel en geest.Lydianne schreef:Kantt. bij 'geest': dat is: de zielGrace schreef:Daar wordt niet over de ziel gesproken volgens mij; i.i.g. niet in de SV.Lydianne schreef:Prediker 12:7 en er staan er nog wel meer in dat Bijbelboek.Christiaan schreef: In die bewoording volgens mij nergens in de bijbel.
Het staat idd in Mattheus 10. De ziel kan men niet doden, het lichaam wel. NBV vertaalt het ook als ziel. Verder staat er in openbaring dat Johannes de zielen ziet van hen die gedood zijn om Gods naam. Dit sluit goed aan bij de tekst uit Mattheus.... het lichaam was gedood maar de ziel niet.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Als we het over een onsterfelijke ziel hebben, dan wordt wel eens gedacht dat de mens van zichzelf (dus buiten God om) een onsterfelijke ziel zou hebben. Die gedachte wordt niet door de Bijbel ondersteund (in feite is dit een platoonse gedachte).
Wat we wel uit de Bijbel kunnen afleiden, is dat het de Heere is die de ziel onsterfelijkheid geeft. En dan kan het inderdaad nog 2 kanten op: eeuwig wel of eeuwig wee, waarbij we het laatste geval natuurlijk niet onsterfelijkheid in positieve zin kunnen noemen, maar om stervende sterven (Gen. 2:17), een voortdurend sterven, een eeuwig zielsverderf enz..
Daarom kunnen we ook niet over de onsterfelijkheid van de ziel spreken, zonder onze verhouding tot de Heere God erbij te betrekken. Alleen in het kader van die verhouding kunnen we het over onze ziel en ook over ons lichaam hebben.
Wat we wel uit de Bijbel kunnen afleiden, is dat het de Heere is die de ziel onsterfelijkheid geeft. En dan kan het inderdaad nog 2 kanten op: eeuwig wel of eeuwig wee, waarbij we het laatste geval natuurlijk niet onsterfelijkheid in positieve zin kunnen noemen, maar om stervende sterven (Gen. 2:17), een voortdurend sterven, een eeuwig zielsverderf enz..
Daarom kunnen we ook niet over de onsterfelijkheid van de ziel spreken, zonder onze verhouding tot de Heere God erbij te betrekken. Alleen in het kader van die verhouding kunnen we het over onze ziel en ook over ons lichaam hebben.
Dat er een stukje van, in of aan de mens onsterfelijk is, is uit de Bijbel niet af te leiden. Het idee is platonisch en blijft platonisch. Waar lezen we dat de Heere onsterfelijkheid geeft aan de ziel?
In het OT is de uitdrukking 'levende ziel" synoniem voor 'levend wezen'. In het NT is ziel de vertaling van Psyche, dus eigenlijk geest. Iemand of iets dat leeft heeft 'ziel' in tegenstelling tot iemand of iets dat dood is.
Een Joodse gedachte is dat de adem van de beesten naar de aarde gaat en van de mens terug naar God. Maar nog steeds 'adem' en dat staat niet voor 'ziel' zoals de kanttekenaren bij Prediker opmerken.
In het OT is de uitdrukking 'levende ziel" synoniem voor 'levend wezen'. In het NT is ziel de vertaling van Psyche, dus eigenlijk geest. Iemand of iets dat leeft heeft 'ziel' in tegenstelling tot iemand of iets dat dood is.
Een Joodse gedachte is dat de adem van de beesten naar de aarde gaat en van de mens terug naar God. Maar nog steeds 'adem' en dat staat niet voor 'ziel' zoals de kanttekenaren bij Prediker opmerken.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Er staat wel meer niet letterlijk in de Bijbel. Denk aan begrippen als 'drie-eenheid'. Dat kan je wel afleiden aan talloze plaatsen waarop heel veel verschillende manieren over deze onderwerpen wordt gesproken. Dat we vervolgens (platoonse) begrippen gebruiken die ergens anders aan zijn ontleend dan aan de bijbel lijkt me weinig uitmaken.