'Ouders zijn slechte opvoeders'

takkie

'Ouders zijn slechte opvoeders'

Bericht door takkie »

Uitgegeven: 20 april 2005 20:35
Laatst gewijzigd: 20 april 2005 21:48

HILVERSUM - Leerkrachten hebben geen hoge pet op van de opvoedkwaliteiten van de gemiddelde ouder. De ouders besteden weinig tijd aan hun kroost, leggen de opvoeding vaak neer bij de school en verwachten veel van hun kinderen.

Dat blijkt uit een enquête die Intomart heeft uitgevoerd in opdracht van Netwerk KRO. De conclusies zijn woensdagavond bekendgemaakt bij Netwerk.

Bijna 60 procent van de leerkrachten zegt zich steeds vaker zorgen te maken over de thuissituatie van hun leerlingen. Bijna tweederde, 63 procent, is ongerust over de agressiviteit bij veel kinderen.

Opvoedkundige taken

Bijna 70 procent (67) van de ondervraagde leerkrachten zegt dat ouders steeds vaker opvoedkundige taken op het bordje van de school leggen. Bijna 60 procent (57) vindt dat ouders te weinig tijd aan de opvoeding van hun kinderen besteden. Meer dan de helft van de ondervraagden, 52 procent, is van mening dat ouders meer van hun kind verwachten dan vroeger.

Moe

Volgens 57 procent van de onderwijsgevenden komen kinderen door alle druk en drukte vaak moe op school. Dit geldt zowel voor kinderen in de grote stad als voor kinderen op het platteland.

bron: Nu.nl
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Per dag is een kind wel meer op school dan thuis natuurlijk
lammert
Contacteer:

Bericht door lammert »

Oorspronkelijk gepost door tukkertje
Ja en?
:t:t
Barryvrouw

Bericht door Barryvrouw »

per week niet
Met je gedachten ergens anders, ben je altijd overal.
Marjan

Bericht door Marjan »

Gelukkig niet zeg!
's Morgens van half negen tot twaalf, en 's middags van half twee tot half vier. Is bij elkaar vijf en een half uur per dag. Ik hou dan nog achttien en een half uur elke dag over...
Be yourself, there are plenty of others.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Gelukkig niet zeg!
's Morgens van half negen tot twaalf, en 's middags van half twee tot half vier. Is bij elkaar vijf en een half uur per dag. Ik hou dan nog achttien en een half uur elke dag over...
Van die 18,5 uur slaapt een kind gemiddeld 12 uur
Pim
Contacteer:

Bericht door Pim »

Jaja, de onmacht van het onderwijskundig personeel wordt op de ouders afgeschoven. Zo heb je al een excuus voor je goed en wel begonnen bent, Takkie!

:P
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
takkie

Bericht door takkie »

Ik zal even serieus reageren,

dit is waar ik me zorgen om maak:
Bijna 60 procent van de leerkrachten zegt zich steeds vaker zorgen te maken over de thuissituatie van hun leerlingen.

Ik wil me 100% inzetten, ook opvoedkundig, al is dat niet mijn eerse taak, maar als het thuis net zo hard weer afgebroken wordt, maak ik me daar idd zorgen over

[Aangepast op 21/4/05 door takkie]
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Marjan
Gelukkig niet zeg!
Van die 18,5 uur slaapt een kind gemiddeld 12 uur
Mijn kinderen slapen thuis, dus dat telt gewoon mee. Verder slapen ze bij mij allang geen twaalf uur meer hoor. Die van twaalf gaan zelden voor tien uur naar bed.

En dan nog: 18,5 min 12 is 6.5. Nog steeds meer dan 5.5 uur op school :P
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

En nu nog de sport en muziekles.

Kinderen hebben het druk :,
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Ik denk dat er ook een groot gevaar schuilt in beide ouders die tot 17.00 uur moeten werken. En de kinderen komen om 15.00 uur thuis. Er is steeds minder aandacht voor hen.
Wat te denken van vader die in de kerkenraad zit? ben je zo 2 ~ 3 avonden per week verder.
Met vriendelijke groet, Rick Marsman
refo

Bericht door refo »

Leerkrachten willen het liefst, goed uitegruste, genotiveerde en gehoorzame kinderen. Want dan hebben ze het zelf het makkelijkst.

De kinderen worden wel goed opgevoed, schat ik in, maar soms weten ze dat goed te verbergen.

Nederland is langzamerhand één groot enquete-land geworden. Als een enquete een score boven de 50% heeft gaat iedereen er van uit dat het DE mening is en onomstotelijk vaststaand.

Tot slot: Kan iemand een definitie van 'opvoeden' geven? Ik heb nooit het idee dat ik 'opvoed'. Niettemin heb ik niet het idee dat mijn kinderen barbaren zijn, althans niet meer barbaar dan andere kinderen, die wellicht meer opgevoed zijn.

Al dat gedoe over 'opvoeden' doet me een beetje onchristelijk aan. Ons wordt altijd voorgehouden dat 'kinderen een zegen' zijn, zonder enig voorbehoud. Als je oppert dat dat in de bijbel staat toen kinderen onder 'inkomensverwering' viel en ze nu onder 'inkomensbesteding' vallen, krijg je -althans in de GG - weinig bijval. Ze zijn een zegen en basta. En heb je als (gezegende) ouders dan weinig kwaliteiten op opvoedkundig gebied, dan moeten de leerkrachten wat bijschaven. Daarvoor hebben we ze bijgeschoold.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oorspronkelijk gepost door Admin
even weer serieus.

De inhoud van dit artikel is niet nieuw we zien dat deze trend de afgelopen sterk is toegenomen. Ouders leggen naar mijn mening teveel de verantwoordelijkheid van de opvoeding bij de school. onze eigen achterban niet uitgezonderd !!!

Uit onderzoek blijkt dat de eerste 4 levensjaren van een mens het meest bepalend mbt de opvoeding..

De school mag wel als verlengde van de opvoeding worden gezien maar niet als vervanger. En dat laatste gebeurd teveel/tevaak ook binnen onze kring...
Je spreekt jezelf tegen. Je stelt dat ouders teveel verantwoordelijkheid voor de opvoeding bij de school leggen, én dat de eerste vier jaar van een kind het belangrijkst zijn. Maar in die eerste vier jaar is er nog helemaal geen sprake van school, hooguit van een peuterspeelzaal.

Volgens mij (en ik ben nu bijna twintig jaar moeder) is het belangrijkste in de opvoeding gewoon stomweg het goede voorbeeld geven en goed communiceren. Gewoon in gesprek blijven. Vertellen over je beweegredenen om dingen te doen zoals je ze doet. Tegelijk een hartelijke belangstelling hebben voor hun zaken en vrienden en gedachten. En niet teveel energie steken in onbenullige dingen.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door refo
Leerkrachten willen het liefst, goed uitegruste, genotiveerde en gehoorzame kinderen. Want dan hebben ze het zelf het makkelijkst.

De kinderen worden wel goed opgevoed, schat ik in, maar soms weten ze dat goed te verbergen.

Nederland is langzamerhand één groot enquete-land geworden. Als een enquete een score boven de 50% heeft gaat iedereen er van uit dat het DE mening is en onomstotelijk vaststaand.

Tot slot: Kan iemand een definitie van 'opvoeden' geven? Ik heb nooit het idee dat ik 'opvoed'. Niettemin heb ik niet het idee dat mijn kinderen barbaren zijn, althans niet meer barbaar dan andere kinderen, die wellicht meer opgevoed zijn.

Al dat gedoe over 'opvoeden' doet me een beetje onchristelijk aan. Ons wordt altijd voorgehouden dat 'kinderen een zegen' zijn, zonder enig voorbehoud. Als je oppert dat dat in de bijbel staat toen kinderen onder 'inkomensverwering' viel en ze nu onder 'inkomensbesteding' vallen, krijg je -althans in de GG - weinig bijval. Ze zijn een zegen en basta. En heb je als (gezegende) ouders dan weinig kwaliteiten op opvoedkundig gebied, dan moeten de leerkrachten wat bijschaven. Daarvoor hebben we ze bijgeschoold.
herkenbaar! ik vind het ook opvallend dat de leerkrachten naar de ouders wijzen, de hand in eigen boezem steken zit waarschijnlijk niet in het lespakket van de Pabo?
Plaats reactie