Worstelingen met de zonde.
Worstelingen met de zonde.
Als ik rondkijk (rondlees) op Refoforum is het betweterige (wat de refo's vaak word verweten) velen niet vreemd. De éne weet het nog beter als de andere; hoe goed bedoeld ook. Laatst heb ik een predikant horen zeggen: 'Als je kennis krijgt aan jezelf gaat de hand op de mond' en daar moest ik aan denken toen ik op dit forum wat 'rondlas'.
Ik ben benieuwd of er nog forumgangers zijn die worstelen met hun zonden? Zijn er nog mensen zonder pasklare en mooi geformuleerde (ant)woorden? Zijn er nog mensen die niet zo vrijmoedig over God onze Vader spreken maar het zichzelf niet waard keuren dat Hij naar hen omziet?
Kom nu niet met reacties als; je blijft wel in de ellendestaat hangen o.i.d. want concreet is mijn vraag: Heb je kennis gekregen aan de staat waarin je ben geboren? Ik lees daar zo weinig van op het forum terwijl verlossing en dankbaarheid actueel zijn.
Ben benieuwd naar jullie reactie.
Ik ben benieuwd of er nog forumgangers zijn die worstelen met hun zonden? Zijn er nog mensen zonder pasklare en mooi geformuleerde (ant)woorden? Zijn er nog mensen die niet zo vrijmoedig over God onze Vader spreken maar het zichzelf niet waard keuren dat Hij naar hen omziet?
Kom nu niet met reacties als; je blijft wel in de ellendestaat hangen o.i.d. want concreet is mijn vraag: Heb je kennis gekregen aan de staat waarin je ben geboren? Ik lees daar zo weinig van op het forum terwijl verlossing en dankbaarheid actueel zijn.
Goede vraag!
Ik denk wel dat je onderscheid moet maken tussen dogmatische betogen, waarbij verstandskennis genoeg is. Die worden genoeg gevoerd hier.
Echt persoonlijk beleefde zaken lenen zich wat minder voor zo'n forum.
Al is terughoudendheid over leerstellige zaken zeker op zijn plaats wanneer er niet de minste persoonlijk beleefde kennis van deze zaken is. Met wat je zegt: als de Heere werkt, je kennis krijgt aan jezelf, gaat de hand op de mond. Dat is zeker waar!
En een toeleidende weg, waarin in de weg van ontbloting en ontgronding de weg tot de Heere Jezus ontsloten wordt, is tegenwoordig op z'n zachtst gezegd omstreden.
Ik denk wel dat je onderscheid moet maken tussen dogmatische betogen, waarbij verstandskennis genoeg is. Die worden genoeg gevoerd hier.
Al is terughoudendheid over leerstellige zaken zeker op zijn plaats wanneer er niet de minste persoonlijk beleefde kennis van deze zaken is. Met wat je zegt: als de Heere werkt, je kennis krijgt aan jezelf, gaat de hand op de mond. Dat is zeker waar!
En een toeleidende weg, waarin in de weg van ontbloting en ontgronding de weg tot de Heere Jezus ontsloten wordt, is tegenwoordig op z'n zachtst gezegd omstreden.
Bedankt voor je reactie Ander!
Je zult met me eens zijn dat dogmatisch betogen met alleen verstandskennis oppervlakkigheid in de hand werkt.
Met pijnlijke instemming las ik wat je schreef: 'En een toeleidende weg, waarin in de weg van ontbloting en ontgronding de weg tot de Heere Jezus ontsloten wordt, is tegenwoordig op z'n zachtst gezegd omstreden.'
Je zult met me eens zijn dat dogmatisch betogen met alleen verstandskennis oppervlakkigheid in de hand werkt.
Met pijnlijke instemming las ik wat je schreef: 'En een toeleidende weg, waarin in de weg van ontbloting en ontgronding de weg tot de Heere Jezus ontsloten wordt, is tegenwoordig op z'n zachtst gezegd omstreden.'
Wat meer persoonlijke openheid kan echt geen kwaad. Ook niet op een forum.... Volgens mij is het argument dat dat op een forum niet zo geschikt is vaak ook een reden om niet zo open te hoeven zijn.Ander schreef:Goede vraag!
Gert10, ik worstel met zonden, elke dag. Ik mag echter ondanks mijn zonden wel weten dat Hij mijn Vader is en naar mij omziet. Niet omdat ik zo goed leef maar dankzij Jezus Christus! Daarom mag ik met vrijmoedigheid bij Hem komen en over Hem praten! Het is geen of/of maar een en/en. Godzijdank.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
- Christiaan
Re: Worstelingen met de zonde.
Zonde en ellende kennis is wel van node maar niet zaligmakend.Gert10 schreef:Als ik rondkijk (rondlees) op Refoforum is het betweterige (wat de refo's vaak word verweten) velen niet vreemd. De éne weet het nog beter als de andere; hoe goed bedoeld ook. Laatst heb ik een predikant horen zeggen: 'Als je kennis krijgt aan jezelf gaat de hand op de mond' en daar moest ik aan denken toen ik op dit forum wat 'rondlas'.
Zoals ik wijlen Ds. L. Huisman al meer maals heb mogen citeren.
Zonde en ellendekennis zonder Christuskennis is geen ware zonde en ellendekennis.
Maar het volgende:
Ik haat mijn zonde, zoals ik niets anders haat. Zelf aan de zo klein lijkende dingen. Als op het forum, dat ik ergens niet op reageer.
Dat ik niet nederig genoeg ben. Dat ik mensen soms maar een beetje laat kletsen terwijl ik zie dat ze helemaal de verkeerde kant op gaan.
Wat mag ik dan toch ook dankbaarheid kennen dat God, elke dag weer vergevingsgezind is, omdat Jezus Christus ook voor mij aan het kruis is gegaan. Wat een wonder, want ook hier op het forum zullen er zijn die het er minder naar gemaakt hebben dan ik.
Dat God nooit maar dan ook nooit een woord voor mij zou hebben.
Maar God dank steeds weer, elke keer weer mag het evangelie naar mij toe komen niet alleen naar mij maar naar een ieder die het Woord van God leest en bestudeerd en er de aandacht opricht.
Zoals Psalm 107 daar van zingt:
Wie wij is merk die dingen,
en geev´ verstandig acht
Op ´s HEEREN handelingen,
zo vol van gunst als macht
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Was het Lodestein niet die zei: 'Op de bodem van alle vragen ligt der mensen zondenschuld'. Psalm 51:3 wijst ons ook op de oorsprong van het kwaad. De worsteling met mijn zonden maakt mij wel een moedeloos. Dan ben ik jaloers op je als je kunt zeggen dat je weet dat ondanks je zonden Hij je Vader is. Ik ben benieuwd hoe dat in je leven is gegaan; zou je daar iets over willen schrijven?
Dit was een reactie richting Marnix maar misschien wil Christiaan ook reageren.
Dit was een reactie richting Marnix maar misschien wil Christiaan ook reageren.
Ik vraag me af, Gert10, of een openbaar forum wel de geschikte plaats is voor dit soort tere zaken.
Maar laten we Marnix' antwoord en andere zinvolle reacties afwachten.
Ondertussen roep ik de overige forummers met klem op allerlei hakkende postings achterwege te laten. Om het on-topic te houden, zal ik postings met dergelijke strekking wel even ruimen.
Maar laten we Marnix' antwoord en andere zinvolle reacties afwachten.
Ondertussen roep ik de overige forummers met klem op allerlei hakkende postings achterwege te laten. Om het on-topic te houden, zal ik postings met dergelijke strekking wel even ruimen.
via de chat leer je elkaar beter kennen dan op het forum en zijn er al heel wat diepgaande gesprekken geweest waaruit blijkt dat er onder de refoforummers echt ook zijn die bij tijden worstelen met zonde(n) en ongeloof en twijfels.
Een forum is nu eenmaal minder geschikt voor hele persoonlijke ontboezemingen die jan en alleman mee kan lezen. daaruit kan en mag je niet concluderen dat al degenen van wie je nooit iets gelezen hebt over zonde en schuldbeleving daar ook niets van kennen.
Een forum is nu eenmaal minder geschikt voor hele persoonlijke ontboezemingen die jan en alleman mee kan lezen. daaruit kan en mag je niet concluderen dat al degenen van wie je nooit iets gelezen hebt over zonde en schuldbeleving daar ook niets van kennen.
Eh tja, hoe dat is gegaan... Ik herken wat je bedoelt. Maar het is een menselijk denken. Ik moet goed leven anders houdt God niet van mij. Daar zit weer dat zelf dingen doen en verdienen in. In Bijbelstudie, preken etc. ben ik telkens weer gewezen op het evangelie dat heel iets anders leert. Hij houdt van je. Niet omdat je goed leeft. Dan is de uitgangspositie verkeerd. Let op Gods beloften, op wat Hij geeft, wat Hij doet. Het verbond dat Hij met je sloot. Het begint niet bij jou. Hij is allang begonnen. Kijk naar zijn liefde.... dank Hem. En ga elke dag weer die strijd tegen je zonden aan. Je moet Jezus volgen. Hoe kan je dat nou doen als je bang voor Hem bent? Als je niet met vrijmoedigheid bij Hem kan komen? Maar dat kan je juist, dankzij Hem, omdat Hij je liefheeft en je nodigt achter Hem aan te gaan. Dan kan je zeggen: Ja maar, ik ben zo slecht, ik verdien dat niet. En Jezus zou dan zeggen: Ik heb het verdiend. Begin daar eens mee, met wat Hij doet en niet met wat jij doet. Dat moet het uitgangspunt worden. Hij is er niet voor mensen die niet ziek zijn. Hij is de God van zondaars, die zondaars redt.
Verdiep je maar in de Bijbel, deze boodschap ik overal terug te vinden. Besef dat jij niet vanalles moet doen. Dat God uit liefde alles voor je deed. Het is volbracht. En vanuit daar mag je dan elke dag tegen je zonden strijden, en elke keer als je faalt weer naar Hem toegaan, vrijmoedig. Om Jezus Christus.
Verdiep je maar in de Bijbel, deze boodschap ik overal terug te vinden. Besef dat jij niet vanalles moet doen. Dat God uit liefde alles voor je deed. Het is volbracht. En vanuit daar mag je dan elke dag tegen je zonden strijden, en elke keer als je faalt weer naar Hem toegaan, vrijmoedig. Om Jezus Christus.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Niet wat mij betreft. Ik vind dat ook het onderwerp van een discussie ter discussie gesteld mag worden. Maar goed, de moderators zijn de baaswim schreef:Mea maxima culpa.Tiberius schreef: [..] allerlei hakkende postings achterwege te laten. Om het on-topic te houden, zal ik postings met dergelijke strekking wel even ruimen.

Wat mij betreft mag je er op reageren hoor. Evt per prive bericht als je dat liever hebt. Voor mij hoef je het niet te laten, ik ben wel wat gewend wat betreft persoonlijke gesprekken. Dus ik zou zeggen, heroverweeg of je misschien toch wil reagerenGert10 schreef:Marnix, bedankt voor je moedige reactie. Reageren op een persoonlijke ontboezeming is moeilijk, lijkt snel aanvallend, afkeurend of kritisch daarom doe ik het niet.

Veel succes en Gods onmisbare zegen toegewenst.