Wayne Grudem -Systematic Theology

Plaats reactie
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Wayne Grudem -Systematic Theology

Bericht door mayflower »

Is iemand bekend met : Wayne Grudem -Systematic Theology ?

Memento mischien ?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Natuurlijk ken ik die. Zelfs geheel doorgelezen, wat ik niet van alle systematic theology-boeken kan zeggen die ik in de kast heb staan.

Ik acht Grudem, samen met de systematic van Reymond, de beste dogmatiek-leerboeken die er zijn op dit moment. De volgende kanttekeningen bij Grudem:

Pluspunten:
1. Toegankelijk taalgebruik
2. Aansprekende voorbeelden
3. Concrete en redelijk objectieve beschrijvingen, van zowel de verdedigde visie, als van andere mogelijke visies
4. Zeer goed onderbouwd vanuit de Schrift

Nadelen:
1. Charismatische ipv traditioneel gereformeerde opvattingen aangaande doop, Geestes-gaven (alhoewel zeer gematigd) en de leer der toekomende dingen.
2. Weinig gebruik en verwijzing naar de reformatorische belijdenisgeschriften.

Vergelijking met Reymond:
1. Reymond is voluit gereformeerd, Grudem voor 90%, alhoewel ik die 10% geen wezenlijke materie acht. Daarnaast verwoord Grudem zeer duidelijk waar hij afwijkt van de traditioneel gereformeerde visie dát hij afwijkt, en geeft hij de gereformeerde visie een eerlijke omschrijving.
2. Grudem is toegankelijker, zowel qua taalgebruik als voorbeelden, alhoewel Reymond ook zeer toegankelijk is.
3. Reymond neemt in beginsel de belijdenis (Westminster) als uitgangspunt, terwijl Grudem redeneert vanuit de Schrift. Reymond beargumenteerd dus vaak de visie van de belijdenis met Schriftteksten, terwijl Grudem dus vanuit de Schrift (soms) verwijst naar de belijdenis.
4. Grudem is in mijn beleving meer levendiger, dan Reymond


Wat mij betreft, kan ik Grudem van harte aan iedereen aanbevelen. Ja, zélfs boven Reymond. Lees echter wel kritisch. Maargoed, dat geldt in alles wat wij lezen...
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9075
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Memento schreef:1. Charismatische ipv traditioneel gereformeerde opvattingen aangaande doop, Geestes-gaven (alhoewel zeer gematigd) en de leer der toekomende dingen.
De leer der toekomende dingen is historisch pre-chiliastisch, en als zodanig niet charismatisch. De charismatischen zijn meestal dispensationalistisch-chiliastisch. Verder bestaat er m.i. niet 1 bepaalde traditioneel-gereformeerde escatalogie. Verder heb ik nooit van een charismatische doopvisie gehoord, hoewel de meeste charismatici inderdaad qua doopvisie baptistisch zijn.

@mayflower:
Het betreffende dogmatiek leest erg makkelijk weg, maar gezien het niveau van de theologische werken die jij er doorheen jast zul je misschien liever een diepgravender werk willen lezen. Voor beginners in de dogmatiek is het een goede keus om mee te starten, mits men op zijn hoede is voor de charismatische en baptistische standpunten (de escatalogie vind ik juist wel bijbels).
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

memento schreef:Natuurlijk ken ik die. Zelfs geheel doorgelezen, wat ik niet van alle systematic theology-boeken kan zeggen die ik in de kast heb staan.

Ik acht Grudem, samen met de systematic van Reymond, de beste dogmatiek-leerboeken die er zijn op dit moment. De volgende kanttekeningen bij Grudem:

Pluspunten:
1. Toegankelijk taalgebruik
2. Aansprekende voorbeelden
3. Concrete en redelijk objectieve beschrijvingen, van zowel de verdedigde visie, als van andere mogelijke visies
4. Zeer goed onderbouwd vanuit de Schrift

Nadelen:
1. Charismatische ipv traditioneel gereformeerde opvattingen aangaande doop, Geestes-gaven (alhoewel zeer gematigd) en de leer der toekomende dingen.
2. Weinig gebruik en verwijzing naar de reformatorische belijdenisgeschriften.

Vergelijking met Reymond:
1. Reymond is voluit gereformeerd, Grudem voor 90%, alhoewel ik die 10% geen wezenlijke materie acht. Daarnaast verwoord Grudem zeer duidelijk waar hij afwijkt van de traditioneel gereformeerde visie dát hij afwijkt, en geeft hij de gereformeerde visie een eerlijke omschrijving.
2. Grudem is toegankelijker, zowel qua taalgebruik als voorbeelden, alhoewel Reymond ook zeer toegankelijk is.
3. Reymond neemt in beginsel de belijdenis (Westminster) als uitgangspunt, terwijl Grudem redeneert vanuit de Schrift. Reymond beargumenteerd dus vaak de visie van de belijdenis met Schriftteksten, terwijl Grudem dus vanuit de Schrift (soms) verwijst naar de belijdenis.
4. Grudem is in mijn beleving meer levendiger, dan Reymond


Wat mij betreft, kan ik Grudem van harte aan iedereen aanbevelen. Ja, zélfs boven Reymond. Lees echter wel kritisch. Maargoed, dat geldt in alles wat wij lezen...
Hartelijk dank memento voor je toelichting, was erg helder!
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

J.C. Philpot schreef:@mayflower:Het betreffende dogmatiek leest erg makkelijk weg, maar gezien het niveau van de theologische werken die jij er doorheen jast zul je misschien liever een diepgravender werk willen lezen. Voor beginners in de dogmatiek is het een goede keus om mee te starten, mits men op zijn hoede is voor de charismatische en baptistische standpunten (de escatalogie vind ik juist wel bijbels).
Ik heb inderdaad thuis wel wat diepgaande theologische werken, zoals Francis Turretin, A.A Hodge, Charles Hodges en vele anderen, maar ik heb op dit moment juist behoefte aan een eenvoudigere dogmatiek, dat niet te filosofisch is, zoals bijvoorbeeld J.L Dagg wat ik aan het lezen ben, is ook trouwens online, ben er erg van onder de induk, juist om dat hij net zoals ik een credo-baptist is, m.a.w ik ik kan me helemaal aansluiten aan die baptistische standpunten :

J.L Dagg : Manual of theology
http://www.pbministries.org/Theology/J. ... eology.htm

J.L Dagg : A treatise on church order
http://www.founders.org/library/dagg_vol2/all.html

Meer over Dagg:
http://www.founders.org/FJ19/article3.html
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Natuurlijk ken ik die.
Ik heb nog van dit boek gehoord zelfs.
Dan zal ik wel erg dom zijn.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Afgewezen schreef:
memento schreef:Natuurlijk ken ik die.
Ik heb nog van dit boek gehoord zelfs.
Dan zal ik wel erg dom zijn.
Waarschijnlijk heeft iedereen zo op zijn vak- en/of interessegebied wel publicaties in de kast staan, die voor anderen totaal onbekend zijn. Met domheid lijkt me dat weinig van doen te hebben... :wink:
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

mayflower schreef:
J.C. Philpot schreef:@mayflower:Het betreffende dogmatiek leest erg makkelijk weg, maar gezien het niveau van de theologische werken die jij er doorheen jast zul je misschien liever een diepgravender werk willen lezen. Voor beginners in de dogmatiek is het een goede keus om mee te starten, mits men op zijn hoede is voor de charismatische en baptistische standpunten (de escatalogie vind ik juist wel bijbels).
Ik heb inderdaad thuis wel wat diepgaande theologische werken, zoals Francis Turretin, A.A Hodge, Charles Hodges en vele anderen, maar ik heb op dit moment juist behoefte aan een eenvoudigere dogmatiek, dat niet te filosofisch is, zoals bijvoorbeeld J.L Dagg wat ik aan het lezen ben, is ook trouwens online, ben er erg van onder de induk, juist om dat hij net zoals ik een credo-baptist is, m.a.w ik ik kan me helemaal aansluiten aan die baptistische standpunten :
Well, als je iets 'eenvoudigs' wilt, is Grudem denk ik een hele goede keus. Mocht je iets laagdrempeligers zoeken, kan ik je ook 'What Christianity is all about' door Alen Kent Scholes aanraden als inleiding. Alhoewel deze wel wat meer evangelisch-georiënteerd is, geeft het in 175 blz een heldere weergave van de hoofdpunten van het christelijke geloof. Door zoiets te lezen weet je snel genoeg welke punten je meer informatie over wilt, wat je dan vervolgens kan opzoeken in Grudem, Raymond, Hogde of Turretin, of als je nog gedetailleerder zoekt, een standaardwerk over dat onderwerp. Er is genoeg te vinden. Zo heeft bv de Puritein Charnock iets van 1100 pagina's geschreven over het wezen en de eigenschappen van God, iets waar de meeste systematics iets van max 100 pagina's aan besteden.
Josephus schreef:
Afgewezen schreef:
memento schreef:Natuurlijk ken ik die.
Ik heb nog van dit boek gehoord zelfs.
Dan zal ik wel erg dom zijn.
Waarschijnlijk heeft iedereen zo op zijn vak- en/of interessegebied wel publicaties in de kast staan, die voor anderen totaal onbekend zijn. Met domheid lijkt me dat weinig van doen te hebben... :wink:
Precies. Grudem en Reymond zijn de 2 meest gebruikte standaardwerken voor systematische theology binnen gereformeerde kringen, iig in de Engels-sprekende wereld. En aangezien het vakgebied wel mijn interesse heeft, ken ik die boeken wel.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

memento schreef: Zo heeft bv de Puritein Charnock iets van 1100 pagina's geschreven over het wezen en de eigenschappen van God, iets waar de meeste systematics iets van max 100 pagina's aan besteden.[.
Dit is een zeer bijzonder standard werk, dat ik van harte wil aanbevelen, het is trouwens ook in het nederlandsvertaald (moderne spelling) "" de deugden van God" 3 delen ( alleen 2e hands verkrijgbaar).

Wat voor mij ook tot de meest favourite werken behoord is : Hermans Hoeksema : Reformed Dogmatics, 2 dln
http://www.cprf.co.uk/bookstore/reformeddogmatics.htm
John Gill : A Body of Doctrinal and practical Divinity, 2 dln
http://www.standardbearer.org/shop/Detail.aspx?ID=30
http://www.standardbearer.org/shop/Detail.aspx?ID=468
http://www.gracesermons.com/robbeeee/Gill-toc.html
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

mayflower schreef:
memento schreef: Zo heeft bv de Puritein Charnock iets van 1100 pagina's geschreven over het wezen en de eigenschappen van God, iets waar de meeste systematics iets van max 100 pagina's aan besteden.[.
Dit is een zeer bijzonder standard werk, dat ik van harte wil aanbevelen, het is trouwens ook in het nederlandsvertaald (moderne spelling) "" de deugden van God" 3 delen ( alleen 2e hands verkrijgbaar).
Ik heb de Engelse versie, getiteld 'The existence and attributes of God'. Was 10 dollar, echt een koopje. De NL vertaling is volgens mij alleen deel 2.

Maar als je dat fijn leesvoer vindt, kan ik je ook 'het werk van de Heilige Geest' aanraden, van Dr. A. Kuiper.
Wat voor mij ook tot de meest favourite werken behoord is : Hermans Hoeksema : Reformed Dogmatics, 2 dln
http://www.cprf.co.uk/bookstore/reformeddogmatics.htm
John Gill : A Body of Doctrinal and practical Divinity, 2 dln
http://www.standardbearer.org/shop/Detail.aspx?ID=30
http://www.standardbearer.org/shop/Detail.aspx?ID=468
http://www.gracesermons.com/robbeeee/Gill-toc.html
Hoeksema ben ik niet zo weg van. Gill heb ik in de boekenkast staan, maar vindt hem erg breedsprakig en kortzichtig/extreem in zijn omschrijvingen.
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

memento schreef:
mayflower schreef:
memento schreef:Ik heb de Engelse versie, getiteld 'The existence and attributes of God'. Was 10 dollar, echt een koopje. De NL vertaling is volgens mij alleen deel 2.Maar als je dat fijn leesvoer vindt, kan ik je ook 'het werk van de Heilige Geest' aanraden, van Dr. A. Kuiper..
Het is bijzonder dat de 'The existence and attributes of God' zo goedkoop, ik heb deze ook vaker zo goedkoop gezien.

Kuyper over de Heilige Geest heb thuis en ook vaker gedeeltes uitgelezen, vind het naast Owen een van de beste werken over de persoon en werk van Heilge Geest.
Plaats reactie