Indringende vraag aangaande de Schepping

Rens

Indringende vraag aangaande de Schepping

Bericht door Rens »

Ik trap eerst even een een heel vér openstaande deur in met de constatering van de Schepping van Adam en Eva.

Na de uitdrijving uit het Paradijs zijn Kain en Abel geboren.

Kain sloeg Abel dood, waarna Kain door God werd "verbannen".

Kain ging heen, en trouwde met een vrouw (neem ik aan).

Kernvraag:

Hoe kon Kain met een vrouw van een ánder volk trouwen, als niet dat volk, wat niet in de Bijbel beschreven staat, óók door God geschapen is?

Een volk ontstaat nu eenmaal niet uit een polletje gras of uit een veldje boerenkool...............daar is dus óók een schepping van dat volk bij te pas gekomen......................of niet?

Dus, de kernvraag is simpel:

Heeft God een twééde volk doen ontstaan door de schepping van méér mensen dan alleen Adam en Eva, al zou het enkele jaren láter zijn gebeurd?

En laten we er nu geen allerhande omtrekkende bewegingen omheen gaan maken, of mistvelden over doen optrekken, maar gewoon een simpel recht-toe-recht-aan antwoord op geven.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Grace

Re: Indringende vraag aangaande de Schepping

Bericht door Grace »

Rens schreef:Ik trap eerst even een een heel vér openstaande deur in met de constatering van de Schepping van Adam en Eva.

Kernvraag:

Hoe kon Kain met een vrouw van een ánder volk trouwen, als niet dat volk, wat niet in de Bijbel beschreven staat, óók door God geschapen is?

Een volk ontstaat nu eenmaal niet uit een polletje gras of uit een veldje boerenkool...............daar is dus óók een schepping van dat volk bij te pas gekomen......................of niet?

Heeft God een twééde volk doen ontstaan door de schepping van méér mensen dan alleen Adam en Eva, al zou het enkele jaren láter zijn gebeurd?

En laten we er nu geen allerhande omtrekkende bewegingen omheen gaan maken, of mistvelden over doen optrekken, maar gewoon een simpel recht-toe-recht-aan antwoord op geven.
nee
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mijn vrouw en ik kregen deze vraag ook tijdens bijbelstudie van Genesis.

En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt.
En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

En vervolgens is daar alleen Adam in het paradijs. Adam is geen mensen en Adam is ook geen vrouw.

Hoofdstuk later: Zo nam de HEERE God den mens, en zette hem in den hof van Eden, om dien te bouwen, en dien te bewaren. [...] Ook had de HEERE God gesproken: Het is niet goed, dat de mens alleen zij; Ik zal hem een hulpe maken, [die] als tegen hem over zij.

Als je het mij zou vragen heeft God meer mensen geschapen dan Adam. Adam zal de eerste mens zijn, maar volgens mij sluit Genesis het niet uit dat er meer mensen zijn geschapen.
Unionist

Bericht door Unionist »

Kaïn kon heel goed getrouwd zijn met zijn (verder niet in de BIjbel vermelde) zus. Adam en Eva kregen meer kinderen dan Kaïn en Abel en 'inteelt' was toen nog niet schadelijk, omdat het menselijk ras nog zuiver was.

Lees hierover een interessant artikel op christiananswers.net:
http://www.christiananswers.net/dutch/q ... 04-nl.html
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Rens schreef:Dus, de kernvraag is simpel:

Het antwoord is even simpel:
Nee.

Waarom niet? Om dezelfde reden als dat deze vraag steeds weer opgeworpen wordt: we zouden dan af kunnen stammen van dat tweede volk en dus niet begrepen zijn in de diepe val in Adam.

Begrijp ik dan met mijn verstand alles wat er in de eerste hoofdstukken van Genesis staat? Nee, maar dat hoeft ook niet. Wij, mensen, hebben zo'n nietig verstand, dat we daarmee nooit God kunnen narekenen.

Wel kunnen we op een aantal vragen een aannemelijke antwoord verzinnen.
Kain kan zijn zus tot huisvrouw genomen hebben. Vrouwen werden in de tijd voor de zondvloed betrekkelijk weinig genoemd.

Wat de case van Kaw betreft: de meeste bijbelverklaarders geven aan dat Genesis 2 en toelichting is op Genesis 1, een soort inzoomen, zeg maar.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Rens schreef:Dus, de kernvraag is simpel:

Het antwoord is even simpel:
Nee.

Waarom niet? Om dezelfde reden als dat deze vraag steeds weer opgeworpen wordt: we zouden dan af kunnen stammen van dat tweede volk en dus niet begrepen zijn in de diepe val in Adam.

Begrijp ik dan met mijn verstand alles wat er in de eerste hoofdstukken van Genesis staat? Nee, maar dat hoeft ook niet. Wij, mensen, hebben zo'n nietig verstand, dat we daarmee nooit God kunnen narekenen.

Wel kunnen we op een aantal vragen een aannemelijke antwoord verzinnen.
Kain kan zijn zus tot huisvrouw genomen hebben. Vrouwen werden in de tijd voor de zondvloed betrekkelijk weinig genoemd.

Wat de case van Kaw betreft: de meeste bijbelverklaarders geven aan dat Genesis 2 en toelichting is op Genesis 1, een soort inzoomen, zeg maar.
Nee, we kunnen niet afstammen van het tweede volk, want we stammen ook allemaal af van Noach en Noach was een afstammeling van Adam en Noach was een rechtvaardig, oprecht man in zijn geslachten, dus zeer waarschijnlijk met een 'schone' vrouw getrouwt, namelijk uit het geslacht van Adam. We zien Isaäk en Jacob dat ook doen en was in die tijd uiterst normaal.
freek

Bericht door freek »

Grace schreef:
Rens schreef:Ik trap eerst even een een heel vér openstaande deur in met de constatering van de Schepping van Adam en Eva.

Kernvraag:

nee
:D
freek

Bericht door freek »

Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind het lief dat hij tijd neemt om zonder enige kritiek naar de vraagsteller de vraag inhoudelijk te beantwoorden.

Maar wat ik mis is een stukje realisme. Er is geen direct bewijs dat het zo is. Een geslachtsregister bewijst helemaal niets. Het probleem herhaalt zich ook na Noach. Het geslachtsregister vanaf Noach tot Abraham is niet bijzonder lang en de wereld is weer flink bevolkt. We weten uit de directe geschiedenis dat het zeer waarschijnlijk is dat idd de mensheid ontstaan is rond Ethiopië. We weten ook dat er idd een moment is dat de mensheid bijna uitgestorven is. Dat is wetenschappelijk bewezen. Toch is het in het geval van Adam en Noach onwaarschijnlijk dat ze alleen waren, want anders wordt het heel lastig om in 6000 jaar (de leeftijd van de bijbel) meer dan 6 miljard mensen op aarde te krijgen. Of nog een bijbels voorbeeld van onwaarschijnlijkheid:
En Kain bekende zijn huisvrouw, en zij werd bevrucht en baarde Henoch; en hij bouwde een stad, en noemde den naam dier stad naar den naam zijns zoons, Henoch.
In Kains generatie al een stad?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Maar wat ik mis is een stukje realisme. Er is geen direct bewijs dat het zo is.
Waarom wil je dat realisme en dat bewijs?
Als het voor onze zaligheid nodig was geweest, had de Heilige Geest dat wel in de Bijbel opgenomen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:
Kaw schreef:Maar wat ik mis is een stukje realisme. Er is geen direct bewijs dat het zo is.
Waarom wil je dat realisme en dat bewijs?
Als het voor onze zaligheid nodig was geweest, had de Heilige Geest dat wel in de Bijbel opgenomen.
Daarom moeten we deze vraag ook in zijn perspectief zien. Het antwoord is niet heel belangerijk. Maar een beetje neuzelen op de donderdagochtend vind ik op zijn tijd wel leuk ;)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

In dat geval ga ik gauw weer aan het werk. :D

Toch moeten we de impact van dit soort vragen niet onderschatten.
Als we namelijk "wetenschappelijk" kunnen "aantonen" dat er een tweede volk is geschapen buiten Adam om, dan zetten we de deur open om niet in de diepe val van Adam begrepen te zijn.

Dat klinkt misschien aantrekkelijk, maar dat is het niet. Want we kunnen dan ook niet verlost worden door Christus, Die van Adams geslacht is, en deelgenoot worden van Zijn heilgoederen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Tiberius schreef:In dat geval ga ik gauw weer aan het werk. :D

Als we namelijk "wetenschappelijk" kunnen "aantonen" dat er een tweede volk is geschapen buiten Adam om, dan zetten we de deur open om niet in de diepe val van Adam begrepen te zijn.

Dat klinkt misschien aantrekkelijk, maar dat is het niet. Want we kunnen dan ook niet verlost worden door Christus, Die van Adams geslacht is, en deelgenoot worden van Zijn heilgoederen.
Ik heb al redelijkerwijs aangetoont dat dit niet het punt hoeft te zijn waardoor Adam alleen geschapen moet zijn. We zijn allen afstammelingen van Noach en Noach is een schone afstammeling van Adam.

Bovendien bestaat er nog zoiets als een geestelijke afstammeling. We hebben allen geleerd dat Ruth een Moabitische is en toch is ze een voormoeder van Jezus Christus die 100% Israëliet moest zijn en was. God's verbond is altijd enkel geweest voor Israël, maar Ruth kreeg daar zonder problemen een plekje in omdat ze geloofde. Nog steeds is God's belofte voor God's volk, maar omdat we geloven worden we gerekent tot 'geestelijke joden' (vergeef me de slechte uitdrukking) en horen we er bij, net als Ruth er 100% bij hoorde.
Rens

Bericht door Rens »

Tiberius schreef:

Als we namelijk "wetenschappelijk" kunnen "aantonen" dat er een tweede volk is geschapen buiten Adam om, dan zetten we de deur open om niet in de diepe val van Adam begrepen te zijn
.
Gelet op de rechte lijn van Adam naar Jezus, is het bestaan van een of meer ándere volken niet direct noodzakelijkerwijs "een deur openzetten".

We zijn als méns in de val Adam's inbegrepen, en méns houdt tevens in álle mensen, dus ook de ándere volken die er bijna noodzakelijkerwijs ook geweest moeten zijn ten tijde van Adam......Adam, de eerste mens, "eerstverantwoordelijke" voor het ganze mensdom en mét hem kwam ook het ganze mensdom ten val, ook al zijn zij geschapen direct of vlak ná Adam............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Ik heb al redelijkerwijs aangetoont dat dit niet het punt hoeft te zijn waardoor Adam alleen geschapen moet zijn. We zijn allen afstammelingen van Noach en Noach is een schone afstammeling van Adam.
Dat is niet helemaal waar.
Want het vervolg is vaak, dat men vraagt waar de indianen vandaan komen. Het is bijna onmogelijk, dat zij zich vanuit het Middenoosten verspreid hebben.
Zouden zij dan misschien van dat tweede volk afstammen?
En de zondvloed op een andere wijze dan Noach overleefd hebben?

Snap je? Zo wordt er twijfel gezaaid en ontneemt men de mensen de troost van het zalig kunnen en moeten worden.
Plaats reactie