Scholieren Gomarus gewond bij ongeval

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33493
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Scholieren Gomarus gewond bij ongeval

Bericht door Tiberius »

Wat vreselijk voor die Gomarus kinderen. Heel veel sterkte gewenst. Niet alleen de slachtoffers, maar ook de getuigen.
En ook hun ouders, want het zal je kind maar zijn: 's ochtends vrolijk op de fiets ("dag, kind, doe je best op school; fiets voorzichtig") en even later zwaar gewond in het ziekenhuis.

Een ernstige roepstem voor ons allen.

Heeft iemand soms meer informatie?
[hr]
Scholieren Gomarus gewond bij ongeval

ARKEL – Negen scholieren zijn vrijdagmorgen in Arkel gewond geraakt toen ze door een automobiliste werden geschept. Drie van hen zijn er ernstig aan toe, aldus een politiewoordvoerster. De leerlingen waren op weg naar de reformatorische Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem.

Het ongeval gebeurde rond acht uur op de Vlietskade in Arkel. De auto belandde na de botsing in de sloot. Twee scholieren kwamen volgens de politie onder het voertuig terecht. „Zij konden met hulp van anderen net het hoofd boven water houden”, aldus woordvoerster De Bas. „Het is een wonder dat zij het er levend vanaf hebben gebracht.”

De hulpverlening kwam onmiddellijk op gang. Er werden diverse brandweervoertuigen en tien ambulances ingezet. Ook twee traumahelikopters schoten te hulp. Burgemeester Boot van de gemeente Giessenlanden nam de leiding van de hulpoperatie op zich. Duikers van de brandweer bevrijdden de scholieren en de automobiliste.

De negen leerlingen en de automobiliste zijn naar vier ziekenhuizen in de omgeving gebracht. Drie van de tien zijn er slecht aan toe, aldus de politiewoordvoerster, de overige zeven hebben minder ernstig letsel. De leerlingen maakten deel uit van een groep van ongeveer tachtig scholieren uit de regio die dagelijks via de Vlietskade naar de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem fietst.

Dierenarts M. Verweij Rodrigo uit Arkel was een van de eersten die bij de plaats van het ongeval aanwezig was. „Ik werd gealarmeerd door een groep van zo’n tachtig scholieren bij mij op de dam. Ze waren hevig ontdaan. Ik ben onmiddellijk poolshoogte gaan nemen.”

Op de plaats van het ongeval trof de dierenarts een chaotische toestand aan. „Overal lagen kinderen met kneuzingen en gebroken benen en armen. Twee van hen lagen half onder de auto, die op z’n kop tot stilstand was gekomen. Op de weg zag ik vier of vijf fietsen die helemaal in de kreukels lagen.”

Het ongeval grijpt volgens dierenarts Verweij diep in. „Sommige scholieren maakten op mij een getraumatiseerde indruk. Zelf stond ik twee uur later ook nog te bibberen op m’n benen. Ik woon dertig jaar aan de Vlietskade. Elke ochtend zie ik de kinderen in een lange sliert voorbij fietsen. Ik hield er wel eens rekening mee dat er iets zou kunnen gebeuren, maar niet met een ongeval van deze omvang.”

Scholieren die getuige waren van het ongeval, zijn vrijdagmorgen opgevangen in een ruimte van hun school in Gorinchem. Medewerkers van Slachtofferhulp waren daarbij aanwezig. Rector Chr. Flikweert was vrijdagmorgen onbereikbaar voor een reactie. Hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk.

bron: http://www.refdag.nl
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Maar ze leven. „Het is een wonder dat zij het er levend vanaf hebben gebracht.” God zij geloofd! Gelukkig hebben we goede medische hulp in Nederland.

Maar desondanks dat je deels misschien God moet danken dat er geen doden zijn gevallen is het natuurlijk heel erg voor de slachtoffers en hun omgeving. Ik wens hun veel sterkte toe.
Gert10
Berichten: 223
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:49

Bericht door Gert10 »

Blijkt maar weer dat de angst van menig ouder niet ongegrond is! Ontzettend! Laten we hopen en bidden dat hetgene de artsen ondernemen voor de slachtoffers tot zegen mag zijn voor het tijdelijke leven maar boven alles voor de eeuwigheid. De broosheid van ons leven is weer eens onderstreept.
Strijd tegen het koninkrijk van de zonde en de satan in de wereld en in uw eigen hart. Th. Boston
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

kWeet straks meer. Die dierenarts is de moeder van mijn collega. Ze heeft nu haar moeder aan de lijn.
Behoorlijk heftig als ik het zo hoor.
Laatst gewijzigd door Kislev op 14 sep 2007, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jager
Berichten: 226
Lid geworden op: 11 sep 2007, 09:12

Bericht door Jager »

Het volgende persbericht komt van http://www.gomarus.nl
Gomarus SG schreef:Leerlingen gewond na ernstig ongeval

14-09-2007

Vrijdag 14 september jl. is de Gomarus Scholengemeenschap opgeschrikt door een ernstig ongeval waarbij 12 leerlingen van de school gewond zijn geraakt.

Het ongeval gebeurde rond acht uur op de Vlietskade in Arkel. Een automobiliste reed in op een fietsgroep afkomstig uit Leerbroek. De auto belandde daarna in de sloot. Twee scholieren kwamen onder het voertuig terecht.

Negen leerlingen verblijven nog in het ziekenhuis; vier van hen zijn ernstig gewond. Er is geen sprake van levensgevaar. Drie leerlingen konden na een korte medische behandeling naar huis.

De ouders van de betrokken leerlingen zijn geïnformeerd. Leerlingen die van het ongeval getuigen waren zijn opgevangen op school. Medewerkers van Slachtofferhulp waren daarbij aanwezig.

De informatie verloopt via de gemeente Giessenlanden en de hulpinstanties.
Om 13.30 uur zal er een persvoorlichting zijn in het gemeentehuis van de gemeente Giessenlanden te Hoornaar.
Om 15.00 uur wordt er in de aula van de school een voorlichtingsbijeenkomst gegeven voor betrokkenen, hulpverleners, ouders en personeelsleden.
Idd verschrikkelijk, maar toch nog reden toch dankbaarheid!
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Er fietste dus een groep van circa 80 scholieren richting de Gomarus. Deze groep werd ingehaald door een automobiliste, toen ze voorbij de groep was zag ze een auto tegemoet komen die nogal hard reed.

Deze tegemoetkomende automobiliste maakte een inschattingsfout en week te ver uit voor de scholieren en kwam met dr wielen in de berm terecht. Je weet hoe dat gaat: stuurcorrectie en vervolgens met een vaart over de weg aan de andere kant de sloot in, dwars door de groep fietsers heen.

Politie was zéér snel ter plaatse en overige hulpverleningsdiensten ook. Circa 10 ambulances en 2 traumahelicopters.

Voor de groep een zeer traumatische ervaring (open botbreuken e.d.) mede omdat gezinsleden van de slachtoffers ook in de groep meefietsten.

kBegreep overigens dat er geen scholieren onder die auto zaten, enkel maar verwrongen fietsen.

Laat er gebed zijn voor deze jongeren. Zeker voor diegene die zwaar gewond zijn. Vorig jaar zijn al 2 leerlingen van de Gomarus overleden wat al de nodige impact op zo'n school heeft.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Kislev schreef:Laat er gebed zijn voor deze jongeren. Zeker voor diegene die zwaar gewond zijn. Vorig jaar zijn al 2 leerlingen van de Gomarus overleden wat al de nodige impact op zo'n school heeft.
Dat was dit jaar (2007). De Gomarus heeft het dit jaar in ieder geval zwaar te verduren. De jaren dat ik er op zat, is iets dergelijks (overlijden of ernstig ongeluk) nooit gebeurd. Ik sluit me aan bij de oproep tot gebed en medeleven!
Gebruikersavatar
Lassie
Berichten: 10864
Lid geworden op: 08 jun 2004, 23:23

Bericht door Lassie »

k heb de beelden net gezien op tv (journaal) vreselijk. Het is onvoorstelbaar.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Ik hoorde een interview op radio 1 met de burgemeester van een van die dorpen daar waarbij de verslaggever opmerkte dat het echt een wonder is dat er geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen.
Dat een verslaggever dat opmerkt, hoe veel te meer moeten wij God's bewarende hand hierin zien!!
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ik heb zelf jaren in zulk soort groepen naar en van school gefietst. En later weleens gezegd: het is al een wonder dat er niet vaker iets gebeurt. Wij moesten een "berg" af, dat ging zo onwijs hard, met z'n vijven naast elkaar, soms in de regen. Als je daaraan terugdenkt, hou je nog je hart vast.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Unionist schreef:Ik heb zelf jaren in zulk soort groepen naar en van school gefietst. En later weleens gezegd: het is al een wonder dat er niet vaker iets gebeurt. Wij moesten een "berg" af, dat ging zo onwijs hard, met z'n vijven naast elkaar, soms in de regen. Als je daaraan terugdenkt, hou je nog je hart vast.
Bij Terschuur "toevalllig"? Daar heb ik ook jaren gefietst. Als er geen auto's waren gingen we van het lodopaadje (lodesteijn paadje) Dat was door het gras aan de zijkant van het viaduct af. Scheelde wel 2 hele minuten en je was cool 8) :mrgreen:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11457
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

vlinder schreef:
Unionist schreef:Ik heb zelf jaren in zulk soort groepen naar en van school gefietst. En later weleens gezegd: het is al een wonder dat er niet vaker iets gebeurt. Wij moesten een "berg" af, dat ging zo onwijs hard, met z'n vijven naast elkaar, soms in de regen. Als je daaraan terugdenkt, hou je nog je hart vast.
Bij Terschuur "toevalllig"? Daar heb ik ook jaren gefietst. Als er geen auto's waren gingen we van het lodopaadje (lodesteijn paadje) Dat was door het gras aan de zijkant van het viaduct af. Scheelde wel 2 hele minuten en je was cool 8) :mrgreen:
Het lodopaadje is er nog steeds en wordt ook nog gebruikt! Unionist bedoeld hier Laan 1914 waar de gemiddelde fietser toch wel de 40 km per uur haalt... :? :wink:
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Unionist schreef:Ik heb zelf jaren in zulk soort groepen naar en van school gefietst. En later weleens gezegd: het is al een wonder dat er niet vaker iets gebeurt. Wij moesten een "berg" af, dat ging zo onwijs hard, met z'n vijven naast elkaar, soms in de regen. Als je daaraan terugdenkt, hou je nog je hart vast.
Ik schaam me werkelijk diep dat ik dit vroeger ook flikte en erger ( :oops: ).
Moedwillig in gevaar begeven........
En toch bewaard!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Mister schreef:
vlinder schreef:
Unionist schreef:Ik heb zelf jaren in zulk soort groepen naar en van school gefietst. En later weleens gezegd: het is al een wonder dat er niet vaker iets gebeurt. Wij moesten een "berg" af, dat ging zo onwijs hard, met z'n vijven naast elkaar, soms in de regen. Als je daaraan terugdenkt, hou je nog je hart vast.
Bij Terschuur "toevalllig"? Daar heb ik ook jaren gefietst. Als er geen auto's waren gingen we van het lodopaadje (lodesteijn paadje) Dat was door het gras aan de zijkant van het viaduct af. Scheelde wel 2 hele minuten en je was cool 8) :mrgreen:
Het lodopaadje is er nog steeds en wordt ook nog gebruikt! Unionist bedoeld hier Laan 1914 waar de gemiddelde fietser toch wel de 40 km per uur haalt... :? :wink:
Owja de berg bij Amersfoort. Daar kan je ook loeihard vanaf ja. Soms zo hard dat je stuur gaat trillen. Echt op die leeftijd besef je echt niet waar je mee bezig bent. :cry:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Plaats reactie