Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Janneman

Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door Janneman »

Een enkele keer kom ik in een kerkhistorisch boek of levensbeschrijving de naam tegen van ds. J.(?) Jorens. Hij schijnt voorganger of predikant geweest te zijn van een groep in Hedel. Er staat me iets van bij dat hij is bevestigd door ds. Stikkers, maar daarin kan ik me vergissen. Volgens een verslag was ds. Jorens aanwezig op de begrafenis van Ds. Ligtenberg sr. in 1965.

Ik kan verder nergens iets over deze voorganger/predikant vinden, noch over de groep in Hedel die hij zou hebben gediend.
Misschien weet één van jullie me meer te vertellen?
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Ik weet er alleen van horen zeggen. Maar de heer Jorens schijnt toch wel een charletan geweest te zijn.
In de zestiger jaren preekte hij ook in onze woonplaats, hij was een volksmenner, maar volgens mijn tante zaliger dat was het toch.
Later kwam openbaar dat het toch niet kosher was, dat is wat ik er van weet.
Janneman

Bericht door Janneman »

Dank je, Toeschouwer, maar ik ben meer geinteresseerd in feiten, plaatsen, jaartallen etc. dan in "van horen zeggen" en andere oordelen..
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Beide namen (ds. Jorens en ds. Stikkers) zeggen mij niets.

Je zou eens contact op kunnen nemen met de scriba van de Hervormde Kerk daar. Misschien kan die je verder helpen.

Ik heb overigens geen roddeltantetjes in die buurtschap. :D
Geka

Bericht door Geka »

Volgens mij heeft er van ds. Stikkers wel eens een artikel in Oude Paden gestaan. Was dat niet die dominee die een dubbelleven leidde en tegelijk soort priester o.i.d. in een secte was?
astroguy

Re: Weet iemand iets te vertellen over (ds.) J.Jorens?

Bericht door astroguy »

Janneman schreef:Een enkele keer kom ik in een kerkhistorisch boek of levensbeschrijving de naam tegen van ds. J.(?) Jorens. Hij schijnt voorganger of predikant geweest te zijn van een groep in Hedel. Er staat me iets van bij dat hij is bevestigd door ds. Stikkers, maar daarin kan ik me vergissen. Volgens een verslag was ds. Jorens aanwezig op de begrafenis van Ds. Ligtenberg sr. in 1965.

Ik kan verder nergens iets over deze voorganger/predikant vinden, noch over de groep in Hedel die hij zou hebben gediend.
Misschien weet één van jullie me meer te vertellen?
Volgens het boek "In de schaduw van het kerkelijk leven", blz. 276, noot 202, was ds. J. Jorens bevestigd als predikant in Hedel door ds. J.W. Stikkers in 1961. Over ds. Stikkers en zijn dubbelleven zie ook het artikel in Oude Paden, maart 2003. Verder kan ik niets vinden over de gemeente van Hedel en ds. Jores, ook niet in Alphen's Nieuw Kerkelijk Handboek van die jaren.
Atze
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

De meesten op dit forum zullen het moeten hebben "van horen zeggen". Dit is zeker 40 jaar geleden dat deze man in het land preekte. Als ik me goed herinner is ongeveer een 30 jaar geleden een artikel over hem verschenen in het RD.
Misschien kunnen ze jaar verder helpen.
Als mijn herinnering goed is dan "preekte hij op de zak".
astroguy

Bericht door astroguy »

Toeschouwer schreef:De meesten op dit forum zullen het moeten hebben "van horen zeggen". Dit is zeker 40 jaar geleden dat deze man in het land preekte. Als ik me goed herinner is ongeveer een 30 jaar geleden een artikel over hem verschenen in het RD.
Het zou interessant zijn als iemand dit artikel zou kunnen opvissen. Ik ben wat ver weg daarvoor.
Atze
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

astroguy schreef:
Toeschouwer schreef:De meesten op dit forum zullen het moeten hebben "van horen zeggen". Dit is zeker 40 jaar geleden dat deze man in het land preekte. Als ik me goed herinner is ongeveer een 30 jaar geleden een artikel over hem verschenen in het RD.
Het zou interessant zijn als iemand dit artikel zou kunnen opvissen. Ik ben wat ver weg daarvoor.
Eveneens interessant om het artikel in Oude Paden over ds. Stikkers hier te plaatsen.
JALP

Bericht door JALP »

Het was (als ik het uit mijn hoofd zeg) een vrij lang artikel. Misschien moet je gewoon een Oude PAden op de kop tikken.
astroguy

Bericht door astroguy »

Tiberius schreef:
astroguy schreef:
Eveneens interessant om het artikel in Oude Paden over ds. Stikkers hier te plaatsen.
Het zijn 9 pagina's A4 met foto's en deze site laat geen grote scans toe.....
Atze
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

astroguy schreef:
Tiberius schreef:
astroguy schreef:
Mail maar als JPG of zo naar mij, als je wilt, dan zet ik het er wel op.
astroguy

Bericht door astroguy »

Tiberius schreef:
astroguy schreef:
Tiberius schreef:
astroguy schreef: Het zou interessant zijn als iemand dit artikel zou kunnen opvissen. Ik ben wat ver weg daarvoor.
Mail maar als JPG of zo naar mij, als je wilt, dan zet ik het er wel op.
Goed, vanavond als ik weer thuis ben van boodschappen zal ik het wel even scannen.
Atze
Janneman

Bericht door Janneman »

Alles goed en wel, maar ik ben op zoek naar gegevens over ds. Jorens. Over ds. Stikkers weet ik al veel, genoemde artikelen zijn me bekend. Misschien iets voor een andere topic?
Dus graag nog wat info over ds. Jorens en de gemeente in Hedel.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Geka schreef:Volgens mij heeft er van ds. Stikkers wel eens een artikel in Oude Paden gestaan. Was dat niet die dominee die een dubbelleven leidde en tegelijk soort priester o.i.d. in een secte was?
Hij was een predikant in een soort vrije OGG, had een vrij mystieke inslag, had ook een illegale drankstokerij en was tegelijkertijd ook een Oosters Orthodoxe priester. Volgens mij is hij toen opgepakt voor zijn illegale drankstokerij, toen ook door zijn Vrije OGG (?) afgezet en heeft hij later een eigen Orthodoxe kerk in het leven geroepen. Een zeer excentrieke man dus!
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 10 aug 2007, 17:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie