Inhoudelijke discussie RKK/OKK
Het lijkt me ontzettend interessant om eens tot een inhoudelijke discussie te komen met iemand uit de RK. Heb het ooit met Lambertus geprobeerd, maar die kon me zelf niet zoveel vertellen. Hij kon me wel lange teksten sturen van ex-protestanten die RK waren geworden en verhaalden over dogmatische misstanden. Mogelijkerwijs komen die in exotische stromingen binnen de protestantse kringen wel voor, maar ik voelde me niet bepaald aangesproken door die zogenaamde dwaalleer. De ontkrachting van die dwaalleren (dat het helemaal niet speelt in de middenstroming in Nederland) en vervolgens de dingen die wij als protestanten beweren over RK heb ik toen teruggestuurd. Toen kwam het antwoord dat bij hun de mondelinge overlevering even belangerijk is dan God's Woord dus dat bepaalde dingen niet door God's Woord verklaard kunnen worden, maar wel door de mondelinge overlevering. Tja, toen waren we snel uitgepraat. Vond ik wel jammer.
Ik heb namelijk nog nooit een verklaring gehad waarom men nu naar Maria bidt en waar men dat vandaan haalt. Ik vind dat persoonlijk wel de ergste dwaalleer. Ik heb begrepen dat de RK er nu wat van terug komt dat je op alternatieve wijzen voldoen kunt aan je zondeschuld en dat alles toch werkelijk van Christus' offer moet komen. Lijkt me een mooie ontwikkeling. Tegelijk zie ik de Mariaverering sterker worden.
Maar ja... Wat kan ik er van zeggen? Veel inhoudelijke communicatie is er niet, dus je wordt er politiek ongekleurd niet wijzer op. Enkel wat je uit de media oppikt en wat je protestantse vrienden je vertellen.
Ik heb namelijk nog nooit een verklaring gehad waarom men nu naar Maria bidt en waar men dat vandaan haalt. Ik vind dat persoonlijk wel de ergste dwaalleer. Ik heb begrepen dat de RK er nu wat van terug komt dat je op alternatieve wijzen voldoen kunt aan je zondeschuld en dat alles toch werkelijk van Christus' offer moet komen. Lijkt me een mooie ontwikkeling. Tegelijk zie ik de Mariaverering sterker worden.
Maar ja... Wat kan ik er van zeggen? Veel inhoudelijke communicatie is er niet, dus je wordt er politiek ongekleurd niet wijzer op. Enkel wat je uit de media oppikt en wat je protestantse vrienden je vertellen.
Eindelijk is verstandige woorden, er waren hier zowel Rooms Katholieken als Oud Katholieken en met name de laaste zouden de gereformeerde gezindte een hoop aan kunnen hebben , maar een inhoudelijk discussie wordt tegen gehouden , door het sektarisch zelfgelijk,dan houdt het op.Voor de Rooms Katholiek zowel Oud Katholiek als de Orthodox niet erg daar zij staan in de praktijk van de volle Woordbediening en Sacramentsbediening,maar wel jammer voor hen die is verder willen kijken dan hun eigen kring. De inhoudelijk discussie zal er hier wel nooit komen ,maar wat niet is kan nog komen .Kaw schreef:Het lijkt me ontzettend interessant om eens tot een inhoudelijke discussie te komen met iemand uit de RK. Heb het ooit met Lambertus geprobeerd, maar die kon me zelf niet zoveel vertellen. Hij kon me wel lange teksten sturen van ex-protestanten die RK waren geworden en verhaalden over dogmatische misstanden. Mogelijkerwijs komen die in exotische stromingen binnen de protestantse kringen wel voor, maar ik voelde me niet bepaald aangesproken door die zogenaamde dwaalleer. De ontkrachting van die dwaalleren (dat het helemaal niet speelt in de middenstroming in Nederland) en vervolgens de dingen die wij als protestanten beweren over RK heb ik toen teruggestuurd. Toen kwam het antwoord dat bij hun de mondelinge overlevering even belangerijk is dan God's Woord dus dat bepaalde dingen niet door God's Woord verklaard kunnen worden, maar wel door de mondelinge overlevering. Tja, toen waren we snel uitgepraat. Vond ik wel jammer.
Hm, dat wordt lastig. Ik zou dan wel willen dat degenen die meediscusiëren mogen bepalen wat 'niet onderbouwde Roomse propaganda' is. Anders kan het wel eens een discussie met gaten worden.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
---knip---niet doen, dat lukt ons zelf wel---mvg TB---
Ik denk dat we eerst moeten weten waar ik sta en waar Adorote voor staat.
Ikzelf ben van oorsprong GKV. Door een gemengde verkering ben ik in aanraking gekomen met de meer reformatorische zijde van de medaille en ben ik uiteindelijk HHK geworden. Omdat ik beide zijden van de gereformeerde medaille van binnen ken durf ik me op te werpen als vertegenwoordiger van de gereformeerde lijn.
Ik zou ook graag weten wie Adorote is en welke stroming hij voor staat binnen de RK.
Om een aanzetje te geven:
(Misver?)standhouding nummer 1: Mariaverering. Protestanten vinden dat binnen de RK een praktijk van Mariaverering heerst. Wanneer ik in het zuiden des lands een RK bezoek lijkt dit waar te zijn gezien het aantal vrouwen in gebed voor het Mariabeeld. Dit is volgens ons tegen het eerste en tweede gebod namelijk:
1. Gij zult geen andere goden voor Mijn aangezicht hebben.
2. Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Laten we hier maar mee beginnen. Wat is er waar en niet waar op het gebied van Mariaverering? En waar wordt het op gebasseerd?
Als Adorote een vraag heeft voor mij, dan zal ik het met veel enthousiasme beantwoorden.
Ik denk dat we eerst moeten weten waar ik sta en waar Adorote voor staat.
Ikzelf ben van oorsprong GKV. Door een gemengde verkering ben ik in aanraking gekomen met de meer reformatorische zijde van de medaille en ben ik uiteindelijk HHK geworden. Omdat ik beide zijden van de gereformeerde medaille van binnen ken durf ik me op te werpen als vertegenwoordiger van de gereformeerde lijn.
Ik zou ook graag weten wie Adorote is en welke stroming hij voor staat binnen de RK.
Om een aanzetje te geven:
(Misver?)standhouding nummer 1: Mariaverering. Protestanten vinden dat binnen de RK een praktijk van Mariaverering heerst. Wanneer ik in het zuiden des lands een RK bezoek lijkt dit waar te zijn gezien het aantal vrouwen in gebed voor het Mariabeeld. Dit is volgens ons tegen het eerste en tweede gebod namelijk:
2. Gij zult u geen gesneden beeld, noch enige gelijkenis maken, van hetgeen boven in den hemel is, noch van hetgeen onder op de aarde is, noch van hetgeen in de wateren onder de aarde is. Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HEERE uw God, ben een naijverig God, die de misdaad der vaderen bezoeke aan de kinderen, aan het derde, en aan het vierde lid dergenen, die Mij haten; En doe barmhartigheid aan duizenden dergenen, die Mij liefhebben, en Mijn geboden onderhouden.
Laten we hier maar mee beginnen. Wat is er waar en niet waar op het gebied van Mariaverering? En waar wordt het op gebasseerd?
Als Adorote een vraag heeft voor mij, dan zal ik het met veel enthousiasme beantwoorden.
- Bonny
- Contacteer:
Dat vraag ik mij ook wel eens af, hoe Katholieken dat verantwoorden met de eerste twee geboden. Misschien denken ze dat zij met al hun zonden niet rechtstreeks tot God kunnen gaan. Ze biechten hun zonden immers tot de priester, die ze aan God voorlegd. Volgens mij bidden zij vaak in de trant van: "Moeder Gods, wilt voor ons bidden."Kaw schreef: Om een aanzetje te geven:
Laten we hier maar mee beginnen. Wat is er waar en niet waar op het gebied van Mariaverering? En waar wordt het op gebaseerd?
Een tweede punt waar protestanten het moeilijk mee hebben is de positie van de paus. Hij wordt volgens mij beschouwd als de 'pontifex maximus', de brug tussen het hemelse en het aardse, de opvolger van Petrus op aarde. Voornamelijk het feit dat de paus onfeilbaar is, en al zijn uitspraken worden geinterpreteerd als uitspraken van God, worden niet altijd gewaardeerd in protestantse huize.
Let wel, ik ben geen expert op dit gebied. Corrigeer me als ik ongelijk heb!
The Groom's still waiting at the altar
Adorote,Adorote schreef:De Heilige Maagd Maria de Moeder des Heren ,is de eer waard die haar toe komt op grond van de Heilige Schrift; maar er is er maar een waar tot gebeden kan worden Jezus Christus de voorspreker bij de Hemelse Vader.
Is dat je eigen overtuiging, of is dit (ook) die van de (meerderheid van) de RK? Ik ben er zelf namelijk wel van overtuigd dat we binnen de Gereformeerde Gezindte Maria wel eens 'onderschatten', maar ben het - uiteraard - helemaal eens met je opmerking over die ene Voorspreker.
Hoi Adorote,
Met één regel komen we niet tot de inhoudelijke discussie.
Misschien kan ik je uitlokken om wat meer over de OK vertellen en wat hun onderscheid van de RK of wanneer het niet eens lijkt op de RK, waar de OK dan wel voor staat?
En heb jij geen dingen waar jij over valt bij de gereformeerden?
Met één regel komen we niet tot de inhoudelijke discussie.

Misschien kan ik je uitlokken om wat meer over de OK vertellen en wat hun onderscheid van de RK of wanneer het niet eens lijkt op de RK, waar de OK dan wel voor staat?
En heb jij geen dingen waar jij over valt bij de gereformeerden?
In zoverre wil ik je corrigeren, dat de Paus an sich onfeilbaar is als hij leerstellige uitspraken doet, zoals het afkondigen van een dogma.Bonny schreef: Voornamelijk het feit dat de paus onfeilbaar is, en al zijn uitspraken worden geinterpreteerd als uitspraken van God, worden niet altijd gewaardeerd in protestantse huize.
Let wel, ik ben geen expert op dit gebied. Corrigeer me als ik ongelijk heb!
Dat de Paus staat in de Apostolische opvolging is gegerond op de aanwijzing van Petrus door Christus Jezus om "de lammeren te weiden, de schapen te hoeden", en hetgeen wij menen te weten dat Petrus zijn opvolging aanwees.
Derhalve, Petrus als de "eerste onder zijn gelijken", bepalende zijn opvolging op Gods aanwijzingen.
Daarvandaan volgt de lijn dat na het overlijden van de Paus, door de hoogste ambtsdragers in de Kerk, de kardinalen, onder erkenning van Gods opzicht, een nieuwe Paus wordt verkozen. De nieuwe Paus zal, na een intens gebed moeten bewilligen in het ambt dat door God op zijn schouders is gelegd.
Dit even in korte vogelvlucht de zienswijze in de RK.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
off-topic opmerking van uw medeforummer
Waarom doe je dit niet via de PB als we ons er toch niet in mogen mengen? Adorote heeft zo te zien maar met 1 zin gereageerd. Wie weet voelt ie zich niet goed om in de schijnwerpers te staan en is de pb beter...Kaw schreef: Ik wil de overige forumleden vragen of ze willen wachten met reageren binnen dit topic zodat de discussie overzichtelijk blijft en er geen vervelende sfeer van 1 tegen 100 ontstaat binnen dit topic. Eventuele opmerkingen zal ik meenemen wanneer me deze per PB worden gestuurd.
God said: "Fear not, for I have redeemed you; I have summoned you by name; you are Mine."
Quote van Adorote: "Men mag het nergens over hebben,tja waarom bestaat dit forum dan."
Nou Adorote, je wordt op je wenken bedient, niet door mijnheer pastoor maar op je wenken dus........
Grijp je kansen, en laat zien wat je waard bent in deze discussie!!
Nou Adorote, je wordt op je wenken bedient, niet door mijnheer pastoor maar op je wenken dus........
Grijp je kansen, en laat zien wat je waard bent in deze discussie!!
Moderatorbericht:
Deze draad heb ik niet geopend, het enige wat wij zeiden dat Kaw verstandige woorden sprak, en hij/zij een inhoudelijke discussie wilde op zich heel goed dat beamde wij meer niet.
Dus als men een inhoudelijk discussie wil voeren moet men dat vooral doen ,zal dan wel een inhoudelijke discussie moeten zijn zonder enige beperking.Wij worden niet op onze wenken bediend,maar hen die deze inhoudelijke discussie willen en toch is verder kijken als hun eigen kring, en kennis willen nemen van die Universele Kerk die Katholiek is en Apostolisch zoals dat beleden wordt in het Credo/Geloofsbelijdenis van NICEA.
Dus als men een inhoudelijk discussie wil voeren moet men dat vooral doen ,zal dan wel een inhoudelijke discussie moeten zijn zonder enige beperking.Wij worden niet op onze wenken bediend,maar hen die deze inhoudelijke discussie willen en toch is verder kijken als hun eigen kring, en kennis willen nemen van die Universele Kerk die Katholiek is en Apostolisch zoals dat beleden wordt in het Credo/Geloofsbelijdenis van NICEA.
Maar of dat in alle objectieviteit zal kunnen, waag ik in ernstige mate te betwijfelen, bezwaard als men is door de ingegoten afkeer van alles wat Rooms is, waarbij men vaak niet verder komt dan het verwijzen naar de HC en enkele Schriftteksten, alsmede het zwaaien met de "vervloekingen van e Roomse Kerk over het protestantisme, die op hun beurt ook hun vervloeking van de Roomse leer hebben vervat op schrift.Adorote schreef:Wij worden niet op onze wenken bediend,maar hen die deze inhoudelijke discussie willen en toch is verder kijken als hun eigen kring, en kennis willen nemen van die Universele Kerk die Katholiek is en Apostolisch zoals dat beleden wordt in het Credo/Geloofsbelijdenis van NICEA.
Als men niet van jongsaf die afkeer ingegoten heeft gekregen, is er een moeglijkheid om zonder oogkleppen op naar de leer en de achtergronden van de Roomse leer te kijken, en de rijkdom die er in is vervat.
Dat er ook een rijkdom is in de gereformeerde leer is evident, maar is in deze topic buiten beschouwing te laten.
Moderatorbericht: