Vrije gemeenten
Vrije gemeenten
Wie kerkt er in een vrije gemeente?
Hoe 'bevalt' dat? Wat mis je?
-
Re: Vrije gemeenten
ik zou willen vragen, wat voegt het toe ?JALP schreef:Wie kerkt er in een vrije gemeente?
Ik begrijp dat je dit zegt, maar heel eerlijk: is dat ook niet dikwijls zo in een "echt" kerkverband?JALP schreef:Ik kan niet zegen dat het veel toevoegt. Zo bedoel ik het ook niet. Maar er kan een bepaalde traditie zijn, waarom je naar een vrije gemeente gaat.
Ik zelf ben er absoluut geen voorstander van. Heel ongenuanceerd gezegd: Men kan doen wat men wil.
We hadden het op dit forum kortgeleden ook al over bijvoorbeeld de Christelijke Gereformeerde Kerken, waar het intussen heel gewoon is geworden Synode-besluiten te negeren.
Een kerkverband heeft wel als voordeel (?) dat bij bijvoorbeeld tuchtzaken er een soort classicaal "opzicht" of "toezicht" is, d.w.z. een predikant cq. kerkenraad kan niet alles op eigen houtje doen zonder dat de gemeente een soort beroepsmogelijkheid heeft (of andersom natuurlijk.....).
De Gereformeerde Gezindte kent een aantal vrije gemeenten, mijn indruk is dat het daar eigenlijk wel goed gaat.
Maar de Evangelische beweging kent in ons land vele, vele zelfstandige gemeenten, die vaak door één man geleid en bestuurd worden, met alle gevolgen van dien. Excessen blijven dan ook niet uit. In dat geval ben ik zeker geen voorstander van zelfstandigheid.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
-
Daar zeg je idd nogal iets dat ongenuanceerd is. De vrije gemeenten die ik ken gebruiken dezelfde statenvertaling als in de reformatorische kerkverbanden. Dus Je kan doen wat je wilt? Volgens mij moet niet een kerkverband een richtsnoer zijn voor je leven, maar de BIjbel en datgene wat God ons leert.JALP schreef:Ik kan niet zegen dat het veel toevoegt. Zo bedoel ik het ook niet. Maar er kan een bepaalde traditie zijn, waarom je naar een vrije gemeente gaat.
Ik zelf ben er absoluut geen voorstander van. Heel ongenuanceerd gezegd: Men kan doen wat men wil.
Waar baseer je jou idee op?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Ik steun de vraag van ES.edele strijdster schreef:Daar zeg je idd nogal iets dat ongenuanceerd is. De vrije gemeenten die ik ken gebruiken dezelfde statenvertaling als in de reformatorische kerkverbanden. Dus Je kan doen wat je wilt? Volgens mij moet niet een kerkverband een richtsnoer zijn voor je leven, maar de BIjbel en datgene wat God ons leert.JALP schreef:Ik kan niet zegen dat het veel toevoegt. Zo bedoel ik het ook niet. Maar er kan een bepaalde traditie zijn, waarom je naar een vrije gemeente gaat.
jvdg schreef:edele strijdster schreef:Daar zeg je idd nogal iets dat ongenuanceerd is. De vrije gemeenten die ik ken gebruiken dezelfde statenvertaling als in de reformatorische kerkverbanden. Dus Je kan doen wat je wilt? Volgens mij moet niet een kerkverband een richtsnoer zijn voor je leven, maar de BIjbel en datgene wat God ons leert.JALP schreef:Ik kan niet zegen dat het veel toevoegt. Zo bedoel ik het ook niet. Maar er kan een bepaalde traditie zijn, waarom je naar een vrije gemeente gaat.
Ik steun de vraag van ES.
Misschien dat mijn idee voorkomt uit mijn eigen worsteling. Ik kerk zelf nl. in een vrij gemeente.
-
Als er al vele jaren geen predikant is en maar 1 ouderling die alle macht heeft en doet wat ie wil (en niet wat ie moet doen...).edele strijdster schreef:Aha... maar doen ze daar zomaar wat ze zelf willen dan?
Ik ben benieuwd in welk opzicht ze dit doen naar jou idee...
Of ben ik dan te nieuwgierig?
ER worden besluiten genomen, iemand zegt er iets van... besluit weer teruggedraaid enzovoorts.
-
Dat is inderdaad erg moeilijk....JALP schreef:Als er al vele jaren geen predikant is en maar 1 ouderling die alle macht heeft en doet wat ie wil (en niet wat ie moet doen...).edele strijdster schreef:Aha... maar doen ze daar zomaar wat ze zelf willen dan?
ER worden besluiten genomen, iemand zegt er iets van... besluit weer teruggedraaid enzovoorts.
Is er geen mogelijkheid om meer ouderlingen en eventueel diakenen aan te stellen?
Wellicht dat zaken dan wat meer georden lopen...
Weet alleen niet hoe het bij jullie in de gemeente zit met het bevestigen van de ambten....
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster
Tja daar zit de moeilijkheid. Alleen iemand die geroepen is kan dat aangeven en kan dan bevestigt worden als ouderling.edele strijdster schreef:Dat is inderdaad erg moeilijk....JALP schreef:Als er al vele jaren geen predikant is en maar 1 ouderling die alle macht heeft en doet wat ie wil (en niet wat ie moet doen...).edele strijdster schreef:Aha... maar doen ze daar zomaar wat ze zelf willen dan?
Is er geen mogelijkheid om meer ouderlingen en eventueel diakenen aan te stellen?
Wellicht dat zaken dan wat meer georden lopen...
Weet alleen niet hoe het bij jullie in de gemeente zit met het bevestigen van de ambten....
-
Is er ook geen predikant die wel eens bij jullie komt preken?
Het is toch belangirjk dat er een levende bediening is?
Er zijn wel meer gemeenten waar ouderlingen en diakenen een roeping nodig hebben.
In deze gemeenten zijn soms ook kleine 'kerkenraaden'.
Toch kunnen ze niet doen wat ze willen omdat ze zich baseren op Gods Woord.
Het is toch belangirjk dat er een levende bediening is?
Er zijn wel meer gemeenten waar ouderlingen en diakenen een roeping nodig hebben.
In deze gemeenten zijn soms ook kleine 'kerkenraaden'.
Toch kunnen ze niet doen wat ze willen omdat ze zich baseren op Gods Woord.
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Edele Strijdster